דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול בכאבי שריר באמצעות קור 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 1650   [ נצפה 5125 פעמים ]

השימוש בקור לצורך טיפול בכאב נולד ב-1930 על ידי T. Lewis [1] המתאר את תגובת העור והרקמות הסמוכות לחשיפה לקור באופן ישיר ועקיף. במאמרו מספר לואיס על שינויים בצבע העור, הספקת דם ירודה סביב החשיפה, ירידה בתחושה של כאב וירידה בתחושה בכלל וירידה ביכולת התנועה של איבר המטרה. בהמשך המחקר, מתאר את חילוף החומרים ברמת התא המצביע על שינויים בחדירות התא, בתגובות העצביות ובמעברי החומרים שמשפיעים על הכאב.

מאז, הטיפול בקור (Cryotherapy) היא שיטה מקובלת לטיפול בכאב ברפואה.

באונקולוגיה משתמשים בצריבה של קצות עצבים הגורמים כאב סביב גידולים, ברפואת עור משתמשים בקור לטיפול בנגעים שונים על גבי העור ובתחום שלנו, השיקום והאורטופדיה משתמשים בקור לצורך הפגת כאב והפחתת תהליכים דלקתיים.

 

השימוש הכללי בקור כטיפול בפציעות ודלקות שריר ושלד:

כחלק מהטיפול בפציעות ספורט הנגרמות במהלך הפעילות או פגיעות המקוטלגות כפציעות "שימוש יתר" (Overuse injuries) נהוג לנקות בגישה הטיפולית של RICE, ראשי התיבות של המילים: REST, ICE, COMPRESSION, ELEVATION (מנוחה, קרח, לחץ והרמה(. גישה טיפולית זו באה לתת מענה למצב האקוטי שנגרם עקב פציעה או פגיעה טראומטית ומבקשת להפסיק את הפעילות הגורמת לגירוי של הרקמה הפגועה, אפליקציה של קירור מקומי במטרה להפחית את זרימת הדם לאזור, לכווץ כלי דם פריפריים, להוריד את הקצב המטבולי ברמת התא ובכך למנוע ולטפל בנפיחות ובכאב. גישה זו לא רק מקלה על הכאב האקוטי, גם מאפשרת ריפוי מהיר יותר של הפציעה ומבקשת להכניס מרכיב אנטי-דלקתי, לצד הקיבוע של האזור הפגוע.

 

הטבלה הבאה מסכמת את היתרונות בטיפול בקור: [2]

אפקט

התוויות קליניות

התוויות נגד

סכנות

-       משכך כאב

-       מפחית נפיחות ודימום

-       מאט את הקצב המטבולי של התא

-       ספזם של השריר

-       נמ"כ

-       נפיחות אקוטית

-       דלקות

-       חום מקומי

-       חבלות

-       פגיעות אקוטיות

-       לפני ולאחר עיסוי

-       רגישות יתר לקור

-       הספקת דם בלתי סדירה לרקמה

 

-     כוויות קור

-     חוסר תחושה

-     הגברת הנפיחות בשימוש ממושך

-     פגיעה עצבית פריפרית

 

התגובה העצבית לחשיפה לקור

בירידה של הטמפרטורה של הרקמה אל מתחת ל-10 מעלות, יש הפסקה בפעילות של קצות העצבים בעלי קולטני כאב (Nociceptors). חלק מהתגובה גוררת הפרשה של מוליך עצבי (Neurotransmitter) בשם חומר H ("H" substance) שדומה בפעילות שלו להיסטמין המופרש בזמן הופעת דלקת ברקמה. [3]

סיבה נוספת היא השפעת הקור על קרום התא, ביניהם קרומי התאים העצביים. חסימת הקרומים גורמת להפסקת העצבוב השותף של אותו תא העצב, וכתוצאה מכך נראה ירידה בתחושה הכללית על גבי העור ועל גבי הרקמה הפגועה.

מרגע זה, נפתח בפני המטפל חלון הזדמנויות קצר המאפשר לו לבצע טיפול יעיל בנמ"כ לדוגמא באמצעות ischemic pressure (לחיצה עמוקה שגורמת להתרוקנות תאי השריר מדם וגורמת להתמלאותם מחדש בזמן עזיבת הלחץ).

כאשר משתמשים בקירור בשיטה זו, מתאפשר טיפול טוב יותר ועמוק יותר שאינו כרוך בכאב למטופל.

 

האפקט העצבי-שרירי (Neuromuscular effect)

מכיוון שהחשיפה לקור כאמור משפיעה על קרום התא ומשנה את המוליכות והחדירות שלו, ניתן להבין שהמוליכות העצבית על תאי השריר, במידה והחשיפה לקור תהיה עמוקה מספיק ולאורך זמן, תביא לשיתוק פעילות השריר באותו האזור. תגובות השריר לתרפיה מנואלית יהיו נמוכות, מתח השריר ירד וזה יאפשר לנו לבצע לא רק טיפול מקומי, גם הפרדת fascia, מתיחה של השריר והארכה של רקמות אחרות כמו גידים ורצועות. [2]

 

שיטות השימוש בקור המקובלות בעולם העיסוי כוללות שימוש בשקיות קירור (Cold packs), עיסוי עם קרח (Ice massage), מתיזים (Cold spray), אמבטיות קור (Cold baths), ותכשירים שונים.

למטפל שלא עבר הכשרה בשימוש בקור, לא מומלץ להשתמש בשיטות שאינן ניתנות לבקרה שכן שיטות טיפול אלו עלולות לגרום נזקים.

הדרך הפשוטה ביותר לשימוש בקור על ידי רוב המטפלים שמעוניינים לשלב שיטה זו היא באמצעות שימוש בתכשירים שמסיעים בקירור הרקמה. תרכובות אלו מכילות תמציות צמחים ושמנים אתריים ביניהם מנטה, איקליפטוס וקמפור. על גבי אותם התכשירים שיכולים להיות על בסיס של קרם או ג'ל, נמצא עוד חומרים שמסיעים להפחתת הדלקת שנוצרה באזור הפגיעה כמו ארניקה, איביסקוס, ועוד. ברוב התכשירים נמצא גם אלכוהול על צורותיו. תפקידו הוא לאפשר חדירות טובה יותר של החומרים השונים אל תוך העור וה- תת עור.

נוסחה מקובלת אותה אני מלמד בקורסים שלי לטיפול בדלקות ובכאב, היא ג'ל ארניקה המבוסס על אותם החומרים.

שימוש בג'ל ארניקה המכיל מרכיבים מקררים, הוא פיתרון טוב לכאב ולדלקת הנוצרת ברקמות במהלך ולאחר הטיפול בעיסוי. רמת הבטיחות גבוהה במיוחד ואף ניתן להמליץ למטופל לשימוש עצמי בין הטיפולים. שיטת העבודה עם ג'ל הארניקה היא מריחה לפני תחילת הטיפול של כמות גדולה יחסית של חומר, איטום בניילון נצמד כדי לאפשר חדירות טובה יותר ואז להתחיל את הטיפול בכאב בשיטות עיסוי שונות. יש להשתמש בג'ל לאורך כל הטיפול כל כ-4-5 דקות ולאפשר ספיגה מלאה בסיום הטיפול. יש להזהיר את המטופל כי תחושה של קור תלווה אותו באזור עליו עבדנו במהלך השעה שלאחר סיום הטיפול.

ניתן להגביר את תחושת הקור במהלך הטיפול באמצעות שימוש במגבת קרה (מגבת ספוגה במים קרים או מי קרח). שיטה זו (בשם הסעת קור - cold conduction) יעילה במיוחד בשימוש בג'ל בשילוב הטיפול בנמ"כ. היתרון הוא שליטה מלאה בחשיפה לקור, ללא סכנה לפגיעה עצבית או כוויית קור ומשך החשיפה הוא של מספר שניות בודדות בלבד מה שמאפשר לנו לשלוט בכמות הקור הנחוצה לטיפול הספציפי.

בישראל, משרד הבריאות אישר לאחרונה יבוא של הג'ל ICE POWER המטפל בפציעות ספורט ודלקות שריר. לאחר בדיקות אנליטיות רבות ודיונים הוחלט לראשונה לאפשר לג'ל זה להיכלל ברשימת התכשירים הרפואיים המומלצים לקליניקות ומכונים פיזיותרפיים. עצם העובדה שג'ל זה עבר את הבדיקות הדרושות, מבטיח למטפלים רמת אמינות גבוהה, בטיחות מרבית ותוצאות מספקות ביותר בטיפול בכאב הנגרם מדלקות.

 

תוצאות המחקר הקליני שנעשה על הג'ל Ice Power

לאחר שבוע של טיפול בקבוצת IcePower הכאב ירד מ-59 ל-30 לעומת ירידה מ-58 ל-45 בקבוצת הביקורת (פלצבו). לאחר שבועיים בקבוצת IcePower הכאב המשיך לרדת ל- 14 ואילו בקבוצת הביקורת ירד ל-26. לאחר 4 שבועות הכאב ירד ל- 7 בקבוצת IcePower ואילו בקבוצת הביקורת ירד ל- 13. ההבדלים בין שתי הקבוצות לאורך ארבעת השבועות היו מובהקים סטטיסטית.

שביעות הרצון מהטיפול היתה 71 בקבוצת IcePower לעומת 44 בקבוצת הביקורת.

 

הפעילות הרפואית של IcePower נובעת מהרכבו הייחודי: טמפ' העור יורדת בכ- °c5 וההשפעה מגיעה גם לרקמות עמוקות יותר ובכך גדל אזור הפגיעה הניתן להשפעה ע"י הג'ל. [4]

 

 

בסדרת ICE POWER ניתן למצוא לא רק ג'ל לטיפול ב-Cryotherapy, אלא עוד מספר מוצרים שנותנים מענה טוב מאוד לטיפול במחלות ריאומטיות (דלקות פרקים) וג'ל מחמם.


 

מקורות

 

[1]         Lewis, T.: Observation upon the reaction of the vessels of the human skin to cold. Heart: 15:177, 1930

[2]         Brunkner, P. Karim, K. et al.: Clinical Sports Medicine. Treatments used for musculoskeletal conditions.

[3]         Michlovitz, S.: Thermmal Agents in Rehabilitation.

Cryoptherapy: The Use of Cold as a Therapeutic Agent.

[4]    -     Airaksinen et al.: Efficacy of Cold Gel for Soft Tissue Injuries,

A Prospective Randomized Double Blinded Trial.

            American Journal of Sports Medicine 31: 680-684, 2003. [PUBMED]

-       Airaksinen et al.: Prospective Randomized Controlled Trial of the Effectiveness of Cold Gel: American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation 9/2001; Archives of Physical Medicine and Rehabilitation 82: 1326, 2001.

-       Airaksinen et al.: Double Blinded Trial of the Efficacy of Cold Gel with Soft Tissue Injuries: ISAP, San Diego  8/2002.

 

 

אריאל הרלב, בן 34, ספורט תרפיסט. בעברו אחד המטפלים בסגל פראלימפי הישראלי, מטפל ביחידה לשיקום טרשת נפוצה בבית החולים שיבא, כיום מטפל במסגרת הקליניקה הפרטית בתל אביב, מרצה ומאמן כושר אישי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב