דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלהט וההשתוקקות להישגים 

מאת    [ 26/05/2009 ]

מילים במאמר: 952   [ נצפה 2587 פעמים ]

מרגע היוולדו של האדם קיימת בו השתוקקות להישגיות. במהלך החיים האדם סופג מידה עצומה של התניות. חלק מאתנו איפשרו לזרימה זו של יצירתיות להשתוקקות להיעלם בגלל נסיבות חיצוניות, אך כאשר האדם מגלה את הרעננות, החיוניות ובעיקר את ההתלהבות של היצירתיות - ההשתוקקות שהיו בילדותנו אנו ערוכים ומוכנים להשיג את ההצלחה.
לעתים האדם משקיע מעט מאוד מאמץ - המינימום הנדרש כדי להגיע להישגים. לעתים רחוקות האדם מגביר את המאמץ המינימלי הנדרש כדי לרכוש ההישגים וההצלחה. לאדם עתודות עצומות של כוח כדי לפתח השתוקקות כנה ויוקדת להישגיות. עלינו לדאוג להפיק את המיטב ממלוא הפוטנציאל הקיים באדם. חשוב להפעיל, לטפח ולגבש את הלהט כדי להוציא מן הכוח אל הפועל את אשר טמון באדם.
מנהיגים טובים מפתחים להט אמיתי, כוח מניע, להשגת יעדים, יעדי צוות ויעדים אישיים. הלהט מגביר כוחות, משנס מותניים להתגבר גם על מכשולים שבדרך. האפקטיביות והיעילות יעלו במידה ניכרת ככל שיימצאו הכלים להגביר את הלהט וההשתוקקות של האדם.
ככל שהלהט יהא יוקד ההישגיות תהיה יותר עמוקה ויותר משמעותית. כשהלהט יבער בתוך לשד עצמותיהם של האנשים הם יפיקו את מיטב היצירתיות והמקוריות.
כאשר האש קטנה והלהבה מועטה הלהט נחלש ונמוג. הסובב אותנו גדוש בורות ובמהמורות המקשים על השגת יעדים. כאשר הלהט הקיים מצליח להתגבר ולחלוץ על פני המכשולים והקשיים, אין הנאה גדולה מזו. התגברות על בעיות יוצרת מוטיבציה ורצון עז לנסות לנוע קדימה, משלב אחד של הצלחה למשנהו. או אז מטפח האדם משאלות חדשות ומביאן לידי מימוש. הלהט וההשתוקקות מגבירים את הרצון לעמול קשה למען מפעל נעלה הראוי לתהילה, המביא תקווה, וזו מובילה לשמחת העשייה.
מבחינה פסיכולוגית נפשית פנימית - האדם חש איתן, זקוף קומה ובעל ביטחון עצמי חיובי ככל שהוא גדוש בהישגים. אדם ספוג הישגים גם אם הם הופנמו תוך מאמץ, הרי הוא ערוך ומוכן יותר טוב לגמילות חסד, לאהבת אדם, לעזרה לזולת ולקיום ערכים נוספים בין אדם לחברו. צריך ליצור קרקע נפשית פוריה לקליטת הישגים, להגביר תחושות של כבוד, אהבה, שיתופיות, חיי חברה, שמחה, אופטימיות, אמפתיה, שייכות, מובילות את האדם למוכנות פנימית לקלוט ולהטמיע ההישגים ואף קיימת מוכנות נפשית לקליטה נוספת, מוקד חשוב וראוי לתשומת לב בתחום זה - הינו חוויות של הצלחה. לעתים צריך לדאוג לפשט, להבהיר, להקל, למנוע תסכולים, לדאוג לעידוד, מילה טובה, כל אלה יוצרים תשתית נפשית להתגברות על כל מכשול ועל כל שוחה ובור שבדרך. חייבים לשלב גורמים פסיכולוגיים נפשיים בצד עקרונות הלהט וההשתוקקות. כאשר האדם יחוש בפנימיותו כי יש לו דימוי עצמי חיובי ורגשי תהא הקליטה וההטמעה יעילים ומהירים יותר.
עמוד דף יומי בגמרא למשל, תוך התגברות והבנה של כל הטקסטים הכתובים, אהבת תורה, לימוד משמעותי מעמיק ויצירת מוטיבציה ללמידה מתמדת תהא מעמיקה מקובלת ורצינית יותר במקום בו מתקיימת הלמידה מתוך שמחה, רוגע בחדר ממוזג, עם כיסאות נוחים ושולחנות מהודים. אם הלימוד מלווה בשתיית תה וכיבוד קל של עוגיות, כאשר מלווים לכך טקסטים דידקטיים, פלקטים, שקפים, אינטרנט ומערכת מיחשוב משוכללת, למידת הדף היומי נקלטת טוב יותר.
ככל שהמנהיג נהור, חכם, יעיל, בעל חזון מגובש המשתף את הצוות בעשייה, בתכנון בתהליך ובמעקב, כך יקל עליו להלהיב את האדם. ככל שהמנהיג יגביר את חשיבות עבודת הצוות והאינטראקציה בין האנשים, ככל שירבה בעידוד, במילה טובה, בתגמול, כן יזכה לראות הישגים גבוהים יותר כאשר הלהט של העובדים או התלמידים גבוה יותר.
החזון חייב להיות בהיר, ברור ומלהיב את האנשים, כך יושגו תוצרים טובים וההישגים יפרחו.
לכל אדם יש צורך פנימי עמוק להיות חלק ממשהו גדול. יש לאדם צורך להרגיש שהוא תורם תרומה כלשהי. מנהיג הרואה את הרעב הזה ולפעמים היוצר ומגביר אותו אך מכין קרקע פורייה כדי להשביע רעבון זה הריהו משפר את ההישגים, כאשר הרעב הוא הרצון לעשות ועלינו להלהיב ולהעצים האנשים כדי למלא את המצברים. התנועה קדימה תהא ביתר שאת, ככל שהמצברים מלאים במים מזוקקים, ככל שהצינורות המובילים נקיים וערוכים לקליטת כל הישג.
הלהט מגביר את החשיבה של האדם ויוצר השראה לאנשים לתת את מיטבם. תן לאנשים, ילדים ומבוגרים סיבה טובה לקום כל בוקר והמה עושים זאת בהתלהבות. מטרה מלהיבה יוצרת רצון ומוטיבציה לכבוש יעד זה. הלהט מפיח באנשים תקווה לכבוש את ליבם ואת מוחם כדי להשיג את המטרה. היא מהווה תמריץ וסם חיזוק, הוא מגביר את האנרגיות החיוביות שבאדם ומנתב אותו להישגים. המנהיגים הטובים יוצרים שותפות עם חברי הצוות. כדי שכל פרט וכל הצוות כולו יהא בעל רצון עז - השתוקקות ולהט להשיג היעדים, צריכים לטפח (1) רמת יחס גבוה בכך נוצרת גישה חיובית במנהיגים ובמחשבות. היחס צריך להיות חיובי ויצרני באופן עקבי וממושך. היחס גורר אמפתיה ודאגה אמיתית לכל אחד כדי ליצור יחסי שותפות.
(2) טיפוח רמת אמונה, אמונה עמוקה ורצופה בכל אחד מאנשי הצוות, אמונה ביכולתם של האנשים למלא תפקידם היטב, אמונה בפוטנציאל הטמון בהם כדי להגיע להישגים גדולים יותר. הקב"ה ברא את האנשים שונים. בכל אחד חבוי אוצר בלום שונה ואחר, צריך לאתר את כישוריו של כל אדם בצוות ואותם לטפח. במוסדות החינוך יש מורים מצוינים, אך כל אחד מהם כשרוני בתחום אחר. על המנהיג לגלות הכישורים המיוחדים, להאמין בהם ולטפח אותם. טיפוח הכשרונות האישיים תלויים ברמת היחס והאמונה.
הבסיס האיתן והחשוב ביותר לבניית צוות מיומן, מקצועי, מאמין, לוהט ומשתוקק הוא המנהיג בעל כישורי יושרה. יושרה אישית ומקצועית, או אז הארגון, המפעל, המוסד החינוכי, עמידים, משגשגים, צומחים ועומדים במבחן הזמן.
הלהט הפנימי המלווה באמונה בי, באדם, בעצמי, ביכולתי שלי להניע את הגלגלים יוצרים שאיפה פנימית עזה להצליח. הלהט - פותח דרכי חשיבה כדי ליצור כל הזמן משהו חדש ויצירתי, שהרי חיים אנו בעולם משתנה, תהליכי השינוי קיימים ללא הרף. האדם, חכמתו, פרי עמלו הם שיענו ויתגברו על השינויים המתחוללים ללא הרף. הלהט היא תחושה עילאית נפלאה אך היא אינה נדלקת מאליה. המנהיג חייב להצית את אש הלהט. עליו למצוא את הגפרור המתאים לכל אחד ולכל צוות. למנהיג צריך להיות חזון אומץ לב, טוב לב, יושר, התמדה, מוסריות, נחישות, עוצמה, אדיבות, התחשבות בזולת, כיבוד הרע, הליכות ונימוסים, בעלי גישה אנושית ואהדה, מעודד ומביע הערכה חיובית. באשר יסוד הטבע האנושי הוא הכמיהה להערכה, והרבה הרבה ענווה. מנהיגים בעלי חזון רואים עצמם כמשחררים של כישרון אנושי, מימוש הכישרון האישי, מתן הזדמנות להתפתחות עצמית ולהגשמה אישית. כשהכל נעשה בלהט הנכון, הקצירה תהא ברוכה, בנאמנות, יצרנית, יצירתית ומסירות למטרות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב