דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרצית לדעת על ניתוח הצרת קיבה 

מאת    [ 21/03/2006 ]

מילים במאמר: 615   [ נצפה 9044 פעמים ]

הצרת קיבה מבוצעת באופן לפרוסקופי (זעיר פולשני). בניתוח זה מתקינים טבעת מתכווננת סביב החלק העליון של הקיבה. באופן זה נוצר כיס קיבה קטן בנפח 20 סמ"ק ומעבר צר אל עבר החלק הגדול של הקיבה. כ- 6 שבועות לאחר הניתוח מנפחים את הטבעת באמצעות הזלפת נוזל דרך מאגר תת עורי המחובר אל הטבעת. באופן זה ניתן להדק את הטבעת ולהקטין את קוטר המעבר. על ידי הוצאת נוזל מהמאגר ניתן לשחרר את הטבעת ולהגדיל את המעבר דרכה. הוספת הנוזל או הוצאתו מבוצעת במרפאה או תחת שיקוף ברנטגן ואינה מצריכה הרדמה. התקנת הטבעת בניתוח הצרת קיבה יוצרת תחושת שובע מוקדמת ומסייעת בהקטנת כמות המזון הניצרך. המטופלים חשים באופן טבעי פחות צורך לאכול. כל המזון מעוכל לאחר מכן באופן דומה למצב שלפני הניתוח. אין שינוי בתפקוד מערכת העיכול. הירידה במישקל מושגת מכך שיש ירידה משמעותית בצריכת מזון עקב הרגשת שובע לאחר אכילת כמויות מזון קטנות מאד.

בהתקנת הטבעת סביב הקיבה לא מבצעים כל חיתוך או הסרה של חלק מהקיבה וכמו כן אין חיבור בין הקיבה למעיים כך שלמעשה נמנעים מירב הסיכונים המיוחסים לניתוחים הבריאטריים. הניתוח מבוצע באופן לפרוסקופי עם היתרונות של החלמה מהירה, פחות כאבים באופן משמעותי, צלקות זעירות עם תוצאה אסתטית יפה. הטבעת ניתנת לכוונון ולפיכך ניתן להתאים את קוטרה לכל מטופל מבלי להצטרך לניתוח נוסף. הוצאת כל הנוזל מהטבעת מנטרלת את האפקט שלה כך שניתן לבטל את הניתוח מבלי לנתח בשנית. אין בניתוח זה אלמנט של תת ספיגה והסיכון הניתוחי מופחת.

לכל ניתוח יש גם חסרונות, בניתוח הצרת קיבה החיסרון המשמעותי הוא שניתן "לרמות" את הניתוח על ידי צריכה עודפת של שוקולד וגלידה שהם עתירי קלוריות אך מחליקים בקלות דרך הטבעת. כמו כן תתכן החלקה של הטבעת מצב המחייב ניתוח לפרוסקופי חוזר להשבת הטבעת למקומה. החלקה של הטבעת קורית בפחות מ5% מהמנותחים ומופיעה לרב לאחר הקאות ממושכות. כדי להמנע מהקאות יש לוסת את קוטר הטבעת - פעולה המבוצעת על ידי הרופא המנתח. חשוב ללעוס היטב את האוכל ולאכול בנחת. לאחר ניתוח הצרת קיבה יש להקדיש כחצי שעה ולעיתים יותר לכל ארוחה שכן כיס הקיבה קטן וגם המעבר אל שאר הקיבה צר. אכילה מהירה מידי או בליעה של מזון ללא לעיסה מספקת תסתום את הטבעת ותביא להרגשה של צרבת והקאה.

לאחר הניתוח חשוב ליטול מולטיויטמינים בצורה של טבליות למציצה וזאת כדי למנוע חסרים. חשוב לעסוק בפעילות גופנית המסייעת לחיזוק השרירים, לשיפור מצב הרוח ולשמירה על המשקל. תהליך הירידה במשקל הוא איטי והדרגתי ונמשך שנתיים ויותר. לעיתים ישנה התיצבות המשקל לתקופה של חודש עם ירידת מדרגה נוספת לאחר מכן. אם ניצפית התיצבות במשקל או עלית משקל ומרגישים שוב רעב ניתן לנפח את הטבעת ולהביא להידוקה. השבת תחושת השובע מלמדת שהטבעת הדוקה דיה ובדרך כלל תהיה ירידה נוספת במישקל. לעיתים הטבעת הדוקה יתר על המידה ואינה מאפשרת תזונה ניאותה. במצב זה יוכלו החולים לשתות ויש סכנה שיעברו לצריכת קלוריות בשתיה. הפיתרון הוא לא מעבר לשתית מילקשייקים שיגרמו בטווח הארוך לעליה במישקל, אלא הוצאת מעט נוזל מהטבעת על ידי פעולה פשוטה המבוצעת על ידי הרופא המנתח במירפאה או תחת שיקוף ברנטגן. חזרה לתזונה מאוזנת והמנעות ממשקאות בעלי ערך קלורי גבוה תביא לירידה נוספת במישקל בחולים אלו.

לאחר הצרת קיבה יש לרסק כל כדור או ליטול את התרופה כנוזל. עם הירידה במישקל ניצפים ריפוי מלא או שיפור משמעותי במחלות הנילוות. לפיכך יש צורך להישאר במעקב רופא המשפחה כדי להפחית בהדרגה את הטיפול התרופתי ולהתאימו למצב החדש. בשלבים הראשונים של ההרזיה נמצא הגוף במצב הרעבה ולפיכך מומלץ לא להיכנס להיריון בתקופה זו. במיקרה של הריון בתקופה זו מומלץ להוציא את הנוזל מהטבעת. לאחר התיצבות המישקל מותר להרות. אם ההריון מלווה בהקאות מרובות מומלץ להוציא את הנוזל מהטבעת כדי למנוע החלקה שלה. חשוב ביותר לעבור בדיקות סדירות אחת לשלשה חודשים על ידי הרופא המנתח ועל ידי הדיאטטיקנית כדי לוודא שמושגת ירידה רצופה במישקל ולהמנע מחסרים תזונתיים. לאחר התייצבות המישקל הבדיקות נעשות אחת לשנה. מומלצת מאד הצטרפות לקבוצת תמיכה, המסייעת בהתמודדות עם אורח החיים החדש.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב