דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח הדימוי העצמי במשפחה 

מאת    [ 06/04/2009 ]

מילים במאמר: 877   [ נצפה 2425 פעמים ]

כל מנהיג איכותי יודע שפיתוח המוטיבציה והגברתה אצל מונהגיו תעפיל לראש הפסגה אם כל אחד יחוש שהוא "משהו" כאשר העובדים מרגישים שהם חוליה בתוך שרשרת הקהילה - הקבוצה, הרי הם נושאים על גבם את האחריות לחוזקה ועוצמתה של השרשרת. הם ישמנו כל הזמן החוליות כדי שהתנועה תזרום קדימה בחוזקה ובנחישות. ככל שהמנהיג מטפח ומפתח כל יחיד בחברה, הרי מוחו האינטלקטואלי פורח ואיכותי, אדם החש שמעריכים אותו בעמלו - יפיק תועלת רבה יותר בעשייתו, האיכות העוצמה, החשיבה היצירתית והרצון העז להצליח ולהיות הטוב ביותר תלויה בתחושת האדם את עצמו, באמונה בה הוא מאמין בעצמו, היינו בדימוי העצמי שלו את עצמו.
כאשר אדם או ילד חש בחברה ובביתו כי הוא אינו בעל ערך, כאשר לעיתים האדם אינו מצליח בעמלו - בעבודתו, כאשר אדם לא מתקבל ללימודיו במוסד חינוכי - תיכון או באקדמיה, הרי הוא אומר לעצמו "אין לי ערך", "אינני שווה שום דבר", "אין לו בשביל מה להתאמץ".
כיצד אדם או ילד מגיע למסקנה זו?
האם ניתן לסייע לילד - לא להיות בדיכאון?
כיצד מוציאים את הילד מהדיכאון?

כשלונות רצופים בהם ילד חווה מביאים אותו לחוסר אמון בעצמו, ביכולתו בכישוריו, כדי שילד יחוש בפנימיותו דימוי עצמי חיובי עליו לחוות הצלחה, מותר גם להצליח עם הערכה אישית של 7 או 8, חוויות של הצלחה אינה חייבת להיות תמיד 10 אך הכשלון גורם לאנטי מוטיבציה ולבריחה מהתמודדות מול אתגרים.
ילד מקטנותו מקשיב, שומע ומאזין להוריו ולמוריו, כאשר המה משדרים לו כי הוא "כשלון" הרי ההורים גורמים לו לתחושות פנימיות שכליות וריגשיות של חוסר אמון בעצמו - היינו הדימוי העצמי שלו ירוד נחות לעיתים מסוכן.
ילד השומע מילים טובות, משפטים מעודדים מרתקים, המתארים כמה הוא טוב, מוכשר, ובעל יכולת, ילד השומע בביתו ואת הוריו המרבים להשתמש במילה "אהבה" ילד חמוד שלי אני אוהב אותך, הרי בטחונו העצמי גדל והדימוי העצמי פורח.
החברה שלנו תחרותית, כך מגיעים להישגים מצויינים, התחרות קיימת מקטנות ועד בגרות, בכל גיל ובכל תפקיד, התחרות מגבירה את המוטיבציה הרצון והנחישות להצליח, ישנם מתנות שמים, בהם אדם ניחן, לעיתים הכשרונות חבויים להם בתוך הילד במוח בשכל וברגש, עלינו לדאוג לשחררם ולהפיצם, אך לעיתים הילד חסר כשרונות מסויימים, אסור שילד כזה יהא מדוכא, כי הוא אינו מוסיקאי, או בעל חוש אסתטי, אומנותי או בעל כישורים במתמטיקה ובמדעים, אך עלינו ההורים לאתר בכל ילד, בכל ילד את הכישורים בהם הוא ניחן ואותם לפתח ולפתח כל הזמן להדגיש ללא הפסק את נק' החוזק שבכל ילד וכך נגביר את הדימוי העצמי, אדם פוחד מכשלון, הכשלון מדכא את האדם ובודאי את הילד, ככל שנרבה במילים חיוביות ערכיות כך נזכה למאמץ גבוה של כל ילד להגביר הישגיו ויכולתו.
אנו יודעים היטב דבריו של החכם מכל אדם - שלמה המלך: "חנוך לנער על פי דרכו" לכל ילד דרך משלו, חובה עלינו לאתר הדרך ולמשוך כל אחד במעלה ההר בתחום הטוב שהוא ניחן,צריך ליצור לעיתים מתח, לחץ שאיפות, רצון עז להתגבר ולהצליח, אך הכל במידה נכונה וברוח איתנה, לחץ חזק מדי מוריד את הדימוי העצמי והמוטיבציה לנוע קדימה במעלה ההר יורדת פלאים, יש לעיתים חשש של ציפיה לכשלון אז לא מנסים להתמודד.
כאשר אדם פוחד מכשלון מהשפלה מחשיפת חולשותיו, אין סיכוי שהילד יהא יצירתי חושב ויוזם.כל חיי האדם מקטנותו הוא עומד בפני דילמות והתמודדויות כדי שהדימוי העצמי יהא חיובי ערכי וגבוה הוא ימצא הכלים והדרכים להתגבר על כל בעיה. החששות והפחדים גורמים לחרדות המורידות מטה את הדימוי העצמי. החיים מלאי עליות ומורדות, בכל עליה על הר נתקלים בסלעים, בורות וקוצים, ככל שילד, אדם מאמין בעצמו ביכולתו בכישוריו, ככל שהדימוי העצמי גבוה הוא יעפיל לראש כל הר , גם אם יהא עליו להתאמץ כדי לטפס וגם אם הבורות והסלעים והקוצים מעכבים ומפריעים.
חשוב לנו כהורים לטפח בילדינו בטחון עצמי מעשי וריאלי, להבהיר שמותר גם להפסיד, שאפשר גם לא להצליח, שניתן לזקוף קומתם גם אם מדי פעם נכשלים, כאשר ילד ואף אדם מבוגר מאמין בעצמו הרי הוא יבין ויפנים בתוכו כי בחיים מותר גם להיכשל ולהפסיד ובודאי שעלינו לחנך ילדינו לרצות, לשאוף להיות נחושים כדי להצליח. הרצון העז מעודד את הילד להתגבר גם על בעיות פסיכולוגיות פנימיות המונעות לעיתים להתמודד אל מול קשיים.
לפעמים ההורה לוחץ את ילדו שיצליח בכל מצב, אף כי הוא לא מעודדו ומקנה לו דימוי עצמי חיובי, ההצלחה חשובה לעיתים להורים כדי שהמה ייראו זקופי קומה אל מול "החברה", או אז ההורה "לוחץ" את ילדו להצליח ולחץ זה הינו מיותר ומזיק, אינו מפתח את הדימוי העצמי של הילד וגורם למתחים מיותרים!
מותר לבנות בבית ציפיות גבוהות להצלחה, אך לא לגרום שציפיות יהפכו לתנאי לקבלתו "כבן" נאמן וחביב, אסור לנו לגרום לתחושת הערכתו של הילד "רק" אם הוא מצליחן, ישנם ילדים שהצלחתן פיתוח כישוריהם מתגלה בגיל הנערות ולא הילדות ולעיתים אף בבגרותם, המה ישכילו לנוע קדימה לזקוף קומתם בכל גיל רק אם כל חייהם מילדותם תוטמע בהם תחושת הדימוי העצמי החיובי והמצויין.
כמובן, שאם הכישורים בילדינו מתגלים כבר בגיל צעיר הרי העידוד והמחמאות מעלות את רמת הציפיות ומפתחות בהם דימוי עצמי חיובי וגבוה, תחושה זו מגבירה בהם את הבטחון העצמי וזוקפת קומתם ואומץ ליבם להתמודד עם כל בעיה ותקלה שבדרך ולנצח כל הזמן.
ההורים צריכים להחדיר בתוכם אמונה בילד ובכוחותיו אמונת ההורים מפנימה בילד אמונה בעצמו ובהגברת הדימוי העצמי שלו את עצמו, חשוב לנו כהורים לזכור כי לעיתים ילדים "נופלים, נכשלים", עלינו כהורים לסייע להם בנפילתם, לתמוך בהם, לעודד ולהגביר את האמונה שבילד בעצמו.
היות והעולם הסובב אותנו מרתק משפיע ומתחדש כל הזמן, הילדים צריכים להתמודד עם עולם משתנה זה, ככל שנשקיע חינוך איתן וחכם הממוקד באהבה, כבוד, יחס שיתופיות, תחושת שייכות, אמפתיה וחיוך, הרי הילד יאמין יותר בעצמו ויפתח בתוכו בכל נימי נפשו את הדימוי העצמי המצויין.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב