דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוף סוף נלחמים בהצפת המקצוע 

מאת    [ 10/05/2009 ]

מילים במאמר: 685   [ נצפה 4729 פעמים ]

משהו בכל זאת קורה בלשכת עורכי הדין - לאחר שכבר אמרנו נואש. שנים רבות נטען כי הצפת מקצוע עריכת הדין היא אסון לא רק לעורכי הדין, אלא ובראש ובראשונה לציבור הרחב ולמערכת המשפט שכבר מזמן קרסה תחת נטל התיקים. שנים רבות לא הצלנו לשכנע את לשכת עורכי הדין להתחיל ולפעול בנושא. אם אינך יכול לשכנע את הלשכה כיצד תוכל לשכנע את הציבור הרחב שאהדתו לעורכי הדין אינה רבה והוא מתקשה לראות את הקשר בין הצפת המקצוע לירידה באיכות השירות ?.

הלשכה גיבשה תוכנית והיא יוצאת למסע הסברה וסוף סוף מתחילים לקרוא לילד בשמו- בעיית הצפת המקצוע ורמתו - והדברים קשורים ואחוזים זה בזה והיגיע הזמן שאף הכנסת והממשלה יכירו בבעיה .

אין מחלוקת שקיימת בעיה אמיתית הקשורה ברמתו של עורך הדין המצטרף כיום לשוק העבודה. ההכשרה האקדמית שלו,למעט באוניברסיטאות, לקויה וגרוע מכך. דרישות הסף הנדרשות מהבוגר לצורך קבלה להתמחות עלובות, השכלתו הכללית של עורך הדין פעמים רבות אין די בה כדי לאפשר לו ניסוח הולם אפילו של מסמכי יסוד משפטיים.

תקופת ההתמחות של עורך הדין לעתיד קצרה מאד ובלתי יעילה ולמעשה אין עליה פיקוח ממשי, בוודאי לא מבחינת איכותה. במקרה הטוב ביותר מצליחה הלשכה לבדוק אם המתמחה בכלל עובד במקום התמחותו, או שיש לו גם תעסוקה אחרת. בחינות ההסמכה אין להן ולו קשר עקיף לדרישות המקצועיות האמיתיות. במיוחד בולטת היעדרה של יכולת חשיבה משפטית במקצוע הדורש כל העת התמודדות עם בעיות וחשיבה מקורית.

יש להציב דרישות חד משמעיות למען שיפור רמתו של עורך הדין ובכלל זה הנהגת לימודי משפטים לתואר שני בלבד, בחינות עיוניות ומעשיות רציניות יותר והארכת משך תקופת ההתמחות שארכה בעבר שנתיים וקוצרה בלחץ פופוליסטי לשנה. כמו כן יש לפקח על ההתמחות ולדרוש מעורך הדין, לאחר שהוסמך, פרק זמן של הכשרה מעשית במשרד וותיק בטרם יפתח משרד, או יורשה לעסוק בתחומים מסוימים. כיום עו"ד מתחיל שרמתו בלתי מספקת בהחלט יכול עקרונית לייצג נאשם בתיק רצח או להגיש תביעה אזרחית מסובכת ביותר.

אלו המצדדים כל כך בשוק חופשי ,בגידול בלתי מבוקר של ציבור עורכי הדין ובהיעדר פיקוח, מציעים לנו בעצם לאמץ את דוגמת השיטה ההודית הנוהגת בתחום רפואת השיניים. בהודו כל אחד יכול לעסוק בטיפול שיניים. אתה יכול לעקור שן אצל רופא מדופלם בקליניקה מודרנית מהודרת המצוידת בציוד הטוב ביותר ואתה, במחיר זול במיוחד, יכול לעקור את השן אצל מרפא שיניים היושב על ספסל בשוק ועוקר לך את השן ללא הרדמה. מדוע בעצם לא נוותר על כל דרישה ביחס להכשרת עורכי הדין וכל אחד יבחר לו מהי רמת השירות אותה הוא מעוניין לקבל?. מדוע בכלל אנו דורשים דרישות איכות מבעלי מקצועות חופשיים?.

השאלה היא כמובן שאלה רטורית ואין רבים שמוכנים לאמץ מודל כזה. אף על פי כן יחסו של הציבור לבעיה נגוע בסתירה פנימית. הציבור רוצה שירות מעורכי דין מקצועיים והגונים, אבל ישמח מאד לראות אותם נותנים שירות כזה בפרוטות עקב התחרות הרבה. הדברים אינם הולכים יחד והצפת המקצוע משמעה הפחתת איכות השירות המקצועי ומשמעה גם הרס מערכת המשפט.

הצפת מקצוע עריכת הדין הציפה את בתי המשפט בתביעות שניתן וצריך היה להימנע מהן,היא מעכבת לשנים רבות את הדיון בכל תיק וגורמת לעינוי דין ולירידה באיכות השירות הניתן על ידי בתי המשפט.מי שנפגע מכך הוא בעקר האזרח הקטן. הגופים המבוססים והעשירים אינם מקבלים טיפול שיניים ברחוב והם מנצלים את העומס במערכת המשפט לטובתם.מי שניהל משפט נגד חברת ביטוח וידע כי בשל התמשכות ההליכים הוא נאלץ להתפשר בסכום עלוב יודע על מה מדובר.

לשכת עורכי הדין עדיין מהססת לומר בגלוי לסטודנטים למשפטים את האמת הן על עתידם המקצועי כפרטים והן על עתיד מקצוע עריכת הדין. יתר על כן קיימת מגמה מוטעית להפריד בין לימודי המשפט לצורך "השכלה" לבין עריכת הדין, כאילו שיש מי שמוכן לשלם הון עתק למכללה פרטית רק כדי לרכוש "השכלה כללית" בתחום המשפט.

המכללות הפרטיות למשפטים הן רובן עסק מסחרי, ציני מאד, הנתמך על ידי ציבור מרצים למשפטים המרוויח סכומי עתק מקיומן ומגייס את המוניטין המקצועי שלו להכשיר את השרץ "האקדמי", הנלעג הזה. רק ההכרה של ציבור הסטודנטים שאין נשקף לו עתיד מזהיר במקצוע עקב הצפתו יביא לסגירתן של מכללות מחוסר כדאיות כלכלית.

ידוע לי כי המלחמה בהצפת המקצוע כבר לא תועיל לשכבת הגיל שלי. גם אם תצליח הלשכה בכל מאבקיה יעברו שנים רבות מאד עד שניתן יהיה לשקם את ההרס שנגרם והדבר לא יקרה בעשר השנים הקרובות. אף על פי כן חובתה של הלשכה להתחיל במאבק ולהתמיד בו עד להשגת המטרה.



עו"ד משה גולדבלט
עו"ד עצמאי העוסק בתחום נזקי גוף,רפואה ומשפט,רשלנות רפואית ,זכויות חולים ונכים.יו"ר הוועדה לזכויות החולה בלשכת עורכי הדין.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב