דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אימון אישי - מהו אימון ולמי מתאים להתאמן 

מאת    [ 16/04/2009 ]

מילים במאמר: 1151   [ נצפה 2426 פעמים ]

על האימון -מה זה אימון ולמי מתאים להתאמן/  אפרת קליר - מאמנת ויועצת ארגונית

למי מתאים להתאמן אתם שואלים , ובכן ראשית ישנן אסכולות רבות בתוך האימון עצמו וכל אחד צריך לחפש לו את הגישה ואת המאמן המתאימים לו, יכול מאוד להיות שהתאמנתם בשיטה מסויימת וזה לא הצליח והגעתם למסקנה שאימון לא מתאים לכם , בעוד שלמעשה עם מאמן אחר בשיטה שונה תחוללו התקדמות נפלאה.

אימון הוא מטריה לשורה של תהליכים וכלים, וכל אסכולה וכליה, ולכן אל תטעו ותבלבלו בין נסיון אישי לא מוצלח שהיה אולי לכם או למישהו ממכריכם לבין האפשרויות הרחבות שיש לתחום הזה להציע לכם, וכמו הרבה דברים בעולמנו המערבי , צאו לבדוק ערכו פגישת היכרות, הפעילו שיקול דעת ואל תפסלו באופן גורף.אני אישית לא מאמינה באימון בשיטת "האהבה הקשוחה" , או באימון בשיטת מחנה אימונים בסגנון טירונות, אני מאמינה כי אנו משגשגים בסביבה תומכת ומעצימה , וכי בכל אחד מאיתנו רב הסמוי על הגלוי ביכולות כשרונות ועוצמה.

האימון התפתח במחצית המאה הקודמת, אנשי עסקים הבינו את הפוטנציאל הטמון באימון לשיפור יכולות ניהוליות וכלכליות במתכונת שונה מזו שהביא תחום הפסיכולוגיה, נטלו קצת מתורות מזרחיות ואחרות והחלו לפתח כלים שהותאמו לתהליכים מוכווני מטרה עסקית (אימון עסקי), עם הצלחת התהליך החלו להרחיב את השימוש ולהשתמש בכלים גם לקידום מטרות אישיות (אימון לחיים). וכשההצלחה המשיכה קמו פיתוחים רבים, הענף תפס תאוצה והתפתח לכיוונים ולאסכולות שונות. למרות ההצלחה, גם כיום יש עדיין רבים המפקפקים ביעילות האימון ולעומתם יש שהפכו לתומכים נלהבים.

בתחום העסקי נתקלתי במנהלים אשר קיבלו בחיוב את הרעיון שאימון או תכנית ליווי אישי יכולה לקדם מאוד מנהלים ואנשים בעמדות מפתח, קחו למשל את חברת מייקרוספט שאימצה בזמנו את הרעיון ואפשרה להצמיד מאמן לחלק ממנהליה וכמוה עשו חברות רבות נוספות , לעומתן חברות אחרות אשר מנהליה סבורים שאימון וליווי אישי של מנהל הוא דבר מיותר ולא נחוץ.

תחשבו לרגע היה זה בעולם הספורט אשר שם הבינו לראשונה כי כשרון רב לא מספיק כדי לקדם את הספורטאי אל הצמרת , כיום הצמדת מאמן המלווה את הספורטאי מובנת לנו מאליה וככל שהוא מתקדם בתחרויות כך גם מתרחב סגל המאמנים השונים המוצמד אליו. מאמן עובד איתך על שיפור הכושר המנטלי שלך מול חסימות ואתגרים בדיוק כפי שמאמן כושר עובד איתך על שיפור הכושר הגופני מול יעדים מוגדרים, השאלה אם לקחת מאמן תלויה במטרה בתקציב ובנכונות שלך להתמקד במטרות בחייך באופן ממוקד ומקצועי.

בכל זאת ולמרות שאני מאמינה גדולה ביתרונות האימון עדיין יתכנו מקרים בהם לא מתאים לאמן -

ראשית כאשר מדובר בהפרעות נפשיות מסויימות שאינן מתאימות למסגרת אימונית , או כאשר קיים רקע טיפולי מסויים,היות ואינני פסיכולוגית אני מפנה כאן לספרו של ד"ר יורם יובל "סערת נפש" שעושה עבודה נהדרת בהסברת הרמות השונות בטיפול הפסיכוגי, כאשר יש ספק מומלץ לחשוף את ההתלבטות בפני המאמן אשר יתכן וידרוש במקרים מסויימים חוות דעת ,או אישור רפואי, או ימנע מלאמן . אני כוללת פיסקה בהסכם ההתקשרות עם המתאמן ובו אני מיידעת את הלקוח כי אימון אינו טיפול פסיכולוגי ואינו בא להחליף אותו. עם זאת אין כמובן מניעה גורפת לאמן אנשים שעברו טיפולים ותהליכים פסיכולוגיים הכל בהתאם למצבם ולמטרה המוצהרת.

מצב נוסף הוא כאשר מנסים לכפות אימון על אדם שאינו מעוניין לשתף פעולה- ואל תבינו לא נכון הגיעו אלי לקוחות אשר בני משפחה או ההנהלה בארגון דחקו בהם להתאמן - וכשהם הגיעו ובמפגש ההיכרות נוצר חיבור טוב והם הבינו כי הם מרכז האימון אזי יש סיכוי שמסע המשותף: מאמן -מתאמן יצא לדרך, אחרת אי אפשר לכפות אימון על מי שאינו מאמין בכך או אינו מעוניין לשתף פעולה. אחד המקרים הנפוצים הוא כאשר פונות אלי אמהות מודאגות ומבקשות בעצתי כיצד לשכנע את הבת/הבן להגיע אלי ואני מסבירה שאי אפשר לכפות אימון אפשר להציע להגיע למפגש היכרות וגם זה בעדינות רבה כי כשהורה מציע תמיד יש אפשרות שהבן או הבת יפרשו את ההצעה כביקורת ויגיבו בכעס.

מקרה נוסף קשור בציפיות שלכם מהסביבה, תתפלאו אנשים מגיעים ומתלוננים על בן הזוג או הבוס או הילדים ומצפים שהם ישתנו בעוד שהם עצמם מוסיפים להתחפר בתלונות ובכעס ומסרבים לקחת אחריות על חלקם בתוצאות . הנה החדשות- על מנת שהסביבה תשתנה אנחנו צריכים להיות מוכנים להשתנות בעצמנו, תוצאות חדשות הן תמיד פונקציה של התבוננות אחרת , מן הסתם כל מה שעשיתם עד היום לא הביא את התוצאה המיוחלת, למרות זאת חלק מהאנשים מתעקשים לחזור על אותם דברים שעשו שנים ללא כל תוצאה ולא לנסות אלטרנטיבות אחרות. לעומת זאת מי שאמיץ ומוכן לצאת לדרך חדשה זוכה גם לקטוף פירות מתוקים.

אם תשאלו אותי כמאמנת האם ניתן לנבא מי יבחר להיות אמיץ באימון ולקפוץ למים ומי לא - קשה לנבא - נתקלתי במנהלים שהכריזו הכרזות שאפתניות במרץ ובאסרטיביות ונשארו במקום ללא תזוזה גם במחיר כבד, ובנשים ענוגות שיצאו ממקום פאסיבי וקורבני ועשו קפיצות מדהימות לשיפור חייהן. זה מה שיפה באומץ הוא חמקמק ומפחיד לפעמים אבל הוא אינו נחלתם הבלעדית של אלו המופיעים כחזקים , לפעמים דווקא במקומות החלשים ביותר מול קשיים עצומים ונסיבות עצובות אני מגלה באנשים אומץ חכמה ותעוזה המותירים אותי משתאה לנוכח ההתקדמות והנחישות שהם מגלים.

בני האדם שונים זה מזה, גם באימון כמו בספורט יש רצים למרחקים ארוכים ורצים למרחקים קצרים יש את המגיעים לאימון חדורי מוטיבציה לחולל שינוי ולנוע קדימה ואכן זזים ומתקדמים להפליא ויש כאלו שבאים אך מצפים שהמאמן יעשה להם את העבודה וזה לא הולך כך, כמו בספורט מי שעולה בסופו למגרש זה הספורטאי , המאמן נשאר בחוץ. להישגיים שבנו לפעמים חלק מההישג הוא להבין את הקצב שלנו ולכבד אותו,ללמוד להציב את האתגר הבא לאט ובסבלנות ולא למהר ולכעוס על עצמנו או על הסביבה כשלא מגיעים מהר לתוצאה רצויה.

כמתאמנת אני עצמי שייכת לאלו שבתווך- לפעמים מתקדמת לאט לפעמים הקפיצות גדולות ומורגשות ולפעמים נדמה לי שאני עומדת במקום, המבחן האמיתי הוא להתבונן אחורה לתקופה שלפני האימון ולבחון את השינויים : את איכות החיים , את השקט הנפשי, את היכולת לאהוב, לבחון אם חל שיפור במערכות היחסים, האם חל שיפור בהכנסה, באיכות העבודה שאני עושה, ורק אז לשפוט אם היה שווה. לי אישית עזר האימון רבות בתחומים אלה ואני אסירת תודה על כך!

לפעמים האימון הוא מסע התבגרות בתחומים בהם קשה לנו עדיין, בתחומים שלא הרשנו לעצמנו עד היום לקחת אחריות מלאה, בתחומים שקשה לנו להכיל מצבים מסויימים או בתחומים בהם נפגענו בעבר ונכנסו לבונקר לתקופה ארוכה ויום אחד התעוררנו לגלות שחלף זמן רב ואנו רוצים לצאת מהבונקר אבל לא כל כך יודעים איך כי השרירים התנוונו בינתיים .

מהות הקשר עם המאמן תשפיע רבות על הצלחת האימון, אתם רוצים להרגיש שיש בינכם חיבור טוב,חשוב להרגיש שהוא מבין אתכם ומעריך אתכם , האימון הוא חממה לפיתוח היכולות המנטליות שלכם ואתם תוכלו להתפתח הרבה יותר טוב במקום בו תרגישו בטוחים להיות מי שאתם בדיוק.

רוב ההישגים האמיתיים לא קורים ברגע, נדרש זמן להבין כיצד אנו באמת פועלים, להפנים את התובנות , לבנות מודעות פנימה לעצמנו ,לפתח את היכולת לשינויים, ולהטמיע אותם. באימון שכרם של הסבלנים בצידם.

האימון הוא  למידה , אתם בוחרים את המורה ומחליטים איזה תלמידים אתם רוצים להיות, המאמן נמצא שם אתכם להעיר אתכם לזויות ראיה חדשות, להעיר אתכם לכח ולעוצמה שלכם, לחכמה שלכם, הוא מלווה אתכם ומעודד אתכם כשהמסע כואב והוא שמח אתכם בנצחונות ובהישגים.

חשוב שתרגישו בנוח במחיצת המאמן, כי תחושת האמון שתיבנה בינכם תסייע רבות להצלחת האימון. אימון יכול להיות ממוקד תוצאה ספציפית, או ממוקד נושא רחב יותר, הכל תלוי במטרה שלכם. דבר אחד בטוח גם אם לא לכל אחד יתאים לקחת שרותי אימון, לחלק גדול מהאנשים הוא יחסוך זמן רב, יעזור להם להגיע ליעדם,

 

אפרת קליר, היא יועצת ארגונית  ומאמנת .מעל 10 שנות נסיון:  התמודדות עם אבל ופרידה, מעברי חיים, קשיי גיל המעבר, חרדה, שינויי קריירה, זוגיות בפרק ב', משכיר לעצמאי, עומס ולחץ,  איזון בין עבודה ובית, לסטודנטים - קשיים בעבודות גמר, השלמת תואר ועוד.  
לסרטונים ומאמרים ממיטב מאמני העולם :  www.efratklier.com 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב