דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תן לחיות! - תכנון אסטרטגי 

מאת    [ 02/06/2009 ]

מילים במאמר: 922   [ נצפה 2918 פעמים ]

רוצים לחיות יותר את עצמכם, להינות יותר מהחיים, לפתח ביטחון עצמי, לשנות את הדימוי העצמי, לשמוח יותר ולהגשים את עצמכם בתדירות הולכת וגוברת? - 

תכנון אסטרטגי - הפתרון המושלם.

אסטרטגיה הינה קביעת מטרות ובחירת דרכי פעולה לממש אותן. 

'בת הזוג' של האסטרטגיה הינה ה'טקטיקה', העוסקת בהוצאה לפועל של המטרות והיעדים, דהינו העשייה עצמה. 

המונח אסטרטגיה משמש, בדרך כלל, לתיאור ניהול האופן בו פועלים תוך תמונה כוללת, במקרה שלנו - חיינו. 

לעיתים, בחיינו, אנחנו משיגים ניצחונות טקטיים, זאת אומרת - מגיעים למטרה/מטרות שלנו. 

אולם במקביל, עשוי להיות לנו כישלון אסטרטגי, שכן הצבת המטרה שלנו, מלכתחילה הייתה שגויה, בגלל חוסר האפשרות, שהייתה לנו, לפני היציאה לדרך, לראות את התמונה הכוללת. 

רעיון זה הביא לאמרה -'ניצח בקרב, אך הפסיד במלחמה', כלומר, השיג ניצחון טקטי, אך הפסיד אסטרטגית. 

היום רבים החסידים של העשייה. האמרות - 'העיקר לעשות' או 'JUST DO IT' - כמו בפרסומת של 'נייקי', הפכו להיות מוטו כללי בכל אימון להתקדמות. 

מעטים מתעכבים לעשות בחינה מדוקדקת של המטרה שלהם, החזון והיעד האסטרטגי, כמו גם הדרכים המסוימות, שבהם יש לנקוט, כדי להגיע ליעד/יעדים אלו. 

חסידי 'העיקר לעשות!' יתכן שיגיעו ליעדם, אולם יגיעו עייפים ורצוצים, מזיעים ומותשים מדי, מכדי ליהנות מהצלחתם ואף עשויים לגלות, שהמטרה שאליה הגיעו, אינה ממש מטרתם האמתית.

'הניתוח הצליח - החולה מת!'. לא הטקטיקה ולא האסטרטגיה, במקרה הזה היו נכונים. לכן, לפני שיוצאים לדרך, יש צורך בתכנון אסטרטגי.

תכנון אסטרטגי דורש ניהול. כך שלמעשה אנו מדברים על ניהול האסטרטגיה של חיינו. לרוב האנשים אין כוח להשקיע זמן ומחשבה בתכנון לטווח ארוך. 

יש אנשים, שטוענים, ש'מספיק לראות עד קצה האור של המכונית שלי'. זה נכון, אבל חלקית. זה גם נכון, שאם לא אדע מה המרחק, שאני צריך לעבור עד לתחנת היעד שלי, אז כשאצא מחיפה לאילת, יש סיכוי שאתקע בדרך, כי יגמר לי הדלק בטנק דלק ואז לא יהיה לי אור לראות אפילו סנטימטר אחד קדימה. 

תכנון אסטרטגי, אינו אומר, שאם אנחנו קובעים אסטרטגיה, כדי להגיע למטרה מסוימת שלנו, היא תישאר קבועה ומקובעה כל הדרך אליה. 

לשם כך יש את ניהול האסטרטגיה. ניהול האסטרטגיה דורש הסתכלות מתמדת על ביצוע תוכנית הפעולה והיכולת לשנות אותה בהתאם לנסיבות ולדברים הקורים בתוכנו ובסביבתנו. 

לדוגמא - גילה הגיעה אלי כשבאה אל סף הגיל, שבו החליטה סופית, שהיא רוצה להתחתן. אולם, היא רוצה להתחתן בדיוק עם הגבר, שיעמוד בסטנדרטים שלה. 

זה היה היעד שלה והאסטרטגיה שלה הייתה לפתוח כרטיס באחד מאתרי האינטרנט הקיימים למכביר ולהיפגש עם שלושה גברים כל שבוע, עד למציאת האחד. 

היה לה יעד והייתה לה תוכנית, איך להוציא את היעד לפועל. זה היה התכנון האסטרטגי שלה. אולם, אחרי חמישה חודשים תמימים, בהם פגשה גברים כמו גם דיברה עימם בטלפון, אזל כוחה ותשה התלהבותה. 

היא לא מצאה את המיוחל ובמקומו פגשה את כל הלא מתאימים. כל מה שהיא צריכה בנוסף זה את ניהול האסטרטגיה, דהיינו - לראות את השטח, לראות איך התכנון שלה עבד עד כה, להסיק מסקנות ולשנות קצת מתוכניתה, לאור התוצאות הזמניות.

כמו למשל, לפתוח כרטיס נוסף בעוד אתר אינטרנט. אם הייתה מתכננת מראש ומכניסה מראש גם את האפשרות הזו, ייתכן שהייתה נמנעת מחודשי הדיכאון והתסכול, שנכנסה אליהם, עד שהגיעה למזור שבהחלטה, לפתוח כרטיס בעוד אתר.

לאחר שוידאנו ביחד, שאין שום דבר פנימי באמונות שלה כלפי עצמה וכלפי זוגיות, שמפריעים לתהליך מציאת בן זוג, גילה נאותה להירשם לעוד אתר. 

וראו זה פלא, לאחר שלושה מפגשים בלבד, שנוצרו מהאתר החדש, אליו נרשמה, מצאה גילה את בחיר ליבה. זה נשמע פשוט, אבל שינוי קטן, לפעמים מביא לתוצאות גדולות! 

ככל שהתכנון שלנו יותר מעמיק ויותר רציני, ככל שאנו בודקים מראש את החולשות והחוזקות שלנו ובוחנים אפשרויות והזדמנויות נוספות כתוכניות מגירה למקרים של 'אם זה יקרה אז..' עשינו עבודה אסטרטגית טובה. 

לדוגמא בסיפור של יאיר, שרצה להיות סוכן נדל"ן מסחרי מצליח. התכנון האסטרטגי שלו היה להוציא לפעול באופן עצמאי את כל מה שלמד בסוכנות נדל"ן האחרונה בה עבד. 

היו לו הצלחות במקום העבודה, בה עבד כשכיר והוא הרגיש מוכן ומזומן ומולהב, כדי להשתפשף בלהיות ברוקר בעצמו. חודש עבר ועוד אחד אחריו ובעקבותיו עוד חודש ושום דבר לא קרה. 

שום עסקה לא נסגרה והכסף בבנק אזל והתפוגג. שישה חודשים עברו, אך האסטרטגיה של יאיר, לא השתנתה. הוא היה נותן את השירות הטוב והמקצועי ביותר במסירות הכי גבוהה שהכיר וכולם השיבו אותו ריקם. 

בליבו של יאיר החלו להיסדק דימויו והביטחון העצמי שלו. אולי הוא לא מתאים להיות סוכן נדל"ן? אולם הוא היה עיקש ודבק באסטרטגיה שלו. 

וכמו שאמר איינשטיין - 'כאשר אתה מנסה להשיג אותה תוצאה באותן דרכים, שלא עבדו לך בעבר, אל תתפלא, שלא תשיגה!' מה זה אומר מבחינת התכנון האסטרטגי של יאיר? 

האם יתכן שלא לקח בחשבון גורמים נוספים, כמו - יכולת המכירה שלו, מצב השוק, המצב הנפשי שלו בקשיי נזילות נוראיים, עייפות החומר, מלקיחת עבודות משניות, שנגסו בשעות העבודה שלו כסוכן נדל"ן וכו'? 

אם הייתה לו ראייה כללית יותר על כל המצב לאשורו (יכולותיו האישיות -חוזקות+חולשות ושינויי השוק - הזדמנויות+איומים), היה יכול לתכנון אסטרטגיה, הכוללת 'תוכנית גישור'. 

ובאמת, לאחר שהחליט להיות נאמן לתוכניתו הראשונית ולא לעזוב בשום פנים ואופן את תחום הנדל'ן פנה אלי לקבלת אימון וביחד הגענו למסקנה שהוא צריך לפנות ל'מנטור' בתחום הנדל"ן. 

כך יוכל לעזוב את עבודות הסרק שלו, שהכניסו לו כסף מועט ולקבל משכורת + להיות צמוד למישהו, ממנו יוכל ללמוד את כל הטריקים המתוחכמים של המקצוע. 

ומשם - השמים הם הגבול! תוכנית אסטרטגית לחיים בכל תחום, חייבת לכלול מבחן עמוק, אמיתי וכנה במישור הפנימי של האדם - ניתוח כל חזקותיו מול כל חולשותיו. 

התוכנית האסטרטגית תסתמך על חזקותיו ותמצא פתרון לחולשותיו. בנוסף, יש לבדוק את המציאות החיצונית, 'שדה הקרב', מרחב המימוש והעשייה החיצוני - אלו הזדמנויות טמונות בו ואלו איומים. 

את ההזדמנויות צריך לרשום, כדי לא לפספס ולנצל אותן ולכל האיומים יש למצוא פתרון. ככל שנקדים למצוא דרכים לנצל את הכישורים והעוצמות הפנימיות שלנו, כמו גם למצוא דרכי זיהוי הזדמנויות ופתרון איומים פוטנציאליים, דרכנו למטרה תהיה סלולה, קלה ומהירה. 

זה נקרא ראייה כוללת. כך אנו הופכים להיות המנהלים של חיינו. לבדוק קרוב - לראות רחוק - מיפוי הפנים והחוץ ללא פשרות מביא לתוצאות המבורכות. ולזה יקרא - תכנון אסטרטגי. אז - איזה חיים מאתגרים, מרתקים ומדהימים יש לנו?

מיכל תבל, הדרך לצאת מהמטריקס, Michal tevel, אימון, קאוצ'ינג, NLP הרצאות, סדנאות קורסים, אימון אישי רגשי ומנטלי, http://www.michaltevel.co.il 053-3811883




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב