דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסחר בסוכר 

מאת    [ 04/05/2006 ]

מילים במאמר: 964   [ נצפה 12323 פעמים ]

למרות שכל כלי התקשורת עוקבים בעיקר רק אחר מחירי הנפט בעולם, השוק דינאמי נוסף לשנת 2006 צפוי להיות דווקא זה של הסוכר והתירס. הסיבה לכך היא פשוטה, משני גידולים אלו למד האדם להפיק את האתנול אשר משמש כאנרגיה אלטרנטיבית לזו המופקת מנפט. היתרונות הבולטים לשימוש באתנול להנעת רכבים הם היותו אנרגיה נקייה אשר לא מזהמת את הסביבה בפיח והעובדה כי זוהי אנרגיה מתחדשת המשתמשת בגידולים חקלאים הניתנים לגידול חוזר שנה אחר שנה.
כאשר משתמשים באתנול להנעת הרכב, אין הכוונה לשימוש ב-100% אתנול אלא לערבוב של החומר בצורת נוזל עם דלק רגיל נוסף. התערובות הנפוצות בשוק הןE10 , תערובת של 90% דלק עם 10% אתנול. בתערובת זו ניתן להשתמש בכל רכב משנת יצור 1990 ללא צורך בשום הסבה כלשהי. תערובת נוספת היא 85E, תערובת של 85% אתנול עם 15% דלק רגיל. ב-85E ניתן להשתמש רק ברכב המוסב לשימוש בתערובת זו.



הסתכלות פונדמנטלית על שוק הסוכר:

היצע:

החל מסוף שנות ה-80 החלה ממשלת ברזיל בנקיטת אסטרטגיה ארוכת טווח לשליטה על שוק הסוכר. בעידוד הממשלה נשתלו אלפי דונמים של צמח קנה-הסוכר וכיום ברזיל נחשבת למגדלת הגדולה בעולם של קנה סוכר. כמובן שהשליטה על גידול זה מקנה לה את המקום הראשון גם בשוק העולמי של האתנול. בנוסף לברזיל ישנן ארצות נוספות המגדלות קנה סוכר כמו הודו, סין, תאילנד קובה ועוד. זה המקום להוסיף כי את אותו הסוכר ניתן להפיק גם מצמח נוסף המוכר בשם סלק סוכר. גידול זה דורש אקלים קר יותר והמדינות המובילות בעולם ביצורו הן שווייץ, רוסיה ואוקראינה.

ארה"ב משתתפת גם היא כיצואנית בשוק הסוכר כאשר היא מגדלת את שני סוגי הגידולים. הנתונים מראים כי 9% מהסוכר המופק בעולם גודלו בארה"ב מתוכם 3% הופקו מצמח קנה הסוכר בעיקר במדינות פלורידה והוואי.


ביקוש:

מדינות מתועשות נחשבות למובילות בצריכת הסוכר. מדינות כמו האיחוד האירופאי, ארה"ב, רוסיה, יפאן וסין מובילות את רשימת היבואנים הגדולים של סוכר. סין נמצאת כיום רק במקום השישי בדירוג הכלכלות המובילות בעולם אך קצב הגידול בכלכלתה אמור להצעיד אותה עד שנת 2010 למקום השני אחרי ארה"ב. ההיסטוריה מראה שקיים קשר הדוק בין התפתחות הכלכלה במדינה לבין צריכת הסוכר בה. כיום הצריכה הממוצעת של סוכר לנפש עומדת על 7 ק"ג בשנה בסין מול ממוצע צריכה עולמי של 23 ק"ג, על כן ניתן לצפות כי הדרישה לסחורה זו תגדל משמעותית בשנים הקרובות במדינה זו.

בנוסף לביקוש אחר סוכר למאכל יש להוסיף את אותה דרישה לסוכר כחומר גלם ליצור אתנול. דרישה זו מגיעה בעיקרה מברזיל אשר מייצרת את הסוכר לעצמה ומחליטה על הכמות המופנה לסוכר מאכל מול הכמות המופנה לתעשיית האתנול כתחליף לנפט היקר.


הסתכלות טכנית:

החוזה נמצא בימים אלו בשיא מחירים מאז שנת 1981. המחיר העדכני לפאונד (כ-455 גר') סוכר עומד בסוף יום המסחר של ה-2 בפברואר 2006 על 18.29 סנט. מחיר השיא של כל הזמנים לחוזה זה נקבע במשבר האנרגיה של שנת 1974, בשער של 66.50 סנט לפאונד. מחיר השיא השני נקבע כאמור בשנת 1981, אז הגיע מחיר פאונד סוכר ל- 41.60 סנט. נכון להיום כל סגירה במחיר מעל 15.00 סנט מחזקת את המשך ההסתכלות השוורית על חוזה זה. ההמצאות של מחיר החוזה מעל לשער הממוצע נע 50 יום שלו היושב במחיר 13.98 סנט מעודדת גם היא צפייה להמשך העליות בחוזה.



איך ניתן לסחור בשוק הסוכר?

לדברי שחף פרקש ממרקט פלייס, הדרך הנוחה ביותר לסחור בסוכר הינה דרך חוזים עתידיים הנסחרים בבורסת Csc בניו-יורק. בבורסה זו נסחרים ידנית מספר סוגים של חוזי סוכר כאשר הסחיר שבהם הוא סוכר #11 (סימולו SB). זהו סוכר המופק מקנה-סוכר בדרגת זיקוק של 96 מעלות. גודל כל חוזה הינו 112,000 פאונד. שעות המסחר, לפי שעון ישראל, בין 17:00 לבין 19:58.
דרך חוזים אלו ניתן להשקיע הן לטווח ארוך של שבועות וחודשים והן לטווח הקצר של ימים שעות ודקות. בנוסף ניתן להפעיל אסטרטגיות המשלבות אופציות פוט וקול לתקופות שונות על מחירי חוזים אלו.

המחיר בחוזה נקוב בסנטים אמריקנים לפאונד (ליברה).

שינוי מינימלי במחיר: 11.20 סנט לחוזה.

ביטחונות הנדרשים מהסוחר למסחר ארוך טווח 840$ לחוזה.
על מנת לקבל פרטים נוספים בעברית ניתן לגלוש לאתר www.mptrade.co.il . כמו כן ניתן לגלוש לאתר הבורסה בניו-יורק בכתובת www.csce.com .


אפשרויות מסחר

סוחרים טכניים ישמחו לגלות כי הנזילות (Volume) בחוזה זה עולה פלאים בתקופות של מחירי נפט גבוהים בנוסף לכמות החוזים הפתוחים (Open Interests) אשר גדלה משמעותית גם היא בתקופות כאלו. כל הכלים הטכניים כמו ממוצעים נעים ומתנדים למיניהם אשר הולבשו על הגרפים של השנים האחרונות נתנו תוצאות חיזוי טובות מאד אשר מאפשרות המשך עבודה על חוזה זה מבלי להסס.

השילוב בין ניתוח טכני הנשען על ידע פונדמנטלי בשוק כזה יכול להועיל רבות לכל סוחר שהוא. המנתח הטכני יכול להתכונן לתקופות מסחר המבוססות על ניתוח פונדמנטלי, כאשר בתוך תקופות אלו ההחלטות יתקבלו על סמך כלים טכניים.

גם לסוחרי אופציות מנוסים, העלייה המהירה בתנודתיות בתקופות משבר אנרגיה מייצרת הזדמנויות מסחר רבות. למשל אופציות CALL על הסוכר ירוויחו הרבה יותר מהעלייה בתנודתיות מאשר יפסידו על ערך הזמן שלהן. או מגמת העליות הצפויה להמשך השנה מאפשרת מכירת אופציות PUT רחוקות מהכסף תוך כדי חשיפה לסיכון יחסית נמוכה.

עוד אפשרות מסחר מעניינת, המתאימה בעיקר לסוחרים מקצוענים, מנצלת את הקשר ההדוק שבין מחירי חוזה הסוכר למחירי הנפט. אסטרטגיה זו כוללת מכירה של חוזה נפט וקניה של חוזה, לאותה תקופת זמן, של הסוכר. ההנחה העומדת מאחורי שיטת פעולה זו גורסת כי למרות שמחירי הנפט גם הם בכיוון מעלה, יש לצפות כי מחירי הסוכר יעלו בחדות רבה יותר. אם זאת, יש לשים לב כי החוזים שונים בהיקפם ולכן יש להתאים את היחס ביניהם העומד נכון להיום על 7 חוזי סוכר על כל 2 חוזי נפט.


קצת על ישראל

ההשפעה של התייקרות הסוכר על תעשיית המזון הישראלית, מורגשת כבר היום בצורת לחץ על המשווקים, כאשר המחיר הריאלי של ק"ג סוכר לצרכן צריך להיות כ-5 שקל, אך הסוכר נמכר לצרכן ב- 2.5 ?3.5 שקל לק"ג , כשהסיבה היא עיכוב בהעלאת המחיר לצרכן ביחס לעליית מחירי חומרי הגלם. עם התאמת מחירי מוצרי המזון להתייקרות חומרי הגלם, מחיר ק"ג סוכר בישראל צפוי להגיע ליותר מ-5 שקל כבר בחודשים הקרובים. ניתן לצפות כי יצרני המזון בארץ ינצלו את ההשפעה על מחירי מוצרי המזון שהסוכר מהווה בהם מרכיב משמעותי, כמו ממתקים ומשקאות, להעלאת מחירים של מספר אחוזים , זאת בהתאם למרכיב הסוכר במוצרים.

שחף פרקש - השכרת מניות 
הופך את המניות שלך לנכס מניב
למידע נוסף בנושא השכרת מניות לחץ כאן
למידע נוסף בנושא חוזים עתידיים לחץ כאן





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב