דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


70 שנה לרדיו וליחו לא נס. 

מאת    [ 07/04/2006 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 4011 פעמים ]

ימי הרדיו- 70 שנה ל"ישראל ישראל" וליחו לא נס.

מאת: צבי גיל. המאמר מופיע בעת ובעונה אחת באתר המחבר "זרקור".

ב- 30 במרץ השנה מלאו 70 שנה לשידור הרדיו בארץ,כאשר עלה לאוויר "קול ירושלים" במסגרת ה- P.B.S - ה- PALESTINE BROADCASTING SERVISE ."קול ישראל" של היום שחזר את אותו יום, במעמד הנציב העליון ,סר ארתור ווקוף,לבוש בגדי שרד וכובע מוזהב עטור נוצות והנכבדים האנגליים , היהודיים והערביים בישוב.האירוע שוחזר בבניין "פאלאס", פינת רחוב אגרון וממילא בירושלים,שבה פעל בראשית ימיו "קול ירושלים"

ה"תפאורה" כללה שחקנים לבושים כסר ארתור,קצינים בריטיים עם החגורה המשופעת מן הכתף לחגור,ה"כלניות"(הצנחנים הבריטיים),וכל המי ומי בארץ ישראל באותם ימים.הייתה גם מסכת שבה הובאו קולות אוטנטיים מן הימים ההם וחלקם שוחזר והוקרא על ידי קריינים של ימינו.צבעוני לקהל המצומצם שהיה שם ומשכיל לציבור המאזינים שאינו יודע דבר על תולדות השידור הציבורי בארץ, אף שקצת מתיש.

אז ,בשנות השלושים הרדיו היה ההמצאה הגדולה והמדהימה של התקשורת.כאשר בארץ ישראל נחנכה התחנה כבר פעלו באמריקה לבדה מאות תחנות רדיו מסחריות ועשרות רבות פעלו באירופה.בינתיים בא הקולנוע במקום הראי- נוע,והמדיום אשר נחשב למילה האחרונה בקומוניקציה-הטלוויזיה.עם זאת לאחר נסיגות זמניות,הרדיו הצליח לשמור על מעמדו כמדיום המהיר ביותר, הזמין ביותר,והנייד ביותר.עד שבא האינטרנט,אשר ברגע זה הוא המדיום האולטימטיבי בכך שהוא כיום גם מהיר,גם זמין,גם נייד,ובעיקר רב-סתרי. כלומר תקשורת שבה המסר הוא רב כווני.זאת בשעה שברדיו ובטלוויזיה,אף שקיימת אפשרות לתהודה ,זאת מוגבלת מאוד,והיא בעצם סמלית.באינטרנט הרב שיח הוא חגיגה לעתים חגיגה פרועה.

האינטרנט הוא הסיבה הראשונה לירידה הכוללת בעיתונאות הכתובה והאלקטרונית. התחנות האזוריות,במסגרת הערוצים המסחריים,הן הסיבה לירידה בהאזנה ל"קול ישראל". על פי סקרים, נפרדים של חברות "מדגם" ו- TGI הרדיו האזורי זוכה ליותר מ- 30% של מאזינים,וזאת עליה,ואילו קול- ישראל בעברית,כלומר רשתות א,ב,ג זוכות ביחד ל-34% וזאת ירידה.לגלי צה"ל וגלגל"ץ מאזינים 26.5% .כאמור הירידה היא רוחבית בכל המדיום הקולי.ישנה עוד סיבה אינהרנטית, כאשר קיים ביזור של הערוצים.זה קרה אצלנו גם בטלוויזיה.כאשר ערוץ 1 היה מונופול, הצפייה ב"מבט" הגיע ליותר מ- 80% .כאשר קמו לה מתחרים,תחילה ערוץ 2 ואחר כך גם ערוץ 10, סה"כ הצופים בחדשות לא מגיע לאחוז דומה.
זה קרה גם ברדיו."קול ישראל, אינו עוד השולט הבלבדי באוויר וסה"כ ההאזנה לרדיו לא דומה לאחוזי ההאזנה ל"קול ישראל" בשעתו.

יחד עם זאת ייאמר לזכותו,במלאת 70 לקיומו כשידור ציבורי, שהוא, בתוכניות המלל בכלל ובאקטואליה בפרט,עדיין הבולט ביותר,המגוון ביותר והפופולארי ביותר.וזה לא דבר של מה בכך,לא רק מול אחותו הצעירה- הטלוויזיה הישראלית,אלא מול כול ערוצי הרדיו בארץ.כה לחי.
צבי גיל הוא עיתונאי וסופר. מילא תפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה במסגרת רשות השידור. הוא עוסק בפרוייקטים שנוגעים לתקומה של ניצולי השואה והתפקיד שהם מילאו בהקמת המדינה ובביסוסה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב