דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מדריך להשקעה ומסחר במתכת הכסף 

מאת    [ 14/06/2006 ]

מילים במאמר: 1125   [ נצפה 12378 פעמים ]

מבוא

בסקירה הבאה אציג בפניך את אחת המתכות הנדרשות ביותר בעולם ?כסף (Silver), וכיצד תוכל לסחור בה באופן ישיר. היתרון העיקרי במסחר ישיר הוא שלסוחר אין צורך להשקיע בחברה המוציאה כסף רב על משכורות ותפעול אלא הוא יכול לקשור את השקעתו ישירות למחיר הסחורה הנדרשת.


כסף - רקע כללי

המדובר במתכת לבנה ומבריקה אשר זוכה בתואר של מוליך החום והחשמל הטוב ביותר בעולם. בעולם העתיק, מתכת הכסף הופקה בעיקר ממרבצים על פני השטח. הראשונים לגלות את המחצב היו עמי מזרח אסיה ולקראת שנת 700 לפנה"ס החלו גם המלכים היוונים להטביע מטבעות כסף כאמצעי תשלום. בזמן המודרני קיבלה מתכת הכסף תפקיד מרכזי בייצוב הכלכלה האמריקנית של שנת 1792, אז החליט הקונגרס על יצור מטבעות הדולר ממתכת זו. השימוש בכסף ליצור מטבעות הופסק בארה"ב רק בשנת 1965 והיום מקסיקו נשארה המדינה היחידה בעולם המשתמשת במתכת זו לצורך הטבעה של המטבע המקומית.

מתכת הכסף היא המתכת הרכה והשבירה ביותר מבין המתכות (למעט הזהב) ובתור שכזו קשה להשתמש בה ללא עירבוב עם מתכות אחרות. לצורך סגסוגת עמידה יותר משתמשים בעיקר בנחושת אשר לא פוגעת בצבע הכסוף.



ייצור המתכת - היצע

בטבע, מתכת הכסף מופיעה בשילוב עם מתכות ומינראליים נוספים. בארה"ב למשל, כורים את מתכת הכסף בשילוב עם בדיל, נחושת ואבץ. באמצעים מודרניים ניתן להפיק כסף באלקטרוליזה של נחושת ובטכניקות נוספות ברמת טיהור של עד 99.9%. בשנת 2001, כמות הכסף המדווחת שהופקה בעולם כולו עמדה על 18.7 מליון קוב. סקר שערך המכון הגאולוגי של ארה"ב באותה שנה ( ניתן להתרשם ממנו באתר: www.nma.org) חשף שלושה ממצאים עיקריים. ראשית, בשנת 2000 כולה הפיקו 17,900 טון כסף. שנית, רזרבת מתכת הכסף במכרות הפעילים עומדת על 280,000 טון (שווה ערך ל-9 מיליארד אונקיות). ולבסוף, הרזרבות הניתנות להפקה, בצורה כלכלית, גם ממכרות לא פעילים עומדת על 420,000 טון (כ-13 מיליארד אונקיות). על מנת להכניס את המספרים הללו לפרופורציה אציין כי בשנת 2000 השתמש העולם כולו ב-850 מיליון אונקיות ולכן בחישוב של ההיצע מול הביקוש נגלה כי יש בעולם רזרבה של מתכת הכסף לבערך 10 שנים. חישוב זה נשען על ההנחה של "הפקה כלכלית" במונחי המחיר העכשווי של אזור 10$ לאונקייה, עליית מחירים אמורה לשנות את היחסים הללו.

רוב מכרות הכסף נמצאים במקסיקו (14.8% מהייצור העולמי). ומפיקות גדולות נוספות הן קנדה, פרו (12.6%), נאבדה, אידהו, אלסקה, אריזונה (כל ארה"ב מייצרת 9.3%) ואוסטרליה (11.2%).

בנוסף לכרייה של כסף טבעי, מתרחב השימוש היום במתכת כסף ממוחזרת המגיעה מאיסוף גרט באופן מסחרי.



שימושים - ביקוש

בהיבט התעשייתי, מתכת הכסף משמשת להפקת החומר הרגיש בסרטי צילום (54% מסך כל הצריכה), מוליך במעגלים מודפסים (15.7%), יצור בטריות (2.8%), תכשיטים (2.6%) חיזוק זכוכית ויצירת מראות (3.4%) ואפילו כחומר אנטיביוטי המונע התרבות של חיידקים.

אפשרויות השימוש המגוונות משפיעות רבות על הדרישה העולמית למתכת זו. למשל בארה"ב הביקוש התעשייתי לכסף עמד בשנת 2001 על 187.4 מליון אונקיות שהם 20.2% מכלל הצריכה העולמית. אחרי ארה"ב עומדות הודו ויפן עם צריכה של 14.7% כל אחת. גם איטליה נחשבת לצרכנית כבדה עם דרישה ל-6.5% מהכסף המופק. דווקא סין, צרכנית מתכות כבדה, משתמשת בכסף יחסית מעט עם דרישה של פחות מ-5% מכלל הצריכה העולמית.



אפשרויות מסחר

ישנן שלוש בורסאות עיקריות למסחר בחוזים עתידיים ואופציות על מתכת הכסף: בורסת הסחורות של ניו-יורק (New York Mercantile Exchange ), בורסת המסחר של שיקגו (Chicago Board of Trade ) ובורסת המתכות של לונדון (London Metal Exchange ).
בסקירה זו אני אתמקד במסחר הנערך ב-CBOT וזאת מכמה סיבות:

100% אלקטרוני - המסחר בשיקגו הינו אלקטרוני לחלוטין, עובדה אשר הופכת את המסחר לפשוט ומהיר לביצוע.
שקיפות - מערכת המסחר הממוחשבת מאפשרת לראות את חמשת המציעים הטובים ביותר כמו גם חמשת הקונים הגבוהים ביותר. שיטה זו מקנה לסוחר ביטחון במסחר ואת הידיעה שלא "עובדים עליו".
זמני מסחר ארוכים ?מערכת המסחר בשיקגו עובדת 21 שעות ביום, עובדה המאפשרת לסוחר להגיב לארועים כמעט בכל שעה לאורך היום.
אמינות גבוהה במערכת הסליקה - מסחר בבורסה כה ותיקה ואמינה כמו ה-CBOT מבטיח מסחר הוגן ועמידה של כל המשתתפים בהתחיבויות שלהם.
שני גדלים של חוזה - חוזה גדול של 5000 אונקיות וחוזה מיני המכיל 1000 אונקיות. גדלים שונים מאפשרים שליטה טובה יותר בחשיפה ומאפשרים ללקוחות בהיקפים שונים להפגש באותה הזירה.
ולבסוף, סיבה חדשה יחסית (החל מאפריל 2006), אפשרות למסחר באופציות על סחורה זו - CBOT פתחה למסחר את האופציות הן לחוזה הגדול והן למיני. גם האופציות נסחרות על פלטפורמת מסחר אלקטרונית לחלוטין המאפשרת קבלת פקודות מורכבות לביצוע אסטרטגיות משולבות.

הגדרות החוזים

חוזה כסף "גדול" - 5000 אונקיות באיכות 99.9% לפחות:

סימול: ZI.

המחיר נקוב בדולרים וסנטים אמריקנים לאונקיית כסף אחת. (TROY OUNCE)

שינוי מינימלי במחיר (TICK): 5$ לחוזה.

ביטחונות נדרשים: למסחר ארוך טווח 4725$.

שעות מסחר: 02:16 בלילה עד 12:00 בלילה של היום למחרת. (21 שעות)



חוזה מיני כסף - 1000 אונקיות באיכות 99.9% לפחות:

סימול: YI.

המחיר נקוב בדולרים וסנטים אמריקנים לאונקיית כסף אחת. (TROY OUNCE)

שינוי מינימלי במחיר: 1$ לחוזה.

ביטחונות נדרשים: למסחר ארוך טווח 945$.

שעות מסחר: 02:16 בלילה עד 12:00 בלילה של היום למחרת. (21 שעות)



הפקיעה של שני החוזים הינה פיזית לפי מחיר הכסף בבורסה של ניו-יורק ברגע הפקיעה.

פרטים נוספים על חוזה זה בכתובת: http://www.mptrade.co.il/infoDefinitionsLinks.aspx



הסתכלות טכנית -

החוזה נמצא נכון לסוף חודש מאי 2006 במחיר 12.7$ לאונקייה. למחיר הנוכחי החוזה מגיע לאחר ירידה של שבועיים, ירידה אשר החלה ממחיר השיא של 15.2$ לאונקייה. למחיר השיא, החוזה החל את מסעו מאזור 4.5$ לאונקייה שם שהה בשנים 2002/03. בפברואר 2004 החל החוזה לתקוף את רמת 8.2$ לאונקייה והפריצה של רמה זו התרחשה רק בנובמבר שנת 2005 לאחר שני נסיונות. מרגע הפריצה החוזה לא הפסיק לעלות וקבע כאמור את שיאו ברמת 15.2$. לכן מבחינה טכנית טהורה, כל עוד מחיר הכסף נמצא מעל רמת 8.2$ ,היא רמת התמיכה שלו, נסתכל עליו לטווח ארוך כשוורי.



אסטרטגיית מסחר ייחודית ?

אסטרטגיה מעניינת, המתאימה בעצם לכל שוק שוורי - ניטראלי, ומתאימה גם לכסף הינה "מכירת קולים מכוסים" (Alternative Covered Call ). באסטרטגייה זו, הסוחר קונה חוזה ומוכר מולו אופציית קול בתוך הכסף. מחיר האופציה מגלם גם את ערכה הפנימי וגם את ערך הזמן שבה ולכן בשווקים רבים אשר ביצעו מהלך מרשים, ניתן לצפות לערך זמן יחסית גבוה. כעת בוא ננתח את האפשרויות של מהלך המסחר. במקרה והחוזה ממשיך לעלות, הרי והרווח מהחוזה יתקזז מול ההפסד על האופציה (באותו היחס כי דלתא שווה 1) ונשאר הרווח משחיקת ערך הזמן. במקרה והנכס נשאר במקום, הרי ונוצר רווח עקב השחיקה בערך הזמן של האופציה ללא צורך לשלם דבר. ובמקרה של ירידה במחירי הנכס, יש לקבוע נקודה בה הסוחר ימכור את החוזה ויקנה חזרה את האופציה. הערך הפנימי הנמוך יותר של האופציה בתוספת שחיקת ערך הזמן שבה יממנו (חלקית) את ההפסד שנוצר מהחוזה.





לסיכום -

מחירי מתכת הכסף, כמו סחורות רבות, הינם מחזוריים וזאת מהעובדה כי מחיר כסף נמוך מקטין את הכדאיות לכריית מכרות חדשים אשר מובילה בתורה להקטנת ההיצע. הקטנת ההיצע גורמת, כמובן, לעלייה במחירים אשר תורמת למציאת מאגרים חדשים וכו'. המחזוריות הזו נמשכה בעבר בין 5 ל-15 שנה ויש לצפות שגם המחזור הנוכחי ימשך לאורך תקופה דומה. החוזה על מחיר מתכת הכסף עולה בהתמדה כבר 3 שנים, כעת, כשהמחיר לאונקייה הוא 12$, נשאר לך רק לעשות את החישוב בעצמך, האם אונקייה במחיר 50$ נראה לך רחוק?





בהצלחה במסחר

שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב