דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פטור מהיטל השבחה יינתן גם על בניית דירה חדשה עד ל-120 מטר 

מאת    [ 16/07/2009 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 3235 פעמים ]

בית המשפט העליון קבע בפסק דין שניתן לאחרונה, כי הפטור מהיטל השבחה, הניתן לפי סעיף 19 ג מהתוספת השלישית לחוק התכנון והבניין, לדירת יחיד עד 120 מ"ר - יחול גם על דירה שתיבנה על קרקע פנוייה. בכך ביטל בית המשפט העליון את ההלכה הקודמת, שתחילתה בפסה"ד שניתן בעניין צרי (רע"א 7417/01) אשר לפיה הפטור האמור ניתן אך ורק על הרחבה של דירה קיימת.
קורה לא אחת שבית המשפט העליון מבטל בפסיקתו הלכה שנקבעה על ידו שנים אחדות קודם לכן. ואולם מה שמביך בפרשה זו, הוא העובדה כי ההלכה הקודמת, לפיה הפטור האמור לא יינתן לבניית דירה חדשה על קרקע בתולה, אלא אך ורק להרחבתה של דירה קיימת, מיוסדת על טעות דפוס שנפלה בהוראת החוק שפורסמה, ואשר תוקנה בפרסום ברשומות כשלושה שבועות לאחר מכן.
סעיף 19 מהתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה קובע כי יינתן פטור להרחבתה או לבנייתה של דירת מגורים עד ל-120 מ"ר, וזאת ביחס לבנייה על מקרקעין "שישמשו למגוריו או למגורי קרובו..." של המבקש. אלא שמתברר כי בעת פרסום הוראת החוק, נפלה טעות דפוס, ותחת המילה "ישמשו" הודפס בטעות "שימשו" בלשון עבר. כאמור, טעות זו תוקנה כשלושה שבועות בלבד לאחר פרסום הוראת החוק השגוייה.
בפסה"ד בעניין צרי, קיבל בית המשפט את עמדת וועדת התכנון והבניה, לפיה הפטור שניתן בסעיף 19 ג' מהתוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה, מוגבל לדירה אחת של המבקש העומדת בתנאי הפטור, וכי לא ניתן לקבל את הפטור האמור לדירות נוספות, אף אם הן מיועדות לשמש את קרובי המבקש.
אגב דונו בשאלה זו, ניתח בית המשפט את לשונו של סעיף 19ג' מהתוספת השלישית, כפי שפורסם ברשומות, ואשר בו כאמור נפלה שגיאת דפוס והסיק מלשון העבר שבה נוקט הסעיף, כי תנאי למתן הפטור הינו כי המקרקעין שימשו בעבר למגורי המבקש, ולפיכך, אין הפטור מתייחס אלא להרחבתה של דירה קיימת, להבדיל מבנייתה של דירה חדשה.
מעניין לציין כי כבר בפסה"ד בעניין צרי, שקבע את ההלכה השגויה, בית המשפט הביע תמיהה ביחס לנוסחו של החוק שפורסם, והעיר כי קיים ספק, האם הנוסח שפורסם הוא אכן הנוסח שאליו כיוונו מנסחיו. זאת משום שהנוסח שפורסם לא תאם את הצעת החוק ואת דברי ההסבר לה. אף על פי כן, בית המשפט נתן להוראה בנוסחה השגוי משקל מלא, ולאורה נשלל הפטור מהיטל השבחה בגין בניית דירת יחיד חדשה במשך מספר שנים.
על הלכת צרי, כפי שנתפרשה במשך שנים, כשוללת מתן הפטור ביחס לבניית דירת מגורים נמתחה ביקורת רבה, ואולם עד לתיקונה בפסה"ד שניתן לאחרונה בעניין חמאיסי נ' הועדה המקומית לתכנון ובניה, מבוא העמקים, נאלצו אזרחים רבים לשאת בתשלום היטל השבחה, בשל טעות דפוס שנפלה בפרסום הוראת החוק. לאור פסיקה זו, מתעוררת שאלה קשה באשר לתרופתם של אזרחים ששילמו עד היום את היטל ההשבחה והאם יוכלו ובאיזה אופן לזכות בהחזר התשלום שנגבה מהם על סמך הוראת חוק שגוייה.
דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
שותפה במשרד מינצר-כרמון רובננקו עו"ד

עוסקת בתחום המשפט האזרחי, עם דגש על תחום המקרקעין על כל היבטיו ובליווי עסקאות מקרקעין מגוונות, ובכלל זה: מכר, עסקאות שיתוף, נדל"ן מניב, ייצוג בעלי דירות, יזמים וקבלנים בעסקאות לפי תמ"א 38, רישום בתים משותפים ועוד.

משרד עורכי דין מינצר-כרמון-רובננקו, הינו משרד ותיק, בעל נסיון עשיר וידע מקצועי רחב. המשרד מעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים ללקוחות פרטיים ועסקיים, ובכלל זה עוסק בליווי והובלת עסקאות מסחריות, בטיפול וליווי שוטף לחברות, לשותפויות ולעסקים (כולל טיפול בייסוד והקמת חברות ושותפויות, עריכת הסכמים בין בעלי מניות, הסכמי מייסדים, הסכמי רכישה והשקעה בחברות) ייצוג בהסכמי מכר ועסקאות בתחום הנדל"ן (עבור לקוחות פרטיים ועסקיים) וכן הסכמים מסחריים בתחום הקמעונאות, הסכמי זכיינות, הסכמי הלוואה ומימון, עריכת וניהול מכרזים, וייצוג בבתי המשפט על כל ערכותיהם.

המשרד מקפיד על מתן שירות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, תוך זמינות מרבית והתאמת פתרונות משפטיים ועסקיים לצרכיו המיוחדים של כל לקוח.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
רחוב זטורי 2 תל-אביב, 62158
טל: 03-5622980 פקס: 03-5622981
dolphin@mcr-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב