דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך ליחצן את עצמך במקום העבודה ? 

מאת    [ 01/02/2009 ]

מילים במאמר: 1699   [ נצפה 3484 פעמים ]

איך ליחצן את עצמך במקום העבודה ?
כתבה :שמחה לוין,יועצת אסטרטגית,מנכ"לית של מכון כישורים-קישורים להתפתחות אישית,העצמה ,אימון ומנהיגות.

נשאלת השאלה-למה אתה צריך לייחצן את עצמך במקום העבודה - לשם מה צריך לעשות את זה - .
יש לכך כמה סיבות -הסיבה הבסיסית כדי לשמור על מקום העבודה שלך והשנייה כדי להתקדם במדרג הארגוני גבוה ככל האפשר והשלישית כדי שתוכל ליהנות מעבודתך ולהגשים את עצמך .
"פיטורים של אדם אחד היא טרגדיה . פיטורים של אלפי אנשים היא סטטיסטיקה "(פרפרזה על דברי סטאלין).
אז אם אתה לא רוצה להיות חלק מטרגדיה וגם לא חלק מסטטיסטיקה -כדאי לך ללמוד את חוקי המשחק העסקי.

לאחרונה פנה אלי אחד האנשים המשתתפים אצלי בקורס להתפתחות אישית וסיפר לי שהוא פוטר מעבודתו .עד אז שימש כמנהל בכיר למדי בחברת הייטק .המנכ"ל שהוא הבוס שלו העריך אותו מאוד ולכן נתן לו הודעה מוקדמת של 45 ימים למצוא משרה אחרת בתוך החברה ,או ללכת הביתה.בעוד שעון החול שלו אוזל והוא מפוחד מאוד ,הוא פנה כבר לעשרה מנהלי מחלקות בתוך החברה שלו ולעוד 15 מקומות עבודה חדשים ונדחה על ידי כולם.
המסר שלי הוא שכאשר חברות עוסקות בפיטורים המוניים ומחלקות שלמות מתחסלות אין טעם לסמוך רק על הבוס הישיר שיציל אתכם.הוא או היא עלולים להיות פגיעים לא פחות מכם.
אז מה הפיתרון ?
ללמוד את חוקי המשחק העסקי .יש כמה כללי יסוד המונחים בבסיס האסטרטגיה שאתה צריך להבין אם אתה מתכוון להצטרף למשחק כשחקן פעיל ולהצליח בגדול .
כל המשחקים מתבצעים על לוח או מגרש שיש להם כללים מוגדרים מראש.זכור "אי אפשר לשחק קלאס על מגרש כדורגל".גם משחק העבודה משוחק על לוח שהוא בצורת פירמידה .בתחתית מצוי מספר גדול של אנשים : ככל שעולים במדרג מתמעטים השורות עד שמגיעים אל שיא השיאים ושם יש רק אדם אחד.
מהי מטרת המשחק - מטרת המשחק היא לנצח ולהגיע הכי קרוב שאפשר לצמרת.עבור מרבית הגברים תוכן העבודה לכשעצמו אינו גורם מכריע .סמלי הצלחה כגון -כוח,כבוד,כסף הם החשובים .לעומת זאת אצל נשים התגמול הגדול ביותר הוא להיות מסוגלת לומר "אני מרגישה נפלא עם מה שאני עושה".נשים שבוחרות לא לשחק לפי כללי המשחק צריכות להיות מודעות לתוצאות.
המשחק העסקי הוא משחק גברי בעיקרו והוא עוסק בניצחון.להלן כמה כללים אשר ילמדו אותך (גבר או אישה) כיצד לשחק את המשחק ולנצח.
1.לקשור קשרים :רצוי שתיפרסו את הרשת שלכם לכל רוחב הארגון.הרשת שלכם יכולה להיות פורמאלית או לא פורמאלית.פירוש הדבר שאתם יכולים :1.ליזום פרויקט של צוות שיאושר על ידי החברה באופן פורמאלי ויאפשר לכם ליצור קשרי עבודה הדוקים ביינכם לבין אנשים אחרים במחלקות אחרות.2.לארגן לכם רשת של "החבר'ה "-רשת לא פורמאלית של אנשים שיפקחו עין על משרות שמתפנות בתחום שלהם,ואתם בשלכם בתמורה לטובות דומות עבורם.סחר חליפין של טובות (ולא מדובר חלילה על טובות הנאה לא חוקיות) הוא הדלק של רשתות לא פורמאליות.הבסיס הוא בנק של אינטרסים שבו סוחרים
בטובות.
2.לקבל הכרה עבור הביצועים שלך:זה חלק בלתי נפרד מביצוע העבודה שלך.להתקדם פירושו לגרום שיבחינו בך.
עליך ללמוד להיות איש יחסי הציבור של עצמך בדרך שנוחה לך ושמתאימה לתרבות הארגונית במקום בו אתה עובד.עליך למצוא דרך לתקוע בחצוצרה מבלי לגרום אי נוחות לעצמך או לעמיתים שלך.אני יכולה לתת לך כמה "טיפים" :הטיפ הראשון :עדכון המעביד באמצעות מזכר אחת לשבועיים שיזכיר לו בצורה מתוחכמת את חלקך במיזם.
טיפ שני : לקחת קרדיט : כאשר יש תוצאות טובות וודא כי אתה הראשון לדווח עליהם ולהודיע על החדשות הטובות.
3.לשווק את עצמך בכל הזדמנות:הצג את עצמך בפני המעביד החדש אך לא רק לפניו.הצג את עצמך
לפני כולם :בפני עובדים זוטרים במעלית או במגרש החניה (עובד זוטר יכול להיות בעתיד עובד בכיר או עוזר של המנכ"ל שלך) כמו גם בפני חברי הדירקטוריון.נצל כל הזדמנות כדי לקשור שיחה עם העובדים האחרים במשרד -במסיבה,בפיקניק,בישיבות צוות ,בקפיטריה.חשוב לעשות שיעורי בית ולפני שאתם הולכים לפגוש מישהו ,לברר אם יש לכם מכנה משותף כלשהו שיעזור לכם ביצירת הקשר ובהשארת חותם אישי.חשוב שכמה שיותר אנשים יזכרו אתכם ולטובה.
4.לפרסם ברבים את דבר קיומך בכתב ובעל פה.במרבית החברות הגדולות מתפרסמים דפי חדשות ומידעונים .אם בחברה שלך יש כזה -התנדב לכתוב בו (ואם אין כזה-זו ההזדמנות שלך ליזום ולקבל על כך נקודות) .כל אחד בחברה קורא את דפי החדשות ובאמצעותו ילמדו העובדים על דברים שאתה עושה.כמו כן חשוב שתלמד מיומנויות של הצגת נושא בפני קהל כדי שבמצגת הבאה של החברה תדע להציג את עצמך ואת הרעיונות שלך בצורה משכנעת.חשוב לדעת שהאפקטיביות של המסר שלנו תלויה ברובה בשפת הגוף שלנו וזו מיומנות שאפשר ללמוד תוך שעות אחדות.
חשוב למצוא דרך להפגין ביטחון עצמי ונוכחות גופנית.
כל תנועה היא חשובה למשל -אם לחיצת היד שלך היא חלשה או שאתה לא שומר על קשר עין -יש בזאת אמירה של סבילות,כניעות וחוסר ביטחון.כדאי להיות ערים לכך וללמוד לשדר ביטחון עצמי בשפת הגוף.
5.לקחת סיכונים מחושבים.אחד מחוקי המשחק העסקי הוא שאי אפשר להתקדם אם לא עושים צעדים שסיכון בצידם.סיכון נראה מפחיד כי הוא קשור בקבלת החלטה שתוצאותיה לא ידועות.אנשים אשר לוקחים סיכונים הם אנשים אשר שולטים בפחד שלהם."לא איכפת לי אם מנהל עושה חמש שגיאות חמורות.לפחות האדם הזה מחליט החלטות ולומד מהם "אומר מנכ"ל מיקרוסופט ,ביל גיטס.
קח מידי פעם סיכון קטן כדי להוכיח לעצמך שאתה מסוגל לשלוט בפחד שלך.אתה יכול לפעול בשיטת הקאיזן -לקבוע לעצמך כל פעם משימה קטנה שאתה יכול להרשות לעצמך להיכשל בה.למשל להיכנס למשרד של מישהו בכיר ממך או לכתוב מזכר למישהו שמתעלם ממך.כך תלמד להתעמת עם הפחד שלך ומן הסתם גם תגלה שבעולם העסקים המודרני -סיכון הוא מושג יחסי ופחד הוא שלב בדרך אל ההצלחה.ולכן רק מי שנכשל -מצליח.
6.להתלבש כדי להצליח.הבגדים הם תחפושות .יש תחפושות שמשדרות הצלחה ויש תחפושות שמשקפות חוסר הצלחה .
לגברים קל יותר .באופן בסיסי הם יכולים ללבוש מדים-חליפה רשמית ולכן כשהם מציגים עצמם בפני המעביד העתידי או בפני מנהל בכיר בארגון הוא אינו שם לב לבגדים שלהם.אולם אופי המלתחה של האישה הוא חלק משמעותי בהצגה שלה ובתדמית שלה .
השאלה שאישה צריכה לשאול את עצמה בבחירת המלתחה היא :מה את רוצה לשדר? האם את רוצה לשדר שאת שמרנית או שאת שוברת מוסכמות? האם את רוצה לספר שאת חברותית ובטוחה בעצמך או שאת נחבאת אל הכלים ומנסה להסתיר את עצמך? האם את מרגישה בטוחה בעצמך או שאת מלאת ספקות בנודע ליכולות שלך ?

השורה התחתונה לגברים ונשים כאחת היא להתלבש לפי המסר שאנחנו רוצים להעביר -בגדים מאותתים לאנשים סביבנו לא רק מי שאנחנו עכשיו אלא גם מי שאנחנו רוצים להיות.חשוב כמובן לפתח סגנון אישי אבל גם חשוב להקפיד על כמה כללים מרכזיים כמו למשל -להימנע מכל מה שמסיח את הדעת כמו צמידים קופצניים ועגילי חישוק אצל נשים ועניבות צבעונות מידי אצל גברים.
7.ליצור תדמית של כוח :הרבה עובדים טובים טועים כשהם חושבים :אני עושה עבודה טובה אז אני לא צריך את סמלי ההצלחה האלה ". סמלי סטאטוס הם דבר חשוב ואסור לזלזל בהם בדרך ליצירת תדמית של עוצמה וכוח.הם חלק חשוב ביצירת יחסי הציבור שלך.בעולם העסקים אתה נמדד לפי סולם הגודל :הגודל של המשכורת שלך ,הגודל של המשרד שלך הגודל של הצוות שלך ,הגודל של המכונית שלך,הגודל של ההטבות שלך והגודל של הפיצויים שלך.חשוב שתדע כיצד לשחק את המשחק .
נניח שקיבלת קידום והבטיחו לך משרד חדש.במשרד שקיבלת יש ריהוט ישן במצב טוב ואתה מתלבט אם ל"בזבז " את הכסף של החברה ולקנות ריהוט חדש ויוקרתי או לחסוך לחברה ולהישאר עם הריהוט של קודמך בתפקיד.
אל תתלבט.ספק אם מישהו בחברה יידע בכלל שאתה חוסך לארגון ולכן חשוב שתיעזר במעצבת פנים ותיקנה ריהוט חדש ויוקרתי וגם מחשב חדש על מנת להקנות לחדר שלך מראה מרווח וגדול כיאה למנהל חשוב ומצליח. תזכור-סמלי הסטאטוס כן קובעים .
8.ללמוד לדרוש את המגיע לכם :מרבית האנשים (במיוחד נשים) חושבים בטעות שאם הם יעבדו קשה ,ישקיעו בעבודה ויהיו מקצועניים בתחום מומחיותם-מישהו ישים לב אליהם ויקדם אותם .זו טעות.הדרך היחידה לקבל את מה שרוצים היא לבקש.כולנו פוחדים מדחייה .אנחנו פוחדים לבקש העלאה במשכורת מחשש שיסרבו לנו.אנחנו פוחדים להציע את עצמנו למשרה החדשה שהתפנתה מחשש שנידחה.בעולם העסקים המילה -לא, היא יחסית ולא מוחלטת-סירוב זמני ולאו דווקא דחייה סופית.וכך צריך להתייחס לכך.אם פנית למכרז שבו נכשלת או אם ביקשת העלאה במשכורת וקיבלת -לא, אין פירוש הדבר שלא תוכל לצאת ולשחק בפעם הבאה. זה רק אומר שכאן ועכשיו,בשלב הזה או ברגע הזה-אי אפשר לשחק.גם אם נניח שאתה יודע בוודאות שתקבל תשובה שלילית לבקשתך, עדין כדאי לך לבקש כי זה מעמיד אותך בעמדה טובה יותר בפעם הבאה.
וכך אם תקבל תשובה שלילית תחשוב על תוכנית שתהפוך את השלילי לחיובי שכן יתכן שהעיתוי לא היה טוב או שלא ביקשת בצורה הנכונה או שלא השתמשת במילים המתאימות.עלינו ללמוד להפסיק להפוך את הדחייה למשהו אישי ולהמשיך לנסות באסטרטגיה אחרת.לכן צריך ללמוד לבקש בקול רם ולהבין שגם אם נקבל סירוב זה לא סוף המשחק,זה רק עיכוב.
9.לנצל הזדמנויות :אני טוענת שאין דבר כזה שנקרא מזל בעיני מזל=ניצול הזדמנויות.לפעמים דווקא המשבר של מישהו אחר יכול להיות ההזדמנות שלנו.נניח שפיטרו את אחד ממנהלי המחלקה שהוא בכיר ממך בחברה כיון שהמחלקה שלו לא הייתה רווחית.כדאי לשקול ולהציע את עצמך כיון שיתכן מאוד שעם האסטרטגיה החדשה שאתה תביא תהפוך את המחלקה הדועכת לרווחית ותנצל את הפוטנציאל שלה כדי להביא להגדלת המכירות.הזדמנות אחרת יכולה להיות כניסה למיזם חדש שכולם מאוד חוששים ממנו או הקמת צוות לבדיקת כישלון עסקי .
מה שחשוב הוא לדעת לשלב משחק אסטרטגי נכון עם חזון.חשוב שיהיה לך חזון ושתדע לאן אתה רוצה להגיע למשל נסה לדמות את עצמך בתפקיד המנכ"ל או אפילו נשיא החברה .ראה את עצמך כאילו הגעת לעמדה הכי גבוהה בחברה ופתח את עצמך להזדמנויות חדשות.
במקום לחשוב למה אינך יכול להגיע לשם חשוב "מדוע לא?".
10.להתקרב למנהיג ולקבל את סמכותו :להיות חלק מקבוצה במקום העבודה פירושו לעשות מה שהמנהיג אומר לעשות ולשתוק כשצריך.אפשר להצביע על טעויות ,אפשר להתווכח אבל כשהמשחק מתחיל -תפקידך לבצע את התפקיד שלך כמיטב יכולתך.אל תחשוב שכולם במשחק הזה שווים.יש שווים ויש שווים יותר.אינך חייב לחבב את חברי הצוות שלך או את המנהיג אבל אתה חייב להישאר נאמן להם.אל תנסה למצוא תחליף להחלטת הצוות או להחלטת מקבל ההחלטות הבכיר.למד להכיר את יחסי הכוח בצוות -הכר את מגרש המשחקים וזכור שברגע שהחלטת המנהיג התקבלה -זה הרגע להמשיך הלאה.אני לא טוענת
שאתה צריך להיות "יס מן" אבל אין טעם להיות דון קישוט
שנלחם בתחנות רוח.זה עשוי לעלות לך ביוקר .
ככל שתגלה יותר נאמנות למנהיגים שהם בעלי הכוח בארגון (זה יכול להיות אדם בתפקיד פורמאלי או בלתי פורמאלי) אתה מגדיל את הסיכויים שלך לטפס למעלה .
עליך לחתור למצב שבו הם יעריכו את נאמנותך ויראו בך בעל ברית במאבקם מול אויבים אמיתיים או מדומים בתוך הארגון.
לסיום -זה נכון שכדי לייחצן את עצמך בארגון עליך לשלוט בפוליטיקה ארגונית ולשחק את המשחק העסקי לפי הכללים.בקורסים שאני מעבירה במקומות עבודה אני מרבה לשמוע (בעיקר מנשים) שזה מגעיל ומבחיל לשחק את משחק היחצנות הזה.לאלו אני מציעה לקחת כדור נגד בחילה ולהצטרף למשחק .כאשר תנצחו במשחק -תוכלו להרשות לעצמכם לשנות את הכללים כך שיהיו פחות מבחילים ויותר ידידותיים. בהצלחה.
[פורסם במוסף לימודים וקריירה של מעריב ,29.1.09.]
שמחה לוין, מנכ"ל מכון כישורים-קישורים
http://www.kishurim-center.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב