דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מקצוע בסימן שאלה. דבר העורך - אדריכלות ישראלית 74 

מאת    [ 21/01/2009 ]

מילים במאמר: 435   [ נצפה 2312 פעמים ]

בחינות ההסמכה שרשם האדריכלים והמהנדסים הטיל הקיץ לחלל האדריכלות המיוזע, הציפו את הארץ ברגשות זעם ותסכול. האמת היא, ש-673 התגובות שקיבלתי מאדריכלים צעירים בשבוע האחרון, מעוררות דאגה. כיצד זה קורה, למה אנחנו שותקים, האם לא הגיע הזמן לשחרר לביתן את וועדות הייעוץ ה"מקצועיות" המשגעות את הרשם? מה הן רוצות מחייו? מה הן רוצות מחיינו? מתי יוצאים לפנסיה במשרדי הממשלה? האם יועצי אחיתופל משוכנעים שחיוני לדעת שצימנט?בורד לא מתפשט כשהוא נרטב, מהו שיעור היטל ההשבחה, או מהן מידותיה המינימאליות של דירה בתל אביב? האם יש בכלל קשר בין זה לבין המציאות האדריכלית העגומה שבה צעירים נאלצים לגור בתל אביב בדירות מפוצלות בנות חצי חדר? ובכלל, הגיע הזמן להפסיק להתייחס ל"מידות המינימום" שבגללן אמא שלי צריכה לטפס על האסלה כדי להיכנס לשירותים במועדון כי אין מקום לרגליים. באדריכלות - מידות האופטימום קובעות!

שאלה מספר 1 במבחן נפתחת כך: "הארכיטקטורה נמדדת במימד הציבורי שלה". מהיכן הבאתם את ההיגד המפוצץ הזה? לא שמעתם על תכנון מודע אקלים, על הצורך המשווע לתכנן בניינים חוסכי אנרגיה, על דירות נוחות במחירים סבירים להמונים העובדים כל חייהם כדי לשלם משכנתה? האם לא עלה בדעתכם שאי אפשר לקיים בחינות על חומר שכלל לא נלמד בבתי הספר לאדריכלות, או שמא אתם רוצים להכתיב את האג'נדה של בתי הספר לאדריכלות? של המקצוע בכלל? מי בכלל הסמיך אתכם לעשות זאת? האם לא עלה בדעתו של מישהו שוועדת הניסוח חייבת לכלול גם אדריכלים צעירים שמסוגלים לעשות על המחשב כהרף עין את מה שאתם עושים ביד במשך חודש, וגם אז לא תמיד גומרים בזמן?

ואם יורשה לי לשמש פה לאלפי הצעירים שנכנסו לפאניקה (הרי זה בדיוק מה שמביא לכם את ה"קיק"), מדובר בעצם באקט הרסני שעלול להרחיק כל בר-דעת צעיר מהמקצוע. תחשבו רגע - מה בעצם מניע אתכם? הרי אתם משרתים בנון-שלנטיות מכעיסה פקידים רודפי שררה המנסים בכל כוחם (ומסתבר שיש להם) להנמיך את המקצוע?

חבריי הצעירים. יש בארץ יותר מחמשת אלפים סטודנטים ובוגרים שהבחינה עדיין לפניהם, והרבה פחות מאלף חברי עמותה. אתם רבים יותר, יש לכם אנרגיות שהם כבר שכחו מה ניתן לעשות איתן. יש לכם הרבה פחות מה להפסיד. קחו את ההגה בידיים, אנחנו שיכורים. צאו במינשר לכל האדריכלים בארץ, הם בעדכם ובעד שמירה על כבוד המקצוע, אני יודע - דיברתי איתם. פזרו את מוסדות העמותה שמפשקת את רגליה בלי לדעת מה נכנס בה. שלחו הביתה את כל הפונקציונרים שחובשים במקביל כובע טמבל של אדריכל ומצנפת-גביר של הממסד. זה לא הולך ביחד.

הקימו אגודה חדשה חפה מאינטרסים קטנוניים. אגודה מקצועית ולא משהו מתרפס תחת השם המוקטן "עמותה" - משהו שייצג את המקצוע בכבוד וימנע ממישהו לכרסם בתעודה שעמלנו שנים רבות להשיגה. צאו לרחובות, השביתו את המדינה, הגרוע מכל כבר בפתח. אנחנו נשלטים על ידי הבינוניות בהתגלמותה.

סעו בזהירות, אני מאחוריכם.

אדריכל ד"ר עמי רן

עורך אדריכלות ישראלית
אדריכל ד"ר עמי רן
עורך ראשי.
אדריכלות ישראלית
http://www.aiq.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב