בשבח ההתחדשות
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

בשבח ההתחדשות 

מאת    [ 08/07/2009 ]
מילים במאמר: 809   [ נצפה 2272 פעמים ]

 
 

‏ו' אלול תשס"ג

אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש

(מסכת חגיגה ג' ע"א)

חייב אדם להתחדש תמיד

(ר' נחמן מברסלב)

אי אפשר לבית המדרש שלא יהא בו דבר חדש בכל יום

(ירושלמי, סוטה ג', ד')

 

מספר המדרש על שניים מתלמידיו של התנא ר' יהושע שיצאו להקביל פניו בשובו מחוץ לעיר. משביקש לדעת "מה חידוש היה בבית המדרש", חשו אי נוחות בטענם שכל מה שהתחדש להם, מן הסתם ידוע כבר לרבם וכי אפשר לחדש משהו כשראש הישיבה נעדר?

השיבם ר' יהושע שאינו "קונה" את תשובתם שהרי "אי אפשר לבית מדרש בלא חידוש"! משפירטו בהמשך השיחה את החידוש שאכן נלמד בבית המדרש, רווה נחת ר' יהושע והקניטם בחביבות: מרגלית טובה הייתה בידכם ובקשתם לאבדה ממני (חגיגה ג' ע"א).

משיחתם של ר' יהושע ותלמידיו נוכל ללמוד כי כל מקום שמתרחש בו תהליך לימוד אמיתי יש בו בצד שינון והנחלה גם חידוש. בצד הישן מתקיימת גם יצירה חדשה, "חידוש" בבחינת "מרגלית טובה"!

באותו סגנון כתוב גם בתלמוד הירושלמי "אי אפשר לבית המדרש שלא יהא בו דבר חדש ביום יום (סוטה ג', ד').

דינמיות, יצירתיות, מקוריות וחדשנות הם חלק בלתי נפרד מכל בית מדרש ומכל אסכולה לימודית.

כל איש חינוך, מורה, מנהל ומפקח, כל רבדי המנהיגים חייבים לשמש כ"אדם יוצר" השותף למעשה בראשית.

הרב סולובייצ'יק מייחס במשנתו חשיבות רבה לכוח היוצר שבידי האדם. במאמרו איש ההלכה הוא מציין כי: "חלום היצירה היא האידאה המרכזית בתודעתה של ההלכה, אידיאת חשיבות האדם בתור שותף לקב"ה במעשי בראשית... שיא השלמות המוסרית והדתית שהיהדות שואפת להגיע אליו, הוא האדם בתור יוצר.

מעשה בראשית בא ללמדנו לדורות כי חייב האדם להתעסק ביצירה בחידוש ובתיקון הבריאה.

ממשיך הרב סולובייצ'יק: "הבורא כאילו פגם את עולמו, הניח מקום ליציר כפיו - האדם - להשתתף ביצירתו, לשכלל עולם.

נחמה ליבוביץ מתייחסת אף היא לכיבוש השממה בידי האדם, האדם המפתח פעילות בניין, יצירה ותיקון עולם, שיעבוד כוחות הטבע, ריסון בעלי חיי, תירבות הצמחייה, ניצול אוצרות הטבע ועוד.

המהר"ל מפראג מתייחס ליצירתיות של האדם בזקיפות קומתו והליכתו על שתיים המבדילה אותו מבעלי חיים אחרים ההולכים על ארבע שחוחים וכפופים הם.

הרב יעקב אריאל בספר "מאהלי תורה" מדגיש את חשיבות היצירתיות באדם, גמישות, דינמיות וחשיבה. יש לעורר את האדם לעשייה, להפעלת כל נימי נפשו לקידום ולהוספה. כל דור צריך להוסיף על קודמו. המבקר כיום בספריות תורניות נדהם מעוצמת הספרות התורנית הממחישה באופן חד-משמעי את היצירתיות בכתיבה ובחשיבה. הספרות העוסקת במנהיגות גדושה בשפע של דוגמאות הממחישה חשיבות תהליכי השינוי, שהרי השיטות והדרכים בהם השתמשנו בעבר לא יצליחו בעתיד. הדור משתנה, הייעודים, החזון, התהליכים ומערכת הבקרה וההערכה. חובה עלינו לזכור כי גם הדור משתנה. אומר הרב קוק כי כדי להתחבר לחנך וללמד את הדור הנוכחי יש ללמוד את אופיו של הדור באשר אפיוניו משתנים.

דווקא בעידן של תמורות ודואליות מחד ושל נוער מחפש אתגרים, נוער שאינו מקבל כל הוראה כ"כזה ראה וקדש", בבחינת מובן מאליו, מאידך, יש מקום לחידושים גם בבית המדרש החינוכי. דווקא כיום יש ליישם במוסדות החינוך שיטות חדשניות, הנגזרות מתוך הפילוסופיה התורנית עתיקת היומין.

חובת מערכת החינוך לפתח מורה משכיל, רחב אופים בקודש ובחול, ממלא מצברים באופן מתמיד, שולט ברזי תחומי הדעת עליהם הוא מופקד, חשוף לחידושים בפדגוגיה עדכנית, מכיר שיטות הוראה אלטרנטיביות המעוררות יצירתיות ומביאה אותו לחדש חידושים, להוסיף אתגרים ולקרב את התלמיד מבחינה אינטלקטואלית ובעיקר רגשית, למתרחש בסביבתו הלימודית.

ככל שהמורים, המנהלים יהיו בעלי מעוף ויצירתיים יצליחו יותר במשימותיהם, בכך הם יצליחו להיות "המפתח" הפותח את לב התלמיד, שהרי סוד פתיחת הלבבות מלאכת מחשבת היא, הנתונה למורה האיכותי, האוהב והמקרב.

ככל שמערכת החינוך תכיר בכך שקברניטיה המורים והמנהלים נושאים בעול האחריות לחדש, ליצור, לאתגר ולסקרן, כך ייהפך התלמיד כשותף אמיתי למעשה החינוך הבראשיתי, ובתהליך טבעי איטי וחכם יהפוך גם הוא לאדם יוצר, בוגר חושב, עצמאי ויצירתי בעשייתו.

שותפות התלמיד בעשייה היא בעלת חשיבות עליונה, כי רק מי שחש עצמו שותף שווה ערך בתהליך נוטל על עצמו גם אחריות למעשה היצירה ולתוצריו. שהרי מעשה בראשית לא תם לעולם, הוא החל לפני אלפי שני במילים "בראשית ברא", המשיך והגיע לתחנת הביניים הקרויה שבת, אז נאמר "ויכולו השנים והארץ" ובאותה מחזוריות נמשכת היצירה בעולמנו עד היום. במרכז הבריאה עומד האדם, עליו מוטלת החובה "לעבדה ולשמרה". אונקלוס תרגם - ויכולו = ואישתכללו, משמע אין כאן סיום אלא מחזוריות של שכלול ויצירה מחודשת ומתוקנת של מעשה הבריאה לדורותיה.

המחנך של ימינו, הוא אותו אדם שנברא "בצלם אלוקים". הוא זה:

- בעל הדעת והידע

- בעל חכמת ראיית הנולד

- בעל כושר היצירה וההמצאה

- שאינו שוקט על שמריו

זה אותו אדם אליו מופנית גם היום השאלה "אייכה"?

- אישיותך היכן היא

- באיזו מדרגה אתה עומד

- האם מודע אתה לחובת היצירה

- היכן ניצב אתה ברצף העשייה

הבה נהיה כולנו שותפיו של הקב"ה בחידוש מעשה הבריאה, נהיה בבחינת "האדם היוצר".

כל אדם במקומו ישתדל לחוש כי הוא שליחו של בורא עולם ליצור ולחדש. כל אדם בסגנונו הייחודי, שהרי מלאכת היצירה של האדם אינה נפסקת, היא נמשכת ונמשכת.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב