דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


נוער משפיע על נוער 

מאת    [ 11/01/2009 ]

מילים במאמר: 1904   [ נצפה 5405 פעמים ]

נוער משפיע על נוער

חכמינו ז"ל עמדו תוהים ושואלים:"איזוהי דרך ישרה שידבוק בה האדם?" מהי הסביבה הטובה ביותר לעיצוב זהותו האישית? מי יהא זה שבסביבתו ראוי לו לאדם לצמוח? חז"ל בחכמתם הבינו כי שפע של כוחות נפש משפיעים על האדם צעיר ובוגר כאחד בבניין אישיותו ובעקבותם הרמב"ם ציין כי "דרך ברייתו של האדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו" ואף קבע כהלכה מצוות עשה היא להדבק בחכמים ובתלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם.


בטרם נדון בהשפעת המנהיג חובה כאן להדגיש כי תקופתנו שונה מכל תקופה המוכרת לנו בעת החדשה. החברה כיום פתוחה וחשופה לתרבות המודרנית וההתמודדות שלנו היא גם עם צדדיה השליליים. שפע כוחות משפיעים על הנוער, הוא כ"כ מגוונים ורבי עוצמה עד כי מרבית מהדרכים והכלים בהן חינכנו ובעזרתם הצלחנו בעבודתנו החינוכית עד כה אינם עוד רלוונטיים ואינם מתאימים לדור זה.


ההשתייכות החברתית היא צורך התפתחותי בסיסי, ומתבגרים השותפים לעמדות ואמונות דומות נוטים להתקבץ יחד לקבוצות תמיכה. אמנם מעצם טבעם של תהליכי התפתחות פסיכולוגיים בריאים עולמם המתרחב של צעירים ממיר את המשקל שיש להשפעת הבית וההורים.

קיימת השפעה לקבוצת הגיל על החברים, באותה מבוכה חינוכית בה אנו מצויים יותר ויותר הולכות ותופסות קבוצות הגיל והחברה הצעירה את מקומם המכובד של ההורים והמורים בהשפעה על הצעיר המתבגר -הקבוצה משמשת לו מסגרת השתייכות תומכת. בני הנוער מכירים את בני גילם, שפתם הרגליהם , סגנונן ותרבותם הייחודיים .הנער מזהה ומגדיר עצמו דרך הקבוצה המסייעת לו בהתמודדות עם קונפליקטים. המתבגר רוצה להיות עצמאי אבל דברים רבים אינו יכול לעשות לבדו והוא זקוק לחבריו לרקע המשותף ביניהם, בכוחם לתמוך זה בזה ולסייע בבחירת תכנים משמעותיים .לחברים בקבוצה יש השפעה חזקה, יש לקבוצת השווים השפעה על היחיד בגיל ההתבגרות חשוב לציין כי הקבוצה יכולה לשמש:


    • 

    ראי- היחיד יכול לראות את עצמו דרך האחרים ולהשוות בינו לבינם


    • 

    מודל- המתבגר בקבוצה מוצא חברים אותם הוא יכול לחקות למצוא דפוסים שונים בהתנהגות ולשמוע דעות מגוונות על נושאים שונים


    • 

    חברים- קיימים בקבוצה טיפוסים שונים מתוכם יכול המתבגר לבחור את אלה שיספקו את צרכיו בזמנים שונים


    • 

    פורצי דרך- המתבגר יכול להישען על חברים אחרים המנסים ויוצרים התנהגויות חדשות


    • 

    מקלט- המתבגר מוצא מחסה בקבוצת העמיתים כאשר הוא מרגיש צורך לברוח מלחצים


מטבע הדברים את קבוצת העמיתים מנווטים המובילים "מלך- מלכת הכיתה" מי שאנו מכנים המנהיגים. רבות נכתב על הרציונאל שבטיפוח מנהיגות הנוער לצורך מימושו העצמי של המנהיג, וכן לצורות החברה בכללותה. בחוברת "הכשרת בני נוער פעילים בקהילה" מצוין כי "השקעה בטיפוח מסגרות חברתיות שונות, בהן פועלים בני נוער מתבססת על ההנחה כי התנסות מודרכת של בני הנוער במילוי תפקידים יש בה גם תרומה חברתית וגם אתגר אישי. היא מהווה שדה התנסות חשוב למתבגר ותורמת לצמיחתו ולהתפתחותו כאזרח מעורב ואכפתי נטילת אחריות למילוי תפקידים חברתיים מסייעת לנער להכיר טוב יותר את עצמו ומאפשרת לו לנצל את יכולתו להתמודד עם חולשותיו".

אולם, דומה כי הדגש בדברים הללו הוא ההשפעה של העצמת היחיד כמנהיג וכי לא נכתב די לעניין החשיבות שבהעצמת מנהיגי הנוער מתוך ההכרה כי בהיותם מודל לחיקוי יש ביכולתם להשפיע באופן חיובי ביותר על חבריהם. מנהיגות הנוער תמונה בתוך הנוער, עלינו לאתר ולהוציא מהכוח אל הפועל בעוצמה רבה את אותה תכונה מנהיגותית משפיעה,

ולהצמיח מנהיגות נוער זו. אשר יהוו את עמוד האש ההולך לפני המחנה.


מהי מנהיגות ? מיהו מנהיג ? כיצד, בעצם צומחת מנהיגות צעירה?

בהתייחס למונח מנהיגות אנו מתכוונים כמובן למנהיגות המשתפת אנשים בעשייה ובחשיבה. מנהיגות מוגדרת בראש ובראשונה כ"יכולת להשפיע על מוטיבציה של אנשים לפעול למען מטרה" המנהיג מציע לאנשיו חזון , דרך ואידיאולוגיה וגורם להם להאמין שיש משמעות לעשייתם אל מול חברים אך גם השפעה על עצמם. המנהיג באישיותו ובכישוריו סוחף אותם אחריו .לא במקרה אמר דוד בן גוריון :" אינני יודע מה רוצה העם אני יודע מה רצוי לעם".

מנהיג טוב הוא אדם המשכיל לגלות סביבו אנשים מתאימים ויודע להעצים אותם במידה שיהיו מוכנים להשקיע זמן חשיבה ועשייה של ממש במימוש החזון.

דרך ראשונית ליצירת מנהיגות בכלל ובמערכת החינוך בפרט היא ע"י פיתוח ההון האנושי והעצמתו. פיתוח מורים הוא הבסיס לכל הצלחה חינוכית, תלמידים לעולם לא יגיעו להישגים לימודיים וחינוכיים אם לא יהיו להם מורים- מנהיגים שידעו להובילם לקראת ההצלחה, מעל המורים עומדים ללא ספק המנהיגים העיקריים- המנהלים .

היעד העיקרי- קידומם והעצמתם של התלמידים- יכול להתממש אך ורק אם תהיה לנוכח התלמידים מנהיגות אמיתית , כנה, בונה וחכמה. עולם החינוך אינו צריך הוכחה שדוגמא אישית של מחנך- מנהיג שווה יותר מאלף מילים. לסגולותיו האישיות של "המורה לחיים" הייתה תמיד השפעה כמעט מאגית על התלמיד . לא בכדי פרשו חז"ל את הפסוק במלאכי :"כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיו כי מלאך ה' צבאות הוא" באמרם :אם דומה הרב למלאך ה' צבאות -יבקשו תורה מפיו.


יחד עם זאת, בשעה שמחקרים הפנו שאלה לתלמידים צעירים כבוגרים "מי משפיע יותר על עיצוב דמותם של בני הנוער - האם אלו ההורים או המורים או אולי הנוער משפיע על הנוער?

התשובה החד משמעית של כל התלמידים הייתה :" נוער משפיע על נוער"!

כנראה, שהמציאות חזקה יותר מכל עוצמתנו החינוכית והשפעתנו כמנהיגים , יעדים משתנים עם הזמן ודרכי ההשפעה והכישורים של המנהיג משתנים בהתאם. מסתבר, שלכל דור ראוי ונחוץ מנהיג משלו בעל תכונות המתאימות לאותו הדור. משמע, פיתוח מנהיגות והדרישות ממנהיג משתנים עפ"י צרכי השעה והמקום.

בימים אלו של מבוכה חינוכית , כשצריך לחשוב "אחרת" וגם לעשות דברים אחרת מן הראוי בד בבד לשקול הקמה מתוכננת ומכוונת של מנהיגות צעירה, בצד המנהיגות החינוכית הבכירה.


מה עושה מערכת החינוך לאור נתונים אלו, כדי שנוער משפיע על נוער יהיה תהליך יעיל חכם וטוב? דהיינו, כיצד עלינו לפתח אחריות ומעורבות? כיצד להגביר תחושת הערך העצמי, כיצד לחדד הרגישות לחבר כדי ליצור קבוצת תמיכה. אט אט, קבוצת בני הנוער המשפיעה עשויה לשמש דוגמא אישית, להיות מודל להזדהות ולחיקויים ולתרום ליצירת נורמות חיוביות ארוכות טווח.

הערך המוסף של מנהיגות נוער לנוער בחינוך הדתי הוא להוות מקור השפעה על חברים שיובילו את הקבוצה לחיי תורה ומצוות , לאמץ אורח חים ראוי עפ"י ההלכה ומתוך דיאלוג מתמיד ופתוח לעזור למערכת להתמודד חזיתית עם מצוקות הדור בתקופתנו המורכבת.

בהלימה למטרות החמ"ד ולאור העקרונות שהוצגו לעיל יהיו חברי מנהיגות נוער לנוער בעלי אוריינטציה תורנית ויבלטו בהם יראת שמים ואהבת תורה עד כי יוכלו לשמש מודל לחבריהם במראם החיצוני באופן לבושם ודיבורם, בדרך לימוד התורה שבהם, דוגמא בנטילת ידיים, ובמצוות שבין אדם לחברו, בלשון נקיה, בעשיית חסד, עזרה לזולת, כבוד הדדי וכו'

יש להאמין ולקוות כי מנהיגות צעירה זו שתטופח ע"י המערכת באופן גלוי וסמוי תהיה מקובלת על החברה ותהווה בכוח אישיותם באורח חייהם ובדרכי התנהגותם מקור להשפעה חיובית על הסביבה.


עפ"י קוים מנחים אלו על ביה"ס להיהפך למסגרת אשר תממש את יכולת החשיבה היצירה וההבעה בע"פ ואז תוכלנה לבוא לידי פתרונן גם בעיות אמוניות משמעותיות. במסגרת פתוחה ותומכת כזו תהיה לגיטימציה להצגת פתרונות יצירתיים מצד עמיתים ומורים ובדרך זו יפתח דיאלוג אמיתי בין התלמידים לבין עצמם ובינם ובין המורים והקהילה תהיה אוזן קשבת למצוקות ופשוט יהיה עם מי לדבר.

גם בעיות משמעת יכולות למצוא פתרונם בדרך זו. ניתן גם בכך למזער את המשבר ההתנהגותי בגיל ההתבגרות ואת בעיית האלימות. ע"י מתן אפשרויות ביטוי למרבית התלמידים תוך יצירת מנהיגות חברתית שתתמודד עם בעיות המשמעת. המחנכים בשיתוף עם מנהיגות הנוער ישמשו כתמרורים ויחדיו יציבו את גבולות האסור והמותר.


מתוך הניסיון, ומתוך המחקרים למדנו שחובתנו כחברת מבוגרים היא ליצור קרקע שתהא ראויה להצמחת מנהיגים צעירים ע"י מתן אפשרויות להתנסויות אמיתיות ולהצגת מגוון של הזדמנויות בהן יוכלו המנהיגים בפוטנציה להוכיח התנהגויות מנהיגותיות הלכה למעשה .

תכונות המנהיג בחלקן מולדות וברובן נרכשות, בכל מנהיג בפוטנציה נוכל להבחין לצד הכריזמה האישית בתכונות כמו נחישות נחרצות קבלת החלטות נטילת אחריות העזה אומץ חשיבה בהירה כושר הבעה וכד'. ביה"ס צריך להיהפך לשדה התנסות מרכזי המאפשר לכל נוער לבחון את עצמו כמנהיג בפוטנציה, לגלות בתוכו ניצני מנהיגות ואט להצמיח מקרבו מנהיגות שיהא בכוחה להשפיע על קבו' ההתייחסות השונות.

מטרת הרעיון של נוער משפיע על נוער היא להרחיב את מעורבות הנוער בקביעת נורמות חברתיות רצויות וחיוביות ולהשפיע על בחירת אורח החים ראוי ובריא בפועל, הכוונה היא לתרום ליצירת מנהיגות חיובית של תלמידים איכותיים אשר תשפיע בלחץ חברתי חיובי על חברות בני הגיל ותסייע להם ביצירת נורמות משותפות חיוביות המבוססות על ערכים חיוביים.


הקרבה בגיל מאפשרת הידברות גלויה ובדיקה אמונית ערכים והשקפתית ללא חשש משיפוטיות ומהטפת מוסר. בקרב המנהיגות מתפתחת בעולם הפוסט מודרני כשלנו בו מתעוררת מחדש השאלה הבסיסית: מיהו מקור הסמכות?" מגלים אנו כי דווקא השיתופיות בין המנהיגות החינוכית הבכירה ומנהיגות הנוער לנוער היא זו אשר תאפשר למורה לרכוש מחדש את מעמדו .מורה בימנו איננו עוד סוכן הידע העיקרי והיחיד שהרי אנו חיים בעולם של התפוצצות מידע בו תלמידנו חשופים לו יותר ממוריהם.

מחקרים מוכיחים כי בשעה שהפרט חש שהוא נמצא ראוי להשפיע הוא חש יותר מעורב ויותר שייך . השתייכות זו הופכת אותו לגורם חיובי בסביבה בה הוא פועל, לפיכך הפיכת בי"הס למקום של השפעות גומלין בין האוכלוסיות השונות תוביל למהלך שכולו תועלת.

לא המדרש עיקר אלא המעשה לכן נעבור לרעיונות אופרטיביים שאינם אלא בגדר המלצה. צוות ביה"ס בשותפות עם התלמידים צריך לחשוב עד כמה המלצות אלה הינן מחייבות וישימות לגביו וכטוב בעיניהם יעשו...


הצעות אופרטיביות לפיתוחו מנהיגות צעירה:


    • 

    תבחרנה ועדות מקצועיות של תלמידים בלבד אשר יעלו הצעות לייעול בי"ס


    • 

    תבחרנה ועדות רב שכבתיות המורכבות ממורים ותלמידים במשותף


    • 

    תבחרנה ועדות משותפות שתקבענה קריטריונים להענקת פרס לתלמיד מנהיג לשנת הלימודים חלק מהקריטריונים יהיו קשורים למידת ההשפעה על האחרים.


    • 

    תיבחר ועדה למניעת אלימות


    • 

    תקוים מסגרת ממוסדת של חניכה לאו דוקא לימודית


    • 

    יקבע הליך הענקת תעודות של מצויינות חברתית אשר ינוהל ע"י התלמידים


    • 

    מורים ותלמידים יחדיו ירכיבו את פרופיל המנהיגות של בית ספרם


    • 

    המוסד החינוכי יאפשר יצירתיות ורעיונות חדשניים של התלמידים


    • 

    המורים יעודדו יוזמות תלמידים


    • 

    תלמידים יקבלו על עצמם אחריות לארועים תרבותיים וחברתיים


    • 

    ניתן לארגן טיולים וסיורים לאהבת הארץ באחריות מנהיגות הנוער


    • 

    קיומם של שולחנות עגולים יאפשרו הבעת דעות


    • 

    מנהיגות הנוער תהא אחראית לעזרה וסיוע לחברים נזקקים


    • 

    קישוט בית הספר יוטל על הנוער וכן הספריה ועדוד הקריאה


    • 

    ישולבו כל מנהיגי הנוער במיגוון התפקידים לישיבות חשיבה ועידוד


    • 

    מדריכי תנועות הנוער, המשצי"ם, מתנדבי הנוער במיגוון תחומים ישולבו בישיבות מנהיגות הנוער המוסדיות.


    • 

    הפסקה פעילה,מסדרנות מקושטים ופעילים יהיו בידי הנוער.


    • 

    עתון בית הסםר יהא מטופח במאמרים ובציורים ובכל יוזמה של מנהיגות הנוער


    • 

    הנוער יחוש שיתופיות ושייכות אהבה כבוד ויחס.




לסיכום:

למדנו מהספרות המחקרית כי אבי אבות ההצלחה בכל ארגון ובכל תחום חברתי הוא המנהיג אם נקודת המוצא ו היא כי אכן שנוער משפיע על נוער ואם נרצה להוביל להצלחה חינוכית שייש לה ערך מוסף הרינו חייבים לשאול עצמנו בכל רגע

-כיצד נקדם את מנהיגות העתיד?

-כיצד נטפח מנהיגות צעירה טובה ואיכותית?

-כיצד נקנה לצעירינו בעלי הפוטנציאל הנכון את המנהיגות הצעירה, את הכלים והכישורים בעזרתם יהפכו למובילים ולבעלי כוח מניע?

הלימוד בישיבות היווה מאז מאות ואלפי שנים מוקד בהצטיינות של העם היהודי לדורותיו,

הלימוד בישיבה מאופיין בלימוד בחברותא וזאת במשך רוב זמן הלימוד, זו המתכונת היעילה והמעולה להקניית יידע וחכמה והמון בינה , בעיקר בגלל שהיא מאופיינת בשאילת שאלות ובלימוד מחברים.

על כולנו לשנס מותנים ולעשות הכול כדי להצמיח מנהיגות צעירה מטופחת ואיכותית ביותר בעלת השפעה בכל שטח המסוגלת לסחוף עמיתים לדרך הנכונה מבחינה דתית ולאומית מוסרית והתנהגותית

ויהי רצון ש"אלוקי השמים יצליח לנו" (נחמיה ב')

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב