דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוות דעת רפואית שנייה של פסיכיאטר | דר. חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה 

מאת    [ 01/06/2009 ]

מילים במאמר: 575   [ נצפה 3025 פעמים ]

חוות דעת רפואית פסיכיאטרית נוספת

אנשים רבים פונים אל רופא מומחה אחר, בנוסף לרופא שהתייעצו איתו, על מנת לקבל חוות דעת רפואית שנייה. בתהליך הפנייה אל חוות דעת שנייה, יש הרבה מאוד כוחות שונים שמניעים את התהליך. חלק מהכוחות האלו הם מניעים פנימיים, רגשיים וחלק הם מניעים חברתיים ולחצים של הסביבה.
פנייה אל פסיכיאטר או אל פסיכולוג לשם חוות דעת רפואית פסיכיאטרית או פסיכולוגית שנייה אינה שונה מפנייה אל כל רופא אחר מכל תחום רפואי "גופני". בחוות דעת פסיכיאטרית שנייה, נפגשים פחדים, תקוות ורצונות. אז לשם מה נועדה חוות דעת שנייה פסיכיאטרית?



    • אישור אבחנה - אנשים מתקשים לפנות אל פסיכיאטר מלכתחילה מכל מיני סיבות. עיקר הסיבות הן חשש מרישום כלשהו שמא הדבר יוודע למישהו, סטיגמה וחוסר מוטיבציה (שמאפיינת הפרעות רבות בתחום הנפש). לאחר עשיית הפעולה הראשונה, בין אם היא נעשית על ידי המטופל עצמו או בדחיפת מישהו מסביבתו, לא פעם ישנה התנגדות לעצם האיבחון עצמו. האם יש לי באמת חרדה? האם הכאבים הללו באמת נפשיים? הפתרון הוא לפנות אל פסיכיאטר נוסף לשם איבחון והערכה שנייה.

    • ביטול אבחנה - אנשים לא אוהבים להיות מקוטלגים. יותר קל לכל אחד להגיד שהוא סובל מדלקת חריפה בגרון או מטחורים אבל יתקשה להגיד לעצמו או לאחרים שיש לו דיכאון או שלבנו יש סכיזופרניה. סיבה נוספת לפנות אל פסיכיאטר לשם חוות דעת שנייה היא לנסות ולהלחם באבחנה "קשה" לעיכול. האם הבן באמת סובל מסכיזופרניה או שמא המדובר בפסיכוזה כתוצאה משימוש בסמים, היא שאלה שנשאלתי לא מעט פעמים.

    • המלצה לטיפול - צריך לזכור שאנשים הפונים אל חוות דעת שנייה פסיכיאטרית כבר היו אצל פסיכיאטר קודם לכן (אחרת היא לא הייתה מכונה "חוות דעת שנייה"). כל פסיכיאטר מעדיף שיטות טיפול מעט שונות. הגישה הטיפולית להפרעות פסיכיאטריות יכולה להיות שונה מאיש מקצוע אחד לשני. גם אם האבחנה נשארת אותה אבחנה, תמיד קיימת השאלה האם ההמלצה לטיפול, שניתנה על ידי הפסיכיאטר הראשון אכן, מתאימה. הפנייה אל פסיכיאטר אחר נעשית על מנת לברר האם קימות שיטות טיפול אחרות (אולי לא תרופתיות), יעילות יותר או עם פחות תופעות לוואי לבעיה שממנה המטופל סובל.

    • מקרים "קשים" - הפונים אל פסיכיאטר לקבל חוות דעת בקשר למקרים קשים, אינם עושים זאת בגלל שאי אפשר לטפל באותם מקרים. בדרך כלל מדובר במטופלים שאינם משתפים פעולה, ובני המשפחה מבקשים עזרה כיצד עליהם לפעול לשכנעם לקחת את הטיפול.

    • מקרים עמידים - לאחר תקופה מסויימת שאנשים מגיעים אל פסיכיאטר ולעתים גם אל פסיכולוג, והשיפור המקווה במצב הרוח או בהתנהגות, אינו מתרחש, אנשים מתחילים לשאול שאלות שונות, האם המקרה באמת עמיד לטיפול והאם ישנה אפשרות טיפולית שלא חשב עליה הפסיכיאטר הראשון. במקרים כאלו, הפסיכיאטר השני שאלייו מגיעים, נתפס בעיני הפונים אליו כבעל סמכות, אוטוריטה בתחומו, בעל ידע מיוחד. לעתים קרובות, הפסיכיאטר השני ממליץ את אותן ההמלצות שהמליץ הפסיכיאטר הראשון ושלא התקבלו בגלל סיבות שונות. דוגמא טובה למצבים כאלו היא ההמלצה לטיפול בנזעי חשמל עבור כטיפול נגד דיכאון עמיד.

לא משנה מה הסיבה שפונים אל פסיכיאטר מומחה שני לשם חוות דעת, המטופל ובני משפחתו מקווים לדבר מה. לא פעם הכוחות המניעים את הרצונות הללו הם רצונות פנימיים על מנת לא להיות בעמדה של "חולה" והתכחשות למחלה אולם במקרים רבים אחרים הסיבה היא רצון לקבל טיפול "אחר" אולי טיפול טוב יותר.


הפסיכיאטר שאליו מגיעים, כמו כל איש מקצוע בתחום הרפואה מעוניין לעזור ולא פעם מרחיב את אפשרויות הטיפול האפשריות למקרה העומד בפניו מעבר למקובל במגרים אלו ולא פעם מציע אמצעי טיפול לא מוכחים מחקרית. אין המדובר בחוסר ידע מקצועי של הפסיכיאטר הראשון, בדרך כלל, אלא ברצון למצוא פתרונות פחות "מקובלים" או יותר אגרסיביים ויצירתיים, שלא פעם עושים את השינוי המקווה.




ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. בעל מרפאה פרטית לאיבחון וטיפול על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג. כמו כן עורך חוות דעת פסיכיאטרית עלצרכים שונים על ידי פסיכיאטר מומחה ובשיתוף פסיכולוג מומחה, לפי הצורך.

קליניקה: רחוב קהילת ונציה 10, תל אביב. טלפון: 0502511317



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב