דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מיתון, מה עושים עם זה? טיפים לעסקים קטנים ובינוניים להישרדות בזמן מיתון 

מאת    [ 19/04/2009 ]

מילים במאמר: 1076   [ נצפה 1834 פעמים ]

בוקר טוב. המיתון כבר כאן. אפשר להפסיק להדחיק ולהתחיל לפעול. גם אם עד עכשיו חיכתם, גם אם האמנתם ש"לי זה לא יקרה". גם אם אצלכם "עדיין לא רואים את המיתון". זה הזמן. להפשיל שרוולים ולהתחיל לעבוד.
לכאורה אנחנו לא חייבים לפעול. אפשר לטמון את הראש בחול ולהחליט שטוב לא יצא "מזה". אפשר גם לשבת ולחכות לבלתי נמנע. וכמו בבדיחה. התעודדו הכול אכן יהיה גרוע יותר.
אבל לא לשם כך התכנסנו. אפשר גם אחרת. זה הזמן לוודא שהמיתון ישאר משהו שקורה אצל "אחרים". זה הזמן לבחור אחרת. לבחור לא רק לעשות "משהו" אלא אפילו לצמוח. לצמוח בזמן מיתון- כי זה אפשרי!

אז איפה מתחילים?
ואיפה מתחילים? שאלה טובה. נסו להתבונן בעסק שלכם בעיניים אוביקטייביות ולהזכר בכל אותן "פינות אפלות". אותם מקומות בעסק מהם אנחנו בוחרים לא לגעת ולהתעלם. עבור אחד הפינה החשוכה הינה הטיפול בהנהלת החשבונות, עבור האחר אלו הן מטלוות השיווק. אותן פינות חשוכות מהוות מקום נפלא ממנו ניתן להתחיל לעבוד. נסו ליישם כל פעם רעיון אחד בפינה חשוכה אחרת. וההצלחה? מובטחת!
לקוחות:
1. שימור לקוחות קיימים-
כולנו רודפים אחרי הלקוח החדש, הלקוח הבא. ומה עם הלקוחות ה"ישנים" שלנו? מחקרים מראים כי יקר בהרבה להשיג לקוח חדש מאשר לשכנוע לקוח קיים לבצע קנייה חוזרת. אז? קדימה, לשנס מותניים ולהשקיע בלקוחות הקיימים. במקום לבזבז את הכסף (שאין) על השגת לקוח חדש הציעו מבצעים ללקוחות הקיימים, שימרו איתם על קשר, הראו להם שאכפת לכם. התגמול לא יאחר לבוא.

2. השגת לקוחות חדשים-
תקציבי השיווק הגדולים אינם עוד (ואם אתם עסק קטן- מעולם לא היו) אולם ישנן דרכים להשיג לקוחות חדשים בעלויות נמוכות ולעיתים אפילו אפסיות. כמה רעיונות כאלו אציג כאן אך זיכרו, אלו רק דוגמאות והרשימה עוד ארוכה ומגוונת. כיד הדמיון הטובה.


א. יצירת שיתופי פעולה- נסו ליצור קשר עם בעלי מקצוע בתחומים משלימים לשלכם (אם את סטיליסטית אולי תרצי ליצור קשר עם מעצב שיער, אם אתה נגר אולי תרצה לחבור למעצב פנים וכו'). הפגשו. שבו "אחד על אחד", נסו לחשוב היכן משיקים העסקים שלכם, חשבו אילו נושאים תוכלו לקדם יחד ואיך תוכלו להשתמש בבסיס הלקוחות שלכם כדי לקדם ולהתקדם בעצמכם. זוהי דרך זולה ונפלאה להשיג לקוחות חדשים וחשיבותה עולה בזמנים קשים בגלל פשוטתה ומחירה הנמוך.

ב. השתתפות במעגלים עסקיים נטוורקינג-
למי שעדיין לא מכיר אלו הם מפגשים עסקיים בהם נפגשים בעלי/ות עסקים בתדירות קבועה מראש (אחת לשבוע או יותר). במהלך המפגשים מציגים הנוכחים את עצמם, את העסק שלהם ואת סוגי הלקוחות, ספקים ושיתופי פעולה שהם מחפשים. השתתפות במעגל כזה מאפשר לנצל את אחד הכלים השיווקיים החזקים ביותר- שיווק מפה לאוזן (פל"א). כל אחד מחברי המעגל רותם את רשת הקשרים שלו לטובת חבריו במעגל ובכך מרחיב את חשיפת החברים ללקוחות פוטנציאליים רבים וחדשים. זכרו בימים של מיתון חשיבותו של השיווק הפל"א עולה- מכיוון שמי שכבר החליט להוציא כסף רוצה להיות בטוח שהוא עושה זאת עם ספק ראוי ומחפש המלצות. כמו כן עלות השתתפות במעגל עסקי זולה במיוחד וכמעט זניחה.

שירות, מוצרים, הנחות ושאר ירקות:
3. להמציא "גלגל" חדש-
אמנם יש מוצרים/שירותים שצריכתם יורדת בזמן מיתון. אולם תמיד, תמיד! יש מוצרים אחרים ש"פורחים" והצריכה שלהם דווקא עולה. נסו לאתר מוצרים חדשים כאלה בתחום שלכם. למשל, אם אתם מציעים טיפול הילינג מרפא, תוכלו להציע טיפול חדשני נגד סממן מיתון מובהק- הסטרס (מתח). אם אתם מאמנים אישיים תוכלו להציע סדנאת העצמה למחפשי עבודה ועוד. יצירת מוצרים חדשים כאלו תתן מענה לצרכי השוק המשתנים ותשמור על זרימת לקוחות קבועה אליכם למרות המיתון.

4. למכור למקסימום-
אמנם בזמן מיתון מספר הפניות אלינו יורד אולם בעבודה נכונה ובגיוס נכון של מאמצי השיווק והמכירה שלנו נוכל לוודא כי אנחנו מוציאים את המקסימום מכל פניה וקנייה. אם אתם עסק קמעונאי צרו "ליין" של מוצרי קופה, אותם מוצרים שאפשר "לקטוף" בדרך לקופה או להחליט לרכוש בזמן ההמתנה. רכישת מוצרים "קופה" כאלו תגדיל את היקף הקנייה של כל לקוח ואיתה את המחזור שלכם.
גם אם אינך קמעונאי תוכל ליצור "משפחות" של מוצרים אותן תמכור יחד. למשל אם אתה מוכר מוצרי איפור תוכל ליצור "משפחה" של מייק אפ וקונסילר, כך שכל מי שיבקש לקנות מייק אפ יקנה גם את הקונסילר- בן המשפחה. והיקף העסקה? גדל!


5. הנחות, מבצעים ולהיות יצירתיים-
בזמן מיתון יצפו רוב הלקוחות שלכם לראות ירידה במחירים ויתנו משקל רב יותר מבעבר למחיר. אולם למרות הציפיה הברורה של הלקוח אנחנו מצדינו לא תמיד נאלץ להוריד בפועל את המחיר. במקום לתת הנחה נסו להציע מוצר משודרג, או מודולים שלא היו קיימים במוצר המקורי. למשל אם את מאפרת כלות, במקום להוריד את מחיר איפור הכלה הציעי הנחה לאיפור מלווה אחת. בהקשר זה אפשר להיות יצירתיים ולהשתמש גם בשיתופי הפעולה שלכם, למשל אם את מעצבת אתרים במקום להוזיל את מחיר עיצב האתר צרי שיתוף פעולה עם בית דפוס והציעי פליירים בהנחה או אפילו בחינם.
את המבצעים שלכם פרסמו באופן בולט בחשבוניות, נקודות המכירה, במענה הקולי ועוד- כך תצרו תחושה של דילים מתמשכים ללא צורך להוריד מחיר בפועל, או להסתפק בהורדות מחיר שוליות.

6. שירות רבותי שירות-
כולנו למדנו בדרך הקשה שהמוצר/שירות שלנו אינו היחיד בשוק (וחבל - ). בזמן מיתון המצב קשה עוד יותר. המתחרים מורידים מחירים, מציעים מבצעים ודילים. לכן, עלינו לפעול במשנה מרץ כדי לבדל את עצמנו מהמתחרים. אחת הדרכים הזולות והפשוטות (יחסית) לעשות בדיוק את זה היא בעזרת מתן שירות טוב. מה טוב? נפלא. שירות שיהפוך את המוצרים /שירותים שלכם למושכים במיוחד.
זוכרים? באתי בגלל המחיר נשארתי בגלל השרות. היו גם אתם עסק כזה.

פיננסיים:
אין מה לעשות, גם התחום הפיננסי "מבקש" את תשומת הלב שלנו. נכון. לא כולנו בקיאים בו, זה הזמן להעזר ביועץ המס או רואה החשבון שלכם. הם לא רק מכירים את החוק והאפשרויות הגלומות בו אלא גם אתכם ואת העסק שלכם.
7. צמצום ההוצאות- שבו עם רואה החשבון שלכם או עם יועץ המס ונתחו את ההוצאות. נסו לחשוב יחד היכן ניתן לקצץ. למשל, אם אתה מורה למחשבים הנותן שיעורי בבתי הלקוחות אולי תוכל לקצץ בהוצאות הדלק על ידי רכישת קטנוע. או אם אתה בעל אתר אינטרנט למכירת פלאפונים אולי תרצה לקצץ ולהוריד משרה לא נחוצה של פקידה ע"י העברת השיחות ל- CALL CENTER . צמצום ההוצאות יאפשר לכם לשמור גם בזמן המיתון על רווח דומה לזה שהורגלתם אליו גם אם ההכנסות קטנו.

8. בדיקת תזרים המזומנים- בנו תזרים מזומנים של העסק. אם אינם יודעים איך עושים זאת תנו לרו"ח או ליועץ המס להצדיק את שכרם והעזרו בהם. וודאו כי זרימת המזומנים הצפוייה בעסק הנה חיובית וכי אינכם צועדים לקראת מחסור במזומנים


(תזרים שלילי). אם יש צורך נסו להקדים קבלת כספים מלקוחות או להציג מקורות כספיים חלופיים במידת האפשר (והצורך).

9. הגדלת קו האשראי בבנקים- בדקו את קו האשראי שלכם בבנק. במידה והדבר אפשרי ואינו כרוך בעלויות גבוהות מדי נסו להגדיל את קו האשראי של העסק. הדבר יאפשר לכם מרווח נשימה בזמנים הלא פשוטים וימנע אי נעימויות מול הבנק עקב חריגות במסגרת.

אז לא למהר. התמקדו. כל פעם רעיון אחד. אחר. כי זה אפשרי!
תמר אדלר יועצת ארגונית, מאמנת עסקית ואישית בעלת תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל-אביב מתמחה באימון עסקי לקידום עסקים בזמני משבר
tamar.adler@gmail.com
http://www.tamaradler.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב