דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקמת אקווריום למתחילים- פרק ב' 

מאת    [ 18/04/2009 ]

מילים במאמר: 748   [ נצפה 4718 פעמים ]

קרקעית האקווריום

לקרקעית האקווריום שני תפקידים אפשריים:


    • לצורכי נוי- עבור המתבונן. על מנת ליצור תמונה טבעית ויפה יותר של האקווריום בעיני המתבונן.
    • עבור הצמחיה- במידה ובאקווריום עתידים להיות שתולים צמחים טבעיים, יש לספק לצמחים את כל צרכיהם מהקרקע.

 

את קרקעית האקווריום ניתן לעצב בצורות שונות. הקרקעית יכולה להיות מורכבת מחצץ הנמכר בצבעים שונים, חלוקי נחל, צדפים גרוסים וכדומה.

אין להשתמש בחול ים כמצע. חול זה מכיל כמויות גבוהות של מלחים העלולות לפגוע בצמחים ובדגי הנוי. לחץ המים הופך את חול המים לשכבה המקשה מאוד על הצמחים להכות שורש ולהתפתח באקווריום. בנוסף, נבירה של דגי הנוי במצע בחיפושים אחרי מזון יעלו ענני חול.

במידה שנחליט להקים אקווריום צמחיה, כמובן שנשאף שהצמחים יראו במיטבם. צמח שנראה טוב מצביע תמיד על כך שהצמח מקבל את כל שדרוש לו מהסביבה על מנת להתפתח בצורה ראויה. כיום ניתן למצוא מגוון סוגי מצע יעודים לגידול צמחיה טבעית. מוצרים אלה מכילים תרכובות אורגניות של כל חומרי ההזנה להם זקוק הצמח.

עם הזמן נערמת פסולת אורגנית אל תוך קרקעית האקווריום. פסולת זו מכילה לרוב שאריות מזון, צואה של דגים וצמחים מתים. על מנת למנוע מתהליך זה לפגוע בחיים באקווריום, מומלץ להתקין כבל חימום תת קרקעי אשר יוצר סירקולציה של מים במצע וכך מאיץ את תהליך הפירוק של הפסולת האורגנית. את כבל החימום התת קרקעי נתאים בהתאם לאורכו ולרוחבו של האקווריום. ככל שמידותיו של האקווריום גדולות יותר כך נזדקק לכבל חימום ארוך יותר.

גובה המצע הרצוי משתנה ע"פ צרכי האקווריום. באקווריום בעל צמחיה טבעית, מומלץ שקרקעית האקווריום תהיה בגובה של כ-10 ס"מ. באקווריום ללא צמחיה טבעית, ניתן להסתפק גם בכ-5 ס"מ גובה.


חימום האקווריום

הטמפרטורה הרצויה באקווריום מושפעת בצורה ישירה מסוג הדגים בהם הוא מאוכלס. רוב הדגים מוצאם הוא מארצות טרופיות. באקווריומים אלה נשמור על טמפרטורה של 25-28 מעלות צלזיוס באופן קבוע.

את חימום האקווריום נשיג ע"י הוספת גוף חימום. כיום, כל סוגי גופי החימום, מכילים תרמוסטט מובנה האחראי לווסת את גוף החימום כך שיחמם את המים עד לטמפרטורה רצויה ולא מעבר.

ניתן לקנות גופי חימום בהספקים שונים, המיועדים לאקווריומים בגדלים שונים. כוחו של גוף החימום נמדד ב-וואט (Watt). ככל שלגוף החימום יהיה הספק גדול יותר, כך הוא יתאים לאקווריום בעל נפח גדול יותר.

הספק (Watt)        נפח אקווריום (ליטרים)

100                     70-100

150                     75-200

200                     100-250

300                     150-350

במידה שנפח האקווריום אשר ברשותך עולה על 350 ליטרים, ניתן להתקין שני גופי חימום שיפעלו בו-זמנית.

לעיתים רחוקות נקנה מכשיר ונמצא שצורת מדידת הטמפרטורה היא בפרנהייט ולא בצלזיוס (כמקובל בארץ). ניתן להמיר בין צורות מדידה אילו ללא קשיים מיוחדים:
F = (C * 9/5) + 32 = חישוב פרנהייט.
C = (F – 32) * 5/9 = חישוב צלזיוס.

על מנת לבקר את פעולתו של גוף החימום, יש להשתמש במד-חום. כיום ישנם מגוון ווריאציות בהם ניתן לקנות מוצר זה. הסוגים הנפוצים הם:


    • מד-חום זכוכית.
    • מד-חום מדבקה.
    • מד חום דיגיטלי.

 


אוורור האקווריום

על מנת להאיץ את חימצון המים, יש צורך להשתמש במשוואת אוויר אשר גורמת לערבולו. משאבת האוויר מתחברת בעזרת צינור אל אבן האוויר. תפקידה של אבן האוויר הוא לפרק את זרם האוויר המגיע מהמשאבה להרבה בועות קטנות. בעצם פעולה זו, נשיג שתי מטרות:


    • הגדלת שטח הפנים של האוויר הבא במגע עם המים.
    • ערבול המים. חלקו העליון של האקווריום, זה שבא במגע עם האוויר, תמיד יהיה מחומצן יותר.

 

את משאבות האוויר ניתן למצוא במגוון עוצמות ובמספר יציאות. בהתאם לגודלו של האקווריום נחליט לגבי עוצמת המשאבה. ככל שהאקווריום גדול יותר, נזדקק לעוצמת חמצון חזקה יותר. כיום, רוב המשאבות מגיעות עם ווסת המאפשר להגדיר את עוצמת האוויר שהמשאבה מפיקה.

מלבד עוצמת משאבת האוויר, יש לתת דגש חשוב (במיוחד אם מדובר בחדר שינה) לרעש שהמשאבה מפיקה. המשאבות האיכותיות יותר, הן שקטות ואמינות בצורה ניכרת בהשוואה למשאבות הפשוטות (הסיניות לרוב). מפאת חלקה הנמוך מאוד יחסית של המשאבה במחירו הכללי של האקווריום, מומלץ להשקיע במשאבה שקטה ואמינה אשר תשרת את המשתמש בה לאורך זמן.

באקווריום צמחיה אשר מותקנת בו מערכת פחמן-דו-חמצני, נדאג לכמויות מבוקרות של גז זה במים. בעזרת תהליך הפוטוסינתזה, הצמחים קולטים גז זה ופולטים חמצן. לכן, בשעות ההארה , אין צורך להפעיל משאבת אוויר ואף מומלץ שלא. הפעלת המשאבה תגרור התנדפות בקצב מוגבר של הפחמן הדו-חמצני מהמים.


אזהרה:  במידה שתבחינו שדגי הנוי שברשותכם עולים לחלקו העליון של האקווריום ומתנשמים בכבדות- זהו סימן לכך שמידת חמצון המים נמוכה. עליכם להגביר את עוצמת משאבת האוויר ואף להוסיף אבני אוויר נוספות במידת הצורך.

 

מעבר למאמר המלא - הקמת אקווריום.

דיסקוס הגליל מתמחה בתחומים:





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב