דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמיחה ואתגרים שבדרך - 15 טיפים 

מאת    [ 28/12/2008 ]

מילים במאמר: 1674   [ נצפה 2844 פעמים ]

 
להחליט לגדול, להתפתח ולצמוח זו גישה לחיים! כל אחד יכול, מכל מצב ובכל גיל. שינוי הוא בחירה!

 15 טיפים לצמיחה והתפתחות אישית: 
יתרון ייחודי - כולנו מכירים את המצב ש"אין דירות בת"א", "אין בחורים טובים פנויים", "השוק רווי", "כל הזוגות רבים" ו"כולם ככה". "מחסום ההכללה" הוא כאמת מוחלטת למי שמאמין בו. אולם, במציאות אנו רואים כי יש כאלו שמוצאים דירה בת"א, קיימים בחורים טובים שהם במקרה גם פנויים, וגם אם השוק רווי - מי שטוב, מצליח!, ישנם זוגות שאינם רבים וגם אם הרב ככה - אני יכול להיות אחרת. כלומר, מעבר למעטה ההכללה אנו רואים שכל מצב לגופו ועלינו להתמקד במצב הייחודי שלנו. הגישה של היתרון הייחודי מתמקדת בייחודיות שלי, ממנה צומחות התרומה והערך שיש לי להביא לכלל, לאחר, לעולם. בשונה מהיתרון היחסי המתמקד ביתרון ובבידול שלי ביחס לאחרים, היתרון הייחודי קיים אצלי בלי קשר לאחרים ולא ניתן לחקותו, כיוון שהוא מורכב מההוויה שלי (being ) ,כלומר, מאיך שאני מופיע במציאות: נדיב, אוהב, שליו, אמיתי, גמיש, ממוקד, וכן מהאיכויות והיכולות הייחודיות לי. בכל דבר שאנו עושים יש לחפש ולהתמקד בייחודית שלי. ביטוי התרומה הייחודית שלי תביא לי גם את הסיפוק הגדול ביותר.
אותנטיות, להיות מדויק עם עצמי. על מנת לזהות את הייחודיות שלי ואת התרומה הייחודית שלי עלי להיות מדויק עם עצמי, להקשיב לתובנות הקטנות, ללחישות שאני יודע שהן אמיתיות, לאינטואיציות שלי. עלי להיות כן ואמיתי עם עצמי ולזהות מה נכון לי עכשיו, הדבר יעלה מתוך הקשבה עמוקה לצרכים, לדחפים, לרצון וללב שלי. נקשיב לרגש ולתחושות שעולות, אם אנחנו חשים חסרי אנרגיה, מרגישים תקועים, עצובים או מבוזבזים - שם אנחנו לא מדויקים עם עצמנו, ועלינו לעשות שינוי כלשהו. עם הזמן נלמד לזהות את הקול האותנטי שלנו, לסמוך על עצמנו ולדעת שהתשובות תמיד אצלנו, וגם אם כרגע אין לנו גישה ישירה אליהם נישאר עם השאלות, ונמשיך לחקור.
לזרוע, להאמין ולשחרר - מרגע שהבנו מה נכון ומדויק עבורנו, עלינו לפעול במתאם להבנה שלנו, להיות באינטגריטי, לעשות את כל מה שאנחנו יכולים, לזרוע את הזרעים של התובנות שלנו, להיות שם בצורה ברורה, להיות ב"משחק", להיות נוכחים, לדעת שזה יקרה, לחזק את האמונה, לתת תזכורות לעצמנו ו..לשחרר, בלי לוותר. לשחרר את הלחץ, את חוסר הסבלנות, את הפחד, את הדאגה, את הספק, לשחרר את התוצאה , לא להיצמד אליה, ולדעת שזה יקרה בזמן הנכון.
לכל דבר יש את הזמן שלו - זמן להתבשלות והתפתחות. הרבה פעמים כשאנו מצליחים לעשות משהו אנו יודעים בדיעבד שזה הגיע בזמן הנכון כשהיינו בשלים לכך. אולם בראיה לעתיד יש לנו את הרצון והדחיפות שזה כבר יגיע ואין לנו סבלנות לחכות: אני רוצה כבר זוגיות, אני כבר רוצה שהעסק שלי ישגשג, אני רוצה כבר למצוא בית, אני רוצה כבר להיות בתפקיד בכיר יותר וכו'. ניתן להמשיל את זה לצמח שמשקים אותו, מטפחים אותו דואגים לו מספקים לו את כל מה שהוא צריך כדי לגדול, מתחזקים אותו והוא צומח בזמן שנכון לו. לכל דבר יש את הזמן שלו.
על הדרך...
לשמור על המרכז(center) שלי. ישנם המון גירויים חיצוניים, ככל שאני מחזק את הסנטר שלי ויוצר מרווח ביני לבין האחר או לבין סיטואציות בחיי, אני נשאר קשוב לתחושות הפנימיות האותנטיות שלי ולאינטואיציות שלי ולא נשאב ומוסט למקומות אחרים שלא רציתי בהם. כשאני נשאב, אני מרגיש שאני מנוהל ע"י אחרים וע"י נסיבות החיים ולא יוצר ומנתב את חיי לאן שאני בוחר. היפרדות מהאחר היא תהליך בריא בדרך של גדילה אישית, החל מההיפרדות שכולנו חווינו מאימנו בשלב ינקותנו ועד לבגרותנו. ככל שאנו מודעים לרצונות האמיתיים והאותנטיים שלנו ככל שאנו מתחברים לייחודיות שלנו ולתרומה שיש לנו לתת לאחרים אנו מחזקים את הסנטר שלנו. החוזק שלנו מתבטא במרחק שאנו יכולים לקחת מהסיטואציה ולא להישאב אליה ולהזדהות איתה. לדוג' כשמישהו מבקר ושופט אותנו או אומר לנו איך אנחנו צריכים להתנהג : חשוב שנדע להפריד בין הביקורת שלו שבאה מתוך העולם בו הוא חי, מתוך הפרשנות שלו למציאות, לבין הדרך בה אני מפרש את אותה המציאות. המרחק הזה שאנו יכולים לקחת כדי להפריד את עצמנו מהאחר ומהסיטואציה, מאפשר לנו חופש ושקט רב. ככל שאנחנו יותר אותנטיים ומבטאים את מי שאנחנו, אנו מחזקים את המרכז שלנו ופחות מרגישים צורך לרצות אחרים או לעשות משהו בניגוד לערכים שלנו, להבנות שלנו ולמה שנכון עבורנו .אנו יכולים בצורה אותנטית להגיד לא. לסרב לבקשה מסוימת או לצורך של מישהו כשאנו יודעים שזה לא נכון עבורנו ואנו נרגיש מותשים וסחוטים מזה.
להפסיק להיות צרכן ולהתחיל לייצר. לקפוץ למים. באיזו שהיא נקודת זמן עלינו לקבל החלטה שאנו יודעים מספיק ועכשיו אנו כבר מוכנים ויכולים להתחיל לייצר, לתרום את תרומתנו. זה מצריך לסמוך על עצמנו שיש לנו מה לספק, זה מצריך בגרות ואחריות וזה מצריך החלטה.
להפסיק לחכות ולחיות עכשיו - באופן כללי אנו מחכים רב חיינו, מחכים שנהיה מוכנים, מחכים שיהיה לנו טוב, שיהיה לנו כסף, שתהיה לנו אהבה, שנסיים את הלימודים, שנגיע לתפקיד מסוים בעבודה, שנצבור ידע מספיק, שנתחתן, שיהיו לנו ילדים, שנצא לחופשות וכו' וכשאנו לא מרגישים טוב, עצובים, כועסים.. אנו מחכים שזה יעבור, מחכים שהמצב ישתנה, שהזמן יעשה את שלו. להפסיק לחכות ולחיות עכשיו את החזון שלנו, עכשיו זה הזמן שלנו, עכשיו אנחנו מוכנים לשינוי, עכשיו ברגע זה. לא מחר, לא בשבוע הבא לא בעוד שנה. עכשיו! ההווה יוצר את העתיד ואת העבר שלנו. עכשיו זה הזמן להיות כל מה שנרצה.
אחריות לחיינו. לקחת אחריות על החיים זה להפנות תמיד אצבע כלפי עצמי! במקום להאשים אחרים במה שקורה לי: הוא כזה , היא כזו - נשאל את עצמנו האם אני כזה??! איך יצרתי את המציאות שאני חיי בה כעת, מה עלי לעשות כדי לשפר ולקדם את עצמי לשלב הבא? אם נחיה בגישה שאנחנו יוצרים את המציאות בה אנו חיים או לפחות אנחנו בוחרים איך להגיב לה וניקח אחריות מלאה על חיינו תהייה לנו שליטה על התייחסותנו לכל מצב ומצב נוכל לבחור את הגישה שלנו לחיים נוכל לבחור להסתכל על בעיה כעל הזדמנות לצמיחה, על קושי כעל אתגר מחשל, נוכל לבחור לראות את חצי הכוס המלאה. ולשנות את הפוקוס מ"אין לי" ל"יש לי". הגישה שלנו לחיים היא בידיים שלנו!!
לקבל החלטה, לבחור. החלטה שבאה ממקום פנימי ושלם מתקיימת במציאות. יש לנו את הזכות לבחור תמיד ובכל סיטואציה כיצד נגיב לדברים וכיצד לפעול. חופש הבחירה הוא כח בידנו, עלינו לתעל אותו לדברים החשובים לנו באמת, לבחירות הנעשות מתוך חיבור לחלק האותנטי שבנו. אנו בוחרים בכל רגע ורגע בחיינו, הבחירות שאנו עושים קובעות לנו את חיינו, את מי שאנחנו. על מנת לראות את הבחירות שלקחנו (במודע או שלא) נוכל להסתכל על סדר היום שלנו, על השבוע שלנו, השנה שלנו, נראה לאילו דברים בחרנו להקדיש זמן. הבחירות שלנו משקפות את מי שאנחנו ברגע ההחלטה. עלינו לקבל החלטות חשובות מתוך התבוננות מעמיקה, מנקודת מבט חיצונית לסיטואציה, כמו לעשות zoom out כדי להרחיב את הפרספקטיבה, על מנת לקבל החלטה אותנטית מתוך חופש.
תשומת לב. שינוי מתחיל במודעות. לשים לב לשאלות שאני מפנה לעצמי ולביקורת שלי לעצמי: לא עשיתי מספיק. אני לא מוכשר/ת, אני דפוק/ה, אני שרוט/ה אני לא טוב/ה בזה אני לא יפה... למה שמשהו ירצה אותי? אין בי שום דבר מיוחד! או הצד השני של המטבע: אני הכי חכם/ה, אני הכי יפה הכי מוכשר/ת, הכי מיוחד/ת, הכי הכי... מה הצורך שלי לבטא את כל אלו? מה מסתתר מאחורי ההכרזות הללו? אגו! שניהם אגו: הערכה עצמית מופחתת או מוגזמת. על ידי מודעות, נוכל להאיר את החשכה, לראות דברים שאולי לא רצינו לראות עד כה, שלא יכולנו להתמודד איתם עד היום, להדליק את האור מצריך אומץ ופתיחות, צריך בגרות ורצון לראות את הדברים כמו שהם: לטוב ולרע. תשומת לב והתבוננות במחשבות שלי ברגשות שלי בבחירות שאני עושה ובהתנהגות שלי - זו התחלה של שינוי.
על מנת לצמוח יש לצאת מאזור הנוחות - להתעלות מעל האינרציה, מעל ההרגלים שלנו שלא משרתים אותנו. הרבה פעמים אנו חווים פער בין ההבנה שלנו לגבי מה שאנו צריכים ונכון לנו לעשות לבין מה שאנו עושים בפועל, אנו ממשיכים להתנהג בצורה שלא משרתת אותנו ולא תומכת בהתפתחות ובשינוי שאנו רוצים לעשות. אנו מנוהלים מתוך כח ההרגל, הנורמות, הנוחות, הרצון להישאר בביטחון ובמוכר, לא לצאת לשטח לא ידוע, לא להתמודד עם מצב של אי ודאות, שאני לא יודע לאן יביא אותי. אולם, כדי ששינוי אמיתי יוכל להתרחש אנו חייבים!! לצאת מאזור הנוחות שלנו, ולפעמים כשאנו קופצים למים אנו מגלים שהמים לא כ"כ מפחידים ונוראים כפי שדמיינו אותם... אולי אפילו מאתגרים מרגשים מהנים ומספקים...
פינוי אנרגיה/ לרוקן את הכוס/ ניקיונות / לפנות זמן לעצמי - כשאנו עייפים, עמוסים, מוצפים, דברים לא מתקדמים בחיינו, אנו חסרי אנרגיות - זה הזמן לעשות סדר בחיינו, לנקות את האבק שהצטבר, זה הזמן לפנות את האנרגיות שלנו, לפנות זמן לעצמנו, לסגור דברים לא סגורים, לבצע מטלות שיושבות לנו בראש כבר חודשים, להתמודד עם מערכות יחסים שלא עובדות בחיינו, עם: אמא/ אבא/ אחים/ אחיות/ ילדים / בני זוג לשעבר/ חברים טובים או כל אדם שקרוב לנו ויש לנו איתו איזה עניין פתוח שמעיק עלינו - זה המקום ששואב מאיתנו הכי הרבה אנרגיות. שווה להשקיע את הזמן ואת הכוחות הנפשיים להתמודד עם הדברים הללו על מנת לפנות את עצמנו מהם, ולהחזיר את החיות והחיוניות לחיינו.
אהבה היא הכח המניע ביקום - פעל מתוך אהבה. הבחן בין אהבה אגואיסטית מול אהבה אלטרואיסטית. עשה מה שאתה אוהב, למד מה שאתה אוהב, מתוך ידיעה שכשאתה הולך אחרי הלב שלך יש לך אפשרות לתת לאחרים הכי הרבה ומכל הלב.
סביבה תומכת ומעצימה. החשיבות של סביבה תומכת ומעצימה היא עצומה! היא מספקת, נותנת כוחות, מהווה מרחב של נתינה וקבלה ומסבה אושר רב. עלי למצוא את הסביבה הנכונה עבורי או ליצור לי סביבה שתומכת בי ומעצימה אותי, להתחבר לאנשים ברמת התפתחות דומה, שיודעים גם לתת וגם לקבל, גם להקשיב וגם להפרות, אנשים שניתן לפתח איתם יחסים שאינם מתוך אגו, תחרות, התחשבנות וביקורתיות אלא יחסים אמיתיים, אכפתיים, הדדיים, מפרים ומעצימים - העצמת הגדולה של האדם האחר מעצימה אותך.
דחף פנימי יצירתי - השלב הבא, הצעד הבא בהתפתחות שלנו הוא מתוך רצון ודחף פנימי להשתפר ולהתקדם קדימה. יש להבחין בין הדחף היצירתי הזה אשר מונע מתוך תשוקה לצמיחה ולהתקדמות ללא מניע אישי לבין רצון אישי שלנו לפתור בעיה כלשהי, הרצון האישי בא לענות על מחסור כלשהו, ולספק פתרון לבעיה. אלו הן שתי גישות שונות במהותן. עבור הדחף היצירתי "אין שום בעיה" יש רק רצון להתקדם ולהתפתח, אנו מכירים את הדחף היצירתי וההתפתחותי שלנו כשאנו עושים משהו יצירתי כמו ציור, כתיבה, מחקר או כל דבר יצירתי אחר מתוך התלהבות, התרגשות, אקסטאטיות, חיות, ערנות, אותנטיות. במצב כזה הצרכים האישיים שלי כאילו נעלמים: אני לא מרגיש שום צורך לישון או לאכול ולא משנה אם אנחנו עייפים עצובים או שמחים, אנו לא חושבים ועסוקים בעצמנו, אלא, אנו בתוך גל של יצירתיות וחווים שמשהו חייב להתבטא מתוכנו, חווים הרגשת דחיפות ואקסטאטיות . יש לזכור שעל מנת שמשהו חדש יוכל לעלות במרחב, עלינו להיות בגישה שאיננו יודעים הכל. עמדה יצירתית זו, תמיד משאירה מקום למשהו חדש לעלות...
 
צמיחה מהנה!!!
  
יעל צ'רניאק, מאמנת אישית, חיה ונושמת התפתחות. מאד אוהבת אנשים ורואה באנשים את הפוטנציאל הגבוה ביותר של החיים ואת מימוש הפוטנציאל הזה בהתפתחות האישית של כל אחד ואחד ובצמיחה של כולם ביחד, דרך התפתחות תודעת היחיד והתודעה הקולקטיבית .
מאמנת אימון אישי לצמיחה אישית וליצירת זוגיות.
בוגרת ביה"ס לאימון אישי Coaching Excellence של חברת Emotion, בוגרת תואר שני מנהל עסקים MBA תואר ראשון במדעי ההתנהגות



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב