דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אודיסיאה 2001 

מאת    [ 28/07/2006 ]

מילים במאמר: 494   [ נצפה 5904 פעמים ]

2001: אודיסיאה בחלל" הוא שמם של סרט מאת סטנלי קובריק וספר מאת ארתור סי קלארק.

ארתור סי קלארק מדען וסופר מדע בידיוני , נולד בסומרסט שבאנגליה ב-1917 . פיסיקאי ומתמטיקאי בהשכלתו. הוא היה הראשון שהגה את רעיון לווין תקשורת במאמר שפירסם בבטאון מקצועי בשנת 1945. רעיון זה לא נידחה על הסף על-ידי הגופים המדעיים מהרגע הראשון , וקלארק זכה לראותו מיושם במציאות , והפיכת העולם להיות הכפר הגלובלי בזכותו , או בגללו , וכמובן זה ענין של השקפה. בכל מקרה רעיון זה זיכה אותו בהרבה כבוד , וגם פרסים שווי כסף , והוא זכה גם שאחד מלוויני התקשורת שמסתובבים בחלל יקרא על שמו.




כסופר מדע בדיוני הוא החל את דרכו ב-1946 , עם פרסום ספרו הראשון , מאז הוא כתב עשרות ספרים שפורסמו בעשרות מיליוני עותקים בעשרות שפות. . על פי אחד מספריו "אודיסיאה 2001" הונפק סרט על-ידי הבמאי סטנלי קובריק, שזכה באוסקר בשנת 1968. קלארק היה שותף בפרוייקטים רבים מטעם NASA , וגם בהפקת סדרות טלויזיה.

קלארק בילה חלק גדול מחייו בסרילנקה ולימד באוניברסיטת קולומבו.





הסרט ובעקבותיו הספר (בסדר זה ההפוך למקובל) הופיעו ב-1968 סמוך לנחיתת האדם הראשון על הירח . הרעיון לסרט ולספר התבסס על סיפור קצר שפורסם קודם. השם אודיסיאה שאול מספור הגיבור היווני אודיסיאוס הנמשך משך עשר שנים על רקע מלחמת טרויה,ושמיחסים את כתיבתו להומרוס.בלשון הדיבור "אודיסיאה" הפכה למושג המציין מסע נדודים.

העלילה


צוות אסטרונאוטים יוצא למסע במסגרת ביצוע משימה גורלית. הצוות מונה חמשה, שניים שהם פעילים ושלושה נמצאים בקיפאון מלא מתוך כוונה שיתעוררו רעננים כשיגיע מועד כניסתם לפעולה. הצוות משתף פעולה עם מחשב אלקטרוני ששמו "האל" (שזה למעשה ואריציה על המותג IBM: אם נחליף כל אות באות הקודמת לה באלפבית הלטיני, נקבל את HAL). כשהמחשב מגלה מיומנות אנושית בתפקודו, ושולט בחללית כמו קברניט בן אנוש. המחשב ידידותי מאוד זוכר הכל ואף לא שוכח את יום ההולדת שלכל אחד מאנשי הצווות. ואז מגיע שלב בו המחשב כי עליו להשתלט על החללית שכן אחרת תכשל המשימה שלשמה היא יצאה למסעה.הוא חדל לציית להוראות הצוות, ואף מביא את אנשי הצוות הקפואים לידי סכנה שלא יתעוררו.בסופו של דבר מגיעה החללית ליעדה, ושם היא נבלעת לתוך מעין חור שחור , ונגררת בלי שליטה למשהו , שהאנושות ציפתה לו משך שלושה מיליון שנה.


קלארק היה בעיצומה של כתיבת ספר המבוסס על סיפור קצר שכתב ב-1951 בשם "הזקיף" ("The Sentinel"), כשפנה אליו הבמאי סטנלי קובריק. קובריק הציע שיתוף פעולה ביצירת "סרט המדע הבדיוני הטוב ביותר שנעשה אי-פעם". קלארק השתתף בכתיבת התסריט המבוסס על טיוטת הספר. התוצאה: הסרט "אודיסיאה בחלל 2001". הסרט והספר שהוציא קלארק אחר כך זכו להצלחה כבירה. הסרט זכה בפרס אוסקר בקטגוריה של אפקטים חזותיים בשנת 1968.

ב"אודיסיאה 2001 בחלל" שלו ניסה קלארק להביא מעין מסר נבואי לשנה שהיא משמעותית ,תחילת האלף השלישי,שבעת צאת הסרט לאקרנים נראתה מרוחקת מאד. הוא גם הביא בעלילה מספר בעיות שניסה לפותרם בתסריט כמו תיפקוד האסטרונאוטים במצב של כח משיכה אפס וכן את השאלה המוסרית הקרדינאלית אם האנושות לא מביאה בפיתוח מחשבים מתוחכמים את האפשרות ש"הגולם יקום על יוצרו".

הסרט מלווה במוסיקה של ריכרד שטראוס מהיצירה "כה אמר זרתוסתרא"פואמה סמפונית על פי פרידריך ניטשה. הסרט קצת לא מובן לצופים בו במיוחד לא ההתחלה ולא סיומו, ומי שלא קרא את הספר קודם יתקשה בצפייה.

מוסיקאי חובב מדע ואסטרונומיה עוסק בחידונאות בעל שני אתרי טריויה http://www.trivia-liraz.co.il
http://www.mar-trivia.co.il
ושני אתרים נוספים: http://www.cosmopedia.co.il . ערך את ספר השיאים של ישראל.( http://www.syim.co.il ) כתב כאלף ערכים ל"ויקיפדיה" בכינויים שונים.

כתב שני ספרוני מדע,"מסר מכוכב הלכת ארץ" עם מבוא מאת פרופ. דרור שדה ו"המפץ הגדול" גילגולה של תיאוריה מדעית".





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב