דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האליטיזם בחינוך - הטובים מנצחים 

מאת    [ 04/02/2009 ]

מילים במאמר: 1492   [ נצפה 2774 פעמים ]

האליטזם בחינוך - הטובים מנצחים



    • 

    אנו טובים, הישגי תלמידינו נאים ביחס לפרמטרים רבים, הישגים לימודיים, חברתיים, התנהגותיים וערכיים תורניים. תלמידינו מבקשים מאתנו יותר דיאלוג, יותר חינוך חברתי, שיהיה עם מי לדבר מבקשים שיג ושיח עם כל מורה (לאו דוקא מחנך) בין פרקי התורה, בין נוסחאות המתמטיקה והכימיה, ותוך כדי ובאמצע לימוד הגמרא.


    • 

    מתחננים הם למורה שיהא דמות לחיקוי דוגמא אישית ופרטנר לדיון מישהו שאפשר להעלות בפניו שאלות עקרוניות, דילמות תורניות דתיות וכל תחום אחר. ההישגים הלימודיים חשובים להם.


    • 

    חוויות של הצלחה - מהוות בסיס עקרוני, להתקדמות לשפיות הדעת ולהתקדמות


    • 

    לא די בהם - הם מבקשים דמות מורה כידיד כחבר כרע המתחבר אליהם


    • 

    דור חכם ונבון דור תלמידים הרוכש השכלתו מביה"ס מהמוסד החינוכי, מהשיעורים ומבין השיעורים מהמורים ומהחברים אך גם.. גם... ממקורות מידע אחרים טלויזיה מחשב, ספרים ואינטרנט. הצגות וקונצרטים חוגים במתנסים ובקונסבטוריון. כל אלה מהווים עולם מלא וגדוש ביידע ואף במיומנויות המגרות לחשיבה והיוצרות מוטיבציה להמשיך, לזרום, להתגבר להתנסות לדעת.


    • 

    הגענו להישגים הטובים במיגוון התחומים כאמור בדרך הקשה במיגוון דרכים


      • 

      תוך נטילת אחריות של כל מורה מחנך ומנהל


      • 

      ראיה אופטימית חיובית


      • 

      עין טובה ופירגון הדדי


      • 

      בעבודת צוות


      • 

      בהפיכת המנהל והמורה למנהיג


      • 

      בקידומם של תלמידים - מנהיגות צעירה שהרי נוער משפיע על נוער


      • 

      בהפעלת החינוך החברתי כמוקד בעשייתנו החינוכית


      • 

      בטיפוח ביה"ס כמוסד לפיתוח מנהיגות


      • 

      בקידומו של ביה"ס


      • 

      בצמיחה מתוך שמחה


      • 

      "בדרך אחרת" הרואה את הכבוד, האהבה היחס והעידוד בראש סולם העדיפות


      • 

      בחוויות של הצלחה כמוקד העשיה להצלחה.


      • 

      בהחדרת האמונה שניתן להצליח בעבודה החינוכית


      • 

      באמונה בעצמנו המורים שאנו גורמי ההצלחה


      • 

      באמונה בקב"ה שאנו שליחיו עלי אדמות ואנו שותפיו למעשה בראשית המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית ואנו שותפים לקידומו ולהתפתחותו.


      • 

      בשילוב הלהט עם האמונה, שהרי אמונה לכשעצמה אין די בה אלא אם היא משולבת בהתלהבות ולהט.


      • 

      לטיפוח היצירתיות והמקוריות


      • 

      לחיזוק נקודות החוזק של כל תלמיד


      • 

      לטיפוח נקודות החיזוק של כל מורה


      • 

      ליצירת מוטיבציה במורה ובתלמיד לרצות להצליח


      • 

      להציב מטרות גבוהות יותר רף גבוה יותר ולהתאים תנאים לחלוף מעל רף זה


      • 

      בחינוך "לכבוש" לכבוש יעדים ומטרות ולמצוא הכלים הנכונים לכך וכפי שאומר הרב קוק - למצוא את הכלים המתאימים לאותו דור.


    • 

    ההישגים הנפלאים האלה התחוללו בעיקר בגלל תשומת הלב המירבית לאוכלוסיה הנמוכה, לציבור התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים והצלחנו.


    • 

    בתחילת עבודתי כמפקח הייתי שואל כל מנהל וכל מורה


      • 

      כמה תלמידים אינם קוראים?


      • 

      כמה תלמידים אינם משתלטים על...?


      • 

      מהם דרכי ההתערבות כדי לשפר..


    • 

    ולא שאלתי כמעט


      • 

      מה אנו עושים עם 30% מהתלמידים הטובים ביותר?


      • 

      מה עושים עם התלמידים המצטיינים שבכיתה?


      • 

      במה מאתגרים את הטובים?


ברגע שהתחלתי לשאול כל מורה וכל מנהל מה אתם עושים עם המצויינים?

מאז שפתחתי בכל עיר יום לימודים למעולים לגאונים החלו התוצאות של כל מוסדות החינוך להרקיע שחקים.

המצויינים עזרו בשמחה לחלשים והרמה הכללית טיפסה מעלה מעלה.

שאלת המפתח- האם על מערכת החינוך לטפח את המוכשרים הטובים המצטיינים את האלטיסטים?

התלמידים הטובים ביותר הרוכשים כאמור היידע המיומניות והתרבות גם ממקורות מידע אחרים מבקשים מתחננים ומודיעים לנו:

"נכון, אנו מצליחים בהישגינו, ביה"ס משכיל להנחיל לנו ערכי תרבות והישגים לימודיים אך ברמה הבינונית ואולי הטובה אבל.. אבל.. איני משכיל להתמודד עם אוכלוסיה הטובה ביותר עם הכשרוניים ביותר עם... עם... עם... האלטיסטיים?"

האם יש הצדקה בדבריהם? האם צודקים תלמידים אלה הטוענים כי אנו במעשינו החינוכיים והלימודיים אינם מהווים אתגר עבורם


    • 

    איננו מהווים גורם דומיננטי בקידומם ליצירתיות ולמקוריות?


    • 

    מי מוביל מערכות מצליחות?

עמים מעולים

ארצות איכותיות

מפעלים נערצים?


      • 

      האם לא מנהיגות אלטיסטית?


      • 

      האם מנצחי התזמורות, מי הטוב? האם לא האליטסטים?


      • 

      האם התזמורת הפילהרמונית אינה אליטיסטית ואנו כה גאים בהצלחתה?


      • 

      האם תוצרי מכון ויצמן מוסד אקדמי מדעי הטוב ביותר בארץ אינו "מועדון" אלטיסטי? ועל כך גאוותנו.


      • 

      האם כל אוניברסיטה או מקום אקדמי אינם בראש מעייננו בקידומו המדעי הטכנולוגי החינוכי הפילוסופי והפסיכולוגי?


      • 

      האם מוסדות תורניים המכשירים רבנים ותלמידי חכמים אינם אליטיסטיים שהרי נאמר שמתוך אלף תלמידי ישיבות ייצא רב אחד, היכן?


    • 

    האקדמיה הגבוהה למוסיקה לאומנות, ככל שהמוסד האקדמי הייחודי מעולה יותר היינו אלטיסטי יותר הוא מכובד יותר ככל שהוא טיפח אוכלוסיה מוכשרת יותר מצליחה יותר הוא יכובד יותר ככל שנשכיל להעצים את הטובים ביותר החינוך הדתי בפרט ועם ישראל בכלל ינצח


    • 

    לפעמים מסגרות נפרדות לאלטיסטים היא התשובה, כמו בי"ס לטבע או בי"ס תלמה ילין המכשיר תלמידים מצטיינים בתחום האומנות תיאטרון ורק את הטובים שבהם והכל נעשה ברמה איכותית.


    • 

    גם האקדמיה מקבלת לשעריה את מדעני העתיד היינו הטובים ביותר.


    • 

    הישיבות התיכוניות והאולפנות אף הם מסגרות המטפחות תלמידים בעלי מסוגלות אישית גבוהה יותר, כאלה היכולים ללמוד מ- 7:00 בבוקר ועד 8:00 בלילה עם סדר בוקר וסדר ערב, עם 4 או 6 או 8 ש' גמרא ביום. טיפוח הטובים בישיבות אלה והמשכן בישיבות הסדר ובישיבות הגבוהות- מהם נקבל את הרבנים הטובים ביותר.


    • 

    פתיחת בתי מדרש לנשים בשנים האחרונות מוכיח כי גם הנשים מבקשים עומק ביהדות וזאת תוך בחירה בכך, בדרך כלל הטובות שם.


    • 

    חלק מחברי מבקשים לחלוק על דעתי במילה אלטיסטי שיש לה קונטציה עם בעלי יכולת כספית ואנוכי מתכוון מאוד על חינוך לטובים למוכשרים למצליחים למסוגלים להתמודד עם רמות איכותיות יותר.


    • 

    היעדים - ח"י עקרונות:


      • 

      האתגר לטובים


      • 

      העלאת הרמה ההישגית של המצויינים


      • 

      שיפור היכולת של היכולים


      • 

      טיפוח איכותם של האיכותיים


      • 

      קידום כישוריהם של המוכשרים


      • 

      עידוד היצירתיות של היצירתיים


      • 

      העמקת המקוריות של המקוריים


      • 

      טיפוח מוסד לטיפוח מנהיגים כדי שהמוכשרים ינהיגו בעתיד


      • 

      החינוך החברתי כיעד משולב למוכשרים


      • 

      האופטימיות כיעד, שהרי המצליחנים אופטימיים יותר


      • 

      פיתוח השמחה כיעד לטובים


      • 

      להפוך הטובים למאושרים ושמחים


      • 

      להמריא ל - 170% אל מול 100% של תכנית הלימודים


      • 

      לפתח מנהיגות נוער חיובית ערכית תורנית


      • 

      לקדם הרובד העליון התורני הדתי


      • 

      הנתינה כיעוד ובעיקר בקרב הטובים ביותר


      • 

      הפיכת המורה כמנהיג משפיע מעל ומעבר לרגיל


      • 

      תכניות האצה


    • 

    ציינתי לא אחת לאחרונה על תלמידינו נציגנו שהשתתפו בכנס בינלאומי "ניצני שלום" בחירתם של עשרת התלמידים ע"י משרד החוץ צויינה לשבח איכותם, אך הודגש כי יידע עולם חסר להם, אפשר ואפשר להתגבר על "טריויה" זו, השכלה כללית יידע עולם מעבר לתכנית הלימודים צריכה להיות אתגר אינטלקטואלי חינוכי, ללא תסכול הבינוניים במשימות בקבוצות בעבודת צוות הטרוגנית והומוגנית, יש לחנך התלמידים לעזור לסייע, גמילות חסד בין איש לרעהו בין תלמיד לחבריו הוא יעד חינוכי ראש וראשון.


    • 

    אך אין זה צודק שהטובים ביותר אלא המסייעים והעוזרים לחבריהם בקידומם שלא יזכו הם בעצמם לקידום לאתגר? זה הצדק האמיתי.


    • 

    לא יתכן שמערכת החינוך תשדר "אנו נטפח בינוניות הטובים יהיו כאלה גם בעצמם"


    • 

    להאדיר תורה בכל תלמיד גבוה לגבוהים, ויעד אחר לאחרים, לכולם יעד גבוה יותר מהמקום בו הוא נמצא.


    • 

    לא אחת אני נשאל מה מוסד טוב? ותשובתי בי"ס המשתפר כל הזמן. משתפר בהישגיו הלימודיים והחינוכיים שיפור כללי מוסדי אוניברסלי בצד שיפור אישי.


    • 

    מה חז"ל אומרים, כיצד מקורותינו מתיחסים לטיפוח הנפלאים? הרמב"ם, הרב קוק, הרב סולוביצ'יק וכן אנשי חינוך והוגים נוספים.


    • 

    אני מאמין שהשפעת התלמידים על חבריהם היא החשובה ביותר, היינו ככל שנשכיל לטפח מנהיגות נוער איכותית מצויינת תורנית ערכית דתית ידענית בעלי מוסריות.


    • 

    הם יוכלו להוביל חבריהם לאיכויות גבוהות יותר, אך חשוב לא פחות הוא עצם פיתוח מנהיגות צעירה איכותית שתהווה בעתיד מנהיגות בוגרת.


    • 

    ללמוד להיות מנהיג הוא היעוד והדרכים בידינו.


    • 

    החינוך החברתי יצירת מוסד בו חיי החברה מהווים את הבסיס האיתן בעשיה מהווה את האתגר הלאומי והתורני.


    • 

    חינוך לחיי חברה בו הבסיס הוא השמחה, הכבוד, היחס, העידוד, האהבה והאושר יכול להרקיע שחקים אם נפתח תלמידים מובילים שישכילו להשפיע על חבריהם לאהוב.


    • 

    אנו ניתקלים לא אחת בבעיות לאומיות כמו אהבת הארץ, יש הלומדים בחו"ל. חלקם נשארים שם בחזרה בגולה.


    • 

    היינו - ככל שנשכיל לקדם 30% מהטובים, הישגים לימודיים יחד עם הישגים חברתיים תוך שילוב אמונה בארץ, בעברו של עם, במורשתנו היהודית, נטפח אוכלוסיה שתישאר בארץ.


חובתנו המוסרית היא לקדם כל תלמיד בהתאם ליכולתו כפי שאומר

רבי מנחם מנדל מקוצק אין לך דבר בלתי שווה מטיפול שווה בבלתי שווים.

טיפוח היחיד להגיע לפסגות הוא יעד חשוב ועקרוני, אך הכל צריך להיות מתוך אחדות.

הרב אריאל מתיחס במאמרו על אספקטים בטיפוח היחיד בעולם חברתי.

הנני מאמין גדול בחינוך חברתי, ביצירת עולם של חיי חברה, למקום שם יגיע כל תלמיד מתוך אושר ושמחה.

דוד בן יוסף בספרו היש סיכוי לאהבה מדגיש כי המקום בו תלמיד סופג את העלבונות הקשים ביותר, ההכפשות, הפגיעות, האלימות המילולית והגופנית הוא המוסד החינוכי ועלינו לדאוג שביה"ס יהפוך למקום בו נעים לשהות וכיף להגיע אליו.

אך מקום כזה אל לו להעצר בהרגשה טובה אלא תלמיד צריך לחוש כי הוא רצוי בביה"ס מרגיש שהוא שותף, שייך ובעל משמעות.

עיקר עמלנו החינוכי חייב להתמקד בטובים ובמצויינים, בכך נמשיך במסורת עתיקת היומין שהחכמה מצויה היטב בתוכנו.

כאמור, פיתוח המצויינים יאפשר כמובן סיוע ועזרה גם לחלשים ולבינוניים, אך המצויינים ישאו את הדגל ויניפו אותו מעלה מעלה.

עלינו להיות הטובים ביותר כפי שהיה העם היהודי מאז ומתמיד ,

פיתוח המצויינים היא הדרך הטובה והנכונה.



- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב