דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקשר בין מצליחנות בין העסקים לפעילות גופנית (מעגל השינוי) 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 1110   [ נצפה 3822 פעמים ]

חשוב לציין, שאת המעגל ניתן להתחיל בכל שלב, וכל שלב יוביל למימוש השלבים הבאים. לרוב, נראה כישלון אצל אנשים שמדלגים על שלב אחד מתוך השלבים הבאים כאשר כישלון יוגדר לצורך העניין כ-"אי-מימוש המטרה או אי השלמת הדרך. לדוגמא: אני רוצה להתחיל להוריד במשקל (יש לי מוטיבציה) אבל אין לי את הסבלנות לעבור את התהליך של שינוי בתזונה שלי ואין לי חשק להתאמן. ברור לכולנו, שעוד לא המציאו פיתרון קסם שיביא לירידה במשקל אצל אדם בריא ללא השינויים והתהליכים. באותה המידה, אם מסתכלים על העסק שלנו, אין יכולת להרוויח כסף מיידית מהעסק (חוץ מתרומה, גנבה, ירושה, זכייה בפרס) אלא אם נעבור את התהליכים הדרושים למימוש ההצלחה. השלבים במעגל ההצלחה והשינוי: מוטיבציה הרצון וההרכה ברצון שלי לשנות. מוטיבציה יכולה להגיע מתוך עצמי (אני מבין שאני רוצה) או מתוך גורם חיצוני (ראיתי אותו יורד במשקל / או מרוויח הרבה כסף / זוכה בהרבה נקודות באתר ביז, גם אני רוצה). הכרה בצורך לשינוי אני מבין שמוטיבציה לא מספיקה, אני מבין שיש תהליך. בתהליך הזה יש שלבים, יש מחוייבות ויש גורמים שונים שמשפיעים על על המכלול (צריך ללמוד לאכול, צריך תכנית אימונים, צריך תכנית עיסקית, צריך להשיג לקוחות, צריך לקשור קשרים נכונים). יחד עם זאת, אם אין שינוי, אני נשאר עם המוטיבציה בלבד, מה שמוביל לתסכול (רציתי להגיע לתוצאה, למשקל, לכושר, לרווח, למשכורת.... אבל זה לא התאפשר). בשלב הזה הרבה אנשים מתחילים לחפש את הגורמים שהשפיעו עליהם (גורמים חיצוניים) כדי לתלות בהם את הסיבה לאי-מימוש התהליך ומעידך התוצמעגל השינוי שיביא להשגיות

 

המודל שאציג בהמשך הוא המעגל שכל אחד מאיתנו יכול לאמץ לעצמו כדי לבדוק את מידת היכולת שלו לעמוד במשימות שהוא רוצה להשיג.

את ההקבלה נעשה בין הצורך לשינוי גופני לבין הצורך להגיע לשיפור בעסק שלנו.

חשוב לציין, שאת המעגל ניתן להתחיל בכל שלב, וכל שלב יוביל למימוש השלבים הבאים. לרוב, נראה כישלון אצל אנשים שמדלגים על שלב אחד מתוך השלבים הבאים כאשר כישלון יוגדר לצורך העניין כ-"אי-מימוש המטרה או אי השלמת הדרך.

לדוגמא: אני רוצה להתחיל להוריד במשקל (יש לי מוטיבציה) אבל אין לי את הסבלנות לעבור את התהליך של שינוי בתזונה שלי ואין לי חשק להתאמן. ברור לכולנו, שעוד לא המציאו פיתרון קסם שיביא לירידה במשקל אצל אדם בריא ללא השינויים והתהליכים. באותה המידה, אם מסתכלים על העסק שלנו, אין יכולת להרוויח כסף מיידית מהעסק (חוץ מתרומה, גנבה, ירושה, זכייה בפרס) אלא אם נעבור את התהליכים הדרושים למימוש ההצלחה.

 

השלבים במעגל ההצלחה והשינוי:

 

מוטיבציה

הרצון וההרכה ברצון שלי לשנות. מוטיבציה יכולה להגיע מתוך עצמי (אני מבין שאני רוצה) או מתוך גורם חיצוני (ראיתי אותו יורד במשקל / או מרוויח הרבה כסף / זוכה בהרבה נקודות באתר ביז, גם אני רוצה).

הכרה בצורך לשינוי

אני מבין שמוטיבציה לא מספיקה, אני מבין שיש תהליך. בתהליך הזה יש שלבים, יש מחוייבות ויש גורמים שונים שמשפיעים על על המכלול (צריך ללמוד לאכול, צריך תכנית אימונים, צריך תכנית עיסקית, צריך להשיג לקוחות, צריך לקשור קשרים נכונים). יחד עם זאת, אם אין שינוי, אני נשאר עם המוטיבציה בלבד, מה שמוביל לתסכול (רציתי להגיע לתוצאה, למשקל, לכושר, לרווח, למשכורת.... אבל זה לא התאפשר). בשלב הזה הרבה אנשים מתחילים לחפש את הגורמים שהשפיעו עליהם (גורמים חיצוניים) כדי לתלות בהם את הסיבה לאי-מימוש התהליך ומעידך התוצאה (היו לי דאגות אחרות, אין לי זמן, ביום ראשון אני אתחיל, בדיוק נפל עלי פרוייקט גדול, אני לא טוב בפעילות בחדר כושר - גם אם לא חייבים חדר כושר).

 

בדיקת הסיכויים

בכל פעולה יש סיכויים להצלחה ולכישלון. אומדן לא נכון של השניים האלו או אומדן על פי פרמטרים לא מציותיים, יביא לשיפוט לקוי של הסיכויים ולכישלון בהמשך. פרמטרים שצריך לבדוק לפני שמתילים במשימה הדורשת הצלחה הם: הזמן העומד לרשותינו, המשאבים הפיזיים, המשאבים הכלכליים, המוכנות הנפשית להתמודד עם ההצלחה ועם הכישלון, הסביבה התומכת.

בדיקת מידת ההשקעה:

משאבים הם מוגבלים וצריך לדעת אם וכמה הם עומדים לצידינו ולרשותינו כשמחליטים לצאת לדרך חדשה. אי אפשר להתחיל בשינוי תזונה אם לא בודקים כמה אנרגיה צריך כדי לעשות פעילות גופנית, אחרת ניקח תמיד על פי התחושה הסובייקטיבית ולא האובייקטיבית. אם אני צריך להשתמש באנרגיה של 900 קלוריות לפעילות גופנית, אין טעם לאכול 2200 קלוריות. אין טעם לקחת הלוואה בסך 500.000 ש"ח לצורך רכישה של ציוד לעסק בסך 20.000 ש"ח. אין סיבה להשקיע בחדר כושר מנוי של 250 ש"ח לחודש אם אני לא מתכונן ללכת להתאמן.

 

התנסות ראשונית

גיבשתי את הראיון לפעולה, עכשיו אפשר להתחיל התנסות. (נרשמתי לאתר ביז, פתחתי וכתבתי בפרופיל, עכשיו אני יכול לנסות לבדוק איך זה עובד. נרשמתי לחדר כושר, לקחתי מאמן אישי לאימון אחד או שניים, עכשיו אני יכול להתחיל להתאמן איתו). בכל התנסות ראשונית יש רמה של ציפיות שאנו בונים, אם עכב נתונים שניתנו לנו במהלך הבנייה של התכנית פעולה והן בגלל תחושות אישיות או ניסיון של האחר. אם הצלחנו לעמוד בהתנסות הראשונית בצורה חיובית, נראה את השלב הבא שזה "ההצלחה הראשונית". אם לא, יתכן שנגיע למסקנה שלא היה שווה כל התהליך ונהיה מתוסכלים.

הצלחה ומוטיבציה: ההצלחה בפעולה הראשונית, מחזקת את הדינוי העצמי בכך ש"אני יכול, אני מסוגל" ומכאן האנשים היצירתיים יותר יפתחו דרכים שונות להמשיך את ההתנסויות ולהעלות את הרמה של הביצועים, כאשר כל הצלחה תביא למוטיבציה ובהמשך יתקיים המעגל באופן מוחלט.

כישלון שלא מביא לשבירת המעגל

במידה והתכנון היה נכון, נמדדו נכונה הסיכויים אל מול הסיכונים ויש מוכנות בסיסי ומוטיבציה גבוהה להצליח, גם במידה והופיע כישלון באחת הפעולות, לא יישבר המעגל. זאת מכיוון שיש התנסות חיובית של מספר פעולות בעבר, מה שיישמר את המעגל כולו ולרוב ההתמודדות עם אותו הכישלון תהיה בחינה מחדש של השלבים השונים בתכנון לצורך מציאת חלופות לפעולה שנעשתה לא נכון, או מציית תזמון טוב יותר. ידיעה של השלבים השונים והגורמים שהשפיעו חשובה מאוד לצורך תיקון טעויות והמשך קיום מעגל ההצלחה.

 

השאלות שאפשר לשאול בכל אחד מהשלבים כדי להניע את תהליך השינוי:

 

מוטיבציה

-          למה אני רוצה לעשות את השינוי?

-          איזה מודל לחיקוי ייגרום לי להעיץ ולהתמיד בתהליך?

 

הכרה בצורך לשינוי

-          האם אני באמת צריך את השינוי?

-          האם אני צריך את השינוי בזמן הזה? האם התזמון הוא נכון?

-          מה יקרה אם אני לא אעשה את השינוי?

 

בדיקת הסיכויים

-          מאחד עד עשר: איזה סיכוי יש לי להגיע למטרה?

-          מה יכול להפריע לי להגיע למספר גבוה יותר ממה שבחרתי?

-          מי ניסה את השינוי הזה קודם? באילו קשיים הוא נתקל?

 

בדיקת מידת ההשקעה

-          מה אני נדרש להשקיע כדי לשנות?

-          כמה כסף זה יעלה לי?

-          כמה זמן אני צריך לפנות בשביל להתחיל בתהליך השינוי?

 

לאחר ההתנסות הראשונית

-          האם הצלחתי כפי שציפיתי? האם עמדתי במטרה הראשונית?

-          מה צריך לשנות בתהליך הראשוני כדי שההתנסות הבאה תהיה טובה יותר?

-          אילו תחושות זה מעורר אצלי?

-          אילו תחושות זה מעורר בסביבה שלי?

 

לצפייה במודל הגראפי של מעגל השינוי:  http://www.sprt.co.il/pages/art_2.htm

אריאל הרלב, בן 34, ספורט תרפיסט. בעברו אחד המטפלים בסגל פראלימפי הישראלי, מטפל ביחידה לשיקום טרשת נפוצה בבית החולים שיבא, כיום מטפל במסגרת הקליניקה הפרטית בתל אביב, מרצה ומאמן כושר אישי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב