דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמש עצות זהב לבחירת פסיכולוג מתאים| דר. שם דוד,פסיכיאטר 

מאת    [ 14/07/2009 ]

מילים במאמר: 710   [ נצפה 2791 פעמים ]

כיצד לבחור פסיכולוג ולהשאר שפוי

התקופות הטובות של חיינו בהם אנו מרגישים, חזקים,חיוניים, בעלי יכולות, חכמים ויפים הם הזמנים הקלים לנו שבהם איננו רואים צורך להגיע להחלטות לגבי העזרה שאנו זקוקים לה. בזמנים אחרים כאשר המצב רוח לא טוב, אנו מרגישים עייפים וחסרי אנרגיה, ללא יכולת ריכוז, סובלים בגלל דיכאון או חרדה מהעתיד ובכלל במצוקה, הם אלו הזמנים שאנו צריכים להגיע להחלטות החשובות ביותר, מי האיש מקצוע שאמור לעזור לנו.


בין אנשי המקצוע שלהם אנו זקוקים לעזרה בעיתות מצוקה הוא הפסיכולוג. פסיכולוג הוא איש מקצוע שלמד פסיכולוגיה והתמחה באיבחון וטיפול פסיכולוגי שמטרתם הקלה על מצוקות רגשיות ונפשיות על ידי שיחה. לא רק פסיכולוגים עוסקים בטיפול על ידי שיחה. בשנים אחרונות ישנם אנשי מקצוע נוספים שעוסקים בטיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה. אלו אנשים שהכשרתם הראשונית הייתה קרובה למקצועות טיפוליים. אנשי טיפול אלו יכולים להיות פסיכיאטר שהחליט להרחיב את השכלתו בתחום, קרמינולוג או עובדת סוציאלית וישנם מסלולי לימוד שמאפשרים לאחים ואחיות לעבור את ההתמקצעות הדרושה ולקבל הסמכה בפסיכותרפיה.


לאחר שהחלטנו המצוקה שאנו נמצאים בה רבה ועלינו לקבל טיפול פסיכולוגי, עלינו להחליט מי יהיה איש המקצוע. אך כיצד נבחר את הפסיכולוג שהכי יתאים לנו? ואולי השאלה שעלינו לשאול היא כיצד לבחור פסיכולוג שיעזור לנו? כמובן שיש הבדל בין שתי השאלות או המטרות. לא כל פסיכולוג שיתאים לנו באמת יוכל לעזור לנו. נקודה למחשבה. אז מה עלינו לדעת לפני שאנו מחליטים אל איזה פסיכולוג ללכת?


מה הפסיכולוג יודע או לא יודע? - ההכשרה של האנשים העוסקים בפסיכותרפיה שונה ומורכבת. לא כל הפסיכולוגים עברו את אותה ההכשרה ולא התנסו באותן שיטות הטיפול. אנשים רבים מכירים את הפסיכולוג שיושב מאחורי המטופל השוכב על הספה. הפסיכולוגיה עברה תהפוכות רבות מאז פרויד ושיטות טיפול רבות ויעילות נוספות התפתחו. בררו לפני תחילת הטיפול מה השיטה שהפסיכולוג מטפל בה ובמה הוא לא מטפל. לא כדאי שתהיו מופתעים לגלות שהגעתם אל פסיכולוג לשם טיפול קוגניטיבי התנהגותי כי הבנתם שזה טיפול יחסית קצר בהפרעות חרדה והפסיכולוג מבקש מכם לשכב על הספה וכבר 4 פגישות אתם מדברים על הולדת אחיכם הקטן.


עלות טיפול פסיכולוגי - פסיכותרפיה יכולה להיות תהליך ארוך או קצר, בתלות במטרות שלשמן הגעתם לטיפול. לא ממש משנה אם הטיפול ארוך או קצר, עלות הטיפול יכולה להיות משמעותית. פגישה אחת אצל פסיכולוג יכולה לעלות בין 250 ועד 500 שקלים ויש כאלו שגובים אף יותר. בררו מה טווח ההוצאה החודשים שתוכלו לעמוד בה ולא להתבייש לשאול מה המחיר שהפסיכולוג גובה לכל פגישה. אפשר גם לברר כמובן אם הפסיכולוג קשור לאחת מקופות החולים או האם ההוצאה הזו תוכר על ידי חברות ביטוח חיים שונות שאתם קשורים מבוטחים בהן.


לא כל כך נעים לראות גן סגור - לא רק גנים סגורים מעוררים אי נעימות. פסיכולוגים כמו אנשים אחרים יוצאים לחופשות ולעתים ליותר מסוף שבוע באילת. כדאי לברר האם יש פסיכיאטר מומחה שהפסיכולוג נמצא עימו בקשר להתייעצות ולמקרי חרום. בררו האם תוכלו לקבל מענה טלפוני למקרים דחופים במהלך הטיפול בין הפגישות. ואולי חשוב מכך, בררו האם תוכלו לקבל מענה דחוף, על ידי איש פסיכולוג או פסיכותרפיסט אחר בזמן שהפסיכולוג שלכם יהיה בחופשה.


הסכם טיפול הוא הסכם לכל דבר - לכל פסיכולוג יש כללים שבהם הוא יכול ומוכן לעמוד בהם בתקופת הטיפול. בררו את מדיניותו בטרם תתחילו בטיפול. ישנם פסיכולוגים שגובים על ביטול פגישה בהתראה קצרה מ 24 שעות. לעומתם ישנם כאלו שיגבו על ביטול פגישה בהתראה של פחות מ 48 שעות. כדאי לדון בעניינים אלו לפני שמתחילים בתהליך הטיפול.


זהירות - אנחנו יודעים כיצד לבחור פסיכולוג. אז מה אחד מסימני האזהרה החשובים ביותר? פסיכולוג שלא יהיה מוכן לענות על שאלות בטלפון כנראה שלא יהיה מוכן לענות על שאלות בשיחת פנים מול פנים. טיפול פסיכולוגי הוא מעבר להכשרה מקצועית והשתלמויות. טיפול פסיכולוגי הוא קשר בין שני אנשים לשם השגת מטרה משותפת. פסיכולוג שלא יכול או לא מוכן לענות על שאלות ורואה בכך מטרד או הקדמה מיותרת ואתם מעוניינים וזקוקים למידע הזה, כנראה שלא יתאים לכם בזמנים שאתם זקוקים לתמיכה וגמישות.


טיפול פסיכולוגי יכול להיות מסובך וקל ולעתים יהיה מתסכל ואתם תרגישו אבודים. טיפול פסיכולוגי אינו לכל החיים ואפשר ומותר להעלות שאלות ותהיות בזמן הטיפול. לא רק שאפשר זה אפילו חלק מהתהליך הטיפולי עצמו, לגשר על אי ההבנות ולהמשיך בתהליך הבנייה וההעצמה למרות חוסר הוודאות שבטיפול. גם אם מטפל אחד לא מתאים לכם או שאין לכם שפה משותפת , לא להרים ידיים ולהמשיך לחפש את המטפל הנכון. מניסיון אני יכול לאמר שכל מטפל, גם אם הוא לא היה "מוצלח" בעיני המטופל, הצליח לתרום ואף אחד לא יוצא, בדיעבד, כפי שנכנס לטיפול.

ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:
פסיכיאטר
פסיכולוג


טיפול קוגניטיבי התנהגותי
חוות דעת פסיכיאטרית משפטית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב