דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה בין אגואיזם, אגו ותחושת ערך עצמי? 

מאת    [ 21/04/2009 ]

מילים במאמר: 564   [ נצפה 5269 פעמים ]

מה בין אגואיזם, אגו ותחושת ערך עצמי?

לא פעם אנו מתלבטים בינינו לבין עצמנו בנוגע לאדם מסוים ותוהים האם יש לו באמת בטחון ועוצמה אישית או שהוא עוטה על עצמו מסיכה אשר מטעה את הסביבה.
אנו מבלבלים לא פעם בין אגואיזם, אגו וערך עצמי.
אגואיזם, באופן הפשטני ביותר ניתן להתייחס אליו כ"אנוכיות". אדם אנוכי מחובר לעצמו ולצרכיו ועל כן יפעל להיטיב עם עצמו. אין כל רע בכך שאדם מכבד את צרכיו ורצונותיו, הבעיה מתחילה כשאדם זה מתחשב רק בעצמו ואינו נותן את הדעת על צרכי הסובבים אותו. אדם אגואיסט יפעל לא פעם באופן מניפולטיבי לשם השגת מטרותיו, אולם הנתון המעניין באגואיזם הוא שאדם כזה לעולם אינו מרוצה באמת. מדוע? היות ואדם אנוכי פועל ממקום של חסר פנימי, הוא ירגיש תמיד שמה שיש לו איננו מספק ועל כן ירצה עוד. אדם אנוכי הוא אדם חלש אשר חי מתוך התניה אשלייתית שאם הוא ישיג עוד משהו יש סיכוי שיהיה מאושר. ברור שדבר לא יגרום לו אושר או סיפוק אמיתי אם בתוכו פנימה יפעל מתוך עולם אמונות הגורס בכך שהאושר והסיפוק מצויים מחוצה לנו ועלינו לרדוף ולהשיגם בכל מחיר.
האגו לעומתו, קולני, מורגש ולעיתים אף אגרסיבי. אדם המופעל על ידי אגו, פועל למעשה ממקור אחד: פחד מפני תחושת חוסר ערך.
הוא חושש שלא יעריכו אותו,שיבטלו את רצונותיו וצרכיו, שאיננו מספיק משמעותי לסביבתו. הוא הופך להיות אדם תגובתי - ריאקטיבי, כלומר, מופעל ומגיב לנסיבות חיצוניות במקום לקולו הפנימי . אדם זה משתמש במאבקי כוח ושליטה סמויים וגלויים על מנת שיוכל להזכיר לעצמו בכל פעם מחדש "הנה שמים לב אליי, מכבדים אותי, משמעו, אני שווה".
הפחדים האנושיים מפני דחייה, נטישה, חוסר ערך שולטים בו וגורמים לו להיכנס למצבים בעייתיים ומאתגרים שלא לצורך וזאת כאמור על מנת להוכיח לעצמו בכל פעם מחדש כמה הוא מוצלח ושווה. מובן שהתנסויות אלו לעולם אינן מספקות באמת את תחושת הערך, מאחר והן יצירי בריאה של אותו אגו רעבתן אשר זקוק לחיזוקים רבים יותר ויותר, עד אשר האדם מוצא את עצמו מותש ממלחמות ומבחנים אשר יצר לעצמו בשל פחדיו האישיים אשר הוא עצמו יצר מבלי דעת. מאבקים וקשיים אלו יוצרים בסופו של דבר מלכודת של קשיים,הצלחות,קשיים וכך הלאה. המסקנות אליהן מגיע האדם הן שאכן הוא איננו מוצלח מידי ועל כן אינו ראוי לטוב, עד שבסופו של דבר הוא ירגיש שהחיים הם שדה קרב אשר מזמן לאדם סבל וקורבנות. התוצאה הבלתי נמנעת היא שהפחדים מפני תחושת חוסר ערך ומשמעות בוראים נסיבות חיים אשר מבססות ומעמיקות את הפחדים עד אשר הם הופכים להיות חלק בלתי נפרד מאישיותו.
תחושת ערך עצמי
אדם בעל ערך עצמי פועל מתוך קבלה עצמית ושלמות פנימית. היות שכך, הוא איננו זקוק לחיזוקים חיצוניים, הוכחות או שיקופים מסביבתו. הוא יכול להרשות לעצמו לבחור האם להגיב או לא גירויים חיצוניים. אין לו צורך להוכיח לאיש עד כמה הוא מוצלחים, שווה ובעל ערך. יתרה מזאת, אדם בעל תחושת ערך עצמי, ירגיש ראוי לקבל את שלדעתו מגיע לו , הוא לא ירגיש אנוכי או תובעני היות שיעשה את שיקולי דעתו מתוך הבנת המשמעות של תחושת ערך, לכן הוא יוכל לכבד ולהתחשב גם בסובבים אותו. הוא מופעל מתוך ידיעה ששלמות קיימת בו כמו גם בכל אדם מטבע בריאתו. ניתן לומר שתחושת ערך מעניקה עוצמה אמיתית ועוצמה זו הינה שקטה ומוקרנת החוצה ללא כל עשייה מאומצת. אדם בעל ערך עצמי בורא מציאויות אשר מאשרות את תחושותיו ומבססות אף יותר את תחושת הערך הקיימת ממילא.
העובדה המעניינת היא שתחושות שלמות וערך מוקרנות החוצה וחוזרות חזרה אל האדם באמצעות אירועים או אנשים מעריכים. איש לא יטעה ויחשוב שאדם זה פועל מתוך אגו או אנוכיות, נהפוך הוא, הוא עשוי לשמש מודל לסובבים אותו.







מנחה קבוצות עבודה והתפתחות על פי הגשטאלט וקבוצות הורים מטעם מכון אדלר, מאמנת אישית ומשפחתית בגישות משולבות.התמחות בעבודה עם מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז
B.A בחינוך.
אטי תירוש,כתובת אתר "קן האופק" : http://www.kav-haofek.com
כתובת מייל: segol@012.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב