דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדוגמא האישית- מודל למצוינות 

מאת    [ 24/12/2008 ]

מילים במאמר: 1197   [ נצפה 5854 פעמים ]

בס"ד

לאנשים קוראים יש עדיפות ברורה על לא קוראים,- המחקרים הרבים מוכיחים תפיסת עולם זו. לקוראים יש עולם מושגים רחב יותר, שפה עשירה, יכולת תקשורת מצוינת עם עצמם ועם אחרים.

התברר באופן חד משמעי כי, הורה קורא ילדיו קוראים, הורה שבניו רואים את אבא- אמא קוראים יחקו אותם במעשיהם. בית שמתרחשת בו אוירה של רגיעה, שלוה, אהבה- בבית זה יגדלו ילדים שמחים המשרים אף הם שקט ונעימות לסובב אותם.

במקרים רבים מאוד- ההורים מהווים דוגמא במעשיהם, בהליכותיהם ובהתנהגותם.

כאשר בבית שוררת התייחסות לזולת הקשבה מלאה ודיאלוג משמעותי- הילד יקנה מהורים אלה דוגמא אישית. אבא ההולך לתפילות במניין, המשתתף בשיעורי תורה, הקובע עיתים לתורה- צאצאיו יתנהגו כמוהו.

אם הבית המשלבת בעמל החינוכי האיתן בביתה קריאה, השכלה, למידה, לימוד במדרשה, קביעת עיתים לתורה. ילדיה ירכשו תכונות נעלות אלו ויפנימו אותם בתוכם.

כך בדיוק המצב בבית הספר- וביתר שאת האחריות הרבה יותר גדולה ובעלת עוצמה איכותית יותר. המורה החושף תלמידיו לסביבה לימודית עתירת שפה למשל, לסביבה שבמרכזה ספריה עשירה בספרים בסוגים שונים וברמות שונות הרי התלמידים יחקו מורה מעולה זה, התוצאה- תלמיד קורא.

מורה- הדואג ליופי, לחן, לאסתטיקה, לקישוט נאה, לניקיון בכיתתו. התלמידים יטמיעו תכונה זו. או אז- מחברותיהם יהיו מסודרות, מאורגנות ונאות. מהמורה הם ילמדו "לקשט" חדרם בביתם. כיתה שיש בה אסתטיקה והיא מכילה ספרים למשל- הרי התלמיד ימריא מעלה מעלה שהרי הדוגמא המוצגת בפניו- מעולה לחיקוי- ומביאה למצוינות.

מחנך מעולה נמשל לכוס המלאה על גדותיה, כל עוד שופכים לתוכה משקה, היא שופעת ומשפיעה על כל הסביבה, כולם מתברכים ממנה.

כך מחנך דגול- מורה מצוין עסוק תדיר בהשתלמות עצמית, ככל שפנימיותו גדושה בתכנים חיוביים כך נהנים ממנו יותר תלמידיו.

כאשר התלמיד חש שמורו ורבו שואף לשלמות, הרי תכונה זו מקרינה, משפיעה עליו לעיתים יותר מאשר דברי המורה, אף שיהיו מלהיבים.

היינו הדוגמא האישית- הרצון להוסיף להתקדם וללמוד משפיעה מאוד על תלמידיו הסובבים אותו. האב או המורה החוסך מעצמו- חינוך עצמי הרי הוא מנחיל לבנו או תלמידיו מסר חינוכי שלילי. אב ומורה המחנכים הילד למידות טובות- הרי הדוגמא מהווה עבורו את הלמידה הטובה ביותר. הדיבור ההגיוני ביותר למעשים טובים לא ישפיעו כמו הדוגמא במעשים טובים- הלכה למעשה.

במודע ובתת מודע הצעירים מחקים את הוריהם ואת מוריהם. חשוב שנדע כולנו להקרין על סביבנו ערכים חיובים.

מנהל שהוא מנהיג מהווה גורם לחיקוי בעיקר בקרב המורים. חיוך, רוגע, שלוה, נינוחות, בוקר טוב נעים וחביב מדי בוקר לכל מורה, יחס הוגן אנושי מתוך יושר ואמת מקרין כולו אהבה ורוך למורים ומהווה דוגמא. מנהל המקשיב באופן אקטיבי, סבלן, אמפתי, מעודד על כל עשייה טובה מגביר את המוטיבציה לעשייה וליוזמות. מכתב נחמד לימי ההולדת של המורים, מכתב אישי לכל מורה במהלך החופשה ובחופשת הקיץ, שי צנוע בתום שנת הלימודים, אף בתחילתה, ספר מרתק לכל מורה לקראת חגים. קיימים שפע רעיונות נוספים שיש בהם מעשים טובים וחכמים, ממעשים אלה לומדים המורים וכך יפעלו בחינוך הילדים.

מנהיג קורא-מורה קורא- תלמיד קורא, וכמובן הורה קורא - ילדו קורא.

אלה הם קודים בסיסיים- אשר מנהיג מהווה דוגמא ומופת בכל הליכותיו.

אחרי... מילת מפתח בהצלחה צבאית. ככל שהמנהיג הצבאי מקרין עוצמה, זקיפות קומה,, בטחון, נחרצות אמונה בעצמו, ביכולתו, ביעדים מתוך הקודים האתים- הנכונים הרי חייליו ינעו אחריו.

מתברר כי הסוד הטמון בהצלחתם של מורים רבים טמון בדוגמא האישית שלהם שהם נותנים ומקנים לתלמידיהם. במקרים רבים התלמידים אינם מקבלים סמכות המורה מתנהגים לעיתים בתוקפנות ובאלימות, לעיתים אף ההורים שותפים למצב עגום זה, הם אינם נותנים לפעמים תמיכה וגיבוי למורים.

יש ויש מורים שתלמידיהם מעריכים אותם ומושפעים מהם לטובה. ברור לנו שעיקר ההצלחה נובעת מהדוגמא האישית שהמורה מעצים את תלמידיהם, ביחסי מורים תלמידים הפתגם נאה דורש- נאה מקיים רלבנטית מאוד להשפעת המורה.

הדוגמא האישית כוללת קשרים מצוינים עם הורים למשל, שיתופם של ההורים בלקיחת האחריות לחייהם של הילדים, מותר לשתף ההורים בקשיים החינוכיים של המורה ובקשה לשיתוף פעולה.

תרבות של אכפתיות מהווה דגם נפלא- של דוגמא אישית. מורה מקשיב אמיתי המשלב סבלנות בתחום חשוב ועקרוני זה- מדגים הכבוד והיחס שהוא רוכש לתלמידיו.

מורה המדגים הלכה למעשה הליכות והלכות מחדיר בתלמידיו אמונה במורה אך גם אמונה בעצמו. יצירת נורמות קבועות של התנהגות של כבוד הדדי, משמעת עצמית, כל הלמידה נעשית באמצעות התבוננות... צפייה במורה. הדרך של המורה לעיתים משפיעה יותר מהדיבורים.

הדוגמא האישית כוללת לעיתים שהמורה מודה בטעויות שלו, שהרי המעשים מאפילים על הדיבורים. ההתנהגות של המורה מנחה את תפיסת העולם של התלמידים כאשר מורה משתף התלמידים ברגשותיו ובמחשבותיו זו ההדגמה הטובה ביותר, כך נסגר הפער בין המסר החינוכי לבין ההתנהגות בפועל.

ניתן לבחון 4 קני מידה המשמשים להשפעה. הקצאת זמן, שאלות, תגובות על אירועים ותגמולים.

זמן: התלמידים חשים בהקצאת הזמן המוקדש לטיפול בנושאים חשובים להם, דוגמא אישית קלאסית.

אם הקניית ערך מסוים חשובה למורה- עליו להקדיש זמן כדי שתלמידיו ירכשו אותם ומתוך שיתופיות שהרי אין קיצורי דרך בחינוך. לכל תהליך יש חשיבות עצומה של זמן. חשוב להקדיש זמן לקיום דיאלוג עם כל תלמיד ועם כל הכיתה או לתכנן הזמן המוקדש ליישום המטרות החינוכיות.

שאלות: שאלות המנהיג מצביעות על מוקדי העניין שלו, האם המורה למשל שואל מעשים טובים שעשו? האם ביקרו חברים חולים? פעילות חברתית?

תגובות על ארועים: תגובות המנהיג תחת לחץ נחרטים בזיכרון והופכים למיתוסים.

תגובות על התפרצות תלמיד או הכנת שעורי בית, הפרעות קלות, איחורים שהרי לימודים הם לא הכל.

תגמולים: עידוד ותגמול על חדשנות, חשיבה יצירתית, העזה לקיחת אחריות, ניסיון גם אין הצלחות, תגמול על המאמץ וחיזוקים ממחיש בצורה מעשית צפיותיו וערכיו של המורה.

הדיאלוג, השיחה האישית, הקשר בין המורה לתלמיד מגביר מאוד את השפעתנו על עיצוב דמותם של התלמידים. הדיאלוג מהווה מקור מעולה לקלוט ולהפנים הדוגמא האישית.

חיפוש מתמיד אחר מאמצים חיוביים של התלמידים וחיזוקם ממחיש היטב לתלמידים את ציפיותיו וערכיו של המורה- המהווה בכך דוגמא למופת.

המורה- בהליכותיו, בהתנהגותו, בעקרונותיו החינוכיים והאנושיים, בפעילותיו, באמירותיו ובתגובותיו הוא משמש מופת ובכך מגביר את ההשפעה המחנכת- האיכותיות והמיטבית.

תלמיד החש כי המורה בעל תכונות איכותיות ומצוינות- יושפע ממנו כדי להיות אף הוא מצוין. עלינו לנסות לאתר, ולמצוא כמה שיותר מקורות השפעה מגוונים, כדי ליצור תשתית בראיה של אמון והערכה.

אנו נוטים להאמין כי הלמידה מבוססת בעיקרה על הדיבור. ברור לנו היום כי "הלימוד" נעשה רבות גם באמצעות הצפייה בהתנהגות המורים.

השיתופיות במחשבות וברגשות, מתוך זמן לשאילת שאלות- המוסיף חכמה מחד, אך מאידך מחזקת את הביטחון העצמי, האמת, היושר היחס ההוגן האישי והקבוצתי מהווים נדבך חשוב ללמידה מהמורה, השפעתו של המורה אינה נמדדת רק בדבריו אלא בעיקר במעשיו, שכך הוא מהווה דוגמא אישית בעלת השפעה עצומה.

חשוב לי להדגיש ביותר שאת חשיבות הדיאלוג, באשר דיאלוג הוא דו- שיח בין שווים.

בעולמנו המודרני לא תיתכן סמכות אמיתית ללא דיאלוג, הדיאלוג משמש כאחד הכלים המרכזיים ליצירת השפעה חינוכית מיטבית.

בדיאלוג קיימים- 3 - מרכיבים, העיקר- כבוד הדדי, התהליך- הקשבה אמיתית והמטרה- הבנה מעמיקה והערכה.

קיימים- 3 - תהליכי השפעה חברתיים עיקריים: התרצות- תלמיד מתנהג כראוי כי הוא מצפה לתגמול או לעיתים מפני החשש לעונש. הזדהות- התלמיד מתנהג היטב כי הוא אוהב את המורה, מעריץ אותו ורוצה להידמות לו. בדרך זו ההשפעה היא ריגשית בעיקרה. הפנמה- ההתנהגות נובעת בעיקרה בגלל שהתלמיד מבין התפיסה החינוכית ומקבל אותה, בגלל אמונות המורה ואמצעי התקשורת בהם הם נוקט.

בדור זה בהם ההשפעות החיצוניות כל כך חזקות שעלינו לאמץ הדוגמא האישית כמקור השפעה איתן וחזק.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב