דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תקלה ב-Gmail - תמרור אזהרה? 

מאת    [ 26/02/2009 ]

מילים במאמר: 515   [ נצפה 3954 פעמים ]

תגיות: pCon, גוגל, Gmail, מחשוב בענן, Cloud Computing

תקלה בשירות האימייל Gmail, של גוגל, גרמה ביום שלישי האחרון לקריסת השירות למשך זמן שהורגש בעבור חלק מהגולשים כנצח. לדברי החברה, בתוך כשעתיים וחצי מרגע הקריסה תוקנה התקלה והשירות חזר לפעילות מלאה. על פי דיווחיהם של משתמשים רבים, לעומת זאת, השירות לא היה זמין למשך ארבע שעות לפחות. המדובר בתקלה השישית שמתרחשת בשירות, בשמונת החודשים האחרונים.

Gmail כדוגמא לשירות בענן

בעוד שלמרבית המשתמשים הפרטיים תקלה כזו בשירות הדואר היא לא יותר ממטרד, עבור ארגונים תקלה כזו עשויה להיות קריטית. שירות הדואר האלקטרוני מהווה מרכיב מרכזי בפעילות העסקית, והמשמעות של הפסקתו למשך מספר שעות, במקרים רבים, היא הפסקה של הפעילות העסקית ופגיעה של ממש בתוצאות העסקיות.

Gmail נחשב כיום לשירות האימייל השלישי בגודלו בעולם. על פי חברת המחקר comScore, כ-113 מיליון משתמשים רשומים לשירות, כאשר רבים מתוכם הם עובדים בארגונים עסקיים. תקלה, כמו זו שהתרחשה השבוע, מעוררת את השאלה האם שירות דואר חיצוני מספיק בטוח לשימוש בארגונים עסקיים, ובכלל, האם כל הגישה של מחשוב בענן (Cloud Computing), שאותה מיישם Gmail, אינה עשויה לגרום בטווח הארוך ליותר נזק מתועלת?

מה הסיבה לבהלה?

אם נסתכל על העובדות בשטח, הרי שמספר התקלות בשירות האימייל של גוגל נחשב קטן יחסית, ודומה בשיעורו לתקלות הסטנדרטיות המתרחשות בשירותי אימייל פנים ארגוניים, כמו שרת ה-Exchange של מיקרוסופט. אם כך, מדוע הצליחה התקלה ב-Gmail להבהיל רבים כל כך? לכך, שתי תשובות עיקריות.

א - הפן הפסיכולוגי - הוצאת המידע אל מחוץ לתחומי הארגון, לטיפולו של גורם זר, וחוסר היכולת לשלוט על התקלות כתוצאה מכך, יוצרת רתיעה פסיכולוגית בעבור רבים. תקלה שאין למנהל המידע בארגון שליטה עליה עשויה להלחיץ אותו הרבה יותר מאשר תקלה שהוא יודע את מקורה ואת הדרך לתיקונה.

ב- הנזק המצטבר - שלא כמו בשירות אימייל פנים ארגוני תקלה בשירות דואר המנוהל על ידי חברה חיצונית, פוגע לא רק בארגון עצמו, אלא בכל הארגונים האחרים המנויים לשירותיה. לכן, אפקט הנזק המצטבר עבור ארגונים עשוי להיות גדול הרבה יותר.

המסקנות למנהלי המחשוב

הגישה של צריכת שירותים ויישומים ממקור חיצוני בשיטת מחשוב בענן, במקרים רבים, משתלמת וכדאית. יחד עם זאת, התקלה ב-Gmail מלמדת שכדאי לשים לב ולהיות ער לסכנות ולאתגרים הטמונים בה. לא כל שירות המוצע בגישת מחשוב בענן מתאים בהכרח לארגון ולא כל אחד בטוח.

לכן, מומלץ לבדוק לפני השימוש באיזה מידה הוצאת השירות לידי גורם חיצוני שאין לך שליטה עליו, היא בחזקת דבר "נסבל" בארגון.

בהנחה שמדובר בדבר שניתן לחיות איתו, יש לבדוק מי היא החברה העומדת מאחורי השירות, מה הן היכולות שלה, כמה היא בטוחה, מהי רמת הזמינות של השירות שהיא מספקת, האם השירות עונה על צרכי הארגון ועוד.

ככלל אצבע היינו אומרים שעל חברות גדולות, בסדר גודל כמו של גוגל, אפשר בדרך כלל לסמוך שהן יעניקו את השירות הטוב ביותר במינימום תקלות. יחד עם זאת, היינו ממליצים לבדוק כל מקרה לגופו. לגבי חברות קטנות ופחות מוכרות היינו ממליצים לבצע בדיקה יסודית עוד יותר.

רקע על מחשוב בענן

עוד הרחבות על מחשוב בענן, הכוללות בין היתר התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה, יישומים ופתרונות, היבטים כלכליים, דגשים חשובים והאתגרים בתחום, ניתן למצוא בתקציר: בשורת ה-Cloud Computing:
http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=880#d1

הערה חשובה - בלוגים נוספים של קובי שפיבק (כולל פוסטים שאינם מתפרסמים כאן) ניתן למצוא בקישור זה:
http://www.pcon.co.il/v5/KobyBlogItemArc.asp
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב