דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בשבח העידוד 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 869   [ נצפה 4235 פעמים ]

‏ו' אלול תשס"ג

העידוד הוא המניע לעשייה, הדלק להמשך התנועה.

בזמנו, הגיעה אליי מורה לשיחה אישית, בה העלתה כאבה המר על מנהל בית הספר. המורה תיארה אירוע מצער - בו שני תלמידים, טובים דווקא, לדבריה, שברו חלון וקשקשו על הקיר. אין לך מושג מה המנהל עשה לי, המשיכה המורה בסיפורה המדהים, העליב, פגע, כעס, אך כתב לי פתק זועם על המעשה.

ראה, אמרה היא, הנני מחנכת הכיתה במשך כשנתיים, הגעתי עם תלמידים להישגים נפלאים בלימודים, בהתנהגות, בחיי חברה, בערכים, בגמילות חסד, באהבת אדם, בעזרה הדדית, קשר נפלא עם ההורים, טיפחתי בהם אהבה למוסיקה ולאמנות. מעולם... מעולם... המשיכה היא בהתרגשות, לא אמר המנהל מילה אחת טובה, שום דברי עידוד על עמל קשה, על הצלחה פדגוגית נפלאה. פעם אחת שברו חלון וקשקשו על הקיר, ראה נא מה מעולל הוא לי.

באחד ממפגשיי עם הורים ביקשתים כי ירשמו על דף נייר חמישה תחומים, אירועים, מקרים - בהם ילדיהם הפרטיים לוקים... גרועים... דורשים שיפור...

תוך שניות כתבו הם "המון".

לאחר מכן ביקשתי כי ירשמו חמישה תחומים בהם בניהם מצטיינים, טובים בהם. הו... הו... כמה הם התקשו.

לשאלתי מאות תלמידי תיכון כיצד צריך להיראות מוסד חינוכי אידיאלי, השיבו רובם: חשיבות, היחס, הכבוד, האהבה, העידוד, השיתופיות והשייכות.

שלושה סיפורים, שלושה מקרים, המבהירים ביתר שאת חשיבות המילה הטובה, היחס החיובי לאדם, העידוד. עד כמה העידוד חשוב לעיצוב פני הדור הצעיר, אך חשוב לא פחות בכל גיל ובכל תפקיד. כל מנהיג בכל תחום חייב לסגל לעצמו מילות עידוד אם חפץ הוא לשלב חבריו, כפיפיו, מונהגיו לצוות השותף לעשייה.

בדרך כלל אנשים תופסים את האחרים בקלקלתם, או אז מעירים, מביכים ללא ויתור. עלינו לסגל לעצמנו דווקא לעודד הטוב, החיובי והמועיל.

העידוד יוצר שינוי בעמדות אצל המקבל, משפר את דעתו על עצמו, מגביר את ביטחונו ומביאו למסקנה שהוא טוב. העידוד הוא המנוע לעשייה, הדלק להמשך תנועה.

העידוד משמש כקטליזטור להגברת המוטיבציה, לביסוס הדימוי העצמי. העידוד מפתח אומץ לנסות ולהתמודד. אחת ההגדרות של המנהיגות היא אדם המפתח את המוטיבציה של אנשיו כדי שיפעלו, יעשו, יחשבו ויפיקו תוצאות מצוינות גם בהיעדרו של המנהיג. מילה טובה - עידוד, משפר מאוד את המוטיבציה.

אין ספק שיש מקרים קשים הם נתון האדם, שהעידוד והמילה הטובה חשובים ביותר. למשל, לאורך תהליך של השקעה בשעה קשה, בשעה של התלבטות במקרה שלא מצליחים בתחום מסוים ברגע לפני ייאוש.

העידוד משרה הרגשת ביטחון, נוטע באדם תחושת "אני יכול", מעורר מודעות ליכולות אישיות, מפתח אלטרנטיבות מגוונות להתמודדות אל מול קשיים, מכין את האדם לקראת עצמאות, מטפח אומץ לבל ליטול אחריות, שהרי האחריות הינה מילת המפתח להצלחה. כל הנושא על גבו אחריות להתגבר על כל מכשול בדרך כלל מצליח להעפיל לראש ההר, גם אם יש בורות ומהמורות בשבילי הדרך. העידוד מעורר באדם רגשות חיוביים לנסות ולהצליח.

יהושע מנהיג המכניס את עם ישראל לארצו ודואג להנחלה. מתברך בחזק ואמץ. מילות עידוד של התחזקות בלימודים בתורה אך גם באומץ, שהרי כדי להנחיל תורה לאנשים, לדור הבא, יש צורך באומץ.

העידוד מעורר למאמץ ומחזק רצון לתרום.

התפיסה המנהיגותית העדכנית מתארת את חשיבות תהליכי השינוי המתמידים התלויים בעבודת צוות מגובשת, כדי שכל פרט, שכל אדם בצוות יחוש אותן וחשוב עליו לקבל דברי עידוד על מעשיו.

מנהיגים רבים מודעים היום היטב לחשיבות התגמול על כל מעשה טוב, פרס לצוותים יעילים, שי צנוע או ענק לפוריות חשיבתית ולתוצרים טובים.

אני שומע רבות כי מנהיגי הייטק מפתחים המוטיבציה של העובדים על מעשים נפלאים ומעודדים אותם ללא הפסק להמשיך להוסיף, לחשוב ולהגיע לתוצאות נוספות.

ככל שנשכיל לשתף כל פרט בצוות עמו הוא עובד בדרך העידוד, כן נזכה לתפוקות גבוהות יותר.

כל אדם, כל העושה - טועה. הבטלנים בדרך כלל אינה טועים. צריך דרך דברי עידוד לטפח עשייה עשירה גם אם היא מלווה בטעויות.

האנשים שונים ומגוונים. האור הלבן הבוהק הנפלא המאיר עולמנו בנוי ממגוון צבעי הקשת. יחד, כל הצבעים, יוצרים אפשרות לראייה בהירה.

בכל אדם, בכל יצור אנושי, קיימים תחומים חיוביים ושליליים. תמיד צריך למצוא את נקודות האור ואותן להדגיש.

מנהל בית ספר תיכון שהשכיל תוך שנה להרקיע שחקים בשיפור הישגי התלמידים תיאר כי ההצלחה נבעה מ"חוויות של הצלחה". חוויות חיוביות אלה גורמות לעידוד התלמיד ולהגברת המוטיבציה לנסות להתאמץ כדי להשיג היעדים. תחושת העידוד מוסיפה שמחה, אופטימיות ואהבת אדם. העידוד מאפשר הקשבה, אמון, הימור, תקשורת יעילה, מחזק את האמונה בכוחנו וביכולתנו, נוטע בנו אומץ להבין כי מותר להיות לא מושלמים, גורם לנו להעיז להסתכן, לנסות, להתקדם, לשפר ולהצליח.

העידוד מבהיר לנו כי לא שופטים אותנו, אלא את הדרך בה אנו מתפקדים.

העידוד מגבש צוות פתוח וסובלן, צוות בעל חזון משות, דמות חושב ויוזם, בעל מוטיבציה, מתעדכן, יצירתי, מעז, הרפתקן, מקצוען, מתכנון, קובע חזון, משתנה ומטפח תהליכים להשגת היעדים.

העידוד פועל על הקוגניציה, הרגשי והחברתי, ובכך מאפשר פעילות נפלאה להישגים, תוצאות ותפוקות. העידוד נותן לאדם תחושה שמקבלים אותו ואוהבים אותו. בחברה תחרותית הישגית חשיבות גבוהה לעידוד הנדרש לאדם. העידוד הוא אמנות. יש שניחנו בכשרון לעידוד, ויש שעליהם ללמוד לעודד. העידוד אינו קסם אלא תמיכה איטית והדרגתית. העידוד הוא חמצן החיים. העידוד הוא מפתח שדרכו ניתן לעזור לילד ולמבוגר. חשוב בבית, במפעל ובבית הספר ליצור אקלים מעודד, לבנות אקולוגיה מעודדת. אושר אמיתי מתמעט אצל אנשים המרגישים שהם חלק מהכלל, צריך דרך העידוד לחזק את תחושת השייכות. חוויות של הצלחה כפי שציינו מטפחים באדם תחושות של - אני מסוגל, אני מצליח, כדאי לנסות שוב. הטמעת כישורי עידוד באדם מחזקת האמונה באדם, בעצמו, ביכולתו, באפשרויותיו לשנות לשפר.



- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב