דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיוע באמצעות הטלפון לנפגעי חרדה 

מאת    [ 05/01/2009 ]

מילים במאמר: 964   [ נצפה 3802 פעמים ]

התערבות קלינית במשבר ובנפגעי חרדה באמצעות הטלפון.

מאת :ד:ר יגאל גליקסמן

את ניצני הייעוץ והסיוע הטלפוני ניתן לראות כבר בשנות ה 50 השימוש בסוג זה של התערבות עורר מעט מאד עניין בקרב אנשי המקצוע בתחום בריאות הנפש ברחבי העולם . המקומות היחידים בהם ניתן היה למצוא את השימוש בטלפון ככלי למתן סיוע וייעוץ היה במרכזים למניעת התאבדויות . למרות הניסיון המצטבר והמחקרים שהחלו להתבצע בתחום התערבות חדשה זו שגרם להתפתחות והבנה משמעותיות ביותר בנושא ההתאבדות. לא היה לתחום זה הרבה פרסום והכרה .
מאז שנות ה 50 החל השימוש בטלפון במכשיר להתערבות קלינית במצבי משבר שונים ( ניסיונות התאבדות, אלימות, שימוש בסמים , אלכוהוליזם וכד' ) להתפשט במקומות שונים ברחבי העולם. הוקמו מוקדי סיוע טלפוניים שהיו זמינים לנזקקים להם.
גם כיום למרות הצלחות לא מבוטלות תחום ההתערבות הקלינית באמצעות הטלפון אינו כל כך מקובל בקרב אנשי בריאות הנפש המעדיפים את הטיפול הפרטני או הקבוצתי פנים אל פנים.
כמי שלמד את תחום ההתערבות הקלינית באמצעות הטלפון במצבי משבר ובמיוחד במצבי חרדה אני רואה ומייחס לטלפון ייחודיות ואפקטיביות התורמות בצורה מהירה ומשמעותית לסיוע מוצלח , מהיר זמין ונגיש למספר רב ביותר של אנשים במשבר מכל סוג שהוא ובמיוחד בנפגעי חרדה.
רוב סוגי הפסיכותרפיה משערים בצורה גורפת שאין לה עוררין כי אינטראקציה של פנים מול פנים בין המטופל למטפל מהווה תנאי לאפקטיביות טיפולית .
הטיפול פנים מול פנים מקבל סטאטוס וכותרת של "טיפול" בו בזמן שהתערבות באמצעות הטלפון מקבלת את הסטאטוס של " יצירת קשר" הווה אומר כי אין כל זכות להכרה או מקום להשוואה שוות ערך לטיפול פסיכותרפיה המקורי. למרות זאת מקובלת ההנחה כי התערבות טיפולית באמצעות הטלפון טובה יותר מכלום....
כמובן אין בכוונתי לשלול את הטיפול הפרטני או הקבוצתי הרגיל אולם לעניות דעתי המבוססת על ניסיון קליני רב ומגוון להתערבות קלינית באמצעות הטלפון ישנו יתרונות וייחודיות שלא נמצא אותם בטיפול רגיל.
להלן כמה מהיתרונות הייחודיים :
- התאמה לסוג מסוים ומוגדר של בעיות.
- התאמה לסוג מסוים של מטופלים.
- יצירת מימד חדש לטיפול המאפשר יצירת קשר מהירה יותר בין המטופל לגורם המטפל.
- מתן אפשרות למטופלים שבעייתם ומצבם קשים מבחינות שונות לקבל מענה בזמן תגובה מהיר.
- מאפשר יצירת קשר ופיתוח מודעות לאפשרויות הסיוע לרבדים רבים ונוספים באוכלוסיה שלא ידעו על אותן אפשרויות.
- עבור בודדים שמסיבות שונות נמנעו מקבלת סיוע וטיפול להבין כי עזרה וסיוע נמצאים וזמינים במרחק של מכשיר הטלפון הקרוב.
- הפוטנציאל ההתערבותי -טיפולי הסמוי והבלתי מוכר של מכשיר הטלפון מאפשר לכמות גדולה של נזקקים להיעזר בו בזמן שבלעדיו היו רבים נותרים ללא סיוע וטיפול.
- השימוש בטלפון מוכר ושימושי זמן רב בתחומי המסחר, הפוליטיקה . הוא שימש גורם מחבר ומסייע לאנשים במשברים שונים מבלי שהמרחק הגיאוגרפי הפריע.


- להתערבות הטיפולית באמצעות הטלפון שלא בדומה לטיפול רגיל ישנם היבטים משמעותיים כמו:
- 1 . מאפשרת למטופל יותר שליטה במצב.
- 2 . המטופל יכול להישאר אנונימי - בעילום שם.
- 3 . המרחק הגיאוגרפי אינו מונע את ההתערבות.
- 4 . המטופל עצמו נשאר אנונימי - בעילום שם.
- 5. בקבלת עזרה באמצעות הטלפון קיים גם היתרון הייחודי במקרים
רבים בהם בקשת העזרה של נפגע החרדה מהווה עבורו גורם
לבושה , תסכול ואשמה לכן הוא לא ייזום פנייה בעצמו או שזה
יקרה רק במצבים של ייאוש .

התערבות וטיפול טלפוני לנפגעי חרדה.

ראשית עלינו לזכור כי תגובת החרדה אצל תושבי שדרות החשופים כבר שנים רבות לפגיעות הקסאמים אינה דומה באופייה ובעוצמתה לתגובת תושבי אשדוד, אשקלון , נתיבות ובאר שבע.
לאדם הנמצא במצב חרדה אקוטי אין בדרך כלל מספיק אנרגיה פיזיולוגית או פסיכולוגית להגיע למרכזי טיפול כאלה ואחרים. הגעה למרכזי טיפול אלו מצריכה הרבה מקורות ומשאבים כמו: יכולת ניידות, מימון , עזיבת הבית, וכד',
פניה לעזרה במקום שאינו מוכר ובלתי ידוע יכולה לעיתים קרובות להוות גורם מפחיד שיש להימנע ממנו.
נוצרת מציאות אותה מפרש המטופל כנתון לחסדיו ולרחמיו של הגורם המטפל.
לעיתים קרובות כבר בתחילת המפגש הטיפולי מתבקש המטופל למסור פרטים מאד אישיים לאדם שאינו מכיר , נוצר מצב פרדוכסלי בו המטופל אמור לתת יותר מעצמו מאשר הוא מקבל מהמטפל. בנוסף לכך אין למטופל אפשרות הבחירה באשר למי יהיה המטפל או המטפלת שלו..... האמורים לעזור לו זה מצב שאינו אהוב במיוחד על אף אחד מאיתנו.
אצל אדם חרדתי מופיעות תופעות פיזיולוגיות שונות ומפחידות כמו: קצב פעימות לב מואץ , קשיים בנשימה, רעד, הזעת יתר, בחילה, כאבים במקומות שונים בגוף וכד' כל אלה מובילים לתחושה דומיננטית של אובדן שליטה וחוסר אונים.




כפסיכותרפיסט ותיק כבר בתקופת מלחמת המפרץ , עבור למלחמת לבנון 2 וכיום יזמתי פעולה בה מסרתי את מספר הטלפון הפרטי שלי לגורמי הטיפול השונים בפיקוד העורף וברשויות המקומיות לצורך מתן אפשרות של התערבות טיפולית מיידית באמצעות הטלפון עבור נפגעי חרדה. זה נושא בו התמחיתי עוד בתקופת לימודי ושהותי באוסטרליה
ידוע בשם " Intervention and Counseling By Telephone Crisis "
הדומה מעט לעקרונות המיושמים בעמותת ער"ן.

מניסיוני ברור לי כי אחד מעקרונות הטיפול הראשוניים והמשמעותיים בנפגעי הלם וחרדה הוא מומנט הזמן . חשוב זמן התגובה של הגורמים המטפלים ( פסיכולוגים, עו"סים ) הקשורים לרשות המקומית יהיה מהיר וקרוב למקום האירוע.

רצוי מאד להימנע ככל האפשר מלשלוח את נפגע החרדה באמצעות אמבולנס שבו לעיתים קרובות נמצאים פצועים נוספים שכן מצב כזה עלול לגרום לנפגע החרדה להיחשף לחוויה טראומטית פעם נוספת. הטיפול הנכון , כמובן ברגע שההפניה היא לחדר מיון הרי שנוספת שוב חוויה טראומטית נוספת ומיותרת.
חשוב כי הקשר עם הגורם הטיפולי יהיה מהיר, זמין ובכל שעות היום .

מאז מבצע "עופרת יצוקה" לאחר שיצרתי קשרים עם הגורמים המוסמכים בשטח ,אני מקבל עשרות פניות במהלך היום של נפגעי חרדה בגילאים שונים מאזורי הדרום המופגזים . במקרים מסוימים אני נותן הדרכה on line לצוותים בשטח .
ההתערבות הטיפולית שלי מבוססת על עקרונות הC.B.T היא מאד ממוקדת ומאחר והיא זמינה ומיידית רמת האפקטיביות הטיפולית שלה גבוהה .
ברצוני להדגיש כי עבורי התערבותי הטיפולית הזו מעבר לתוצאותיה החיוביות בשטח ,מהווה מקור רב לסיפוק ותחושה של שותפות במתן עזרה לאותם עשרות נפגעי חרדה .

כל שיש לעשות הוא לרשום את מספר הטלפון הנייד שלי 0546670570 הזמין לנזקקים 24 שעות ביממה . להעבירו לגורמים המוסמכים בפיקוד העורף או ברשויות המקומית ובאמצעותם לנפגעי חרדה בישובי הדרום. ובכך לקצר בצורה משמעותית את זמן התגובה וההתערבות הטיפולית .
רצוני להדגיש שנית כי מדובר בשרות הניתן בהתנדבות וללא כל תמורה !!!



ד"ר יגאל גליקסמן הנו פסיכותרפיסט מומחה לטיפול קוגניטיבי התנהגותי ,מדריך לטיפול ביצירה והבעה, מטפל זוגי ומשפחתי מומחה לטיפול בשיטת הביופדבק ומוסמך לטיפול בשיטת ה EMDR.

כתב את הספרים:
1 . "ביופידבק הכוח בידיך" (עברית)
2 . וספר חדש באנגלית:
biofeedback you are in control

Click here to enter into the Book Page:
http://gliksman.co.il/Biofeedback/Book.html

Click here to the Preview of the book:
http://gliksman.co.il/PreviewBook4.pdf



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב