האם חוק איסור מימון טרור חל על העברת הכספים מבנקים באיו"ש לרצועת עזה והאם קיימת עילת התערבות שיפוטית במעשה העברת הכספים ?
בג"ץ 1169/09, פורום משפטי למען ארץ ישראל - ע.ר. נ' ראש הממשלה, ח"כ אהוד אולמרט ואח'
כבוד הנשיאה ד' ביניש, כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופטת א' פרוקצ'יה
עו"ד יצחק בם, עו"ד דן לנדאו לעותרת; עו"ד מיכל מיכלין-פרידלנדר למשיבים
15.06.2009
העובדות:
1. המפקח הפלסטיני על הבנקים פנה לבנק ישראל בבקשה להעביר כספים במזומן מבנקים ברמאללה לסניפי בנקים ברצועת עזה. הכספים מיועדים לתשלום משכורות ל-78,000 עובדים פלסטיניים, שהם עובדי הרשות הפלסטינית המתגוררים ברצועת עזה. לאחר דיון החליט ראש הממשלה שלא למנוע את העברת הכספים. לטענת העותרת, העברת הכספים מנוגדת להוראות חוק איסור מימון טרור, תשס"ה-2005.
החלטה:
2. ההסלמה שחלה בפיגועי הטרור ברחבי העולם העלתה על סדר היום בישראל ובעולם את הצורך להילחם בצורה אפקטיבית בארגוני הטרור. דגש מיוחד הושם על מאבק בפן הכלכלי של הטרור, ובעיקר במימון הכספי הנדרש לצורך התארגנותו ופעילותו.
3. עיקרו של חוק איסור מימון טרור בקביעת עבירות פליליות, שעניינן הטלת איסור על ביצוע פעולות ברכוש שיש להן קשר וזיקה למעשי טרור. חוק איסור מימון טרור חל ביסודו על פרטים וארגונים הפועלים ביודעין ברכוש כדי לקדם בצוע מעשי טרור, לתגמל בעבור ביצועם, או לממן פעילות ארגוני טרור תוך פגיעה קשה באינטרסים של הציבור בישראל, בהיבט הפרט והכלל גם יחד. החוק אינו מכוון, במהותו, לחול על פעולות הממשלה או זרוע מזרועותיה המתבצעות בגדר סמכויותיהן כדין, אשר נועדו לממש מדיניות שעניינה קידום אינטרס הציבור בישראל במובן הרחב, ועמידה בחובתה של ישראל כלפי תושבי האזור במישור ההומניטרי במסגרת המשפט הבינלאומי.
4. המדובר בענייננו במתן היתר של ראש הממשלה להעברת כספים השייכים לרשות הפלשתינית, המופקדים בבנקים באיו"ש, דרך ישראל לבנקים בעזה. הכספים מיועדים לתשלום משכורות לעובדי הרשות הפלשתינית המתגוררים בעזה. מתן היתר להעברה מסוג זה על ידי הממשלה או ראש הממשלה אינו נכנס לגדר האיסורים שבחוק, וממילא לא נדרש היתר מיוחד כמשמעותו בסעיף 9(ד) לחוק, אשר נועד להכשיר העברה אסורה של רכוש בנסיבות מיוחדות. חשש בעלמא שמא כספים המיועדים למטרה לגיטימית ישמשו בעקיפין גם למטרות שהחוק ביקש למנוע, אינו מספיק על מנת לשבץ העברת כספים למסגרת האיסורים שבחוק.
5. לא היה מקום להתערב בנסיבות מקרה זה בהחלטת ראש הממשלה להתיר העברת כספים של הרשות הפלשתינית מבנקים ברמאללה לבנקים ברצועת עזה, וזאת מאחר שמדובר בענין שבמדיניות מובהקת, הנתון לאחריותה של הממשלה.
בג"ץ 1169/09, פורום משפטי למען ארץ ישראל - ע.ר. נ' ראש הממשלה, ח"כ אהוד אולמרט ואח'
כבוד הנשיאה ד' ביניש, כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופטת א' פרוקצ'יה
עו"ד יצחק בם, עו"ד דן לנדאו לעותרת; עו"ד מיכל מיכלין-פרידלנדר למשיבים
15.06.2009
העובדות:
1. המפקח הפלסטיני על הבנקים פנה לבנק ישראל בבקשה להעביר כספים במזומן מבנקים ברמאללה לסניפי בנקים ברצועת עזה. הכספים מיועדים לתשלום משכורות ל-78,000 עובדים פלסטיניים, שהם עובדי הרשות הפלסטינית המתגוררים ברצועת עזה. לאחר דיון החליט ראש הממשלה שלא למנוע את העברת הכספים. לטענת העותרת, העברת הכספים מנוגדת להוראות חוק איסור מימון טרור, תשס"ה-2005.
החלטה:
2. ההסלמה שחלה בפיגועי הטרור ברחבי העולם העלתה על סדר היום בישראל ובעולם את הצורך להילחם בצורה אפקטיבית בארגוני הטרור. דגש מיוחד הושם על מאבק בפן הכלכלי של הטרור, ובעיקר במימון הכספי הנדרש לצורך התארגנותו ופעילותו.
3. עיקרו של חוק איסור מימון טרור בקביעת עבירות פליליות, שעניינן הטלת איסור על ביצוע פעולות ברכוש שיש להן קשר וזיקה למעשי טרור. חוק איסור מימון טרור חל ביסודו על פרטים וארגונים הפועלים ביודעין ברכוש כדי לקדם בצוע מעשי טרור, לתגמל בעבור ביצועם, או לממן פעילות ארגוני טרור תוך פגיעה קשה באינטרסים של הציבור בישראל, בהיבט הפרט והכלל גם יחד. החוק אינו מכוון, במהותו, לחול על פעולות הממשלה או זרוע מזרועותיה המתבצעות בגדר סמכויותיהן כדין, אשר נועדו לממש מדיניות שעניינה קידום אינטרס הציבור בישראל במובן הרחב, ועמידה בחובתה של ישראל כלפי תושבי האזור במישור ההומניטרי במסגרת המשפט הבינלאומי.
4. המדובר בענייננו במתן היתר של ראש הממשלה להעברת כספים השייכים לרשות הפלשתינית, המופקדים בבנקים באיו"ש, דרך ישראל לבנקים בעזה. הכספים מיועדים לתשלום משכורות לעובדי הרשות הפלשתינית המתגוררים בעזה. מתן היתר להעברה מסוג זה על ידי הממשלה או ראש הממשלה אינו נכנס לגדר האיסורים שבחוק, וממילא לא נדרש היתר מיוחד כמשמעותו בסעיף 9(ד) לחוק, אשר נועד להכשיר העברה אסורה של רכוש בנסיבות מיוחדות. חשש בעלמא שמא כספים המיועדים למטרה לגיטימית ישמשו בעקיפין גם למטרות שהחוק ביקש למנוע, אינו מספיק על מנת לשבץ העברת כספים למסגרת האיסורים שבחוק.
5. לא היה מקום להתערב בנסיבות מקרה זה בהחלטת ראש הממשלה להתיר העברת כספים של הרשות הפלשתינית מבנקים ברמאללה לבנקים ברצועת עזה, וזאת מאחר שמדובר בענין שבמדיניות מובהקת, הנתון לאחריותה של הממשלה.
את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il
http://www.takdin.co.il