דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקמת בריכת נוי 

מאת    [ 17/02/2009 ]

מילים במאמר: 1323   [ נצפה 6853 פעמים ]

כיום, בריכות נוי  נפוצות בשלל מקומות ,החל בבתים פרטיים וכלה במוסדות ציבור. בריכת הנוי הינה מערכת אקולוגית מורכבת אשר מכילה יחסי גומלין בין צמחי הבריכה לבין בעלי החיים בתוכה. בעת הקמת בריכת הנוי יש לשמור על מספר כללים אשר ישמרו על בריכה יפה ורעננה במשך כל ימות השנה.

בחירת מיקום הבריכה
על מנת להפיק את מירב ההנאה  מהבריכה  מומלץ למקם אותה בקרבת מקום  ישיבה , או המקום בו אתם נוהגים לבלות את רוב זמנכם בעת השהיה בגינה.

בעת ההחלטה על מיקום בריכות נוי, יש לקחת בחשבון 2 גורמים עיקריים:


    • מרחק מעצים נשירים- רצוי  שהמרחק בין בריכת הנוי לבין העץ הנשיר יהיה גדול ככל שניתן. השפעתם השלילית של עצים אלה באה לידי ביטוי בשני מובנים:

      • מבחינה אסתטית- מראה לא נעים לעין. העלים שנפלו לבריכה, נרקבים.
      • מבחינה כימית- כפועל יוצא של ריקבון העלים, נפלט למים חומר הנקרא "אמוניה". אמוניה הינו חומר רעיל לדגים. במינונים גבוהים, עלול לגרום למות הדגים. בבריכה לא מאוזנת מבחינה ביולוגית, קיימת סכנה גבוהה להתפתחות אצות בקצב מואץ.

    • רצוי שהבריכה תהייה במקום עם 4 שעות שמש ישירה במהלך היום. עם יותר שעות שמש נאלץ להתמודד עם גידול אצות בקצב מואץ וחום גבוה. לעומת זאת, במיקום מוצל מדי נתקשה לגדל צמחי בריכה וגדה, כיוון שהשמש הינה מרכיב חיוני במחזור חייו של הצמח.

גודל בריכת הנוי
ככלל, ככל שבריכת הנוי תהיה גדולה יותר, כך יהיה קל יותר לשמור עליה מאוזנת. מומלץ שגודל הבריכה יהיה לפחות 3X3 (שטח של 9 מטר-רבוע). כמובן שגם בריכות קטנות יותר אפשריות לביצוע. אך זכרו, בריכות קטנות יותר חשופות לשינויים בצורה קיצונית יותר.

גובה המדרגות בבריכה
בריכת הנוי מורכבת מ"מדרגות". ל"מדרגות" אלו שתי מטרות:


    • עבור הצמחים- ישנם סוגים רבים ומגוונים של צמחים. כל סוג צמח מותאם לגדול במיקום אחר בבריכה. אם נשכיל לספק את  דרישותיו של הצמח, צמיחתו תהיה אופטימאלית.
    • עבור תחזוקת הבריכה- לעיתים רחוקות נרצה לרדת אל הבריכה לצורכי תחזוקה. מדרגות אלו יעזרו לנו להיכנס לעומק הבריכה.

בבריכה ממוצעת, ישנם מספר רב של מדרגות ובגבהים שונים. לפני שנגדיר את גובה המדרגה הרצוי, יש להגדיר את ה"צרכנים" של מדרגות אלו- צמחי הבריכה ודגי הנוי. לכל אחד מהמרכיבים הביוטיים הללו (צמחים, ודגים) יש את הצרכים שלו. נפרק את התמונה הגדולה למרכיבים קטנים וכך נוכל להגדיר את הגובה הרצוי בכל אחד מהמקומות בבריכה:


    • צמחי הבריכה- לשם התאמת הדרישות בין גובה המדרגה לבין סוג הצמח, נחלק את צמחי הבריכה לשלושה קטגוריות: צמחי גדה, צמחים מחמצנים, נימפאות.

      • צמחי הגדה מתחלקים לשתי קבוצות: נמוכים וגבוהים. צמחי הגדה מיועדים לגדול בצורה כזו שענפי הצמחים ניצבים מעל גובה המים. ישנו פער עצום מבחינת גובה בין צמחי הגדה הנמוכים לגבוהים. לכן, את צמחי הגדה הגבוהים נכניס עמוק יותר למים מאשר את צמחי הגדה הנמוכים.
      • צמחים מחמצנים נשתלים בקרקעית הבריכה. כחלק מתהליך הפוטוסינתזה, צמחים אלה פולטים חמצן למים.
      • הנימפיאה היא מלכת צמחי הבריכה. בשיא פריחתה של הנימפיאה, מופיע פרח מדהים ביופיו. הנימפיאה מיועדת להישתל בעומק של בין 50-60 ס"מ- בהתאם לסוגה.
      מידע נוסף אודות צמחי מים לבריכת הנוי.
    • דגי נוי- מומלץ שיהיה בבריכה מרחב אשר עומקו יהיה כ-80 ס"מ. והסיבה לכך היא שכאשר יש ימים חמים או קרים, הדגים יורדים לעומק הבריכה ושם הם מוצאים טמפרטורות נוחות יותר מאשר בשכבות המים העליונות.

עונה מומלצת להקמת הבריכה
העונה המומלצת להקמת הבריכה היא האביב. באביב, המים עדיין קרים, אך עם זאת, מספיק חמים לצורך התאקלמותו של הצמח. התאקלמותו של הצמח באה לידי ביטוי בשליחת שורשים והכנה לקיץ. מטרתנו, בשתילת הצמח באביב, היא מתן זמן התאקלמות נוח בין הצמח לסביבה ,כך שלקראת הקיץ, שיא ההתפתחות של הצמח, יקלט הצמח מוקדם יותר במצע השתילה.

בכל אופן, ניתן לבנות את בריכת הנוי עד אמצע הסתיו. מומלץ שלא לבנות את הבריכה בחורף כיוון שבחורף הטמפרטורות צונחות (בהתאם לאזור בו אתם גרים). כאשר הטמפרטורות נמוכות, הצמח מקטין (עד עוצר) את קצב ההתפתחות על מנת לשרוד את החורף. לכן, נבחין בוודאי בתופעות נפוצות של הנשרת עלים וכדומה.

מומלץ להתחיל את תהליך הבנייה כאשר טמפרטורת המים עומדת על 15 מעלות ויותר.

טמפרטורת המים מושפעת מהקירבה אל האוויר איתו היא באה במגע. בעת תכנון הבריכה (בין אם באביב ובין אם בסתיו) יש לקחת בחשבון את מיקום שתילת הצמחים. ככל נתקרב יותר אל האוויר, כך הטמפרטורה תהיה נמוכה יותר. לכן, בהתאם לאזור בו אתם גרים, יש להתחשב בסוג הצמחים אותו שותלים ועמידותם לטמפרטורת שיא הקור בחורף.

סוגי בריכות
ישנם שני סוגי בריכות נפוצות:


    • בריכות פלסטיק מוכנות- בריכות אלו מגיעות במגוון גדלים וצורות.
    יתרונות:

      • קלות להתקנה.
      • נחשבות כפיתרון עמיד לאורך זמן.
    חסרונות:

      • עלות יחסית גבוהה.
      • לעיתים מחפשים בריכות גדולות יותר ובצורות אחרות.

    • בריכה הבנויה מיריעות PVC. זו הדרך הנפוצה להקמת בריכות נוי.
    יתרונות:

      • צורה גמישה וניתנת לעיצוב עפ"י טעם אישי.
      • גודל הבריכה  נקבע עפ"י השטח  .
      • עמידות לשנים.
    חסרון:

      • בשימוש לא זהיר, ניתן לגרום לחור ביריעה וע"י כך לנזילת מים.

בנית מערכת הפילטרציה לבריכה
למערכת הפילטרציה של בריכת נוי חשיבות עליונה בשמירה על איזון בריכת הנוי. את תפקידה של מערכת הפילטרציה ניתן לתחום לשני חלקים:


    • בתחום הנראה לעין- מערכת ניקיון איכותית תשמור על מים נקיים וצלולים.
    • בתחום הבלתי נראה לעין- שמירה על מים נקיים מבחינה כימית. עם הזמן, נוצרת בבריכת הנוי כמות עצומה של פסולת אורגנית אשר נרקבת לאיטה במים. תהליך זה מתרחש בעקבות התערבותם של חיידקים "טובים" ממשפחת ה"מפרקים". כתוצר של תהליך ריקבון זה נפלטים למים חומרים רעילים לבריכת הנוי (כדוגמת "אמוניה"). כאשר ויסות כמויות חומרים רעילים אלה יוצא מכלל שליטה, קיים סיכון שבריכת הנוי תצא מאיזון ביולוגי. בעת שבירת האיזון הביולוגי, קיימים שני סיכונים: סכנה לדגי הנוי, התפתחות אצות בקצב מואץ (ולכן סכנה לצמחי הבריכה). תפקידו של הפילטר הוא לפרק את החומרים הכימיים הללו וכך להבטיח יציבות בריכת הנוי לאורך זמן. בנוסף, כתוצאה מכך שיש יצורים חיים בבריכה (לדוגמא -דגים וצמחים), הבריכה הופכת להיות מצע נוח לגדילת חיידקים אשר מוצאים בבריכה את מזונם. לפילטר תפקיד בהורדת רמת החיידקים לרמות נמוכות, כך שלא יסכנו את דיירי הבריכה הרצויים.

מערכת הפילטרציה מורכבת לרוב מ-3 חלקים עיקריים: משאבה, סנן UV ופילטר.

נפרט מעט על כל אחד מהמרכיבים שמנינו להלן:


    • משאבה- תפקידה של המשאבה הוא לדחוף מים מנקודת האיסוף של המים אל הפילטר.
    • פילטר- תפקידיו של הפילטר הם: ניקוי פיזי, וניקוי ביולוגי. הניקוי הפיזי כולל שימוש בסנן ספוגי לניקוי חלקים מוצקים מהמים. הניקוי הביולוגי מתבצע באמצעות מדיות אשר עליהן גדלות מושבות חיידקים "טובים" המשפרים את איכות המים.
    • UV- אור אולטרה  סגול("אולטרה" בלטינית= "מעבר") . אור זה אינו נראה לעין האנושית. אורך הגל של אור זה הוא של 380 עד 200 נאנומטר. אור זה אחראי על חיסול מיקרואורגניזמים (לדוגמא, חיידקים ואצות) החיים במים וכך להקטין את רמתם. אמצעי זה היינו אמצעי קל, נוח וזמין לחיסול של אצות ממגוון סוגים. בעת העבודה עם נורת UV, חל איסור חמור להביט במנורה בשעה שהיא עובדת. אור זה מסוגל לגרום לנזק בלתי-הפיך לעיני האדם.
  למידע נוסף אודות מרכיבי מערכת הפילטרציה בבריכת נוי, גלשו אל אתרנו.

תכנון המפל בבריכה
מפל המים בבריכת נוי נותן נפח מיוחד לבריכה. קול נפילת המים גורם להנאה מרובה לסובבים. עם זאת, יש לתכנן היטב את המפל בבריכת הנוי בכדי להפיק מהמפל את התוצאה הרצוייה.
טיפים וכללים בעת תכנון המפל:


    • מומלץ למקם את המפל במקום אשר החשיפה בו לשמש ישירה היא הנמוכה ביותר בבריכה.
    • יש לוודא שאין שכניםחדרי שינה קרובים למפל. רעש מים קבוע יכול להציק לעיתים.
    • מומלץ לתכנן את המפל כך שמים יעברו מספר נפילות עד הגעתם לבריכה.
    • יש להעריך מראש על עוצמת המים הרצויה במפל. שימו לב שעוצמת המים שהמשאבה תצליח לספק מושפעת באופן ישיר מגובה המפל המתוכנן. ולכן, ככל שתרצו מפל גבוה יותר, כך תדרשו למשאבה חזקה יותר.

מזרקות לבריכת הנוי
ניתן ואף מומלץ לשלב מזרקה בבריכת הנוי. המזרקה הופכת את בריכת הנוי לאטרקציה של ממש. את המזרקה יש למקם במקום אשר חשוף לכמות המינימאלית של רוח. הרוח תטשטש את הקווים שהמזרקה תנסה להבליט. בנוסף, לאור העובדה שבכל מקום תיתכן רוח, יש למקם את המזרקה באמצע הבריכה כך שרוח לא תעיף את המים מחוץ לתחומי הבריכה וכך יחסך איבוד מים.

מידע נוסף בנושאי הקמת בריכת נוי.

נשארו לכם עדיין שאלות שנשארו לא פתורות? מחפשים עזרה מקצועית נוספת?
צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בכל נושא.

דיסקוס הגליל מתמחה בתחומים:



  • כל הציוד עבור ה אקווריום.

  • הקמה ואחזקת בריכות נוי.

  • גידול וריבוי דגי דיסקוס ודגי נוי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב