דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ראש העירייה האחרון בירושלים 

מאת    [ 26/05/2009 ]

מילים במאמר: 885   [ נצפה 2535 פעמים ]

בסיום חגיגות "יום ירושלים" אפשר לשאול: מי כאן ראש העירייה ומיהו ראש העיר.. התשובה: לאחר הפסדו של טדי קולק בבחירות לראשות עיריית ירושלים היו מי  שחשבו שהתואר "ראש עירייה" אינו מספיק חשוב ואינו משקף נכונה את מעמדו של  מי שנבחר  לנווט את ההתנהלות בבירת הנצח של עם ישראל . כך נולד השינוי. לא עוד ראש עירייה כי אם ראש העיר ירושלים. קולק נשאר ראש העירייה האחרון בתואר זה.
 
ה"פסטיבל" השנתי הסתיים. אירועי יום ירושלים, בירתנו המאוחדת לנצח חלפו. הרחובות נפתחו לתנועה, החיים בעיר חוזרים לשגרה .  עכשיו אפשר לרדת ממרומי ההצהרות והחגיגות  למציאות האפורה, לעיר שרחובותיה אינם נקיים, לפקקי התנועה ,לקשיי התחבורה, לבורות בכבישים, למערכת החינוך המקרטעת שהמשאבים המיועדים לה  מתפצלים בין הזרמים: הממלכתי, חרדי, מסורתי  ויש עוד. ל"חבילת הבעיות" והקשיים האלה אפשר להוסיף את המתחים בין החרדים לחילונים ובין האוכלוסייה היהודית לערבית ולא פרטנו את הקשיים התקציביים וחלוקת נטל הארנונה הבלתי שוויונית בין פלחי האוכלוסייה בעיר . לתפארת התיאור, צריך להזכיר גם,  שעל הכול משקיף התורן הזקור לגובה, של גשר המיתרים התקוע בכניסה לעיר מפני שפרנסיה בעבר סברו שיתווסף לשבעת פלאי העולם ויהיה השמיני ברשימה. על כן, חשבו, מוצדק להשקיע בו מאות מיליונים מתקציבי הממשלה והעירייה..
 
בכל אלה ועוד אמור לטפל, לנווט ולגשר מי שהציבור בחר  לעמוד בראש המערכת העירונית, הלא הוא ראש העירייה. בכלל לא פשוט ובכלל לא קל.
 
מאז מלחמת ששת הימים היו בירושלים כמה ראשי עירייה. היה טדי קולק ז"ל שכיהן תקופת חיים של 28 שנים בתפקיד הזה אליו נבחר שוב ושוב. היה אהוד אולמרט שכיהן תשע שנים ולמרות שהצהיר, בכל הזדמנות, שהוא רואה בתפקיד דרך חיים למען פיתוח וקידום ירושלים, ובשום פנים לא "קרש קפיצה" לתפקידים אחרים, עזב לפני תום הקדנציה השנייה לטובת תפקיד של שר בממשלה. היה גם אורי לופוליאנסקי , ראש העירייה החרדי הראשון, שכיהן רק קדנציה אחת ובתום חמש שנים אולץ שלא להציג מועמדותו לבחירה נוספת,  בשל עסקה פוליטית שנרקמה בחצרות הרבנים החרדים. עכשיו נבחר לתפקיד ניר ברקת שמנסה להתמודד עם הקשיים והמורכבויות.
 
"ראש העירייה"  מול "ראש העיר"
נוכח סבך הבעיות שיש להתמודד איתן ב"עיר הנצח" שלנו, היו כנראה, בין מי שנבחרו לתפקיד הקשה הזה, כאלה שחשבו שהתואר "ראש עירייה" אינו מספיק חשוב. כי בינינו, מיהו ראש עירייה - כזה שאחראי לניקיון, מים ביוב וחנייה? הזה התואר המשקף נכונה את מעמדו של  "הראש" המנווט את ההתנהלות בבירת הנצח של עם ישראל שחוברה לה יחדיו?
 
כך נולד שינוי. לא עוד ראש עיריית ירושלים, כי אם ראש העיר ירושלים. התואר הזה כך חשבו מן הסתם הוא התואר היאה לשקף מעמדו הבכיר של מי שנבחר לתפקיד ראש העירייה. אפילו יותר מכובד ומרשים מתואר של סתם שר בממשלה.
 
הראשון שטרח על השינוי כבר בחדשים הראשונים להיבחרו היה אהוד אולמרט . הוא אשר הכניס לשימוש רשמי  את המושג. לא ראש עירייה ולא סתם ראש העיר אלא ראש העיר ירושלים. ניירות המכתבים ששימשו את ראש העירייה הקודם, טדי קולק ועליהם הכותרת "ראש העירייה" הושלכו הצידה. במקומם עוצב נייר מכתבים חדש ל"ראש" עליו התנוססו בגאון המילים "ראש העיר ירושלים" ומעליהן סמל/לוגו האריה של העירייה.  אבל לא סתם. הלוגו של העירייה הודפס בצבע זהב במקום הצבע הכחול. וכך הפך נייר המכתבים מ"סתם" דף לנייר מלכותי. [זהב לא?]
 
היה זה דווקא טדי קולק, ראש העירייה שקדם לאולמרט, שהתעקש כי תוארו יהיה ראש העירייה, ולא מעבר לכך. בכל הזדמנות חזר על השקפתו כי הוא רואה עצמו בראש ובראשונה כאדמינסטרטור שנבחר לעמוד בראש מינהל העירייה. תפקידיו בראש ובראשונה לדאוג  לניקיון ולתברואה, לאספקת מים וביוב תקינים [פעם הייתה זו בעיה בעיר] לתאורת רחוב, כבישים ,חינוך וכיוב'. כמי שכזה הוא משמש בעצם כבכיר הפקידים . במהלך שנות כהונתו הארוכות דחה לא פעם הצעות למנותו כשר מיוחד לענייני ירושלים, בנוסף לתפקידו כראש העירייה. "ראש העירייה הוא תפקיד ביצועי אליו נבחרתי. זה התפקיד הכי חשוב בעולם" נהג קולק לומר. "אין שום צורך בתארים נוספים".
 
"לוגו" מוזהב על נייר המכתבים
 
יש הבדל במשמעות הביטוי "ראש העירייה" ו"ראש העיר". באופן פורמאלי  אין תואר כזה "ראש העיר". הבחירות נערכות לתפקיד "ראש העירייה". "ראש העיר" בעצם הוא מעין תואר כבוד  שהציבור מעניק אותו, משך הזמן, לנבחר מתוך הכרה והוקרה לשירותו למען צרכי התושבים. מתוך נכונות לקבל אותו כמי שמייצג את העיר ותושביה ולא רק כמי שאחראי לתפעול השירותים העירוניים וממונה על כלל עובדי העירייה.. קולק הקפיד עד יומו האחרון בתפקיד להיקרא "ראש העירייה". אבל התושבים שחזרו ובחרו בו שוב ושוב כינו אותו מתוך כבוד "ראש העיר". קולק לא מחה על כך יותר מידי, אבל מפעם לפעם טרח, אולי לשם הרושם, להזכיר שהוא "בסך הכול" רק ראש עירייה ואנשים חייכו לעצמם. נו באמת...
 
כאמור אהוד אולמרט היה זה הכתיר עצמו כ"ראש העיר ירושלים". אלה שבאו אחריו לא חזרו למקור. התואר מצא חן בעיניהם. גם נייר המכתבים והלוגו המוזהב. אפילו אתר האינטרנט של העירייה אימץ את התואר החדש והצמיד אותו גם לטדי קולק שלא ביקש אותו לעצמו.
 
אפשר שיהיו מי שיגידו שעניינה של רשימה זו הוא היטפלות וקטנוניות, כי מה זה בעצם משנה. לא נכון. זה משנה. השוני הוא בתפיסת הנבחר את התפקיד. ראש עירייה הוא תואר "אפור" יותר, שהנבחר אליו מחויב לפעול בתחום יעילות ותקינות המערכת העירונית והשירותים שהיא מחויבת להם. "ראש העיר" נשמע , לכאורה, כתואר רם יותר ונושאו עומד מעל לכל הדברים השגרתיים, המשמימים האלה. אבל רבים יגידו שעיר הבירה שלנו במצבה הנכחי זקוקה הרבה יותר לראש עירייה....
 
עושה רושם שבירושלים מי מכנים עצמם "ראש העיר" עשו פחות למען העיר ורווחת תושביה ממי שהתעקש להיות "ראש העירייה" עד יומו האחרון בתפקיד. עוד עניין, לכאורה שולי, לראש העירייה החדש לחשוב עליו....

* הערה: הכותב שימש כדובר עיריית ירושלים ויועץ ראש העירייה בשש השנים האחרונות לכהונתו של טדי קולק ז"ל

מנחם רבוי
הנתונים: תפקידים בכירים בשירות הציבורי בעבר,כותב דעתן בהווה וסבא לשלשה
פורסם גם באתר המחבר:
http://www.notes.co.il/raboy/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב