דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חג פורים שמח ומבדח 

מאת    [ 01/03/2009 ]

מילים במאמר: 629   [ נצפה 3440 פעמים ]

ביהדות בכלל ובחכמת הקבלה בפרט מייחסים לשמחה ולצחוק הבוקעים מהלב אמצעי נפלא ונעלה להמתקת הדינים השורים על האדם, למחיקת כל כעס והקפדה ויש הרואים בכך אפילו סגולה במידת התיקון והתשובה, שהרי כבר נאמר "לב שמח יטיב גהה".
בקרב הציבור נתפסת הקבלה פעמים רבות כתחום רציני,מאופק, חמור סבר ושמרן. אולם אם נרד לעומקם של דברים נגלה כי ספר הזוהר, הספר המרכזי בתורת הסוד היהודית, לצד היותו עמוס בידיעות חשובות ביותר הוא מלא בהומור דק ועדין ומסופר בצורה עתירת דימיון ושובת נפש. ההתייחסות למציאות הקיומית ולאלוקות מובאת בקריצה ובחצי חיוך עדין העולים בקנה אחד עם דברי חז"ל, שמי שלא קולט את ההומור והקריצה שבתורת הנסתר לא יורד באמת לעומקם של דברי הסוד ונתפס לחזות המילים החיצונית בלבד.
בזוהר כתוב: "פורים אתקריאת על שם יום הכיפורים"(תיקונין,נז'). מהכתוב ניתן ללמוד על המכנה המשותף ועל הקשר הרעיוני בין פורים לכיפורים. ביום הכיפורים מתגלים לאדם כל הרצונות הפנימיים (הרוע הפנימי) וביום זה הוא שרוי בקיבעון ואינו יכול להשתמש ברצונותיו החופשיים לתועלתו. הוא נמצא בחמישה עינויים כנגד חמשת דרגות העביות שאח"כ עוברים לחמשת הספירות : כתר, חכמה, בינה, ז"ע, מלכות והן מתלבשות בחמשת החלקים הרוחניים: נפש, רוח, נשמה, חיה,יחידה. אם ביום הכיפורים משביתים את הרצונות הפנימיים מגיעם לחג הסוכות שבו נעשה תיקון פנימי ובגמר התיקון מגיעם לפורים. לכן המילה כיפורים משמעה " כ-פורים" ,כמו פורים. לפיכך ניתן להסיק מהכתוב שחג פורים, על אף היותו חג מבדח ומשמח, עולה בקדושתו ובמעלתו על יום כיפורים ולאמיתו של דבר נמצא במדרגה רוחנית עליונה ממנו. חכמי הקבלה גורסים שההקבלה הרעיונית בין שני החגים הללו אינה לחינם. בעוד שיום כיפור הוא יום מחילת העוונות חמור הסבר והרציני שבו אנו מענים את נפשנו ועורכים חשבון נפש פנימי נוקב, בפורים ניתן לתקן את עוונותינו דרך הצחוק ושמחת הלב. כאמור בתחילת הדברים, ביהדות מייחסים לצחוק מעלה גבוהה ונישגבה מאוד שעיקרה לשמוח ולשמח. המהר"ל מסביר כי בפורים אנו חוזרים אל הילדות הפנימית לשם תיקון הנפש המתרחש דווקא ביום הזה מתוך התחברות לתום ולשמחה של ילדות נשכחת. בספר יצירה כתוב : "המליך אות ק' בצחוק וקשר לו כתר וצרפן זה בזה וצר בהן דגים בעולם ואדר בשנה..."(פרק ה'). חודש אדר מתאפיין בצחוק ובחוש הומור. בפורים אנו מרשים לעצמנו באופן חד פעמי להתנהג בהיתול גמור,להתחפש ,להתבדח ולהשתכר עד דלא ידע. אנחנו מרמים מעט, משקרים מעט, מתנהגים בהיתול ועושים את עצמנו ההיפך הגמור ממה שאנו דרך תחפושת השקר. עצם פריצת הגבולות בפורים נובעת מתוך הכרת המסגרות. שהרי הבנה טובה ומבוססת של המסגרות מתאפשרת על דרך ההיפוך - עד שהן מפסיקות לאיים ומתגלה הפן הלא מחייב והמותר לרגע .פרט לכל הנאמר קיימים נושאים עיקריים שרצוי לתת עליהם את הדעת. הראשון הוא משלוח המנות שנועד לקרב לבבות ולשמח את הזולת והוא בבחינת סמל לאחדות העם. והשני הוא מתנות לאביונים, עניין רציני וחשוב מאין כמוהו הסובב סביב מעלת הצדקה. כל השנה אנו מצווים לתת צדקה "לעני הגון" אך בפורים כל הפושט יד נותנים לו. הסיבה לכך נובעת מתוך הצורך לעורר כלפינו את מידת הרחמים ואת מידת החסד, שהרי כבר נאמר "צדקה תציל ממוות". השלישי והאחרון הוא קריאת תהילים. חכמי הקבלה לימדו כי סגולה עצומה בפורים לקרוא את פרק כ"ב בתהילים.

לכן, פורים הוא חג בעל משמעות דואלית, רציני ולא רציני גם יחד.חג של כפרה ומחילת עוונות מתוך בדיחות הדעת. הקבלה מלמדת שביום זה ממש כל הקומדיה הזו מתרחשת כחלק מווידוי על חטאים ומי שנוהג כבדחן מעלה בודאי חיוך על שפתי הבורא, מוחק כל דין כעס והקפדה ומביא למחילה ולסליחה גדולים. לסיכום אנו למדים שלצחוק ולחוש ההומור חשיבות רבה שבלעדיהם אין לאדם אפשרות ממשית להבין את סודות החיים. מלאו את חייכם בצחוק ובשמחה שהרי ר' נחמן כבר לימד " מצוה להיות בשמחה תמיד" כי אנשים שמחים מאריכים ימים. אז בואו ונצחק. חג שמח!

מוגש בברכה,
יצחק אהרון יועץ, חוקר ומרצה של תורת הקבלה. ראש מרכז "חכמה" המרכז לקבלה וליהדות בפתח תקוה. מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית, עורך את מדור הקבלה באתר Y NET,משדר בקו המומחים של רדיו 103FM וברשת ב' בימי שישי בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784 . www.kabalah.co.il


יצחק אהרון,חוקר יועץ ומרצה של תורת הקבלה.ראש מרכז "חכמה" לקבלה וליהדות בפתח תקוה.עורך את מדור הקבלה באתר Y NET. משדר תוכנית ייעוץ בקו המומחים של רדיו ללא הפסקה ובימי שישי בבוקר ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784
כתובת אתר www.kabalah.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב