דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוטוריקה - זה לא רק ספורט!-איתור מוקדם של בעיות מוטוריות על ידי ההורים 

מאת    [ 08/03/2009 ]

מילים במאמר: 794   [ נצפה 8572 פעמים ]

ילדים בגיל צעיר מוגדרים כ"יצורים מוטורים", המשתמשים בתנועות גופם לשם גילוי עצמם וסביבתם. בשנים הראשונות שלאחר הלידה מתפתחות תנועות וכשרים פסיכומוטוריים, אשר מהווים את הבסיס להתפתחות בתחום התפיסתי - מוטורי בעיקר, וכן ליכולות בתחום הקוגניטיבי, הרגשי והחברתי. ההתפתחות בכל אחד מהתחומים הללו חלה ברצף שניתן לחזותו מראש, אך קצב ההתפתחות שונה מילד לילד.
הבשלות בתחומים אלה חלה בסביבות גיל חמש עד שבע, אך ישנו אחוז מסוים של ילדים הסובלים מחוסר בשלות מוטורית ובעיכוב ברכישת מיומנויות תפקודיות יומיומיות כגון: הליכה, ריצה, טיפוס במדרגות, מיומנויות כדור, , שריכת שרוכים, גזירה במספריים, אחיזת עיפרון, ציור ועוד. ממחקרים שבדקו את תפוצת הילדים עם קשיים מוטוריים, נימצא כי 6% - 8% מאוכלוסיית הילדים בגיל הגן וביה"ס היסודי הם ילדים עם קשיים חמורים בתחום הקואורדינציה והמוטוריקה, וכ- 12% עם קשיים מוטוריים בדרגה קלה עד בינונית.

קיימים מספר מושגים לתיאור ילדים בעלי עיכוב התפתחותי מוטורי ו/או חוסר בשלות מוטורית, ביניהם - "ילדים עם הפרעה התפתחותית בקואורדינציה", "ילדים עם קושי בבקרה מוטורית ותפיסתית", הילד המסורבל" או "כבד תנועה" . ילדים כבדי תנועה, הם אלה המגלים קשיים בלמידה המוטורית ושמציגים התנהגות מוטורית חסרת יעילות כשהם מנסים להוציא לפועל מטלות שבדרך כלל היינו מצפים שיבצעו אותן בהצלחה בתנאים סבירים . הקשיים של ילדים עם בעיות מוטוריות פוגמים בתפקודים יומיומיים ובהישגים לימודיים במסגרת הגן ו/או בית הספר.
מאפיינים נלווים לבעיות מוטוריות
ממצאי מחקרים עולה כי ילדים הסובלים מבעיות בתחום המוטורי מאופיינים במאפיינים נלווים כגון: כושר גופני ירוד. הימנעות מפעילות גופנית או מהשתתפות בחוגי ספורט.
? רתיעה תחושתית למגע.
? חשש מטיפוס ומגבהים.
? תנועה לא איכותית, קשיי קואורדינציה, וקשיים בשיווי משקל.
? קשיים בתכנון התנועה - מה שדורש מהילדים השקעת קשב רב בתהליך הביצוע.
? קשיי קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות.
? קשיים התפתחות יד דומיננטית.
? קשיים בציור, בכתיבה, באכילה מאורגנת, בהיגוי ובשטף הדיבור.
? היות והתפקוד המסורבל רצוף כישלונות וקיים פער השוואתי לבני גילו, הדימוי העצמי של
הילד, נמוך ויתכנו בעיות רגשיות ו/או התנהגות כתוצר לוואי של מקור הסרבול.
? כיום, ישנה הסכמה בין חוקרים, לגבי ילדים בגיל טרום ביה"ס ולגבי ילדים המעוכבים בהתפתחות בכיתות הנמוכות, כי קיימים יחסי גומלין בין התפקודים המוטוריים והקוגניטיביים

חשיבות האיתור והטיפול המוקדם
חשוב מאד לאתר מוקדם ככל האפשר ילדים עם הפרעה בקואורדינציה, לאבחן ולטפל בעזרת איש מקצוע בתחום. טיפול מוקדם עשוי למנוע התפתחות חריגה בתחום הרגשי, התפיסתי והתנועתי.
ילדים עם סרבול מוטורי, מציגים לעיתים קרובות התנהגות מופנמת יותר ומעריכים עצמם כפחות מסוגלים מבחינה גופנית וחברתית מאשר ילדים ללא קשיים מוטוריים. הקשיים המוטוריים עלולים לגרום להימנעות מביצוע של מטלות תנועתיות ו/או לימודיות.

ממחקרים שנעשו בארץ ובחו"ל נמצא כי תוכניות התערבות בתחום המוטורי- במיוחד בתדירות יומיומית - מביאה לשיפור בתפקוד הקוגניטיבי, ביכולת הריכוז של הילד בגן וכמובן חל שיפור ניכר בתחום המוטורי. יחד עם זאת, תוספת פעילות חושית ותנועתית הנעשית באופן מובנה, עוזרת לגוף להיות מאורגן יותר ומשפיעה באופן ישיר על תפקודו של הילד בביצוע מיומנויות יומיומיות, משימות למידה ומשחק.
סממנים לאיתור מוקדם
ילדים עם קשיים מוטוריים, לא אחת מאופיינים במאפיינים המפורטים להלן. יש לציין כי לא כל ילד עם בעיות מוטוריות מאופיין בכל המאפיינים הרשומים להלן. כמו כן, אצל ילדים שונים נימצא שילוב שונה של מאפיינים מהרשימה:
? אינו מתואם בתנועותיו.
? קיימת אצלו נטייה להפיל חפצים ולהיתקל באנשים ובחפצים.
? מתקשה במיומנויות הפשוטות יחסית לבני גילו כמו שריכת שרוכים, כתיבה, ציור וכפתור.
? מתקשה בתפיסת כדור או בחבטה במחבט.
? תגובותיו המוטוריות אינן בהתאם לדרישות המקום אליו הוא נקלע.
? מגלה קושי ניכר בלמידת מיומנויות מוטוריות.
? בד"כ תנועותיו אינן "יעילות" בשעה שמשחק עם ילדים בני גילו.
? האחרון שניבחר למשחקי קבוצה.
? בד"כ נמנע מפעילות גופנית ומעדיף לשחק עם ילדים צעירים.
? קיים אצלו פחד לא טבעי מפני נפילה או מפני גובה.
? אינו אוהב מצב שבו הראש למטה, כמו עמידת ראש.
? נמנע מקפיצה ממקום גבוה למקום נמוך.
? קיימת האטה בתנועות יוצאות דופן כגון סיבוב.
? מרגיש אבדן שיווי משקל כאשר מסתובב במהירות.
? מהסס בבואו לבצע משימות מוטוריות חדשות, ולפעמים ימנעו מביצוען לגמרי .
? נמנע או נרתע מלשחק בגני שעשועים בנדנדות, מגלשות, סולמות
? יציבה רפויה עקב מתח שרירי נמוך.
? תזזיות גופנית או חוסר קשב גופני.
? קשיים בוויסות תחושתי: רגישות יתר או תת-רגישות לקולות, לאור, למגע, לתנועה.
? קשיי היגוי ושפה (שיום, שליפה).
תרומת ההורים
קיימת האפשרות כי ילדים המציגים קושי בביצוע מיומנויות מוטוריות, לא ישתתפו בפעילויות בהן דרושות המיומנויות או הכישורים המוטוריים. עובדה זו תגרע מביצועיהם שכן כישורים מטוריים אינם נובעים רק מההתפתחות והבשלות של הילד אלא הם גם פרי גרייה ותרגול. התרגול הגופני אינו ספונטאני והוא דורש הכוונה וטיפוח של הסביבה הקרובה לילד - המשפחה וההורים בפרט, המהווים מקור חיוני להתפתחות התקינה של הילד.

יש לזכור כי ההורים לא מהווים תחליף לאיש המקצוע שאמור לקדם את הילד בתחום המוטורי. ההורים אמורים לדאוג להמשך התרגול שנדרש במקביל להתערבות של איש המקצוע. המשך התרגול על ידי ההורים אמור להיעשות תוך קבלת הדרכה מאיש המקצוע המתמחה בתחום המוטורי, בדרך של משחק והנאה.
מודעות והתערבות ההורים תאפשר את צמצום הפערים בתחומי ההתפתחות השונים ותמנע קשיים על רקע רגשי וחברתי העלולים להתלוות לקשיים המוטוריים.

ד"ר אורלי יזדי-עוגב
מנהלת "המרכז להשתלמויות ולהכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה, וויסות חושי ומוטוריקה". עוסקת זה 23 שנים באבחון ובטיפול בקשייהם של ילדים ונוער בעלי בעיות התפתחותיות-מוטוריות, קשיים בוויסות חושי וסרבול מוטורי-עם וללא לקויות למידה והפרעות קשב. זכתה ב-1996 בפרס נשיא המדינה על מצוינות אקדמית ותרומה ייחודית לחברה הישראלית בתחום התמחותה.
ראש המסלול ל 'פעילות גופנית מותאמת' ומרצה בכירה להתפתחות מוטורית וחינוך מיוחד במכללת זינמן שבמכון וינגייט.
חיברה את הספרים:
"אני לא קלוץ-יש לי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)
'הצלחה במגע'-במוטוריקה גסה ועדינה!. תכנית אימון להעשרת היכולות המוטוריות-תנועתיות אצל ילדים בגיל הרך ולקידום ילדים בעלי קשיים מוטוריים (DCD).
התפתחות ולמידה מוטורית תקינה מול לקויה: היבטים תיאורטיים ויישומיים.
ניתוח התפתחותי איכותני של תנועות גופניות בסיסיות.
אתר: http://www.yorly.com
דוא"ל: yazdi@macam.ac.il
טל': 050-5382160, 04-6344476



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב