דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האיזון בין עבודה ומשפחה 

מאת    [ 03/02/2009 ]

מילים במאמר: 1171   [ נצפה 5369 פעמים ]

בס"ד

פעמים רבות פגשתי בעמלי החינוכי מורות מעולות, יצירתיות ומנהיגות מצוינות.

כאשר הצעתי להן להיות מנהלות, היתה תשובת חלק מהן...הו...לא...לא...זה יבוא על חשבון הבית ... אינני מוכנה לוותר על חיי משפחה ... ועוד ועוד...

אני חייב לציין כי הצלחתי לשכנע רבות מהן ולשמחתי הרבה הן מצאו את האיזון המתאים בין עמל חינוכי איתן ומרשים וחיי משפחה מעולים, חלק מהמנהלות מונו בהיותן בנות 28 או 30, הן ילדו בהיותן מנהלות והשכילו לשלם שתי המשימות החשובות והקדושות בצורה היעילה והטובה.

בביקורי עם סטודנטיות ממכללת אורות במוסדות חינוך, אני שומע לא אחת שאלתן של המבקרות, את המנהלת הדינמית והטובה - כיצד היא מצליחה להיות גם אם טובה בביתה, אנו יודעים שיש גם מנהלים מנהיגים שלהם חלק מכובד וראוי בחינוך ילדיהם ואף הם משכילים לשלב ברוח איתנה וטובה מנהיגותם כמנהלים ואבות מסורים וטובים.

ברור לכולנו כי קצב החיים הדינמי והמואץ מאלץ אותנו להשקיע זמן רב להצלחתנו החינוכית - המנהיגותית, תהליכי השינוי מתמידים ההתחדשות ללא הרף, כולם "תלמידי חכמים" הלומדים כל הזמן, מוסיפים ללא לאות חכמה ודעת והכל תלוי בהקצאת זמן.

משאב הזמן המוקצה לעבודה החינוכית ולעיצוב ביתנו הפרטי הוא מקור עם גבולות.

"אחריות" מהווה מילת מפתח בהצלחה חינוכית, אחריות כמנהלת ואחריות לטפח בית, משפחה איתנה וזקופת קומה. אז כיצד מחלקים את הזמן?

כיצד מעגנים האחריות לשני המקורות החשובים?

ננסה להציע כלים ותהליכים שיתנו תשובה הולמת לאיזון המיוחל, שימקד אותנו בצמיחה ובעשייה כדי להשיג המטרות כולן.

1) בניית חוזה - אישי משפחתי:

לקיחת אחריות על אורח החיים וקבלת ההחלטות . לא לברוח מאחריות התלויה רק בנו, בניית

תכנית מסודרת ומאורגנת מביאה לתוצאות חיוביות וערכיות.

2) בחר לך ערכים נכונים:

ערכים החשובים לך, בנה לעצמך חזון אישי, מטרות ויעדים, כך תוכל למצוא הזמן והכלים כדי

להגשימן, בדיוק כמו שהצלחה בעבודה החינוכית תלויה ברעיונות אלה, כך יש לבצען בפיתוח חיי

משפחה תקינים.

3) תכנן לוח זמנים:

ציין לעצמך כמה זמן תרצה להקצות לכל יעד, מתי בדיוק יהיו ימי החופשה? הזמן המוקדש לכל ילד

באופן אישי? ימי הטיולים והסיורים עם המשפחה, עשיה מתוך זמן מוגדר - מייעל היטב על

עשייתנו.

 


4) קבע לך עוגנים למשפחתך:

פעילויות חובה עם בני המשפחה, השתתפות בשיעורי תורה, זמן נטו לבילוי משפחתי, ביקור בספריה

העירונית במשותף, זמן מוגדר ללימוד עם הילדים.

יציאה משותפת קבועה לבילוי או לביקור במשפחה - הגדולה יותר.

קביעת ארוחת ערב משפחתית קבועה.

5) חשיבות במונחים של צמיחה:

תכנן רעיונות שיגרמו לצמיחתם של בני משפחתך, בחר לך משפטי מפתח לעידוד ילדיך בדרכים

חיוביות וערכיות. נסה לפתח כל ילד בהתאם לכישוריו ולנקודות החוזק שבו.

6) זקיפות קומה ועוצמה:

גם אם עבודתך בחינוך היתה מעייפת גדושה ומעייפת ,עליך להיות בביתך נוח, רגוע, חייכני וטוב לב.

יש לעשות כל מאמץ להיות ערכי ויצירתי גם בבית.

7) היה אפקטיבי בעשייתך:

סגל לעצמך תכנון נכון של עשיה כדי לא לבזבז זמן ללא ערך, חשוב לזכור, שלספר סיפור,

לשחק עם ילדיך אינם בזבוז זמן. טפח יוזמות ורעיונות יוצאי דופן כדי שכל מפגש עם המשפחה יהא

מרתק ומשמח.

8) תכנן הכל במונחים חיוביים:

כל העשיה חייבת להיות מבוססת על רצון עז להצליח, לצמוח ולשמוח. אף כי קיימים לפעמים בעיות ודילמות תוך כדי עשיה, הרי ראיה חיובית תגביר בך העוצמה להתגבר על כל קושי שבדרך. הקשים יכולים להתחולל בבית הספר, או בבית, בנה לך מערך בדיקה כדי לאתר הבעיה וליצור תמיד...תמיד איזון מתאים.

9) סגל לעצמך אופי אופטימי:

ניתן ללמוד להיות אופטימי, לראות תמיד את מחצית הכוס מלאה, יש לעיתים כשלונות עם מקצוע

מסויים, עם כיתה בעייתית, עם מורה חלש או מדוכא, בראיה אופטימית תזכה למצוא הכלים המתאימים והנכונים כדי לנוע לכיוון הנכון ולמצות האיכותי והטוב שבכל אחד, יש ימים ולפעמים שבועות של מאמץ מרוכז בבית הספר, הבית חשוב , הילדים שלך בביתך פתאום מוזנחים, הנח ידך ליד הדופק, וודא שאתה שולט במצב, ברוח איתנה ואופטימית תלמד למצוא נתיבים נכונים לטפח ילדיך ביתר אומץ ועוצמה.

10) שלב חיי חברה בכל מעשיך

שאלתי פעמים רבות תלמידים, מדוע כיף לכם לבוא לבית הספר, היתה תשובתם של כולם - כי יש לי חברים, חיי החברה יוצרים הנאה שמחה ואושר לכל ילד, אך גם לכל אדם בכל גיל, אנשים מבוגרים לומדים וקובעים עיתים לתורה בדרך כלל במקום בו יש להם חברים, שם קיימת אווירה נעימה ,חיוך, וכאמור רוגע ואהבת אדם.

שלב חיי חברה, חינוך חברתי בבית הספר, בקרב כל המורים, צור סיטואציות בהם יחושו כולם שיתופיות ותחושת שייכות למקום, , חיי חברה אינם נוצרים סתם כך במקרה, יש לבנות תשתית איתנה ולצקת עליה תוכן מתמיד מגוון ומרתק. באותה מידה חשוב לבנות חיי חברה לך ולרעיתך בביתך עם חברים, בית בו ההורים יוצרים חיי חברה, הם לרוב חביבים ושמחים, ילדיך שלך יהיו חברותיים, יארחו בביתך חברים ויהנו מחייהם האיכותיים אם הם יזכו לראות דוגמא אישית ממך המורה - ההורה בבית.

אסור לשכוח חיי חברה בעבודה או בבית, השילוב של שני הגורמים - מנצח.

הכרתי ילדה שארחה תמיד חברים בביתה לא אחת שאלתיה מדוע כמעט תמיד "רק" היא מארחת חבריה? תשובתה המוחצת היתה - כך למדתי מהורי, מאז היותי ילדה ראיתי התנהגותם של הורי בבניית חיי חברה נפלאים.

חשוב - שנזכור כולנו כי השילוב הנכון של עבודה ומשפחה, הוא הקוד המנצח -בשני המישורים, חשוב לבנות בעבודה קודים להצלחה, להשתדל להיות הטובים ביותר, לזקוף קומתם של המורים לעודד לשבח, להחמיא כל הזמן, ליצור פינות חמד של כישורי המורים, לחגוג ימי הולדת של כל מורה ועובד, עוגה מדי יום שישי בהפסקת עשר. ביקור במסעדה אחת ל...וביקור בהצגה קונצרט או אופרה של כל הצוות וכמובן טיול שנתי "רק" של הצוות.

באותה עוצמה שלב יוזמות ויצירתיות עם בני משפחתך, ביקור משותף במוזיאון, בתערוכות, בספריה, טיול קצר או ארוך בימי חופשה, יציאה לארוחה משפחתית, ביקור אצל חברים או משפחה, עידוד כל ילד בפיתוח כישוריו, אומנות, ציור, מוסיקה, רטוריקה, דרמה.

בחיי כל איש חינוך, מורה או מנהל יש חשיבות להעצים עצמו ולעלות כל הזמן בסולם ההישגים, לחוש בעמלו החינוכי "כשליחות", אך תמיד...תמיד להשאיר זמן איכותי לבית, למשפחה, לילדים, להורים ולחברים, לתרבות ולתחביבים.

נמצא כי התחום המאפיין את "כל" מאתיים המנהיגים הטובים ביותר בארה"ב - הוא התחביב ההובי שיש לכולם, ושאינו קשור כלל לתחום עיסוקיהם ע"פ ספרו של מיכה פופר - על מנהלים כמנהיגים.

כך נמצא במחקרים כי אנשי תעשיה במיגוון תחומים משפרים הישגיהם, מטפחים יותר יוזמות ויצירתיות ככל שהם משתלמים ולומדים - שירה. היינו העצמת עובדים גם... גם בתחומים אחרים ושונים מתחום עיסוקם - התעשייתי, מגביר בהם את היכולת, המוטיבציה והחשיבה העמוקה היעילה והמצויינת.

היינו,על מנהל בי"ס - שהוא מנהיג, לנסות לשלב בעמלו החינוכי הערכי וההישגי המצויין גם תחביב, הובי - עשיה נוספת שאינה קשורה דוקא לתחום החינוך.

הזמן הוא גורם דומיננטי בהצלחה ובשילוב הנכון בין בית ועבודה, בין עמל חינוכי איתן ועוצמתי ומשפחה. עלינו אנשי חינוך המבינים חשיבות שילוב המשפחה בכל עמלנו החינוכי- לשלוט בזמן, חובה עלינו לתרגל כל הזמן שליטה בלוח הזמנים. כך נשכיל להיות עובדי חינוך, מנהלים מנהיגים זקופי קומה, מצליחים, מצטיינים ומאושרים.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב