דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ברכות לאירועים 

מאת    [ 27/12/2008 ]

מילים במאמר: 879   [ נצפה 12948 פעמים ]

מאמר -תפקיד הברכות בחיינו ברכות הן נושא מרכזי בחיי כל אדם. הן הקו המקשר לאירועים השמחים בחיינו.

יש להן משקל ומשמעות והן נחשבות למנבאות עתיד, הצלחה ובריאות. כבר במיתולוגיות העתיקות היה משקל רב לברכות. הן נחשבו ככלי של השפעה על המציאות העתידית, על אף שרמת השליטה בעתיד, מוגבלת ותמיד ישנו מרכיב הלא - צפוי. באותה המידה היתה משמעות מיתית חזקה להיפך מן הברכה, לקללה. די אם נזכר בתקופת התנ"ך ?בברכת הכוהנים?, שמצויה בתרבותנו עד היום, ובסיפור בלעם, שבא לקלל ונמצא מברך. עד היום יש מקום חשוב לברכה, בחיי כל אחד מאיתנו, בתרבות היהודית וגם בתרבויות בכלל. לדוגמא קיים גם היום, טקס שבע הברכות, שבו מברכים זוג בעת טקס נישואיו ועוד.

לברכות יש מבנה שונה, מהאמירה היום יומית כגון" שיהיה לך בהצלחה, בריאות וכו". בכדי להעניק להן את הערך הנוסף, הן נכתבות ונאמרות בשפה ,שהיא שונה במעט משפת היום -יום שלנו, שפת הדיבור. הן חגיגיות יותר ולכן לרוב תכתבנה בחרוזים, בכדי להעניק להן את הערך המוסף. אמירה חרוזה, יש בה יותר כוח, ועוצמה, מהאמירה, היום- יומית. כבר בימי הביניים, באירופה ואף בתרבויות אחרות, היה תפקיד חשוב לחרזן בחצר המלך, שניסח את המציאות בחרוזים, הראה להטוטי שפה ועשה זאת כמובן גם בברכות. היום תפקיד, החרזן ה"ממלכתי" אינו קיים עוד, ועם זאת רבים גם היום היו שמחים להיעזר בשירותיו. לכל אחד מאיתנו ישנם כישרונות, רבים ושונים , אך לא כל אחד התברך ביכולת לכתוב ברכות בחרוזים.וכמובן, שכולנו נזקקים לברכות גם היום. בעידן המודרני, הפכה הברכה, למטען צרוף של אהבה, רגישות ונתינה מהאחד לאחר.

זהו קובץ מרוכז של רצון טוב, שאנו מעניקים האחד למשנהו. רבים נופלים ב"מלכודת" הזו של השגרתי והצפוי, אך מה רבה שמחתנו, כשאנו מקבלים, ברכה מסוגננת עניינית, שמבטאת במילים, את אישיותנו, תקוותינו וציפיותינו לעתיד. ברכות מקובלות בכל האירועים המשמחים. החל מברכה ליולדת ולילוד. ברכה לטקס הברית והבריתה(זבד הבת), ברכות לכל יום הולדת בחיים, כשיש כמה יותר משמעותיים, שהם בקטעי המעבר: לדוגמא ברכה לגיל שש, בו נכנסים בשערי בית-הספר בראשונה. ברכה לגיל עשר, וכמובן ברכות ודרשות חגיגיות לפתח ההתבגרות בגיל שתים-עשרה לבנות ובגיל שלוש עשרה לבנים. אגב, טקסי התבגרות שכאלה קיימים גם בתרבויות אחרות וגם שם נפוצות הברכות. ואם בטקס הבר מצווה עסקינן, הרי שנציין שבין המנהגים החשובים הקיימים, ישנה הדרשה המסורתית, שבה מבטאים חתני או כלות השמחה, את עצמם , אישיותם, תקוותיהם לעתיד, וכן נהוג גם להודות לעושים במלאכה, "להורי שהביאוני עד הלום" , (ממש לא מחויב שזה יעשה בנוסח הזה...) הדרשה של הנער והנערה, אמורה לבטא את התבגרותם והבנתם את המציאות ואת השינוי שעומד להתחולל בחייהם.

נהוג גם שההורים או בני משפחה אחרים, מברכים את החוגג/ת ביום המיוחד הזה, ומודים גם לאורחים. הרבה השתנה בארץ, בתרבות עריכת האירועים, במהלך השנים האחרונות, אך עדיין יש מקום חשוב לאותה ברכה ודרשה ולאותו הטקס, גם אם החוגג אינו דתי ועושה זאת משיקולי מסורת בלבד. כמובן, שניתן לכתוב ברכה, חרוזה, קלילה, נעימה לאוזן וכזאת שלא תותיר את המאזינים מפהקים. לשם כך דרוש כשרון, או העזרות במי, שכישורי הכתיבה עמו. ובהמשך הדרך בחיים ישנו גיל שמונה עשרה, שבכל העולם נחשב לגיל, בו הופך האדם למבוגר, עם מלוא הזכויות והחובות. מיותר לציין שבארץ, יש לכך משמעות נוספת, לכל אותם בני נוער, שמתגייסים והופכים לנושאים בעול הביטחון וההגנה על הארץ. אין ספק , שנרצה לצייד אותם בברכה, שתגן ותחסן אותם מכל רע אפשרי, ותיתן להם את ברכת הדרך, להצלחה, בחייהם כמבוגרים. ומוטב שנעשה זאת בצורה, קולחת , נעימה וטובה. ומה עם כל יתר התחנות שבדרך, כגון:- קבלת רישיון, יציאה לדרך חדשה בחיים, נסיעה ממושכת לחו"ל וכדומה. ואולי נרצה להיפרד יפה, ממורה, או גננת שליוו אותנו במסירות ימים רבים, לכל אלה כתיבת ברכה יפה ומחורזת תתאים. והנה גדלנו התבגרנו ואנו עומדים להינשא. כמה מרגש הרגע הזה. בשנים האחרונות צצה לה אופנה, שבמהלך הטקס הדתי יש מקום גם לפאן האישי, בו מברכת הכלה את החתן וגם ההיפך.הברכות הללו כשהן כתובות בצורה רהוטה, יש להם מקום מרגש ומעניקות ערך מוסף לטקס החופה והקידושין. ומה עם כתיבת ברכה, לזוג שנישא מאורחיהם.

לכל אחד מאיתנו יש אותה ברכה, יחידה ומיוחדת, שנזכרת במיוחד מאותו טקס. את הצ'קים כבר מזמן שכחנו, אך אותו נוסח ברכה, עודו עמנו. וככול שמתקדמים במהלך החיים יש לברכות תפקיד משמעותי ומקסים. חשובות הברכות שאנחנו מעניקים לגיל עשרים, אף יותר לשלושים וכן הלאה, והן הופכות למאוד משמעותיות בגיל חמישים, שישים ואילך, עד מאה ועשרים. יש רבים בחברתנו, הנוהגים לערוך מסיבה בפתח עשור חדש וגם כאן יש לברכות תפקיד מרכזי באירוע, כשיש בהן תקווה להמשך טוב ולניבוי עתיד מוצלח למבורך. כמובן, שכל אחד מאיתנו רוצה שיתגשמו לו הברכות, בעיקר אם הן נעשות מכל הלב. ומה עם אירועים אחרים בחיים, כגון יום הולדת לחבר/ה שגם אותם נרצה לברך בצורה מיוחדת ושונה. והזדמנויות נוספות ברכה לפרישה מעבודה. יש ברכה לתפקיד חדש, וברכת החלמה וכמעט לכל אירוע משמעותי בחיים יש ברכות מכל הסוגים.

יש ברכת האוהב לנערתו, יש ברכת הבעל לאשתו. ברכת ילדים להוריהם המבוגרים וגם ברכות לסבתות ולסבים. כל אמא זוכרת את הברכות מיוחדות שכתבו לה ילדיה בכל שלב בחייהם, שכל שלב יש את הקסם שלו. יש גם צורך כמובן בברכות לחגים וברכות לתחילת וסיום לימודים.קיימת ברכה לחנוכת בית וברכה ליום נישואין. יש ברכות לנותני שירות מיוחדים, שעשו עבורנו דברים מיוחדים כגון, רופא , או אחות מצילי חיים, שגילו אנושיות ואחריות בתפקידם והיו שונים, ומן הסתם רבה עוד היריעה ולא כיסינו במלואו את נושא כתיבת הברכה. לכן חשוב לנו, שתזכרו שכתיבת ברכה, היא מטען של האהבה והערכה שמועבר מהכותב למבורך. ובינתיים , שתהיו כולכם מבורכים.ואם תרצו להתרשם מעוד ברכות וסגנונות אתם מוזמנים לבקר באתר - הברכות של אסתי .

 

 

אסתי כותבת ברכות ודרשות מקצועית לבר/בת מצווה,ברכות לימי הולדת,חתונה ולכל אירוע על פי בקשת המזמין. הברכות מותאמות אישית לפונה לפי נתונים שנמסרים לצורך כתיבת הברכה. מאחורי ניסיון רב של כתיבת ברכות לכל סוגי האירועים. בעברי הייתי עיתנואית, ובעלת השכלה אקדמית בתחומים הרלבנטיים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב