דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטול הגבלת חשבון בנק עסקי, טלי קסלר עורכת דין 

מאת    [ 23/04/2009 ]

מילים במאמר: 558   [ נצפה 3470 פעמים ]

ביטול הגבלת חשבון בנק עסקי, טלי קסלר, עו"ד

במאמר הקודם התייחסתי לנסיבות אשר עלולות להביא חברה או עסק להגבלת חשבון הבנק, לתנאים הנדרשים להגבלה, בהתאם לחוק, ולהשלכות ההגבלה על חשבון הבנק ובעליו.

במאמר זה אתייחס לשאלה מה ניתן לעשות עם היוודע לבעל העסק או החברה שחשבון הבנק באמצעותו הוא פועל עלול להיות מוגבל או לאחר שחשבון הבנק כבר הוגבל ובעל העסק או החברה מתמודד עם השלכותיה של ההגבלה.

בפתח הדברים חשוב מאוד להדגיש כי חוק שיקים ללא כיסוי, תשמ"א 1981 מאפשר הליכים של ערעור אולם על אלה להיעשות בתוך ימים ממועד היוודע דבר ההגבלה.
בנסיבות אלה משך הזמן שחולף עד שיינקטו על ידי בעל העסק או החברה הליכים כלשהם בעניין זה הוא קריטי להצלחתו של ההליך. על בעל העסק או החברה שיודע שחזרו בחשבונו 5 שיקים או יותר מחוסר כיסוי, בין אם קיבל על כך הודעה בכתב מהבנק ובין אם לאו, לפנות במהירות לעורך דין המתמחה בתחום, להתייעץ ולנקוט בהליכים המתאימים, שכן אם לא ימהר לעשות זאת הוא עלול לסכל את הצלחתו של ההליך בהמשך.

בדרך כלל מתמקד ההליך המשפטי בבדיקת 10 השיקים שחזרו, שהביאו להגבלתו של חשבון הבנק - האם ביחס לאיזה מהשיקים הללו התקיימו התנאים המסוימים הנדרשים, על מנת לבטלם ממניין ה-10 וכתוצאה מכך לבטל את הגבלת החשבון?

מהם התנאים שבהם יבטל בית המשפט את מניינו של שיק ממניין 10 השיקים שחזרו מחוסר כיסוי ובעקבות כך יבטל את ההגבלה?
* הבנק סירב לפרוע את השיק מחמת טעות, או -
* הבנק סירב לפרוע את השיק מחמת עיקול שהוטל על החשבון, ובלבד שהתקיימו 2 התנאים הבאים: השיק נמשך לפני שהבנק קיבל את הודעת העיקול והוא הוצג לבנק לפירעון במהלך 60הימים הראשונים שלאחר שקיבל הבנק את ההודעה על עיקול החשבון, או-
* ללקוח היה יסוד סביר להניח שהיתה חובה על הבנק לפרוע את השיק, אם בשל כך שהיתה יתרה מספקת בחשבון, או שהבנק היה חייב לפרוע את השיק לאור הסכם בין הבנק ללקוח, או-
* הלקוח לא יכול היה לטפל בענייניו מחמת פגיעה בו או ברכושו, בפעולת איבה, ובשל כך חזר השיק, או -
* חלה הרעה משמעותית בהכנסותיו של הלקוח עקב שעת חירום (מבצע צבאי או מלחמה שבעטיין הכריזו הרשויות הרלבנטיות על שעת חירום) ובשל כך חזר השיק;

מכיוון שכל תקופת ההגבלה היא שנה ומכיוון שעד שיתברר הערעור בבית המשפט, ויוכרע האם טענות הלקוח מוצדקות או לא, יחלפו מספר חודשים, מאפשר החוק להגיש בקשה לסעד זמני -
בית המשפט מוסמך להוציא צו לפיו באופן זמני ועד שיוכרע הערעור של בעל העסק או החברה, ייגרעו שיקים ספציפיים ממניין השיקים המסורבים שגרמו להגבלת החשבון, וכתוצאה מכך תבוטל ההגבלה.
מניסיוננו בית המשפט נעתר לבקשות מסוג זה ומוציא צו מיידי המעכב את הגבלת החשבון, עד שיסתיים הדיון בערעור ויוכרע האם טענות הלקוח מוצדקות.

כמו כן, הניסיון מלמד שגם עסקים שחשבונם הוגבל זה מכבר (גם חשבונות שהוגבלו לפני כחודש וחצי ויותר), מוצאים אוזן קשבת אצל בית המשפט, אשר ניאות, במקרים המתאימים, לבטל את ההגבלה, באופן זמני, עד שיסתיים הדין בבקשה ויוכרע האם ללקוח טענות מוצדקות ביחס לשיקים שחזרו.

יש לקחת לתשומת הלב כי החוק מחייב פנייה מיידית לבית המשפט - תוך ימים ספורים ממועד קבלת הודעת הבנק על הגבלת החשבון. בנסיבות אלה מומלץ לפנות לעורך דין ולהגיש בקשה מתאימה באופן מיידי, עם היוודע דבר כוונת הבנק להגביל את החשבון.

אין ספק שזהו פתרון כדאי, לנוכח הבעייתיות הקשה שבהמשך ניהול העסקים לאחר הגבלת חשבון הבנק של העסק.

אין לעשות שימוש להפיץ ו/או לשכפל ו/או לצלם מסמך זה ו/או חלקו ללא אישור.
אין לראות באמור במסמך זה כייעוץ ו/או חוות דעת מקצועית כלשהי.


עורכת דין טלי קסלר הינה שותפה במשרד "רכניץ, קסלר ושות' עורכי דין" העוסק בתחום המשפט המסחרי, קבלנות ונדל"ן http://www.rk-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב