דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדעני מכון ויצמן וחוקרים שבדיים: כיצד עודף שומן בגוף יכול להשפיע על התפתחות סוכרת 

מאת    [ 17/07/2006 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 3632 פעמים ]

אחד מכל תריסר אנשים בעולם המערבי סובל מסוכרת מסוג 2. כיום עומד מספרם על כ-150 מיליון, ועל-פי התחזיות, מספר זה יכפיל את עצמו בתוך 20 שנה. מדענים ורופאים רבים הניחו כי התפשטות הסוכרת קשורה לתופעה אחרת המאפיינת את העשורים האחרונים: השמנת יתר. אבל הקשר הסיבתי בין שתי התופעות נותר בגדר תעלומה. צעד חשוב לפתרון התעלומה הזאת נעשה באחרונה, כאשר מדענים ממכון ויצמן למדע ומאוניברסיטת אומיה שבשוודיה חשפו מנגנון שבאמצעותו ריבוי השומן בגוף יכול לתרום להתפתחות המחלה. ממצאי המחקר הזה פורסמו בכתב העת המדעי Cell Metabolism.


סוכרת מסוג 2 היא מחלה מורכבת המתאפיינת באי-יכולת של הגוף להשתמש בסוכר ביעילות.
בשלב הראשון, ה"שקט" של המחלה, תאי הגוף מאבדים את היכולת להגיב ביעילות להורמון אינסולין המסייע בהכנסת הסוכר לתאים, המשתמשים בו להפקת אנרגיה הנחוצה להם לקיום תהליכי החיים. בשלב זה תאי הביתא בלבלב, המייצרים אינסולין, נדרשים לפעילות מואצת כדי לשמור על שיווי משקל ביוכימי ומגיבים בייצור מוגבר של אינסולין. כאשר המאמץ הזה מתבצע לאורך זמן, הוא פוגע בתאי הביתא ומוביל לשלב השני של המחלה, המתאפיין ברמות גבוהות של סוכר בדם.


מדענים ורופאים ניסו בעבר להבין כיצד השמנת יתר תורמת להופעת שני השלבים של המחלה. בדרך הטבע, תאי הביתא מגיבים לעלייה ברמת הגלוקוז בדם (המתחוללת לאחר כל ארוחה), בהגברת ייצור האינסולין הנחוץ כדי להחדיר את הסוכר לתאים. תופעה זו מוגברת עם עליית רמת החומצות השומניות בדם. המחקר החדש של מדעני מכון ויצמן למדע ואוניברסיטת אומיה, מצביע על מעורבותו של קולטן חלבוני הקרוי GPR40. קולטן זה מוצג על קרומיהם החיצוניים של תאי הביתא, וקושר חומצות שומניות.


כדי לבחון את ההשערה הזאת, חברו פרופ' מייקל ווקר ותלמידי המחקר ניר רובינס ורעות ברטוב-שיפמן מהמחלקה לכימיה ביולוגית במכון ויצמן למדע, לפרופ' הלנה אדלונד ולד"ר פר סטנברג מאוניברסיטת אומיה שבשוודיה. בשיטות של הנדסה גנטית הם פיתחו שני סוגים של עכברי מעבדה: במטען הגנטי של העכברים מהזן הראשון לא נכלל כלל הגן המקודד לקולטן GPR40(כלומר, הקולטן הזה כלל לא יוצר ולא נמצא בגופם). לעומת זאת, במטען הגנטי של העכברים מהזן השני, הגן המקודד לקולטן הנחקר היה פעיל יותר מהרגיל. בעכברים אלה נוצר עודף קולטני GPR40, שגרמו לכך שתאי הביתא הגיבו בהגברת ייצור האינסולין גם כאשר בדם הייתה מצויה רמה נמוכה יחסית של שומן.


בניסוי נמצא כי העכברים חסרי קולטני GPR40נותרו בריאים גם כשמרכיב השומן במזונם הועלה במידה משמעותית (עכברים רגילים, בתנאים אלה, מפתחים סימנים האופייניים לשלב הראשון של המחלה). לעומת זאת, העכברים שבגופם נוצר עודף של קולטני GPR40, פיתחו תוך זמן קצר תסמינים מובהקים של סוכרת, גם בתנאי תזונה רגילה. תסמינים אלה כללו, בין היתר, הפחתה ניכרת בתיפקוד תאי הביתא בלבלב.
פרופ' ווקר: "מחקרים אלה מראים שמידת התיפקוד של קולטני GPR40מקשרת בין השמנת יתר (המתאפיינת בעליית רמות השומן בדם) לסוכרת. תובנה חדשה זו עשויה להעניק לנו - בעתיד - אפשרויות חדשות להילחם בסוכרת, למשל, באמצעות פיתוח תרופות חדשות שיחסמו את הקולטן הזה ויעכבו את פעילותו".

האתר "להיות בריא" מגיש לכם כתבות במיגוון תחומי התמחות רפואיים, רובן מפרי עטם של רופאים מומחים בכירים, ומאפשר לכם לשאול שאלות את מיטב הרופאים.
http://www.2b-bari.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב