דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשורות קשות לשוק ה-IT 

מאת    [ 28/12/2008 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 3077 פעמים ]

בשורות לא פשוטות נוחתות על שוק ה-IT הישראלי - כ-9,000 עד 13,000 עובדים יפוטרו בשנה הקרובה ויש מי שמדבר על תחזיות שחורות וקשות עוד יותר. האם יש גם אור בקצה המנהרה?

יותר מאלפיים עובדים בשוק ה-IT הישראלי פוטרו בחודשים האחרונים בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, הנחשב לחמור ביותר מזה כמאה שנים. בין החברות המפטרות ניתן למצוא את אורבוטק, שפיטרה לאחרונה כמאה עובדים, מודו, שפיטרה 88 עובדים, טלרד שפיטרה 40 עובדים ואפלייד מטיריאלס שעתידה בתום חג המולד להגיש את מכתבי פיטוריהם של כ-200 מעובדיה.

מי שחשב שהגענו לשיאו של המשבר בתעשיית ה-IT הישראלי, ככל הנראה, טועה. מחקר חדש של IDC ישראל מראה שהמשבר בתעשייה נמצא רק בשלבי ההתחלה שלו. על פי המחקר, צפויים בשנה הקרובה לאבד את מקום עבודתם עוד כ-9,000 עד 13,700 עובדים בתעשייה. להערכת IDC, תעשיית ההייטק בישראל צפויה לאבד כמיליארד דולר בהכנסות בארבע השנים הקרובות.

גל הפיטורים בישראל משקף מגמה כלל עולמית נרחבת עוד יותר. כך למשל חברת HP הכריזה בחודש ספטמבר האחרון על כוונתה לצמצם במכסת כוח האדם שלה ולפטר כ-25 אלף עובדים. חברת סאן צפויה לפטר כ-6,000 עובדים ואילו חברת יוניסיס תפטר בקרוב כ-1,300 עובדים. גל הפיטורים העולמי יגיע עד סוף השנה לפיטוריהם של כ-180 אלף עובדים, כך על פי הערכת חברת הייעוץ צ'לנג'ר, גריי וכריסטמס.

המצב הקשה עוד לפנינו?

בנוסף לכל אלה, יש שמסתכלים במבט רחב יותר וצופים בתרחישים מסוימים, לתחזיות שחורות ומבהילות עוד יותר. ראשונה היא התפתחות המשבר הכלכלי העולמי, שתחריף עוד יותר גם את מצב ה-IT. כך למשל אחד התרחישים היותר ממשיים, הוא קריסה של עוד בנק מרכזי או טייקון כלכלי, קריסה שעלולה להוביל לכדור שלג שאיש אינו יודע מתי ואיך יעצר. חשיפה של שערוריות כלכליות נוספות, כדוגמת פרשת ברנרד מאדוף, יו"ר הנאסד"ק לשעבר, המואשם בהונאה של 50 מיליארד דולר, עשויות גם הן להוסיף שמן למדורה ולהחריף את המצב.

מעבר להיבט הכלכלי ומבחינה מקומית, מספר התרחשויות בטחוניות שצילן המעיק מצטייר באופק כבר זמן רב, יכולות גם הן להחמיר את המצב הכלכלי ונגזרותיו. בין ההתרחשויות האלו נציין סיטואציות כמו הסתבכות בעזה בדרום או עם חיזבאללה בצפון ופריצת דרך חשובה של האיראנים בתחום הפצצה האטומית, אשר עלולות להוביל לכאוס של ממש.

האור בקצה המנהרה

כל אלו מסבים כאבי ראש לא פשוטים למנהיגים בארגונים ומעוררות שאלות. אך האם פיטורים וקיצוץ במכסת העובדים אכן הכרחיים בתקופה זו? רגע לפני שלוחצים על ההדק כדאי להתבונן על התמונה הרחבה יותר. מספר תהליכים שמתקיימים כיום עשויים לשנות את פני התמונה ולהפוך, במקרים רבים, את פיטורי העובדים לפעילות לא כדאית.

כך למשל, כניסתו של ממשל אובאמה בארצות הברית, ונכונותו להשקיע מאמצים כבירים בטיפול במשבר הכלכלי, עשויים לשנות את המגמה ולהחזיר את כלכלת ארצות הברית לפסי הרכבת. הזרמת מיליארדי הדולרים אל שוק ההון על ידי המדינות החזקות בעולם, כמו בריטניה וצרפת, עשויה גם היא לתת את אותותיה על השוק.

על מגזר ההייטק הישראלי יכולים להשפיע גם תהליכים פוליטיים שונים בתוך ארץ ישראל, למשל, שיחות השלום המתקיימות בימים אלו עם סוריה, אם ישאו פירות של ממש, עשויים להביא לשיפור בכלכלת ישראל ולהאצת הצמיחה במגזר ההייטק.

עוד נציין כי לפי ההערכה של חברת המחקר גרטנר, המיתון העולמי צפוי להיות קצר יחסית. מגזין המחשבים DailyMaily של "אנשים ומחשבים" ציטט השבוע את ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזה"ת, שנאם בכנס C3 SummIT, כאשר הוא צופה שהיציאה מהמיתון תתרחש כבר בשנת 2009. לדעתו, פיטורי עובדים כרגע לא ישתלמו, יחסית לעלות היקרה של הכשרת עובדים חדשים שידרשו לאחר שהמיתון יסתיים. "המיתון יהיה אכזרי וקשה, אולם קצר מהצפוי", הוא אמר.

אז מה כדאי לעשות?

בהתבסס על הנקודות שהזכרנו, ההמלצה שלנו כוללת הכנת תסריטים אפשריים והשלכותיהם לארגון ועל מערך המחשוב שלו, לרבות מתן הסתברויות לכל התרחשות חריגה וכן הצעדים שידרשו כתגובה.

במקביל, מומלץ להמשיך ולהיות עם יד על הדופק ולבדוק את המצב בשוק, אך יחד עם זאת, להוריד את האצבע הקלה מההדק ולשקול פיטורים בצורה זהירה יותר. שכן, שמירה על גחלת העובדים הנוכחית, עשויה לספק יתרון משמעותי ביציאה מהמיתון. כשכול החברות רק ינסו להתחיל להתניע את המנוע הקפוא שלהם מתקופת המיתון, המנוע של הארגון שלך, עשוי להיות כבר חם ומוכן לצאת לדרך.

רקע על תקצוב המחשוב

עוד הרחבות על הההיבטים הכלכליים על עולם המחשוב, הכוללות בין היתר התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה, יישומים ופתרונות, דגשים חשובים והאתגרים בתחום, ניתן למצוא בתקציר: תקצוב המחשוב - http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=896#d1

למאמרים מקצועיים ואובייקטיביים נוספים של קובי שפיבק, בתחומי מידע מחשבים ואינטרנט, באתר "מאמרים" ראה - http://www.articles.co.il/author/1944
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב