דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנפרדות אל עבר אחדות - במערכות יחסים 

מאת    [ 22/02/2009 ]

מילים במאמר: 1353   [ נצפה 5755 פעמים ]

מנפרדות אל עבר אחדות - במערכות יחסים

בדידות נפרדות ואחדות
- ההבדלים בין לבדות לבדידות
- מה גורם לאנשים לשמר את תחושת הבדידות? אמונות מגבילות ופחדים
- מה עשוי לשחרר האדם מתחושת בדידות קיומית?
- כיצד באים לידי ביטוי רגשות ואמונות אלו בהיבט רוחני


?הבדלים מהותיים בין לבדות לבדידות
על פניו נראה כי קיים דמיון בין משמעות המילים "לבדות" ו"בדידות", יחד עם זאת קיימים מספר הבדלים משמעותיים בין השתיים אשר נובעים ממיקומן על שני קצוות של רצף רגשי.
לבדות היא בעיקרה מצב אשר עשוי להתקיים מתוך בחירה, כלומר, אדם יכול לבחור לחיות חיים מלאים תוך תחושת שמחה ושלמות פנימית בהיותו לבד. אמנם, יתכן שהתנסויות שונות בחייו גרמו לו לבחור בלבדות, אך עדיין זוהי בחירה מודעת ומלאה. מאידך, בדידות היא רגש או תחושה קיומית אשר אדם יכול להרגיש על אף היותו מוקף אנשים רבים, לרוב רגש זה יוצר תחושת אומללות וחוסר אונים.
היות וכולנו יצורים חברתיים, ניתן לומר שבכולנו קיים צורך מולד בתחושת שייכות, כך שבדידות מונעת מהאדם לממש צורך בסיסי ואנושי זה. אדם בודד מרגיש חסר משמעות, לא רצוי וחריג בבדידותו. ברור שרובנו איננו בוחרים לחוות רגשות קשים אלו וכולנו משתוקקים לחוות אחדות והתמזגות עם הסביבה המשמעותית עבורנו, תוך שמירה על הייחודיות שלנו. אם כך מדוע אנשים רבים כל כך מרגישים בודדים, בעיקר כיום בעידן המודרני?מה חוסם אותנו?


?מה גורם לאנשים לשמר את תחושת הבדידות ?
כאמור, תחושת בדידות אינה משהו שאדם בוחר להרגיש, שכן רגש זה פוגע בנו עמוקות והינו מנוגד לטבע האנושי. ניסיון לבחון את מקורותיו של רגש זה, מגלה מספר גורמים אפשריים.
ראשית, ילד אשר גדל ללא חום ואהבה ואינו מכיר את התחושה בה הוא מוקף אנשים עליהם ניתן לסמוך או להישען, יגדל לאדם אשר חווה בדידות כמצב הוויה קבוע. הוא יצפה על העולם "מן הצד", תוך השתוקקות עזה להיות חלק מכולם אך ללא התנאים הרגשיים או מיומנויות התקשורת המתאימות אשר בעזרתן יוכל לפתח מערכות יחסים קרובות ומשמעותיות.
התבוננות עמוקה עוד יותר תראה שהאדם הבודד שבוי בידי פחדים אשר נוצרו כתוצאה מאמונות או תפישות שהנחילו לו הוריו שלא מדעת, או כאלו שצבר במהלך התנסויותיו בחיים.
הרגש המגביל והחוסם ביותר בחיינו הוא "פחד", הוא מצוי בעולמנו הפנימי ברמות שונות ובאופנים שונים ולא פעם אנו מקיימים מערכת יחסים מורכבת ופתלתלה עם השפעותיו של הפחד על אישיותנו ועל הדרך בה אנו מנהלים את חיינו . אנו מקיימים דו שיח פנימי קבוע עם הפחד במטרה להתגבר עליו ולנוע קדימה, אך לא פעם הפחד משתלט עלינו בדרכים מקוריות ועוצר בעדנו. זהו רגש אנושי וטבעי, נשאלת רק השאלה: האם הוא שולט בנו או שנו שולטים בו?
אם כך אלו פחדים מונעים מאדם בודד להגשים את הדבר אותו הוא רוצה יותר מכל - התמזגות ואחדות? מערכת יחסים זוגית מזמנת לנו אפשרות לבחון את נושא הנפרדות והאחדות באופן בהיר היות ומערכת יחסים זוגית מקפלת בתוכה את הצורך העמוק ביותר באינטימיות ואחדות.

- פחד מכאב או פגיעה
הפחד האנושי הבסיסי ביותר הוא פחד מכאב וסבל. יש אנשים אשר מניחים מראש שמערכות יחסים משמעותיות נושאות פוטנציאל להיפגע ועל כן ימצאו דרכים מודעות או בלתי מודעות לעקוף כל התמודדות בה קיימת אפשרות או סכנה לפגיעה רגשית.

- פחד מנטישה או דחייה
אדם שחי בתחושת בדידות, משתוקק לקשר אך פוחד להיפגע מנטישה או דחייה, הוא אינו מסוגל לחוות או להתמודד עם כאב האובדן ועל כן ימצא אינספור תירוצים אשר יחסמו אותו מלהיכנס לקשר או להעמיק אותו, על מנת לקבל את הדבר החשוב לו ביותר - תחושת אינטימיות וחברות עמוקה. הוא אינו מעלה בדעתו שמערכת יחסים לא תביא בהכרח לנטישה או דחייה שכן אמונותיו המגבילות הן אלו אשר משמרות את הפחד.

- קושי לסמוך
כאשר אדם נמצא במערכת יחסים עמוקה ומשמעותית, פירושו, שהוא יכול לסמוך על האדם שאיתו. הוא יכול לסמוך על כך שלא יפגע ויכאיב, על כך שיהיה שם תמיד עבורו ויקבל אותו כפי שהוא, הוא יכול להרגיש שקיימת עבורו האפשרות לפתוח את ליבו ולהתמסר לאדם הנמצא איתו. מי שאינו מסוגל לסמוך או להתמסר, אינו מסוגל לקיים מערכת יחסים אינטימית.
הפרט המאתגר באמת, בפחד מאינטימיות אינו רק הקושי לסמוך על האחר, שכן מאחורי קושי זה מסתתר הקושי האמיתי - מי שאינו מסוגל להתמסר ולהיות במלוא האינטימיות , למעשה, אינו מסוגל לסמוך על עצמו!
אדם אשר אינו סומך על יכולת ההתמודדות שלו עם כאב ופגיעה אשר עלולים להיווצר כתוצאה מקשר, יעדיף לסגור את ליבו תוך הימנעות מלכתחילה מקשר עמוק ומשמעותי. בלתי נמנע הוא שאדם זה יברא לעצמו מציאות אשר משמרת תחושת בדידות על אף הצורך וההשתוקקות לקשר אינטימי.

- פחד מהתמזגות
ישנם אנשים אשר עבורם עצמאות וחופש אישי הם ערך עליון, לכן, הם ישמרו מכל משמר על הטריטוריה האישית שלהם. אמנם הם ייכנסו לקשר, יתכן שאף יצליחו לשמרו לזמן מה, אלא, שככל שהאינטימיות תלך ותגדל כך יגבר הפחד מהתמזגות עם הצד השני. מתוך אמונה שהתמזגות זו תשאב או תעלים את "האני", כך שהקיום האישי ייעלם ובמקומו תיווצר ישות זוגית בה לפרט אין קיום או ביטוי.

- פחד ממחויבות
מחויבות דורשת בגרות רגשית, יכולות נתינה, קבלת האחר, הבנה, דחיית סיפוקים ועוד.
לא כולם מרגישים בשלים רגשית לקיים את חלקם במערכת היחסים, על כן הם חוששים מחוסר יכולת להתמודד עם מצבים מאתגרים שקשר אינטימי דורש כמו: יציאה ממעגל ילדותי ואגוצנטרי אל עבר קשר בוגר אשר דורש יכולת להתחשב, נתינה, התפשרות ויכולת התמודדות, על כן ככל שהקשר מתפתח ומעיד על העמקת האינטימיות, כך גדל הפחד, אשר מוביל במהרה לסיום מערכת היחסים.

- פחד מהקטנה וצמצום - אבדן שליטה
מה יקרה אם אתאהב עד כדי כך שאאבד את הראש? מה יקרה אם בן או בת הזוג ינסו לנהל אותי? האם אצליח לא לאבד את עצמי או את השליטה בחיי?
אנשים אשר חוששים מכך שקשר עלול להחליש או להקטין אותם, יעדיפו לקיים קשרים שטחיים אשר מעניקים להם תחושת כוח ושליטה ואינם מהווים סכנה ל"אני" שלהם או לתחושת העוצמה האישית שלהם. התוצאה תהיה - מערכות יחסים רבות אך חסרות משמעות, תוך השתוקקות ל"אהבה אמיתית".
אלו הן חלק מן הסיבות הנפוצות אשר גורמות לאנשים לחיות חיי בדידות אומללים ומתסכלים, מתוך קונפליקט פנימי קבוע בין רצון עז והשתוקקות לקשר עמוק ואמיתי לבין אמונות מגבילות ופחדים עצומים מפני כאב ופגיעה.


?מה עשוי לשחרר האדם מתחושת בדידות קיומית?
נקודת המוצא היא: מודעות לכך שתחושת בדידות אינה חייבת ללוות את האדם לאורך כל חייו, מאחר ושינוי אמונות ותפישות ישפיע על עולם הרגשות שלנו.היות והשאיפה האנושית המולדת היא התמזגות ותחושת שייכות עם הסובבים, עלינו לבחון מה עשוי לאפשר לנו לממש צורך זה.
תחושת ערך ואהבה עצמית עשויה להעצים את כוחותינו הפנימיים ואת האמונה שאנו יכולים לסמוך על יכולת ההתמודדות שלנו עם כל פגיעה.
בנוסף לכך, אדם בעל ערך עצמי, ירגיש ראוי לקשר עמוק ומספק, הוא לא יימנע מקשר מתוך פחד שמא יפגע, אלא יאפשר לעצמו לבחון מערכות היחסים על מנת להחליט אם הן מתאימות לו או לא. כאשר אדם מרגיש ראוי להיות שייך, להיות נאהב הוא לא יהסס לאפשר לעצמו התנסויות רגשיות מגוונות, יתרה מזאת בדידות לא תהיה עבורו אפשרות סבירה לקיום. אדם אשר מקבל את עצמו וחי בשלמות עם מי שהוא לא יחווה בדידות שכן בראש ובראשונה יש לו את עצמו ובנוסף יש לו את הביטחון או האומץ להתמסר, להתמזג ולהיות חלק מן הכלל ללא פחד מפני איבוד גבולות ה"אני" או הזהות האישית. היכולת לשמור על ייחודיות בתוך האחדות היא הדרך לתחושת שלמות ואיזון רגשי.


?כיצד באים לידי ביטוי רגשות ואמונות אלו בהיבט רוחני
כלל האנושות עוברת תהליך מואץ של התפתחות התודעה, זהו מסע אשר מטרתו להעביר את האדם מתודעה דואלית של נפרדות אל עבר תפישת אחדות אוניברסאלית. ההבנה שכולנו אחד - מארג אנרגיות הקשורות זו לזו ועל כן משפיעות זו על זו, מזמנת לרבים מאיתנו התנסויות אשר מאפשרות לנו לבחון את תפישת הנפרדות והאחדות בחיינו.
היות וידוע כיום שאנו ממגנטים אל חיינו אנשים ואירועים, הרי שאנשים החיים מתוך תפישת נפרדות או בדידות, ימגנטו לעצמם אנשים או מערכות יחסים אשר בסופן רק יעצימו את תחושת הבדידות. כיצד? מאחר ואנו בוראים את מציאות חיינו על פי עולם האמונות והרגשות שלנו, אך סביר הוא, שאדם אשר מנוהל על ידי פחד מפגיעה, ימשוך אל חייו בדיוק את האנשים או הנסיבות אשר יגרמו לו פגיעה רגשית ויצדיקו את האמונה - עדיף להיות בודד וכך לא להיפגע. המסקנה המתבקשת היא שחיים מתוך פחד ימחזרו את עצמם ויהפכו להיות רצף של התנסויות כואבות.
מאידך, התמודדות עם פחדים ושינוי אמונות הנוגעות לערך העצמי שלנו עשוי למגנט אל חיינו את האנשים המתאימים, עליהם נוכל לסמוך ואיתם נאפשר לעצמנו להתמזג ולקיים מערכת יחסים אינטימית וטובה.
המשפט "רק אהבה מביאה אהבה", מתאר היטב את הקשר בין רגשותינו לבין המציאות אותה אנו בוראים ומשמעו, רק אהבה עצמית תגבר על תחושת הבדידות ותעניק לנו את הכוח הפנימי למגנט אל חיינו אהבה ומערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות בחיינו.

מנחה קבוצות עבודה והתפתחות על פי הגשטאלט וקבוצות הורים מטעם מכון אדלר, מאמנת אישית ומשפחתית בגישות משולבות.התמחות בעבודה עם מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז
B.A בחינוך.
אטי תירוש,כתובת אתר "קן האופק" : http://www.kav-haofek.com
כתובת מייל: segol@012.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב