דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אלטרנטיבה להורדות הלא חוקיות 

מאת    [ 03/06/2009 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2522 פעמים ]

עם התקדמות הטכנולוגיה בעידן המודרני, היום כבר כמעט בכל בית יש מחשב עם חיבור לאינטרנט. מרוב הוזלות מחירים ונגישות לכולם, נוצר מצב שבו ניתן לרכוש מחשב שכולל את כל מרכיביו במחירים מצחיקים שכמעט כל אדם יכול להרשות לעצמו. המצב האבסורד שנוצר, הוא שבעוד שהמחשב עצמו וכל רכיבי החומרה יכולים לעלות לנו 1,000 - 2,000 ש"ח, התוכנות הבסיסיות שאנו זקוקים להן לתפעול רגיל של המחשב יכולות להגיע לסכומים גבוהים פי כמה וכמה מכך. מערכת הפעלה עולה בערך כמו כל המחשב, לזה נצטרך להוסיף תוכנות משרדיות כדוגמת אופיס, ושאר הכלים הבסיסיים ביותר כמו אנטיוירוס, הסרת רוגלות, חומת אש, כלי לצריבה, צפייה נוחה בתמונות, פתיחת כיווץ ושאר תוכנות שעלולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד. כל אלו כמובן, הן הבסיסיות הנמצאות בכל מחשב. ישנן תוכנות מקצועיות למטרות מסוימות כגון עריכת תמונות, עריכת וידאו, סאונד, אנימציה ושלל נושאים אחרים שכנראה נזדקק למשכן את הבית כדי שנוכל להרשות לעצמנו לקנותן.

כאמור, כל התוכנות הללו מאוד יקרות וכנראה שיגרם לנו נזק לא קטן בכיס כתוצאה מרכישתן, אבל צריך לזכור דבר נוסף: לא חשוב כמה נשקיע במחשב ובתוכנה, לאחר שנה הם כבר יתיישנו. כך שאם נרצה שהאנטיוירוס שלנו יעשה את עבודתו כראוי, נצטרך לעדכן אותו כל שנה ולרכוש רישיון חדש לתוכנה. כך גם עם כל התוכנות האחרות. סכומים לא מבוטלים של כסף פשוט מבוזבזים על תוכנה שנחזיק לשנה שנתיים, וזהו. לאחר מכן היא כבר לא תהיה שווה הרבה משום שהיא כבר לא תהיה מעודכנת, אז צריך לקנות את הגרסה החדשה.

עם כל מה שנכתב כאן, ישנם אנשים לא מעטים שאינם מוטרדים כל כך מהבעיה הזו. הסיבה לכך היא האפשרות המהירה, הקלה והנוחה להוריד קבצים בצורה לא חוקית. האינטרנט עמוס באתרים שישמחו לתת לנו מענה עם הורדות בשיתוף קבצים על בסיס תוכנה כמו אימיול, טורנטים, או אולי אפילו הורדות ישירות. אנשים פשוט יושבים ופורצים תוכנות, ואנחנו מורידים אותן מתוך מחשבה שזה בסך הכל שיתוף. האמת היא ששיתוף קבצים הוא מושג שנשמע טוב וטהור הרבה יותר ממה שהוא באמת. תחשבו שמישהו היה פורץ לבית שלנו ומרוקן אותו ואז משתף את החפצים שלנו עם כל מי שרוצה, מה היינו חושבים אז? כנראה שמפיצי התוכנות מרגישים בצורה דומה. אנחנו לוקחים את היצירה שלהם, שעליה עמלו לא מעט, ופשוט משתפים אותה בין כולם בחינם ללא כל נקיפות מצפון.

ישנן הרבה בעיות נוספות בתוכנות הפרוצות שאנו מורידים באינטרנט. חלק נכבד מהתוכנות הללו מכיל וירוסים שונים או תוכנות רוגלה, תוכנות מסוימות לא מאפשרות לנו להוריד עדכונים מאתר היצרן, ובהרבה מקרים מתגלים באגים שונים תוך כדי שימוש בתוכנה. כל הבעיות האלו הן כמובן בנוסף לבעיה העיקרית, שזה פשוט אסור. נכון שהתרגלנו להוריד, נכון שזה הדבר הכי קל בעולם, נכון שאנחנו כבר לא מתרגשים מזה והמצפון שלנו אפילו לא מזהיר אותנו כבר, נכון שזה כיף לקבל את התוכנות שעולות אלפי שקלים בחינם ו"לדפוק את כל העולם"... אבל זה עדיין אסור. אנחנו יכולים לשקר לעצמנו ולהגיד שזה מותר או שלא אכפת לנו, אבל זה לא עושה את זה בסדר. אנחנו רוצים להיות אנשים עם ערכים ולחנך את ילדינו לערכים, אבל כאן אנחנו הולכים בדרך ההפוכה, בלי לשים לב אפילו.

אז מה הפתרון?

אף אחד לא באמת רוצה להיות גנב, אבל מצד שני זה בכלל לא פשוט לשלם את הסכומים העצומים האלו לתוכנות כל שנה - שנתיים. אבל ישנה אלטרנטיבה נוספת: לכל תוכנה שקיימת, מורכבת ומושקעת ככל שתהיה, יש תוכנות תואמות שעושות את אותה העבודה בחינם. ישנו תחליף חינמי לכל תוכנה שנזדקק לה. בדרך כלל התחליפים פחות מוכרים לציבור מהתוכנות המסחריות בתשלום, מהסיבה הפשוטה שאין להם תקציב ליחצנות ופרסום, אבל זה לא אומר שהם פחות טובים. אם מיקרוסופט מפרסמת בכל מקום עם אנשי השיווק התותחים שלה את אופיס, אז כנראה שזה מה שנחפש. אבל אילו רק היינו מנסים את אופן אופיס החינמית לחלוטין, היינו מבינים שלא רק שהיא טובה כמו אופיס בתשלום, אלא אפילו טובה יותר, ובחינם. כך ניתן למצוא גם את כל התוכנות האחרות שנזדקק להן. הכל בחינם.

אז למה בעצם אנשים יוצרים תוכנות בחינם? כי הם פשוט מרוויחים מזה. הם מרוויחים פרסום, הכרה וניסיון. וגם אנחנו מרוויחים מזה. כשאנו בוחרים להוריד תוכנות בחינם במקום להוריד את אלו הממוסחרות בצורה לא חוקית, אנו מרוויחים כאן כמה דברים: אנו מעודדים את אלו שיצרו את התוכנות החינמיות ליצור עוד כאלו. אנו מרחיבים את קבוצת המשתמשים בתוכנות חינמיות, כך שתהיה להם יותר השפעה, מה שיגרום ליותר ויותר מפתחים לנסות להתאים את עצמם לתוכנות החינם. אם לא יהיה ביקוש רב ופרסום רב לתוכנות בתשלום ותהיה להם מתחרה רצינית בחינם, במוקדם או במאוחר המחירים של התוכנות בתשלום יהיו חייבים לרדת, או שאולי אפילו ישקלו לתת לנו תוכנות בחינם ולהרוויח ממקורות אחרים כמו פרסום למשל. אבל כנראה שהרווח העיקרי והעצמתי ביותר הוא שנרוויח את היושר שלנו, את המצפון, את הערכים ואת המוסר.

באתר "ללא גזל" ניתן למצוא תוכנות ותכנים בחינם להורדה.
רוני פיזנטי הוא מנהל האתר ללא גזל, המציע הורדת תוכנות ותכנים בחינם כתחליף להורדות הלא חוקיות או לסכומי הכסף הגדולים שצריך לבזבז על רכישת תוכנות.

ללא גזל:
http://www.nogezel.org




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב