דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמאי מקרקעין - הכל על המקצוע 

מאת    [ 21/06/2009 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 8760 פעמים ]

מקצועו של שמאי מקרקעין בישראל הינו מקצוע ממוסד הרבה יותר מכל תחום שמאות אחר הפועל בארץ. שמעות מקרקעין היא מקצוע חופשי אותו ניתן למצוא בכל המדינות המערביות. הוא מוסדר בחקיקה ובגופים סטטוטוריים המשמשים גם כרגולאטורים. בארץ את תפקיד הגוף הרגולציוני תופסת על פי חוק מועצת שמאי מקרקעין בישראל העובדת תחת הסמכות של משרד המשפטים. כמו כן, מרבית השמאים בישראל חברים באיגוד מקצועי הנקרא "לשכת שמעי מקרקעין" ועליהם לשלם אגרה שנתית ולעבור בחינות רישוי. כמו כן כפופים שמאי המקרקעין המורשים בישראל אל בית הדין המשמעתי במשרד המשפטים. מעבר לכל אלו עובד שמאי מקרקעין על פי חוקים בינלאומיים להערכות שווי מקרקעין, בדק בית, בידוק מבנים ודמי שימוש ראויים מקרקעין. כמו כן עליו להיות בעל ידע משפטי מקצועי הנוגע לטיב הזכויות של אדם מסוים במקרקעין מסוימים, דיני מקרקעין וכן תקנות מקרקעין.


לימודי שמאות מקרקעין


שמאי מקרקעין מחויב על פי חוק ללימודים הנמשכים בין שנה לשלוש שנים- תלוי במוסד הלימודים. בנוסף מחויבים שמעי המקרקעין במעבר של בחינות מועצת השמאים, וקבלת תעודה ממשרד המשפטים על מנת שיורשו להתחיל לעבוד בצורה חוקית. הביקוש ללימודים המכשירים למקצוע שמאי מקרקעין הולכת וגוברת בשנים האחרונות. בלימודים מקצוע שמאות המקרקעין לומדים השמאים לעתיד 600 שעות, פעמיים עד שלוש בשבוע במשך שנתיים. תכנית הלימודים העיונית כוללת קורסים במקצוע שמעות מקרקעין, קורסי רקע במשפטים, מימון, כלכלה, תכנון ערים, הנדסה, בידוק מבנים ועוד. בנוסף ללימודים אלו יש לעבור התמחות של שנה אחת בת 40 שעות שבועיות במשרדו של מאמן שהוסמך להיות שמאי מקרקעין בישראל בעל ותק של שלוש שנים או יותר. בסיומה של התמחות זו על שמאי המקרקעין לעבור בחינה העוסקת בעקרונות שומה ב' וכן את הבחינה הסופית בשומה למעשה. התעודה המתקבלת בסיום כל ההליכים הללו היא תעודת "שמאי מוסמך" המוענקת על ידי מועצת שמאי מקרקעין.


שמאי מקרקעין – מהות העבודה והשכר.


בעת עבודתו נדרש שמאי מקרקעין להפעיל לא מעט שיקול דעת. השמאי מבצע פעולת שומה שמשמעותן ביצוע הערכת נזקים ועלויות הן על פי שווי שוק והן על סמך שכלולים של קריטריונים שונים.
ניתן לחלק את ההערכה של שמאי מקרקעין לשני סוגים- הערכת נכס שמשמעותה בפועל הוא מתן הערכת שווי לדירה או בית המגורים, כאשר עלות להערכת שווי דירה תהיה בסדר גודל של כאלף שקלים בזמן שעלות להערכת שוויו של בית פרטי תעמוד על כחמשת אלפים שקלים.


הסוג השני של הערכות שמאות מקרקעין הן הערכת נזק. כך לצורך הדוגמא בשנים האחרונות בהן מותקפת העיירה שדרות וצפון הנגב הוצפו שמאי המקרקעין בדרום הארץ בעבודה להערכת נזקי ההפגזות של טילים שפגעו בבתים תושבי איזור זה. שכר שמאי מקרקעין עומד על כ- 10 אחוז מגובה הנזק אותו הוא מגיע להעריך. ככל שגובה הנזק יעלה, כך אחוז העלות תרד מתחת לעשרת האחוזים ובכל מצב שכר טרחה מינימאלי של שמאי מקרקעין עומד על 450 שקלים.

אס.אי.או ישראל מקדמת מגוון אתרים בתחומי הנדל"ן ובינהם אתר צ'ק האוס העוסק בתחומי בדק בית, ליקויי בניה וכן שמאות מקרקעין מידי שמאי מקרקעין מקצועיים בתחומם.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב