דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תותבות: הוראות שימוש ותחזוקה 

מאת    [ 12/01/2009 ]

מילים במאמר: 599   [ נצפה 6495 פעמים ]

הוראות שימוש ותחזוקה לתותבות

בדרך כלל לאחר הכנת תותבת חדשה יש אי נוחות ופצעי שפשוף עד להתאמתה. אם קיימת בעיה של שפשוף או לחץ מומלץ להגיע אל מרפאת השיניים לבדיקת התותבת, לאיזון ולליטוש. לאורך זמן בגלל הלחץ של תותבת על החניכיים ועל עצם הלסת, תהיה הקטנה במימדי עצם הלסת, ויש חשש כי התותבת כבר לא תתאים - היא תתנדנד ותשפשף, ועלולה אף להישבר.

גם אם תוכנית השיקום הסופית הינה תותבת, כדאי לברר את האפשרות של עיגונה ע"י שתלים אל הלסת: תותבות אלו נוחות בהרבה, מאפשרות לעיסה ודיבור בקלות יותר, ושומרות יותר על איכות עצם הלסת.

תותבת זמנית ללא שלד מתכת מבצעים כדי לספק מענה זמני לאחר עקירות או השתלות לצורך אסתטיקה, דיבור ואכילה, עד אשר יבוצע השיקום הקבוע - ע"י שתלים, גשרים או תותבת קבועה. יש לזכור כי התותבת הזמנית נועדה לשמש למספר חודשים עד לשיקום הקבוע, ואינה השיקום האופטימלי. התותבת הזמנית הינה חלשה מהרגיל ובדרך כלל ללא שלד מתכת, ועלולה להשבר במשך הזמן, וכן לגרום נזק לשיניים ולרקמות שנותרו בפה.

כדאי לתאם עם רופא השינים תוכנית טיפול לשיקום הקבוע בהקדם האפשרי. תותבת זמנית אינה מתאימה לשיקום קבוע, ובמשך הזמן תזיק יותר מאשר תועיל.


הוראות ניקוי לתותבות
הזנחה וחוסר ניקוי של התותבת יתבטא בהיווצרות משקעי פטרת או בקטריות על התותבת, שיובילו לריח רע ולזיהום של רקמות הפה. כמו כן התותבת תראה יותר ויותר צהובה ומוזנחת.
* את השיניים שנותרו יש להמשיך ולצחצח כרגיל.
* לאחר ארוחה יש לנקות את התותבת בזהירות מעל הכיור עם מים וסבון, בעזרת מברשת ניקוי לתותבות.
* לפני השינה מדי יום יש לנקות עם טבליית ניקוי עם חומר דוגמת Kukident. אלו טבליות מיוחדות לניקוי התותבות אשר מגינות על התותבות, נותנות הרגשה טובה ורעננות לאורך כל היום. טבליות הניקוי מסייעות גם להורדת כתמים מהתותבת, ומונעות היווצרות משקעים של פטרת ובקטריות.
* יש להשרות בכוס מים פושרים או בקערית את התותבת עם טבלית אחת של חומר הניקוי, לפחות לרבע שעה. ניתן להשרות גם במשך כל הלילה. לאחר מכן להבריש עם מברשת הניקוי המיוחדת ולשטוף את התותבות במים בזהירות מעל הכיור. אין לשטוף את הפה עם חומר ניקוי זה. יש להרחיקו מילדים ולהימנע ממגע בעיניים.
* תותבות ללא שלד מתכת אפשר גם לנקות מדי פעם עם מעט אקונומיקה, אך יש להקפיד לרחוץ לאחר מכן את התותבת היטב במים ובסבון כיוון שהאקונומיקה רעילה. תותבת עם שלד מתכת אסור לנקות באקונומיקה, מחשש להיחלשות שלד המתכת.
* לפחות אחת לחצי שנה מומלץ להגיע אל מרפאת השיניים, לניקוי מקצועי של התותבת הקבועה ולבדיקת הפה.

הוראות שימוש לתותבות מיידיות זמניות
* אם התותבת נמסרה מייד לאחר פעולה כירורגית (עקירות או שתלים), יש לצפות לכאבים באיזור ואולי אף חוסר התאמה בתחילה, בעיקר בגלל נפיחות הרקמות. מומלץ לבצע קומפרסים של קרח ולאחר 24 שעות להתחיל בשטיפות עם מי מלח (כוס מים חמים עם כפית מלח). כמו כן להמשיך בהוראות הרופא - לדוגמא, אם קיבלתם מרשם לאנטיביוטיקה, יש להתמיד עם הוראות המרשם עד סיום הכמות שנרשמה.
* לאחר עקירות: לא להוריד את התותבת המיידית ב 24 שעות ראשונות אלא רק כדי לשטוף ולהחזיר מיד כדי למנוע דימום וכדי למנוע התנפחות הרקמות מהדלקת.
* לאחר שתלים: מומלץ להמנע מהרכבת התותבת בפה למספר ימים. כמו כן מומלץ לבצע ריפודים ותחזוקה במרפאה למניעת לחץ על השתלים.
* הדבקה: ביום-יום בדר"כ מומלץ להיעזר במידת הצורך במשחת הדבקה או באבקת הדבקה מסוג Kukident, Fitty-Dent אוCorega . השימוש בתכשירים אלו מצמיד טוב יותר את התותבת אל רקמות הפה, ומגדיל את תחושת הביטחון באכילה, דיבור וצחוק. משחת ההדבקה גם מונעת חדירת שיירי מזון מתחת לתותבות.
הנחיות להדבקה: יש לנקות את התותבות וליבשן היטב. לאחר מכן למרוח פס דק שלם או מקוטע על החלק המוצמד אל החיך או הלסת, ולהדק את התותבת לפה למשך כמה שניות. רצוי להימנע משתייה ואכילה למשך זמן קצר לאחר מכן.


בברכה,
ד"ר גיא וולפין
רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית
www.dr-guy.com
ד"ר גיא וולפין
רפואת שיניים ואסתטיקה דנטלית
http://www.dr-guy.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב