אמור ברגע הראשון של דבריך משהו העשוי מיד להסב אליך את תשומת לבו של קהל המאזינים. אל תשעמם בראשית דבריך. התחלה כושלת מקצצת ב- 50% את מידת ההערכה אליך. התנהג בטבעיות ובצניעות, הקפד על סגנון פשוט וישיר. הנואם משמש כנווט ראשי, ספינתו מהלכת בים האנשים, המגיבים לדבריו ולרחשי לבו, מעורר גלים ומחולל סערות, נסחף ונגרר עם הנואם ומושך אותו בנחשוליו.
הנואם חייב לדעת לשלב היגיון קר עם רגש חם.
כל אדם בעל השקפות ותפיסת עולם, בעל השכלה ואיש תורה צריך להכשיר עצמו להביען בפומבי, לחשוב ולהכין היטב את ההתחלה, את הפתיחה של הרצאה, שיעור או דברים קצרים.
פתיחה איתנה מעוררת רגשות קהל המאזינים, מחוללת התלהבות ומניעה לפעולה.
תמיד... תמיד... חייבים להדגיש בפתיחה מה ואיך, תוכן יצירה, הרעיון והצגתו בדרך סבירה, ומשקלם 50% לכל אחד מהם.
מוצר, צריך, ראוי וחיוני ללמוד הפתיחה - בעל פה, לשנן, לזכור ולהדגיש הדרוש זאת. ככל שתלמד לפתוח נכון, מרתק ומעניין, תהפוך תכונה זו לחלק ממך. הפנם יצירתיות, מקוריות ולהט, למד לבנות משפטים נכונים המורכבים תחבירית היטב וברורים להבנה.
רבים מאתנו מרצים, נותני שיעורים, מעבירי דברי תורה וכמובן המורים מתלבטים לא אחת כיצד לפתוח בהרצאה? באיזו דרך עלינו לנקוט כדי לרתק את המאזינים. ההרצאה יכולה להיות אירוע מייגע, מעייף ולעתים היא מסוגלת לפתוח ליבותיהם של אנשים, לפקוח עיניים, להקשיב ולהפנים מתוך עניין.
נמצא, כי לפתיחה בהרצאה, בשיעור, יש חשיבות רבה ביותר. פתיחה מלהיבה מעניינת, לא שגרתית, מעוררת חשיבה, יוצרת בעיה, דילמה, שאילתא, גורמת לקהל המאזינים רצון עז ומוטיבציה נפשית להקשיב.
להלן כמה "פתיחות" קונבנציונליות הגורמות לחוסר עניין כבר מההתחלה ושאנוכי אינני ממליץ כלל לפתוח בהם:
... לפני שנתחיל בהרצאה חשוב לי שתדעו, שביקשו ממני בעצם הרצאה אחרת...
... התפלאתי לראות כותרת ההרצאה, מדגישה תחום שונה, אחר...
... ברגע האחרון החלטתי לדבר על נושא אחר משהכינותי...
... אם אפשר להתקרב בבקשה. אתם בשורות האחרונות...
... לפני שנתחיל בשיעור כמה הודעות...
... מי לא הכין שיעורי בית...
... למי היו בעיות בעבודה המסכמת...
... לפני שנתחיל בשיעור להלן כמה פרטים על הטיול...
... כמה הוראות חשובות - אסור... מותר... לא לבצע...
... לא אתחיל בשיעור עד שכולם לא ישבו בשקט...
... אתחיל "רק" אחרי שהכיתה תהיה נקייה...
... מי לא היה אתמול ומדוע?...
... לשמוליק יש הודעה חשובה לומר לכם...
... הודעה מטעם נציגי מועצת התלמידים לפני תחילת השיעור...
... מי איחר היום לתפילה?...
... לעולם אל תתחיל בהתנצלות.
... אל תסביר בהתחלה כי הדיבור היום קשה לך... הנך צרוד...
... החיוך שכרו תמיד בצדו.
"כל ההתחלות קשות" - הינו פתגם ידוע ונכון, אך כל הדוגמאות להתחלות שיעור שהוצגו לעיל הינן התחלות גרועות הגורמות לרפיון בחשיבה, להרפיית מתח ולריכוז נמוך "כבר" בתחילת השיעור.
כדי לתפוס את המאזינים, כדי לרתק את השומעים מרגע התחלת ההרצאה, כדי להפוך את השיעור כולו למעניין ולזכות בשיתוף פעולה של המאזינים, לפחות שיתופיות בהקשבה עלינו לסגל לעצמנו חשיבה מעמיקה על פתיחת ההרצאה. ככל שנרבה בטכניקות מלהיבות בפתיחה - כן נזכה להקשבה אקטיבית במהלך הזמן. מותר לעסוק ב"אימוני פתיחה" שיהפכו להרגל.
להלן כמה הצעות, דוגמאות, רעיונות לשימוש המרצה בפתיחת הרצאתו-שיעור:
•
התחל בהצבת בעיה, שאלה כבר במשפטיך הראשונים. המנוף החשוב ביותר לפיתוח חשיבה היא שאילת שאלות. השתמש במתודה זו במהלך הפתיחה. השאלה יוצרת בעיה קטנה, אי נחת ואלו כלים המעוררים רצון למציאת פתרון ובכך מעוררים חשיבה ומוטיבציה כבר בשלבי ההרצאה הראשונים.
•
ניתן להתחיל בסיפור אישי. אנשים אוהבים סיפורים מתקופת נערותם. טכניקה זו עובדת על כל סוגי הקהל. אין להקדים במשפט כמו: אני רוצה לספר לכם סיפור... משעמם. התחל בסיפור בלי הקדמות.
•
הומור בריא הוא מתכון מצוין במהלך כל הרצאה והינו כלי נפלא לפתיחה. מותר להתחיל בבדיחה טובה מצחיקה וקצרה. התחל בבדיחה בלי הקדמות. אני רוצה לספר לכם... וכו'.
•
מותר לתאר בהתחלה מה ייצא להם בסיום ההרצאה, למשל: בעוד שעה תדעו טוב יותר כיצד לשמוח, או כיצד לקרוא יותר טוב, או כיצד לחסוך בדמי הביטוח.
•
שאלות רטוריות בתחילת ההרצאה היא מתכון פתיחה מעניין ומגוון, גם אם התשובות ברובן הן כן. זה מכניס את הקהל למצב רוח חיובי.
•
ניתן להתחיל במשפט אקטואלי, מתוך העיתונים, הרדיו או שהופיע ככותרת באירוע מסוים.
•
המפעילים את הציבור מיד בתחילת ההרצאה גם הוא כלי מעניין לפתיחה.
•
חשוב לעומק מה הפתיחה ומה תכליתה להמשך.
•
אם סדרת הרצאות לך - השתמש באמצעי פתיחה מגוונים כדי לזכות באהדת המאזינים.
•
תן לאנשים תחושה שהנך מאמין בדבריך.
•
אם תהיה כנה, אמיתי, יחושו בכך מאזיניך.
•
רכוש מיד בהתחלה יחס טוב מצד המאזינים.
•
התחל בגובה העיניים. אל תדבר "מלמעלה". תן תחושה שהנך אחד מהם.
•
התחל בפשטות, ביחס בלתי פורמלי.
•
האדם חושב ברגשותיו יותר מאשר בשכלו, פעל בהתאם.
•
הענווה תכונה חשובה במיוחד בהתחלת הנאום.
•
מאזיניך יושבים מולך - הבט בהם בפרצופיהם.
•
חשוב להצניע לכת בדבריך.
•
הוכח לאנשים כבר מההתחלה כי הנושא רציני, כי מפעם בך אידיאל, כי הינך חדור תקווה כי ביום מן הימים תראה בעזרת ה' את הגשמת האידיאל, הלכה למעשה.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.