דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבודה עם SL הגבלת הפסד 

מאת    [ 07/07/2009 ]

מילים במאמר: 1968   [ נצפה 2272 פעמים ]

עבודה עם SL הגבלת הפסד
מגורמי ההפסדים הגדולים ביותר במט"ח
סטופ-לוס - Stop Loss : הגבל הפסד :

לכאורה הגדרת פרמטר זה הנה די פשוטה ומטרתו להגן עלינו מפני הפסדים גדולים יותר ממה שהרשנו לעצמנו לסכן. אך סביב פרמטר זה ישנה פסיכולוגיה שלמה.

לפני כניסה לכל עסקה אנו אמורים בדרך כלל להגדיר לעצמנו את פוטנציאל הרווח שאנו מצפים "להוציא" מהעסקה או במילים אחרות כמה פיפסים אנו מצפים להרוויח בעסקה. כמו פוטנציאל הרווח ישנו את פוטנציאל הסיכון שהמהלך לא ילך בכיוון שבחרנו מסיבות כאלו או אחרות ולכן עלינו להגדיר לעצמנו מראש כמה פיפסים אנו מסכנים.

היחס רווחסיכון צריך להיות מינימום יחס של 1 ל 2 , הווה אומר שעל כל 10 פיפסים שאנו מצפים להרוויח אנו מוכנים לסכן 5 פיפסים.

אם נאמר אנו נכנסים לפוזיציה שהערכנו שפוטנציאל הרווח שלה הוא כ 40 פיפסים, אנו נגדיר את הסטופ לוס שלנו על 20 פיפסים. כשאנו לומדים את שיטות המסחר אנו למדים מהמרצים את חשיבות השימוש בפרמטר זה, כמו גם האיסור החמור בלהתפתות להזיזו.
מרגע שאנו נכנסים לעסקה אנו מתחילים לתת לרגשות והמחשבות שלנו להשתלט עלינו.
או שאנו הופכים לחסרי סבלנות או שמחפשים חיזוקים להחלטה שלנו בכול מיני מקומות אחרים. את הסטופ לוס לא קובעים באופן שרירותי על פי פוטנציאל העסקה אלה ע"י הנתונים שמופעים לנו על הגרף. ברגע שנפתח לעצמנו שיטת עבודה אישית אנו נלמד להגדיר לעצמנו את רמת הסיכון בעסקה וכך נדע להגדיר לעצמנו פרמטר זה. לא פעם תראו שעסקה הולכת נגדכם, מפעילה את הסטופ לוס ומוציאה אתכם מהעסקה בהפסד ומייד פונה לכיוון הנכון שבו בחרתם כשאתם כבר מחוץ לעסקה.
זה קורה לכולם וימשיך לקרות, אף על פי שזה די מתסכל. בפעם הבאה שמצב כזה מתרחש אתם עשויים לחשוב שיש כאן תסריט דומה ותזיזו את ה SL ותיווכחו שהתסריט הוא לא אותו התסריט ותצברו הפסדים. ככול שנלמד לחשב את נקודות ההתנגדות הנכונות ופוטנציאל העסקה נדע למקם נתון זה בצורה טובה יותר. לפעמים אני נשאל, מדוע צריך להגדיר SL אם אנו בלאו הכי ליד הגרף ותוכנת המסחר? ובכן, עקרונית זה נכון, נוכל להגדיר לעצמו SL "בראש" ולסגור את העסקה באופן ידני באם המדד מגיע אליו. אך לעיתים ובשוק המט"ח הייתי אומר אפילו לעיתים קרובות ישנם הודעות בשוק אשר "מקפיצות" את המדד באופן חד שיכול לגרום לכם הפסד כספי רב עוד לפני שהספקתם לסגור את הפוזיציה.
אל תשחקו עם SL ! תמיד תגדירו אותו לפני ביצוע ההעסקה ולא במהלכה. SL הוא מסוג הפרמטרים שניתן להזיז במהלך עסקה. היה והעסקה "הולכת" בכיוון שלנו ניתן לשנות את ה SL ולקרב אותו יותר ויותר לכיוון הקרן של העסקה. באם אנו צוברים רווחים ניתן להמשיך ולהזיזו כך שאנו מגנים בכל מקרה על רווח מהעסקה.
לפני זמן הייתי בעסקת LONG על היורו מול הדולר. העסקה הלכה נגדי. ממש לפני שהגיע לנקודת ה SL שלי שמתי לב שטעיתי בחישוב הנקודה ב 2 פיפסים. הרשיתי לעצמי במקרה זה להזיז את ה SL ב 2 פיפסים למטה. המדד הגיע בדיוק לנקודה ושינה כיוון לכיוון הרצוי שבחרתי. הרווחתי יפה באותה עסקה.


טייק פרופיט - Take Profit - ממש רווחים :


המדד לא הולך לעולם לכיוון אחד ונוטה לנוע בתנודות. לפני כניסה לעסקה עלינו להעריך מה פוטנציאל הרווח. כמו שסימנו לעצמנו SL עלינו לסמן לעצמנו TP . ברגע שהמדד יגיע לנקודה זו הוא יממש לנו את הרווח שלנו מעסקה ויסגור אותה. מימוש הרווח הנו למעשה ביצוע פעולה הפוכה לפעולה שבחרנו, לאמור שאם בצענו עסקת לונג (רכישה) של מטבע אחד מול השני בשער מסויים, אז כאשר המדד מגיע לערך גבוה יותר מתבצעת פעולת שורט (מכירה) של המטבע אל מול המטבע השני. אם בצענו עסקה והיא פועלת לטובתנו ומגיע כמעט לפוטנציאל הרווח שהגדרנו, נוכל תמיד להזיז את ה TP במהלך העסקה על מנת לנסות ולממש רווח גדול יותר. להבדיל מ SL אין נחיצות משמעתית חשובה להגדיר את ה TP מייד עם ביצוע העסקה אף על פי שאני ממליץ כן לעשות זאת ולהזיזו לפי הצורך.

גם ה SL וגם ה TP הם מסוג הפרמטרים החשובים כאשר אנו לומדים כיצד לנהל עסקה בצורה נכונה.


מעט על ההיבט הפסיכולוגי הנוגע ל SL ו ל- TP :

לפני שנמשיך אני רוצה לפנות מעט להיבט הפסיכולוגי יותר של המסחר הנוגע לנקודות היציאה והכניסה לפוזיציה כזאת או אחרת.
ישנם שלושה גורמי מפתח לפיתוח יכולת התמודדות עם מצבי לחץ ומניעת כישלונות: מחויבות, שליטה ואתגר. אם יש לכם מחויבות חזקה למטרה שהצבתם לעצמכם, אם אתם מאמינים שאתם הם אלו השולטים בבחירת האפשרויות העומדות בפניכם ואם אתם מתייחסים לשינוי כאתגר ולא כאיום - כי אז תוכלו להתמודד ביתר קלות עם מצבי הלחץ הטבועים במסחר בשוק. הלך הרוח המזיק ביותר הוא הטלת האחריות לכישלון על גורמים חיצוניים ותחושות של חוסר-אונים בפני האתגר. על מנת להצליח בשוק זה עליכם לרצות מאוד להצליח, צריך שתהיה לכם תשוקה מסוימת ללמוד ולהצליח בשוק זה.
שלא יהיה לאף אחד ספק - אף סוחר לא יזכה להרוויח לאורך זמן במידה ולא תהיה לו תוכנית פעולה סדורה לכל פוזיציה ופוזיציה ומבלי שיפעל לפי כללי מסחר ברורים. באותה מידה, אין שום טעם בהכנת תוכנית פעולה או ניסוח כללים אם הסוחר איננו ממושמע מספיק כדי לדבוק ולפעול על-פיהם באדיקות. ניהול מסחר בשוק ההון אינו שונה מניהול כל עסק אחר. ללא תוכנית סדורה ומשמעת לדבוק בה, אין סיכוי לרווחיות.
אמר מי שאמר פעם "לא משנה באיזו רמה נמצא המחיר ולעבר איזו רמה הוא נע. מה תעשו עד וכאשר המחיר יגיע לשם - זה הדבר היחידי שמשנה!". חישבו לרגע - אתם הרי לא מסוגלים לשלוט על תנועת המחיר. אתם חייבים להפסיק להעריך, לצפות, לחזות את העתיד ולהתרכז, במקום זאת, בנקודות מפתח ברורות - לכניסה וליציאה - ובמה תעשו כאשר נקודות אלו מושגות. אתם חייבים לקבוע רמות ברורות וחד-משמעיות בהן תופעל תוכנית המסחר שלכם וכאשר מושגות רמות מפתח אלו, אתם חייבים לפעול עפ"י התוכנית. רק כך, יפסיק המסחר להיות ריגשי ויהפוך סיסטמאתי ונטול דאגות.
משקיעים וסוחרים מתחילים, נוהגים לנסות ולבחון את הגיונן של התנועות בשוק, כאשר למעשה התנועות בשוק לא נובעות תמיד מהגיון כלכלי, אלא דווקא מרגשות ופעולות בלתי רציונאליות. סוחרים מתחילים אלו תמיד ישאלו מדוע השוק יורד לנוכח הודעות כלכליות חיוביות, או מדוע ניירות כאלו ואחרים עולים לנוכח חדשות שליליות. חוסר הניסיון מוביל לחיפוש הסברים שונים לתנועות שאירעו. למרבה הצער, סוחרים אלו מקבלים כמעט כל הסבר שמוצע להם. כך, כאשר אותו אירוע מתרחש שוב, הם מצפים לתנועה דומה. כאשר זו איננה מגיעה, הם מתלוננים לאדם שהציע להם את ההסבר לראשונה. אותו אדם ייתן, כעת, הסבר "הגיוני" נוסף שיתקבל שוב על דעתם.
עד שסוחרים אלו יבינו שאין כל טעם בחיפוש הסברים לתנועות שאירעו, עד שיבינו שהדבר החשוב היחידי הוא להתכונן לפעולה עתידית בקריטריונים ברורים וחד-משמעים, עד שיסתיים קיבעון מחשבתי זה, סוחרים אלו ימצאו עצמם מאשימים חזור ושוב את המידע אליו הם נחשפים במדיה הכלכלית, בפורומים השונים ובשאר מרעין-בישין. על הסוחר להבין שהדבר היחידי שחשוב הוא שהנייר נע בכיוון מסוים והסוחר היה מסוגל לייצר מכך רווח או שלא. זהו! הזיכוך הזה מאפשר לסוחר לשפר את האחריות האישית כלפי עצמו. מחיר הנייר נע לכיוון מסוים. הסוחר איננו יודע מדוע ואף לא שואל עצמו מדוע, אלא סוחר על בסיס הפרמטרים המוקדמים שהציב לעצמו ומנצל את תנועת המחיר שהגיעה. או שהסוחר מרוויח או שהסוחר מפסיד. היה זה הסוחר עצמו שביצע את המסחר והוא ורק הוא אחראי לתוצאה. הוא ורק הוא היה זה שהחליט האם ומתי להיכנס, האם להישאר ומתי לצאת מפוזיציה. על הסוחר להימנע מלהאשים אחרים ולדעת להיות אחראי לעצמו - לדעת להאשים את עצמו במקרה של הפסד, בדיוק באותה מידה שהוא מהלל את עצמו במקרה של רווח. לדעת לבקר את עצמו על שלא נכנס לפוזיציה שבדיעבד התגלתה כרווחית, כמו גם על כניסה לפוזיציה שהתבררה כשלילית מבלי שהופעלה פקודת סטופ-לוס. על הסוחר להסתמך על עצמו בלבד, על מחשבותיו הוא, על רעיונותיו, רגשותיו ומעשיו. אם לא יעשה כן, לעולם יחצין ממנו והלאה את האשם. לעולם לא ייקח אחריות אישית למעשיו. לעולם לא ינסה להשתפר. תמיד יהיה זה "כוח" חיצוני "שלקח" את הרווחים ממנו וגרם לו הפסדים. כאשר המחשבות מתערפלות לנוכח "כוחות חיצוניים" או לנוכח "תיאוריות קונספירציה" של גופים מוסדיים או "שווקים כושלים", אף סוחר לא יוכל להפנים את הסיבות והגורמים האמיתיים להפסדים שלו. אחריות אישית היא השלב הראשון. כמו כן יש לקבל את תנועת המחיר, כפי שהיא ולא לנסות לנבא עתיד או להסביר עבר. יש לקבל זאת ולהמשיך הלאה כדי לפתח תוכנית פעולה וכללי מסחר נטולי רגש.

תוכנית הפעולה

תוכנית פעולה צריכה להכין את הסוחר לכל תרחיש שהוא. לתרחיש בו התסריט המקורי יתממש ולתרחיש בו התסריט המקורי יכשל. ניקח לדוגמא צמד מטבעות מסויים שנסחר בערך כלשהו. אתם רוצים לבצע עסקת לונג של 100,000 יחידות ממנו. אתם חייבים לענות על השאלות הבאות, לפני הקנייה:
1. באיזו רמת אבצע את הקניה ומהי רמת הסטופ-לוס הראשונית שלי.
2. מהי אסטרטגיית היציאה שלי (כיצד אעלה את הסטופ, או מהי רמת המטרה שלי).
3. מהי אסטרטגיית הגדלת הפוזיציה במידה ותנועת המחיר מתנהגת כצפוי.
4. אם תושג נקודת הסטופ-לוס ותבוצע יציאה מפוזיציה, האם אמשיך לנסות להיכנס לאותו צמד?
הכל נעשה על-פי תוכנית, סדורה ושיטתית, שהוכנה מראש. דבר לא הושאר לספק. הפעולה היתה אוטומטית. ידעתם מתי אתם נכנסים עפ"י התוכנית, היכן מוקמה נקודת הסטופ-לוס, מתי להגדיל, ומתי לצאת. אתם סוחרים בצורה מקצועית ונטולת רגשות. לאורך כל הדרך, לא חששתם לאבד רווחים או פחדתם מהפסדים גדלים. כאשר יש לכם תוכנית סדורה ואתם ממושמעים ועוקבים אחריה, המסחר הופך להיות פשוט וללא לחצים.
לאורך כל הדרך, לא הייתם צריכים לשמוע דעה נוספת, לא היה הרהור. זכרו, אם אתם מוצאים את עצמכם זקוקים לעצה של אדם אחר לגבי נייר או פוזיציה שאתם מחזיקים, זה רק בגלל שלא הכנתם תוכנית סדורה, או משום שאתם מטילים ספק בתוכנית שהכנתם. בשני המקרים לא הייתם צריכים להיכנס לפוזיציה מלכתחילה.
על התוכנית להתחשב בשלל התרחישים האפשריים. מה תעשו אם מדד של צמד המטבעות פותח בפער (GAP) נגדי? מה אם הצמד טס למעלה? מה אם הוא מדשדש לצדדים במשך זמן רב? מה תעשו אם השוק יתמוטט, מה אם הצמד קופץ 100% ביום אחד? אם לא התכוננתם מראש לתסריטים האלו, תמצאו עצמכם שואלים ומהרהרים מה לעשות לאחר התממשותם. ברגע שקיים הרהור, ברגע שנכנס הספק - זהו הרגע בו מתחילות הבעיות, זהו הרגע בו מחליטים מהבטן ולא מהראש. זהו הרגע בו מתחילים להפסיד.

חיזוקים עצמיים ויומן פוזיציות

אם אתם לא יודעים בבירור מדוע אתם נכנסים לעסקה ומחפשים חיזוקים מצד שלישי, אתם בבעיה!!
אנשים אוהבים לשמוע עצות של אחרים, לא לחשוב בעצמם, במיוחד כאשר אין להם תוכנית ועוד יותר כאשר הם נכנסים לבעיות - כאשר הם מפסידים. ככל שהבעיות גדולות יותר, ככל שההפסדים גבוהים יותר, כך פוחת הרצון לחשוב בעצמם. כאשר תעבדו עפ"י תוכנית פעולה ברורה וידועה, בהתאם לכללים ברורים, תמצאו שאתם לא רוצים, לא זקוקים ולא מחפשים לשמוע דעות או עצות מצדדים שלישיים - צדדים שכמובן, לא מקבלים עליהם את האחריות להפסדים. אם רכשתם פוזיציה ברמת 550 וקבעתם סטופ-לוס ב-547, לא ישנה לכם הרי אם צד שלישי יגיד לכם "אתם חייבים למכור את הפוזיציה הזו, תוך שבוע אתם תראו את רמת 500". אותו אדם יכול להיות צודק באותה מידה שיצא טועה. מה שאתם יודעים זה שאתם יוצאים מפוזיציה ב-547. זוהי העובדה היחידה שמשפיעה עליכם - לא פחדים, לא חששות, לא הערכות חסרות בסיס ולא תחזית עתיד של שוטה נבואה. ירד - אתם יוצאים בסטופ לפי התוכנית. לא ירד - אתם נשארים.
אני ממליץ לכם להעלות על הכתב תוכנית פעולה, לפני כל רכישת פוזיציה. מעין יומן פוזיציות שישמש אתכם לאחר מכן, לבחינת הפעולות שעשיתם ולאורו תנסו לתקן את הטעון תיקון. כתבו בתוכנית את סוג הנייר, הכמות הנרכשת, מחיר הרכישה, רמת הסטופ-לוס, כיצד תעדכנו את הסטופ לאחר תנועה, מדוע החלטתם לרכוש את הפוזיציה, מהי אסטרטגיית הגדלת הפוזיציה וכדומה. עדכנו את הרישום לאחר היציאה מהפוזיציה. האם הפוזיציה התנהגה כמצופה ואם לא, מה הסיבה. האם נשמעתם להוראות הסטופ-לוס שקבעתם, להוראות תוכנית הפעולה, לכללי המסחר שלכם. אם לא, מה הסיבה. העלאת תוכנית על הכתב ידועה כנוהג שעוזר מאוד להשאיר את הרגשות מחוץ למסחר.
כדי להצליח בשוק המט"ח אסור לכם לפעול לפי תחושות בטן, לפי רגשות. אתם חייבים לפעול לפי תוכנית סדורה - במדויק, בשיטתיות, תוך הפעלת משמעת גבוהה ואמונה בתוכנית. בקישוריות הבאות, תוכלו למצוא דוגמאות של כללי מסחר שונים שנועדו להכניס קצת סדר ולתת דוגמא כיצד מתכננים תוכנית פעולה סדורה. כללי מסחר אלו אינם מחייבים ותמיד ניתן לשפרם. בקישור הראשון הובאו כללים בסיסיים למסחר בטווח קצר - מהי חשיבותו של הסטופ-לוס, כיצד למקמו, וכיצד להתאימו. בקישור השני הובאה מערכת מסחר מושלמת - מושלמת ביחס להסרת הסובייקטיביות מתהליך קבלת ההחלטות. בקישורים האחרים הועלו כללים שונים למגוון תרחישים ספציפיים יותר. קראו אותם ולימדו מהם דוגמא. תמיד נסו לשפר או לתכנן כללים שיתאימו עבורכם לפי טעמכם. אבל חשוב לזכור - תמיד, תמיד הישמעו ועקבו באדיקות אחר התוכנית והכללים שהכנתם. אחרת, אין בהם שום טעם.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב