דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצלחה תלויה בחזון 

מאת    [ 04/01/2009 ]

מילים במאמר: 1209   [ נצפה 3102 פעמים ]

בס"ד

מנהל שהוא מנהיג יודע שהצלחתו תלויה מאוד בחזון, בחלום, ביעדים ובמטרות שהוא מציג. כאשר יודעים בבירור בהחלטיות ובעוצמה לקראת מה אנו נעים, מה עלינו לכבוש, לאיזה ערים ופסגות ראוי לטפס גם אם קיימים מהמורות, בורות וקוצים בדרך, הרי שהכלים - הדרכים והנתיבים יימצאו. המסלול החינוכי, התהליך כולו, יגובש בהתאם לכך.

התהליך הערכי, החינוכי, החברתי ואף הארגוני הכולל הקצאת משאבי אנוש ומשאבים כספיים כמובן יסייעו כדי לממש הלכה למעשה את הרעיון הנשגב שתוכנן מראש.

ברור לנו במיוחד בדורנו שלנו- דור המאופיין בידע רב המשתנה כל הזמן, האפוף כולו - בכל סביבתו הקרובה והרחוקה. בתחומים מעניינים מרתקים ומגוונים המשפיעים אף הם על קידומו של הילד.

היש דרכים, כלים ומשימות שעלינו להשתמש בהם כדי להתמודד עם העולם ההישגי המתקדם שמסביבנו? כל זאת- כדי להיות הטובים ביותר, עלינו להקנות שאיפה, רצון ומוטיבציה כדי לשמור על ייחודיות העם היהודי, שהרי היו אפיונים של היהודים בכל הדורות - "סוד המוח היהודי", לא בכדי 80% מהעם היהודי- זכו בפרס נובל. ארון הספרים היהודי גדוש בספרים מדהימים שנכתבו ע"י מיטב החכמים היצירתיים. בזכות המצויינים הללו זכינו לספרות עניפה, מגוונת שברובה רלוונטית לכל דור.

משימתנו שלנו בחינוך ובעיצוב פני הדור- וביציקת יסודות, תשתית כדי שעליו נוכל אנו להמשיך לבנות "בניין של אנשים" מצויינים שיוסיפו לנו בעתיד עוד ועוד בעלי פרס נובל ועוד אנשים יצירתיים בכתיבה, בהגות, במדע, בספרות ובאומנות. ההצלחה וההצטיינות תלויה בנו- אנשי החינוך. אם רק נשתמש בכלים הנכונים לדור שלנו כפי שמציין הרב קוק.

שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר וכן פרופ' ישראל אומן, בעל פרס נובל משנה זו הגיעו לדרגת פרופסור בגלל מערכת חינוכית איתנה שדאגה להוביל הטובים למצויינות. הבה נאתר הכלים כדי לטפס ולהגיע לפסגת כל הר.


מן הכלים שיעזרו לנו להצטיין...

1. תלמיד חכם- לנצח

כל הלומד, משתלם, רוכש ידע ומיומנויות עדכניות נקרא תלמיד חכם ללא קשר לגילו של המחכים. מידת ההצלחה תלויה במורה שגם הוא "תלמיד חכם" כל ימיו, עלינו לבנות מערכת חינוכית שתדאג להעצמת המורים והמנהלים כל הזמן...כל הזמן...

ראוי לבנות מערכת פיקוח והדרכה שזו תהיה משימת העיקרית. ההשתלמות המתמדת המוסדית ובין מוסדית חייבת להיות משימת על בעשייתנו.

2. הרחבת האתגרים- יעד מול צמצום פערים

"חנוך לנער על פי דרכו" אומר החכם מכל אדם, פיתוח החוכמה לכל ילד בהתאם לכישוריו, ליצירתיות שבו ומיצוי כל היכולת הטמונה בו מהווה המוקד החשוב ביותר בעולם ישר ועוגן.

כן... נכון... עלינו לטפח את החלשים ולהצעידם מעלה בסולם ההישגים- דבר שעשינו בעוצמה נפלאה בחמישים השנים האחרונות. בדור זה עלינו לפתח עוד ועוד "יולי תמיר" ו-"ישראל אומן", היינו, פיתוח המצוייינות. נכון... מגן הילדים דרך כיתות א-ב, התקופה החשובה ביותר לפיתוח היצירתיות שבילד. שהרי עפ"י המחקרים עד גיל 5 מהווים 80%- יצירתיות, בהמשך - היצירתיות יורדת ל-2% בלבד. באשר אנו מתמקדים בכלל... בכולם... בכיתה כולה ולא במיצוי היכולת של כל אחד ואחד.

בדרך יעילה חכמה וחשובה זו נגדיל את הפערים, שהרי החלשים יגיעו בעזרתנו ל-70% והמצויינים ימריאו ל-170%... על כן אסור לנו להוביל מתכונת חינוכית שתמוקד בצמצום פערים.

3. המצויינות- חובתנו הלאומית.

בכל מוסד חינוכי, בכל כיתה צריך כל מנהל ומורה להחדיר לכל נימי נפשו שלו "העצמת המצויינים" מעבר לאחוז הגאונים שבחלקם הגדול מוצא דרכו לראש ההר. מדובר ב-25% הטובים ביותר, זאת צריכה להיות משימתנו העיקרית, צריך כל מפקח, כל מנהל ומורה לשאול עצמו מדי יום... כל שעה- מה היו פעולותיו ההישגיות והחברתיות בהשקאה, בדישון, בריסוס ובגיזום כדי להגיע לפירות המצויינים.

4. מורה קורא - תלמיד קורא.

המורה מהווה דוגמה מדהימה לחיקוי, השפעתו על עיצוב פני הדור חשובה. ככל שנשכיל להקנות למורה תכונות קוגניטיביות וריגושיות מעולות, כן נזכה לעדנה בתוצרנו. שילוב, אמפתיה, הקשבה, כבוד, יחס, אהבה, שיתופיות, שייכות, סובלנות, סבלנות, רוגע, חיוך, הומור, למידה מתוך שמחה, חשובות מאוד בחינוך נכון.

עלינו לשלב כאמור- החוכמה בכל עשייתנו. קריאת ספר- מהווה אחד ממוקדים החכמה החשובים מאוד. עלינו "לבנות" ספרי בכל מוסד ובל כיתה חינוך נכון לקריאה מתחיל במורה קורא. חובתנו פעם נוספת "לבנות" ספריה בחדרי המורים ולמצוא נתיבים ומסלולים מרתקים כדי לעודד מורים לקרוא.

5. המורה כמנהיג

המנהיג מוגדר בספרות שפע הגדרות העיקריים שבהם- המנהיג הוא אדם המוביל את מונהגיו לכיבוש יעדים, חזון, חלום.

המנהיג משפיע על עמיתיו ויוצר בהם מוטיבציה ליזום ולפתח יכולתו של כל מורה בהתאם לקישוריו.

כיצד הופכים מורה או מנהל למנהיג? אפשר ואפשר ללמוד תכונות מנהיגותיות כדי שההובלה תהיה ערכית, חינוכית, חברתית. כאמור מערכת ההשתלמויות חייבת לעסוק בתחום חשוב זה. אל לנו, להתמקד רק בדיסציפלינות, "האיך" חשוב באותה מידה כמו ה"מה".

6. חיי חברה ומנהיגות נוער

המשפיעים הגדולים ביותר על התלמידים הם ה"חברים" כשילד אור כיף לי בבית הספר הוא מתכוון שיש לו חברים נהדרים. עלינו ליצור חיי חברה כל הזמן. אז כדי שיהיה כיף ושהשפעת החברים תהיה חיובית, ערכית, תורנית, הישגית עלינו ליצור חיי חברה כל הזמן. נצליח יותר במשימה זו אם נפתח מנהיגות נוער בכל המוסדות ובכל הכיתות. מנהיגות הנוער תהיה שותפה לכל הנעשה בבית הספר, השותף מרגיש שהוא חלק מהותי, חולייה חשובה בשרשרת הניצחון. "פיתוח המצויינות" "יחייב" אותם לסייע לחבריהם החלשים- הוראת עמיתים הלכה למעשה.

7. אחריות ואופטימיות

חלק מהותי בהצלחה תלוי ברכישת שתי התכונות החשובות ביותר להשיג כל יעד אחריות ואופטימיות, כל מנהל וכל מורה יטמיעו בתוכם את "האחריות" הרי הם ישכילו למצוא כל נתיב כדי לכבוש כל פסגה של כל הר. תכונת האופטימיות- ראיית מחצית הכוס המלאה, מהווה אף היא מוקד לניצחון. הגעתי בזמנו להישגים הטובים בארץ בעיקר בגלל הקניית האחריות והאופטימיות לכל מנהיג חינוכי. כאשר שילבתי בהם גם את האמונה והלהט. אמונה בעצמי, בי, במורה, הוא העוגן האיתן בזקיפות קומה ובדימוי עצמי חיובי.

אמונה ולהט חובה לשלב בכל עשייתנו, ליווי חוויות של הצלחה מוסיפים עוד ועוד ביטחון עצמי.

8. הערכה

רכזים, מובילים בתחום הערכה חשובים מאוד באשר הערכה בודקת התוצרים, אך יכולה גם להיות זרז מצוין למציאת כלים ודרכים שונות ואחרות כדי להשיג כל יעד. הערכה צריכה להיות יעד מרכזי בהפנמת החזון. חובתנו לדאוג שבכל מוסד יהיה רכז הערכה. איש מרכזי במוסד הקשור לצוות המוביל את החזון והיעדים שהרי ה"אחריות עלינו".

9. הורים- שותפנו להצלחה

ההורות- המקצוע היחידי שאינו נלמד. חשוב לקחת על עצמנו את העצמת ההורים שבאחריותם לסייע לנו בעיצוב בניהם. נדריך אותם בחשיבות העידוד, חשיבות בהתמקדות בנקודות האור שבילד, באופטימיות, באהבה, בחן, בהקשבה, בדיאלוג, בקריאת סיפור 7 דקות מדי יום ועוד...

10. מניעת אלימות- כיצד?

כל העשייה בבתי הספר הם באחריותנו, הצלחות אך גם הכישלונות. במוסדות בהם החינוך הוא איכותי, נכון, חכם, חברותי, שם אין כמעט אלימות.

במערכת המחוזית שהייתי אחראי לה לא הייתה כמעט אלימות באשר שילבתי הישגים וחברה, לימודים וערכים, תורה עם דרך ארץ, תורה ומדע.

תלמיד מרוצה, שמח ומאושר אינו אלים "רק" מערכת חינוכית איתנה הישגית ואנושית המשלבת אינטליגנציה שכלית "IQ" עם אינטליגנציה רגשית "EQ" היא המתכונת להצלחה ולמניעת אלימות. אפשר ואפשר להתגבר על האלימות בדרך חינוכית נכונה.

 

ככל שמנהיגי החינוך ישכילו להפנים התחומים שהועלו במאמר זה ויוסיפו עוד ועוד "כלים" חינוכיים וחברתיים מתוך "ערכים", ערכים לאהבת הארץ, ערכים לאהבת אדם, ערכים הנובעים מתוך ההיסטוריה של העם היהודי, מתוך התנ"ך שבזכותו אנו כאן בארצנו הרי ההצלחה תהיה נחלתנו האיתנה.

הרעיונות חייבים להיות מעוגנים בחזון בתי הספר, בכל נושא יש להדגיש במיוחד את החינוך הערכי - כלי מהותי בהחדרת האמונה בכל תלמיד על עברו של עמנו ועל היותנו כאן בארצנו.


- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב