דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיטורי עובד נמל אשדוד בשל שלא הצהיר על קרובי משפחתו המועסקים בנמל, בניגוד לדרישת מכרז העסקתו 

מאת    [ 19/04/2009 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2232 פעמים ]

ע"ב 2807/08, דהן יניב נ' חב` נמל אשדוד בע"מ

כב' השופט: מ' טוינה


02.04.2009

העובדות:
1. מדובר בבקשה למתן צו לפיו החלטת הנתבעת מיום 28.7.08, לסיים את העסקתו של התובע בשירותה על אתר - בטלה ובהתאם להורות על החזרתו של התובע לעבודה בנתבעת. לחילופין ביקש התובע פיצויים בגין פיטורים שלא כדין.
2. הנתבעת הינה חברה ממשלתית המפעילה את נמל אשדוד. בדצמבר 2007 או בסמוך לכך, פרסמה הנתבעת מכרז למילוי תפקיד "מחלק מים" במחלקת ים. התובע הגיש את מועמדותו לתפקיד האמור במסגרת המכרז.
3. בעת הגשת המועמדות ובהתאם להוראות הנוהל בנתבעת, התבקש התובע להצהיר על קרובי משפחה המועסקים בנתבעת.
4. בטופס ההצרה ציין התובע כי בנתבעת מועסקים אביו ואחיו. בטופס ההצהרה השמיט התובע שם של קרוב משפחה אחד לפחות - דוד מצד אמו - מר יהודה שטרית המועסק בנתבעת באגף בתי המלאכה וקרוב לוודאי שם של דוד נוסף.
5. ביום ה-17.7.08 נמסרה לתובע הודעה על זכייתו במכרז. במקביל התבקש התובע להתחיל את עבודתו בנתבעת באופן מיידי.
6. לאחר קבלת התובע לעבודה נודע לנתבעת כי התובע מסר הצהרה חלקית על קרובי משפחתו המועסקים בשירותה. בתום הבירור הודיע מר זהבי לתובע על פיטוריו על אתר.

ההכרעה:
1. הגשמת העיקרון של הליך בחירה הוגן ואובייקטיבי בתנאים של שוויון, מחייבת מהמועמדים - חובת גילוי מוגברת.
2. חובת הגילוי של שמות קרובי משפחה המועסקים בנתבעת בשלב הגשת המועמדות, קיבלה ביטוי מפורש בהצהרה אותה נדרשו המועמדים למלא, עם הגשת מועמדותם למכרז. הכוונה כאן להצהרה על קרובי משפחה של המתמודדים המועסקים בנתבעת. הצהרה הכוללת סנקציה בדרך של ביטול המועמדות והפסקת עבודה מיידית, במידה וההצהרה איננה שלמה.
3. כמו שנכשלו מועמדים אחרים שהגישו מועמדותם לעבודה בנתבעת בחובת הגילוי המוגברת הנדרשת ממועמד לעבודה ובמתן הצהרה מלאה בדבר קרובי משפחה המועסקים בנתבעת - ומועמדותם נפסלה; מחייב עקרון השוויון את פסילת מועמדותו של התובע ופיטוריו מהעבודה, משנכשל התובע עצמו באותה חובת גילוי. שהרי אילו התעלמה הנתבעת ממחדלו של התובע ליתן הצהרה מלאה על קרובי משפחה המועסקים בנתבעת, היה בכך משום העדפתו בפועל על פני מועמדים אחרים שמועמדותם נפסלה בנסיבות כשלו. בדרך זו כאמור יש משום פגיעה באושיות הליך המכרז.
4. עקרון השוויון העומד ביסוד הליך המכרז, דורש מבית הדין להימנע מלהתערב בהחלטת הנתבעת על פיטורי התובע לאלתר, מקום שנמצא כי התובע נכשל במתן הצהרה מלאה על קרובי משפחה המועסקים בנתבעת בשלב הגשת המועמדות למכרז ובעת קבלתו לעבודה.
5. נוכח המציאות שבה מתמודדת הנתבעת עם נורמות פסולות שרווחו בעבר בהליך קבלת עובדים, ובמקום שהסנקציה על אי עמידה בחובת הגילוי הובהרה למועמד בשלב הגשת המועמדות ובעת קבלתו לעבודה - שאז הוזהר התובע במפורש כי הצהרה חלקית על קרובי משפחה המועסקים בנתבעת, תוביל לפסילת מועמדותו ולפיטוריו, היה ויתקבל לעבודה - אין התובע יכול להישמע בטענה כי הפעלת הסנקציה בעניינו איננה מידתית.
6. משיכל התובע לצפות מראש את המשמעות שיש להצהרה חלקית ומשהיה בידו הכוח והיכולת למסור הצהרה מלאה - שאלת תום ליבו של התובע במתן ההצהרה החלקית - איננה רלוונטית.
7. מקום שההסדר שקבעה הנתבעת איננו פוסל את מועמדותם של מבקשי עבודה בנתבעת, אשר להם קרובי משפחה המועסקים בנתבעת נכון לאותה עת - אין לומר שההסדר אינו מידתי או כי הוא פוגע במועמד שלו קרובי משפחה המועסקים בנתבעת, במידה שלמעלה מהדרוש.
8. המידע על קרובי משפחה המועסקים בנתבעת הוא בידיעתו של המועמד, בין אם המדובר בידיעה בפועל ובין אם המדובר בידיעה בכוח. הסדר ההצהרה שהנהיגה הנתבעת מחייב שיתוף פעולה מצד המועמד.
9. הסנקציה על הצהרה חלקית, סנקציה שהובאה לידיעתו של המועמד בעת הגשת מועמדתו, איננה בלתי מידתית.
10. דין התביעה להידחות.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב