דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהו מנחה טוב 

מאת    [ 11/02/2009 ]

מילים במאמר: 1190   [ נצפה 7911 פעמים ]

אשרי העם יודעי תרועה

מוקדש למרצה ד"ר חפציבה ליפשיץ - בר אילן


שאלתי סטודנטית הלומדת לתואר שני באוניברסיטת בר אילן העושה תיזה - עבודת מחקר אצל המרצה חפציבה ליפשיץ, במה המרצה טובה?

התוכלי למקד שלוש תכונות המאפינות את המרצה -המנחה אותך למחקר בתואר שני?

השיבה הסטודנטית בנחישות, בעוצמה ובאופן מידי.

* סבלנות

* יכולת אינטגרטיבית של מידע

* אמונה בדרך, לא מוותרת, אופטימית


שלמה המלך החכם מכל אדם כתב המשפט הנפלא: "חכמת אדם תאיר פניו"

פניה של הסטודנטית האירו משמחה הנובעת מחכמה כאשר היתה צריכה להעריך את איכותה של המרצה בקול רם ובנוכחותה.

אם ננסה להעמיק, לחשוב על שלושת התכונות שהביעה הסטודנטית בהבזק, נוכל ללמד מהן

מהו מנחה טוב? מהי איכות הנחיה היכולה להניף איכותו של סטודנט, למצות יכולתו, לזקוף קומתו, ולהחדיר בו הרצון והמוטיבציה לנוע קדימה, להפעיל היצירתיות שבמוחו ולהתמודד עם קשיים ודילמות כדי להצליח ולנצח בכל משימה.

אנו יודעים משדה החינוך שכל הצלחה חינוכית ערכית לימודית וחברתית תלויה "רק" במנהיג המוביל והמשפיע, ברור לנו באופן חד משמעי כי בית ספר טוב הוא מוסד שהמנהל בו הוא מנהיג אמיתי, לעולם יוגדר מוסד חינוכי איתן בגלל המנהיג, כך כיתת לימוד תהא מוערכת כמצויינת רק אם המורה היא מנהיגה. התלמידים הם כחומר ביד היוצר, והפיכתם למעולים, למצויינים לבעלי יוזמות וחשיבה יצירתית הכל תלוי במוביל - במנהיג.

כך המצב גם באקדמיה... תחום לימודי יהא איכותי מרתק מענין ונפלא "רק" אם המרצה הוא מנהיג. מרצה המטפח כישורי רטוריקה בהם מתחשבים בסטודנטים, מעודדים אותם לשאול שאלות מפגינים עוצמה נחישות וטוב לב, מבינים כי הרצאה טובה תלויה ב"מה" בתכנון מיטבי של החומר הנלמד בהבהרת התוכן הלימודי בשימוש בלמידה נכונה כדי שהחומר ולו הקשה ביותר יובן, באותה מידה ההצלחה בהרצאה תלויה גם ב"איך" דרכי העברת הנושא, היחס ללומדים ההקשבה, והשימוש בכל כללי ה"רטוריקה" חשובים באותה מידה כמו התוכן הנלמד.

כך באולם הרצאות למאות סטודנטים וכך בכיתה בת עשרות סטודנטים,

כלים חינוכיים אלה תקפים גם במתן הנחיה לסטודנט המבצע עבודת מחקר לקבלת תואר, האיכות, העומק, הכתיבה היצירתית והמחקר המעולה תלוי רבות מאוד במרצה - במנחה, עד כמה הוא מחדרי בסטודנט את האמונה בעצמו ביכולתו ובכישוריו של הלומד. מנחה מעולה פועל רבות על תחומי האינטלגנציה הרגשית אשר משפיעים מאוד על היכולת האינטלקטואלית על יצירתיות מוחית וחשיבה מצויינת.

העידוד, דברי השבח האיתגור וההקשבה מדרבנות מאוד את הסטודנט בעמלו המחקרי. הרי זו תחילת דרכו השונה והאחרת, מסטודנט מקשיב לסטודנט בונה מבנה נפלא של מחקר.

חובה עלינו לדעת ולהבין ש"אין קפיצות דרך" בכל תחום ובודאי בחינוך בחשיבה ובמחקר. על כן יש חשיבות רבה מאוד בקיום תהליך להשגת כל יעד, כפי שאומר הרבי מקוצק:

יגעת ומצאת תאמין, יגעת ולא מצאת גם תאמין שרגעי היגיעה הם המציאה.

לתהליך יש משמעות עצומה בבינת מוח פעיל ואיכותי כפי שהרמב"ם מדגיש שישנם 7 תחומים בחינוך, הראשון והחשוב בהם הוא התרגול, אין טעם ללמוד ולנוע קדימה כל הזמן אם לא מתרגלים, התרגול השונה, האחר והמגוון מטמיע את הנלמד.

כמו שחז"ל מציינים "אין דומה שונה פרקו מאה פעם, לעומת מי ששונה פרקו מאה ואחת פעמים".

היינו ה"סבלנות" היא כלי מאד חשוב בהנחיה, לנוע קדימה בשלבים, כדי להגיע לכל פסגה יש להתאמץ ולעלות בסולם, הסולם בנוי משלבים אין אפשרות לדלג על שלב בדרך למעלה ההר. טיפוס על כל שלב לוקח זמן, מאמץ, וחשיבה. לכך יש צורך בסבלנות, הסטודנטית הדגישה זאת בהבהרת תכונותיה של המרצה חפציבה- היא סבלנית, מבהירה מסבירה, מאפשרת להטמיע כל תחום למידה ובכך מעגנת הנושא במוח כדבעי. התרגול כפי שמציין הרמב"ם לוקח זמן, לכן צריך סבלנות. כאשר מרצה אינו מדלג על שלבים הרי המאמץ מורגש היטב ונושא פרי בשל ומעולה.

המלאכים העולים ויורדים בסולם יעקב - בחלומו, מבהירים לנו כי אף המה המלאכים היכולים לעוף לשמים. הם מלמדים אותנו שניתן לעלות ברמה השכלית המוחית ולהגיע למרומים לשיאים, לפסגות גבוהות, אך הכל בשלבים בסבלנות.

הסטודנטית הדגישה יכולתה השניה של חפציבה "יכולת איטגרטיבית של יידע" אף כי המחקר לרוב ממוקד בנושא ספציפי מיוחד, יש צורך ביידע עולם מלא וגדוש, כדי שהנושא המצומצם יהא קשור לסביבתו ויוכל לשמש אנשים אחרים העוסקים בתחומים קרובים. מנחה הגדושה במידע רב במיגוון תחומים, המסוגלת ליצור אינטגרציה בין הנושאים השונים כדי שיוכלו לסייע לעזור ולמקם המחקר בתוך עולם מרתק ומלא, הרי ההצלחה בכך תסייע הסטודנט לנוע לרום הפסגה.

הידע האינטגרטיבי של המנחה מועבר כדוגמא אישית לסטודנט המבין כי גם עליו ללמוד ללמוד כל הזמן ולא להתמקד "רק" בתחום צר, הרחבת אופקים מהווה כר מדהים לפיתוח החכמה. מחקרים רבים מדגישים חשיבות שילוב תחומים אחרים ושונים במהלך כל למידה. בספרו כל מיכה פיפר על "מנהלים ומנהיגים" נמצא כי ל-200 המנהלים הטובים ביותר בארה"ב יש משהו משותף, לכולם יש תחביב - הובי, השונה לגמרי מתחום עיסוקם כלומר עיסוק במיגוון תחומים שאינם קשורים למחקר, לעבודה הקבועה הופך את המוח ליותר יצירתי ולפיתוח יוזמות רבות, מרצה הניחונה במגוון תחומי יידע ביכולת אינטגרטיבית של יידע כפי שמציינת הסטודנטית, מבהירה הלכה למעשה לסטודנטית דרכי עולם חכמה ויעילות כדי להיות הטובה ביותר.

המישור השלישי הנפלא המרתק ואולי החשוב מכולם, האמונה בדרך, לנוע קדימה ללא חשש - לא לוותר והכל מתוך אופטימיות הם הכלים הנפלאים והנהדרים בדרך להגיע לכל פסגה.

האמונה משמשת לדעתי מילת מפתח בהצלחה.

אמונה בבורא עולם מחדירה בנו חשיבות תכונת האמונה, אפשר להתקדם לנוע, לטפס על כל הר, גם אם הוא מכוסה בקוצים, בורות ומהמורות, ניתן לחלוף על כל מכשול אם קיימת בי תכונת האמונה שעלי להצליח, שאני מסוגל לכך, שיש בי העוצמות הפנימיות להגיע לפסגה, שהכל תלוי בי וביכולתי אני צריך להאמין שיש בי הכישורים להתגבר על כל תקלה ומכשול ולהגיע למעלה עם ראש זקוף,

הכל תלוי באמונה בעצמי בכוחותי שלי, בעוצמות הרוחניות הטמונות בי.

אדם צריך ללמוד כל חייו מקטנות כי ניתן ואפשר ללמוד ולהצליח, בתנאי שתהא בו בתוכו האמונה ש"אני יכול".

עלינו אנשי החינוך ובמיוחד המרצים לפתח בנו את הרצון והמוטיבציה להצליח, עליהם להעניק לסטודנטים ללומדים את המושג "אמונה" הלכה למעשה. לתת לנו דוגמא אישית בחשיבות האמונה.

האמונה צריכה לכלול תחומים נוספים מעבר לאמונה בעצמי, חובה להטמיע בכל נימי נפשנו את האמונה בדרך, בנתיבים בהם אנו הולכים, האמונה מחדירה בנו את החשיבה ליצירתיות לנתב מסלולים מגונים, ולהאמין שהליכה בהם תביאנו למחוז חפצנו.

צריך להאמין בדרך או אז תכבוש כל יעד הנמצא בסופו של כל דרך.

זו דרכה של חפציבה לדעתה של הסטודנטית - מאמינה בדרך.

האמונה חייבת לכלול בתוכה נחישות, אומץ לב רצון עז והמון מוטיבציה לרצות ולא לוותר

כפי שציינה הסטודנטית.

אך חשוב שנזכור כולנו שאין הגעה לכל פסגה ללא תקלות ובעיות בדרך, המסלול תמיד קשה ומפרך, יש צורך במאמץ פיזי אך בעיקר מוחי - שכלי, לשלב חכמה ותבונה, יידע ושאילת שאלת ללמוד דבר מתוך דבר. "יידע הוא כוח" כאשר היידע הבסיסי משולב עם שאילת שאלות הרי היידע הופך לחכמה ותבונה, כל זה ניתן לבצע ולהשיג רק אם האדם לומד מעגן ומטמיע בתוכו את האופטימיות, הרואה תמיד את מחצית הכוס המלאה, המביטה על כל תקלה שבדרך כאתגר, המפעילה את המוח להיות יצירי ויוזם. האופטימיות הרואה בכל מצב רק את הטוב, מאפשר חשיבה חיובית ומשלבת אמונה בדרך.

האופטימי הוא אדם שמח ומאושר, מרבה לחייך ולאהוב, תכונות עקרוניות המפעילות הורמונים אחרים בגופנו, שהרי רק אדם שמח יכול לראות למרחקים לשאוף להגיע ליעד ולנצח, להצליח, להיות הטוב ביותר.

ראו נא מהותה של מרצה מעולה. הסטודנטית שלה משכילה לנתח אותה את אופיה וכישוריה כמרצה מנחה ומבהירה ב-3 משפטים המאפיינים דמות מרצה - מנחה מעולה.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב