דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול בכאב 

מאת    [ 29/12/2008 ]

מילים במאמר: 464   [ נצפה 3885 פעמים ]

כאב הוא חלק אינטגרלי ממערכות ההתראה של הגוף. הכאב מתריע ומסמן לנו היכן קיימת בעיה, והוא תגובה של הגוף כנגד גורמי מחלה. הכאב אף נחשב לסימן החיות החמישי, לאחר טמפרטורת גוף, דופק, לחץ דם וקצב נשימה.

אין אדם אחד שלא חווה תחושת כאב במקום כלשהו בגוף. הכאב יכול להיות פיזי, המתאפיין בתחושת אי נוחות כתוצאה מהעברת שדרים עצביין מרקמות הגוף אל המוח. המושג כאב מתייחס גם לסבל נפשי, הנגרם עקב פגיעה באספקט אישי של האדם. לעיתים קרובות, כאב נפשי יכול להוביל לתחושת כאב פיזי, וההפך. כאשר אנו באים לטפל בכאב, על המטפל לבדוק ולברר את שורש הבעיה, מדוע היא באה לידי ביטוי דווקא ברגע זה וכמובן לתת מענה רפואי מהיר ויעיל, על מנת לגרום לשיפור באורח חייו של המטופל.

כאב הוא תחושה סובייקיבית, השונה מאדם לאדם, ולכן מדידת עוצמת הכאב נעשית על פי סולם ערכים. סולם אחד הוא סולם הכאב של וונג. wong_pain_scale

סולם זה היה בשימוש בעיקר בילדים, אך כעת משתמשים בו לכלל האוכלוסיה. סולם נוסף הוא שאלון הכאב של מקגיל, הכולל 20 קבוצות של מילים, אשר מתארות סוגים שונים של כאב.

Group 1 Flickering, Pulsing, Quivering, Throbbing, Beating, Pounding

Group 2 Jumping, Flashing, Shooting

Group 3 Pricking, Boring, Drilling, Stabbing

Group 4 Sharp, Gritting, Lacerating

Group 5 Pinching, Pressing, Gnawing, Cramping, Crushing

לסימפטום הכאב פנים רבות, והוא שונה ממטופל למטופל. על המטפל לדלות כמה שיותר מידע על סוג הכאב על מנת לטפל בכאב מיסודו. הטיפול בכאב יכול לכלול מספר דרכים. הדרך המקובלת והנפוצה היא שימוש באנלגטיקה לא נרקוטית, לדוגמה משפחת התרופות NSAIDS או נוגדי דלקת שאינם סטרואידיים. עם הקבוצה הזו נמנות התרופות אספירין, נורופן, וולטרן, נקסין, אדוויל. התרופות גם מטפלות בתהליכים דלקתיים כמו דלקות מפרקים, דלקות שיניים ולכן גם יכולות לטפל בעקיפין במקור הכאב. תרופות אלו עלולות לגרום לפגיעה בדופן רירית הקיבה, ולכן רצוי להמנע משימוש ממושך.

הטיפול ברפואה סינית לכאב, כולל טיפול בדיקור, צמחי מרפא לשימוש חיצוני ופנימי, טיפול במגנטים ועיסוי. הדיקור גורם להפרשה של אנדורפינים, חומרים פעילים הנמצאים באופן טבעי במוח, וגורמים לשיפור מצב הרוח ושיכוך כאב, בדומה למורפיום (המורפין והאנדורפינים הן בעלי קבוצה כימית זהה). בסין הטיפול בכאב הוא נפוץ מאוד, ורוב המטופלים מגיבים במהירות לטיפול בדיקור. על מנת למנוע אי נוחות נוספת למטופל, הטיפול מתחיל באזור מרוחק מאזור הכאב. טיפול בכאב גב כרוני, יתבצע לרוב בכפות הרגליים והידיים, לפני הטיפול באזור המקומי. דוגמה נוספת היא טיפול במיגרנות וכאבי ראש. רוב הסובלים מכאבי ראש ומיגרנות לא יוכלו לסבול גירויים נוספים באזור הראש בזמן התקף, ועל כן הטיפול יתבסס על נקודות מרוחקות. דרך נוספת היא טיפול דרך קומפרסים חמים של צמחי מרפא. כבר מימי קדם ידעו על סגולותיהם של צמחי המרפא השונים, ואף השתמשו בהם באופן יום יומי. שכיבה באמבטיה חמה מבושמת בעלי דפנה ולימונית יעילה לטיפול בכאבי גב תחתון, הרפיית מתחים והורדת דלקת. לעיסה של עלי בזיליקום יעילה לכאבי שיניים.

לסיכום, כאב הוא אמנם סימפטום חשוב בתגובת הגוף לגירויים, אך אין זאת אומרת כי עלינו לסבול ולחשוש מפניו.
שמי אייל טקו ואני מטפל ברפואה סינית. סיימתי את לימודי במכללת מדיסין, שם התמחיתי בדיקור, צמחי מרפא סיניים, שיאצו ותזונה. מטפל בקליניקה בתל אביב.
למאמרים ופרטים נוספים ניתן להכנס לבלוג http://eyalt81.wordpress.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב