דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוזה עתידי על שקל מול דולר 

מאת    [ 09/05/2006 ]

מילים במאמר: 1325   [ נצפה 12006 פעמים ]

השביעי למאי של שנת 2006 יזכר כיום היסטורי לכלכלת מדינת ישראל. ביום זה הכריזה בורסת הסחורות של שיקגו (CME) על פתיחת המסחר העולמי בחוזים של שקל ישראלי מול דולר ארה"ב. זוהי הפעם הראשונה בהיסטוריה בה יהיו ציטוטים של מחירי השקל בבורסה ולא ע"י בנקים או עושי שוק, במשך כל שעות היממה ולא למספר שעות מצומצם ביום וכל זאת בבורסת החוזים הגדולה בעולם. צעד זה יוביל בהכרח להוזלה משמעותית בעלויות המסחר לסוחרים מוסדיים כמו גם לאלו הפרטיים. במאמר הבא אני אציג את ההשלכות הרבות שיש לצעד זה על כלכלת ישראל ועל הדרכים בהן ניתן לבצע מסחר על חוזה זה.



סקירה כללית

ככל שתהליך הגלובליזציה מתרחב, עוד ועוד מדינות נכנסות לתחום עסקאות המט"ח. כל עיסקה של יבוא ויצוא, מכל מדינה שהיא מחייב גם ביצוע עיסקה מקבילה בשוק המט"ח. גם ישראל מצויה היטב בתוך מעגל עסקאות זה כאשר רב המסחר מתבצע על מכירה וקנייה של שקלים מול דולרים. הסכמי הסחר המוצלחים של ישראל וארה"ב, כמו גם הידידות והשותפות האסטרטגית בין המדינות, הפכו את ישראל לגורם סחר משמעותי גם בעבור ארה"ב הגדולה. היקפי מסחר אלו הסתכמו בכ-16.2$ מיליארד בשנת 2003 ו-21.2$ מיליארד בשנת 2005. על מנת לספק אפשרות לניהול סיכונים מחושב בין זוג מטבעות זה ועל מנת להציע את אפשרות המסחר על השקל בפני סוחרים מכל העולם פיתחה בורסת ה-CME חוזה עתידי ואופציות על חוזה זה.



היתרונות שיש למוצר כמו חוזה עתידי עולמי הם מגוונים וכוללים:

* אפשרות לחברות ואירגונים לנהל סיכונים הנובעים מהיחס המשתנה בין שקל-דולר.

* מסחר פתוח, הוגן ואנונימי בזוג מטבעות זה.

* כל עלויות המסחר גלויות מראש בצורת עמלה קבועה עם ההתחייבות לפערי מסחר קטנים ביותר בין הקונים למוכרים - נמוכים באופן משמעותי מהפערים בבנקים ועושי שוק שונים בישראל.

* נגישות עולמית לפלטפורמת המסחר האלקטרונית של ה-CME עם יכולת מסחר של 23 שעות ביממה.

* המסחר בבורסה עולמית הופך את השקל הישראלי לנגיש יותר עבור שוק המט"ח המגלגל טריליוני דולרים ביממה.



פרטים טכניים על חוזה שקל ישראלי - דולר אמריקני

* בורסה: החוזה יסחר אלקטרונית בפלטפורמת המסחר המתקדמת של ה-CME הנקראת Globex

* זמני מסחר: המסחר יתקיים במשך 23 שעות ביממה (למעט שעה הפסקה בין 00:00 ל-01:00). ימי המסחר הם מיום ראשון בלילה (01:00 שעון ישראל) עד ליום שישי בלילה (23:59 שעון ישראל).

* פקיעת החוזה: החוזה פוקע באופן פיזי. כלומר, סוחרים המחזיקים את החוזים בזמן הפקיעה מתחייבים לרכוש או למכור את השקל מול הדולר באופן ממשי, ומסלקת החוזים מבצעת החלפה של הכסף בין חשבונות המסחר.

* ציטוטים: הציטוט הוא במונחים של דולר לשקל, לדוגמא שער של 4.5 שקל לדולר יוצג בציטוט 0.22222 דולר לשקל (החישוב הוא 1/4.5). על חוזה זה יתקיים גם מסחר באופציות.

* גודל נכס: כל חוזה אחד מייצג עיסקה על 1,000,000 (מליון) ?. (כ- 222,000$ לפי שער של 4.5 שקל). השינוי המינימאלי במחיר החוזה (פיפס), זהו יחידת המסחר האחרונה השווה כ-10$.

* תאריכי פקיעה: מרץ, יוני, ספטמבר ודצמבר

* סימול החוזה: ILS

* ביטחונות: בטחונות ראשוניים (על מנת להיכנס לעסקה לזמן ארוך) עומדים על כ-$6,750. בטחונות תחזוקה (מינימום על מנת להחזיק את הפוזיציה) עומדים על כ-5,000$. בטחונות לעסקאות יומיות עומדים על 3,375$.

מהו בעצם חוזה עתידי?

במובן הכללי ביותר, חוזים עתידיים עוסקים במחירים עתידיים של מוצרים. אנשים הסוחרים בחוזים עתידיים בעצם סוחרים בהסכמים אודות המחיר בו יקנו או ימכרו נכס מסוים בתאריך ספציפי בעתיד - בדרך כלל הקרוב, בתוך חודשים ספורים או פחות. בעוד שהעסקה מתבצעת לעתיד, אין כל מניעה לסגור אותה (לבצע פעולה נגדית) בכל רגע נתון עד לתאריך פקיעת העסקה. כל חוזה מפרט את הכמות, שווי, סוג סחורה וכל יתר הפרטים הדרושים לגבי המוצר הנסחר.
חוזים עתידיים נסחרים דרך תהליך דמוי מכירה פומבית. כך, מחיר עסקה עבור כל חוזה מתבסס תמיד על חוקי הביקוש וההיצע בלבד. צורת מסחר זו היא אלמנט מועיל והכרחי בשוק חופשי.



השלכות אפשריות על המסחר בארץ:

בורסת הסחורות של שיקגו (CME) הינה הבורסה הגדולה בעולם למסחר בחוזים עתידיים בכלל ובחוזי מטבעות בפרט. שחף פרקש מחברת "מרקט פלייס" טוען כי בכך שבורסה כזו פותחת למסחר חוזה על השקל היא בעצם מסמנת את ישראל כמטבע מועדף לסוחרי מט"ח מכל העולם.


עלויות

המסחר ב-CME מאפשר אלטרנטיבה נוספת למסחר במטבע הישראלי בנוסף לעושי השוק המקומיים, בצורת בנקים וחברות מט"ח מקומיות, שהיו שחקנים בלעדיים בשוק זה עד היום.

לדוגמא, עד היום כאשר יבואן נאלץ לשלם בדולרים עבור סחורה הוא נאלץ לפנות לבנק ולבקש ציטוט (מחיר) לכל דולר. מעתה, אותו יבואן יוכל לפנות למסחר הבורסאי, ישווה את המחיר במסחר העולמי לזה המוצע לו מהבנק ויבחר בחלופה הזולה ביניהן. גם יצואן אשר הרוויח סכום נכבד מעיסקה מחפש להמיר את הדולרים שברשותו לשקלים. במקום לפנות רק לבנק ולמכור לו את הדולרים ולקבל שקלים עבורם, פונה אותו יצואן לבורסה העולמית ומקבל, אונליין, ציטוט למחיר קנייה של דולרים.



נזילות

מסחר עולמי פותח את השוק המקומי המוגבל לכמויות עצומות של סוחרים מכל העולם. כל כותרת בעיתונות העולמית, למשל על קניית חברה ישראלית כזו או אחרת, מייד יכולים להיות מתורגמים לביקוש עולמי נוסף למטבע השקל. נקודה מעניינת נוספת היא היכולת של סוחרים ותאגידים מהעולם הערבי להגיב להתרחשויות בישראל. אם עד כה סוחרים ערבים נמנעו מלהשקיע על השקל עקב חשש מגופים איסלמיים קיצוניים, כעת יש ביכולתם להיכנס לפוזיציה בצורה אנונימית לחלוטין ובכך להגדיל רבות את מחזורי המסחר. בנוסף, בורסת CME מפעילה תוכנית להבטחת נזילות ע"י גופי מסחר גדולים המבטיחים רמת ציטוטים מינימלית (מדובר באותו מנגנון הפועל בארץ סביב תעודות הסל).



פיזור סיכונים וניצול הזדמנויות

חוזה השקל-דולר נכנס מעתה לתוך מגוון אפשרויות ההשקעה העומדות בפני כל מנהל השקעות אמריקני. המציאות מוכיחה כי ככל ואפיקי ההשקעה מגוונים יותר כך רמת הסיכון הכוללת בתיק קטנה תוך כדי שמירה על רמת סיכוי זהה. הקורולציה בין מחירי השקל-דולר לבין מדדים אמריקנים אחרים או זוגות מטבע אחרים הינה, פעמים רבות, ניטראלית ולכן הצפי הוא כי רבים מבין מנהלי קרנות גידור בכל רחבי העולם ינצלו את האפשרות הפשוטה של ההשקעה בשקל על מנת לגוון את תיק ההשקעות שלהם. גם סוחרים ישראלים מקצוענים אשר יש ברשותם תיקי השקעות בחו"ל, יוכלו לנקוט עמדה לגבי כיוונו העתידי של חוזה השקל דולר בצורה קלה ויעילה ללא צורך באחזקת חשבון נפרד בארץ.



תגובה לאירועים המתרחשים בלילה

דרך חוזה הנסחר בבורסה אלקטרונית סביב השעון יכול כל משקיע להגיב לארועים המתרחשים מחוץ לשעות הפעילות הבנקאית. בארץ למודת אסונות כמו שלנו, להחזיק בחשיפה גדולה על השקל במשך שעות רבות ללא יכולת להגיב הינה מסוכנת ביותר. מספיק, חס ושלום, פיגוע ביטחוני גדול בלילה בכדי לגרום להפסדים קשים למחזיקים בשקלים. עד היום המצב היה כזה שהבנקים סיפקו ציטוטים עד השעה 20:00 בערב ומאותה השעה עד ל-08:00 למוחרת לא היה ציטוט ודרך לצאת מפוזיציה. חוזה סחיר 24 שעות מאפשר למחזיק בשקלים לגדר עצמו מיידית בשוק העולמי ובכך להבטיח לעצמו רמת מחירים מסויימת וידועה מראש.



חשיפה מוגברת לשוק הישראלי

מרגע ומנהל תיקים כלשהו בעולם מכניס את חוזה השקל - דולר לתוך סל ההשקעות שלו, יש לשער כי רמת העניין האישי שלו בשוק הכלכלי של ישראל תגדל. גם דוחות הביצועים של הקרן בניהולו ישלחו למאות לקוחות ברחבי העולם ויחשפו בפניהם את הכלכלה המתפתחת של ישראל. שיפור נוסף במצבו של מנהל התיקים הגלובלי יהיה היכולת לענות על דרישה של רבים מהלקוחות היהודים בעולם להגביר את החשיפה לשוק הישראלי בצורה פשוטה בהרבה מהשקעה ישירה במניות.



מינוף

חוזה עתידי על השקל-דולר מאפשר לסוחר הספקולנט דרך להשקיע עם הון התחלתי קטן בנכס בסיס גדול. עד היום הדרך היחידה להשקיע במינוף על יחסי המטבעות הללו היתה דרך אופציות או דרך מסחר בפורקס מול עושי שוק. בשתי צורות אלו היתרון הברור הוא לגופים הגדולים. הם שולטים בציטוטים והם אלה שפועלים מול המשקיע הקטן ונהנים מהפסדיו. מסחר בורסאי עולמי, מבטיח שקיפות מלאה ואחידות בציטוטים. בכל שער ושער, ההוראה הראשונה שנשלחת היא גם הראשונה להתבצע ללא קשר לגודלה. מול כל עושה שוק גדול המנסה, בספקולציה, להזיז את השוק יעמדו מעתה גופים רבים אשר יאזנו את נסיונותיו והתוצאה תהיה מחיר אמיתי המשקף את יחסי המטבעות. כיום, ניתן לצפות שהעלויות יקטנו משמעותית - יש אומרים אפילו ב80% - והמסחר יהפוך אמין ויעיל יותר.



לסיכום

התחלת המסחר על חוזה השקל דולר בבורסה עולמית מקדמת את ישראל צעד נוסף למרכז הכלכלה העולמית. כבר עכשיו ניתן לסמן את היעד הבא שהוא הכנסת מסחר על חוזה המעו"ף בבורסה העולמית. סוחרים ישראלים רבים אשר נמנעו, בעיקר מחוסר ידע, מלהשקיע בשוק החוזים העולמי, מקבלים עכשיו חיזוק נוסף לכך ששיטת המסחר בחוזים תופסת תאוצה. דרך חשבון אחד, יכול הסוחר להגיב לכל התרחשות בעולם. החל ממהפכה צבאית באנגולה, דרך אסון אקלימי בונצואלה ועד למציאת תחליף ירוק לנפט, העולם כולו משתנה במהירות והזדמנויות המסחר לא מחכות.

שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב