דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חנוך למורה ע''פ דרכו 

מאת    [ 09/05/2009 ]

מילים במאמר: 981   [ נצפה 3728 פעמים ]

בס"ד

"הצוות ראי המנהל"

מוקדש למנהל בי"ס שילה הרב דוד-סעדיה

 

ישנם מוסדות חינוך בהם מתחלף המנהל מידי פעם. סיפר לי מנהל שהוא המנהל האחד עשר במשך עשרים ושתיים שנים.

מה גורם לתחלופת מנהלים?-

האם התחלופה היא פונקציה של מנהל בינוני?

הייתכן שמנהל שהוא מנהיג המטפח מוסד לתפארת לא יוחלף בתדירות גבוהה?

מהם הכלים בהם השתמש המנהל המצליח בבי"ס שילה,אף כי קיימים מסביב מוסדות נוספים ת"ת למיניהם ועם הגעתו התברר שבית הספר קלט ילדים באין ברירה..עם הגב לקיר... במיצ"ב תוצאות 'אדומות' ...הרוח הייתה מדכאת עבור מורים הורים וילדים. כעבור ארבע שנים 98% מתושבי שילה לומדים בבית ספרו. המחזורים גדלים בין 30 ל40 תלמידים לעומת 10-14 תלמידים בכיתות ו-ח. לשילה כיום מגיעים מת"ת שבסביבה כי "אנחנו מצוינים" מעיד המנהל.

ביה"ס בניהולו זכה לפרס החינוך הדתי בשנה זו-התשס"ח המעיד על התקדמות ותנועה לעבר פסגת ההר.

מה עשינו?-מתאר המנהל:

פתחנו מסלולים שונים מעניינים ומרתקים,בהם השונות הייתה מוקד בעשייתנו החינוכית ,עזרה למתקשים ואתגר למצויינים.

ההורים-היו שותפים לכל העשייה,שהרי המה הלקוחות.

הבנו שהכל מתחיל מ"בניין המחנך" הכל תלוי במורה הניצב מול הכיתה והופך למנהיג המשפיע המוביל.

בי"ס הפך לבית מדרש למורים לליבון סוגיות חינוכיות.

עבודת צוות מהווה בסיס איתן להצלחה.

כל מורה הוא חוליה בשרשרת הניצחון,

החברותא-מהווה מוקד להפעיל כל מוח יצירתי .

מידי יום שלישי בין 13:30 ל-15:30 בית מדרש למורים= כך מנצחים!

וכמובן,המורה המתמקצע..למידת עמיתים..ישיבות מחנכים,השתלמות מחוץ לבי"ס..לימוד חוויתי..פיתוח יוזמות..פיתחון פה לכל מורה. העצמת מורים- מוקד בהצלחה!! כל מורה מקבל במה להפגין את יכולתו. המורה למדעים הדגים לכולם,לכל הצוות את עשייתו,הערבות ההדדית,יידע מערכת של כל מורה על כל העשייה מהווה זקיפות קומה של כל יחיד.

המנהל צריך למצוא "מקום" לכל מורה בבית הספר.גם אם אינך בוחר את המורים,עליך לבנות מוסד בהתאם לקיים,אלו המורים,אלו התלמידים,אלו ההורים..זאת הרשות... עליך לנוע ולכבוש כל היעדים, הכל תלוי במנהל היצירתי והיוזם.

"גורם מחבר-מקשר" מה החלום של כל מורה? האם ניתנת לו אפשרות לבטא החלום וליישמו,היינו- העצמת כל מורה בהתאם ליכולתו ולכישוריו, לחלום הטבוע בו...

כל אדם חולם,רק תן לו במה להפוך חלום למציאות. המורה לטבע שחלמה על פינת החי-צריכה לחלום חלום גדול וכך עשתה ופיתחה את הפינה לאימפריה.

יש "המון" מורים בביה"ס בהם רוב המורים חולמים -כך מנצחים!

"הצוות הוא הראי של המנהל"-כל מורה הוא בבואה של המנהל. רוח ,התלהבות,תנועה של כל מורה תלוי במנהל שהוא כזה. המורה למתמטיקה- הפעילה אף היא חדר מתמטיקה-ממש חלום שפע יצירתיות.הכסף אינו גורם מונע יצירתיות. כך בביה"ס "המדעים והמתמטיקה" ברמה מעולה, מצויינת, רק ורק בגלל מורים שחלמו ... או בגלל מנהל שמעודד מורים לחלום שהרי המנהל הוא המראה של כל המורים, כי כדי שמורים יחלמו, גם המנהל צריך לחלום.

בכל מהלך של ההרצאה-הודגש כי כל ההצלחה היא פונקציה של המנהל. איכפתיות ראש גדול , יצירתיות יוצרים תהליכי שינוי כל הזמן,תחושת כל מורה האומר-זה אני,ההצלחה שלי,צריך המנהל לתת אפשרות ביטוי לכל מורה לעורר בו את כל תאי הגוף השכל והרגש כדי שיפיק כל יכולתו ,שהרי רבים המורים שלא מנצלים הכישורים הטמונים בהם . המנהל יוזם מעודד יצירתיות אך מסייע בחיזוק הבטחון העצמי,בפיתוח הדימוי העצמי של המורה כמובן, ונתינת תחושה של שותפות אזי המנהל שותף שלהם לכל עשייתם - אך אתה המורה הבונה היוצר . מורה צריך להאמין בעצמו - והמנהל הוא הגורם העיקרי המקנה והמשפר אמונה זו . נכון שיש עליות וירידות עומס ורגיעה , צריך לדעת לשמש מוקד - מנהיג גם ברגעים קשים , תמיד למצוא נקודות חיזוק ולשרת , לתת יד . . .להוסיף בטחון ועוצמה ,היינו להעצים נכון .

מורים מוכנים לעבוד קשה אם רק ייתנו להם במה וזקיפות קומה .חשוב ליצור שפה משותפת או אז כולם מבינים הנאמר , כך מעודדים גם מורים נחבאים , בורחים ,פוחדים לנוע עם ראש זקוף לראש הפסגה . העיקר האמון של כל מורה עם כל מנהל , ובהמשך אמון של כל מורה עם כל תלמיד. לכל מורה יש תפקיד בביה"ס שבו ניתנת לו אפשרות לבטא עצמו . מורה החש ביטחון - יקנה תכונות אלו לתלמידיו , כיתות בהם קיימת ההטרוגניות , מורה החש בפיתוחו וקידומו האישי יבין חשיבות פיתוח כל תלמיד בהתאם לכישוריו , כך מטפחים החלשים , מקדמים הבינוניים וממריאים עם המצויינים.

ימי עיון מעניינים ומרתקים יצורים חוויות בביה"ס - המה ימים נקבעים יחד כולם , כל הזמן שלושת ה"שינים" בראש מעיינינו - שימור , שיפור , שינוי . לכל מורה אפשרות לבטא עצמו בבניית תכנית שנתית , או אז כל מורה מחויב לתכנון הנכון . כנסי יום שישי , הצגות , אירועים ,מסיבות , שיעור מידות ,סיעור מוחות הינו מוקד עיקרי בהפעלת כל המורים .

המוסד הממקד רעיון הרי אם המנהל מנהיג וגם המורים מנהיגים , הרי הרעיון יצלח , אם מחליטים לדעת להבין ללמוד וללמוד תורה מתוך חוויה - מנצחים , בכל כיתה " מלמד" , מעודדים מתוך חוויה , לימוד - לימודי קודש .

אם ההורים מבקשים תורה ומדע - ביה"ס חייב להיענות להורים כלקוחות , כל המורים "שותפים" .

יש לימודי חובה מ- 08:00 עד 13:00 , ומשעה זו עד 15:30 לימודי בחירה חוגים העשרה חוויה ואתגרים . ההורים כלקוחות משלמים ורוב רוב ההורים שותפים , 80% מהילדים שותפים ואפשר "לבחור" . הבחירה רעיון חכם ואיתן ביהדות ולכן מתן בחירה לילדים והורים מוקד חכם ונבון בהצלחה.

לטפח אתגרים - מוקד בחשיבה ובעשייה . ככל שהרעיונות יהיו מגוונים ימצא כל תלמיד מקום לאן להיכנס. החוגים = 10 שעות בשבוע (מדי יום בין 13:30 ל- 15:30) מהווה מוקד מגוון מאד ומאתגר , יש תורה ,מדע, מוסיקה, אומנות וספורט .

בקיץ חודש לימודים נוסף .

" האחריות " מילת מפתח בעמלו של המנהל , ככל שהוא המנהל המנהיג מבין שגם הוא העומד בראש המערכת חולם יוזם יצירתי בעיקר בהפעלת - בהעצמת המורים .

יש צורך שלמנהל יהא אני מאמין .. כיוון .. מנוע ,מקשיב , משתף ,איכפתי . הוא המנהל מהווה דוגמא אישית נפלאה להצלחה , הוא המנהיג שכל ההצלחה תלויה רק בו.

עליך המנהל למצוא כל נתיב כדי לחדור לתוכו של כל מורה - ולחנוך למורה ע"פ דרכו - פתגם חכם נכון ומציאותי .

 

 

משפטי סיכום:

*הכל תלוי במנהל שהוא מנהיג

*הצוות הוא 'ראי' של המנהל

*העיקר העצמת מורים

*מורים חולמים נוסקים למעלה

*מה שרוצים משיגים!

*חשיבות הבחירה.

*לימוד מתוך חוויה עם המון אתגרים מכוונים.

*המנהל כדוגמא אישית,חולם ,יוצר,מעודד,מחייך -שותף אמיתי.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב